Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:13:48 GMT

«شه‌به‌نگی کوردستان» در بوته نقد و بررسی قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۹۲۲۶

«شه‌به‌نگی کوردستان» در بوته نقد و بررسی قرار گرفت

به گزارش خبرنگار ایرنا،  در این مراسم رییس دانشگاه کردستان با اشاره به ارج نهادنِ ساحت علم و هنر در دانشگاه کردستان، اظهار داشت: برای دانشگاه کردستان مایه فخر و مباهات است که میزبان این مراسم ارزشمند باشد و حضور پرشور علاقه مندان در این مراسم نشان از همت والای آنان برای تکریم ساحت مقدس هنر و هنرمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحمت صادقی افزود: «جمشید فرجوند فردا» هنرمند عکاسی که امروز با افتخار در خدمتشان هستیم نه تنها در کشور بلکه در سطح بین‌المللی چهره‌ای شناخته شده است و افتخارات زیاد و ارزشمندی در سطح ملی و بین‌المللی کسب کرده است.

وی اضافه کرد: توسعه دانشکده هنر و معماری یکی از اولویت‌های ما در دانشگاه کردستان است چرا که کردستان مهد هنر است و مردم این منطقه در همه حوزه‌های هنر از جمله نقاشی، عکاسی، موسیقی، خوشنویسی و مجسمه‌سازی سرآمد هستند و جا دارد با راه‌اندازی رشته‌های مختلف هنر در دانشگاه کردستان امکان تحصیل آکادمیک علاقه مندان این حوزه‌ها فراهم شود.

رییس دانشگاه کردستان با بیان اینکه در آینده رشته عکاسی در دانشکده هنر و معماری دایر خواهد شد، تاکید کرد: یکی از رسالت‌های ما در دانشگاه کردستان توسعه دانشکده هنر بوده و وقوع بیماری کرونا موجب شد کمی در برنامه‌ریزی‌هایمان دچار تاخیر شویم اما امید داریم در سال‌های آینده تعداد رشته‌های این دانشکده را افزایش دهیم.

در ادامه این مراسم رییس پژوهشکده کردستان‌شناسی دانشگاه کردستان افزود: کتاب «شه‌به‌نگی کوردستان» پنجاه و ششمین کتاب چاپ شده توسط پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان است.

امید قادرزاده اضافه کرد: پژوهشکده کردستان شناسی با ۲۱ سال فعالیت در حوزه‌های زبان و ادبیات، تاریخ، ادبیات و فرهنگ کردستان سعی داشته است با نگاهی نقادانه به شناخت لایه‌های پیدا و نهان جامعه کُرد و  شناساندن آن  به دیگران نقش آفرینی کند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب عکس‌های استاد فرجوند فردا، تلاش وی ‌برای معرفی کردستان به سایر مردم بوده و همچنین  در عکس‌های خود کسانی که در حاشیه هستند و یا کمتر کسی به آنها توجه کرده است و در جامعه با اختلال در بازنمایی روبرو هستند به زیبایی در قاب تصویر خود قرار داده است.

رییس پژوهشکده کردستان شناسی تاکید کرد: زنان و کودکان در سوژه عکاسی استاد فرجوند فردا نقش پررنگی دارند و با وجود خشونت نهادین در جامعه اما همواره زنان و کودکان و اقشار فرودست جامعه از سوژه‌های مهم عکاسی او بوده است.  

 قادرزاده افزود: عکس‌های وی بوی صلح، آشتی و دوست داشتن می‌دهد و در این عکس‌ها به زیبایی مرزها از بین رفته و ما را به همدیگر نزدیک می‌کند و این از نظر منِ جامعه‌شناس بسیار آگاهی بخش است.  

در ادامه این مراسم خسرو سینا، مسعود بیننده و فرهاد مطاعی به نقد و بررسی عکس‌های چاپ شده در این کتاب برای حاضران در جلسه پرداختند.

جمشید فرجوند فردا سال ۱۳۴۰ در بیجار دیده به جهان گشود و به گفته خود عکاسی را به شکل خودآموخته فرا گرفته و شیفته عکاسی مستند اجتماعی است.  

وی با مجموعه عکس های گردآوری شده در بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی شرکت کرده است.

این عکاس هنرمند کردستانی، دانش آموخته نقاشی در مقطع کارشناسی از دانشگاه هنر در تهران است.

برچسب‌ها کردستان دانشگاه هنر دانشگاه کردستان خسرو سینایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان دانشگاه هنر دانشگاه کردستان کردستان دانشگاه هنر دانشگاه کردستان خسرو سینایی پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۹۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، ویژگی هایی فصلی و عنکبوت مانند روی ترک های سطح مریخ ظاهر شده اند. مدارگرد مریخی اروپا به نام مارس اکسپرس تصاویری از ویژگی هایی کوچک و تیره رنگ در منطقه ای از مریخ به نام «اینکا سیتی»در نزدیکی قطب جنوب سیاره ثبت کرده که شبیه عنکبوت هستند.

این رویداد زمانی ظاهر می شود که گرمای نور خورشید لایه های دی اکسید کربن انباشته شده طی زمستان تاریک مریخ را گرم می کند. در مقابل یخ دی اکسید کربن در لایه زیرین به گاز تبدیل می شود که به تدریج جمع می شود و لایه رویی به قطر یک متر را می شکند.

گاز آزاد شده حامل غباری سیاه از لایه زیرین است که آن را به سمت بالا می آورد و در نهایت به انفجار غبار بالای لایه رویی یخ منجر می شود. این رویداد مانند بیرون آمدن آب از یک آبفشان قبل از ریختن روی سطح مریخ است. چنین روندی ظاهری عنکبوتی شکل و ترک خورده به وجود می آورد که قطر آن ۴۵ مترتا یک کیلومتر است.

منطقه اینکا سیتی مریخ که شبکه ای خطی از برآمدگی ها ایجاد می کند مشابه خرابه های تمدن اینکا روی زمین است.

جدیدترین تصاویر از اینکا سیتی توسط دوربین با وضوح بالای HRSC مارس اکسپرس در ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ میلادی و در فصل پاییز مریخ ثبت شده است.

کد خبر 6089622 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • امنیت شغلی کارگران سبب آرامش جامعه می‌شود
  • قدردانی از کارگران بسیجی نمونه اراکی
  • نشست نماینده ولی فقیه در کردستان با تشکل های کارگری و کارفرمایی
  • تجمع جامعه دانشگاهیان مشهد مقابل دانشگاه فردوسی مشهد
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • راهنمای خرید انواع بوته گرافیتی و شمش روی
  • بررسی ۹ هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان
  • یادواره شهید گمنام در دانشگاه علم و هنر یزد برگزار می‎‌شود
  • فیلمی از اتفاق جالب حمله گاو به داخل مراسم هزار دف در روستای پالنگان