آهنگهای گُل کرده بیمحتوا؛ بودن یا نبودن؟
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۹۲۳۷
چند وقت پیش امیر علی نبویان، مجری و بازیگر تئاتر و تلویزیون در برنامه " خندوانه" درباره ابتذال و بی محتوایی در برخی آثار موسیقی پاپ صحبت کرد، موزیکی که در همه جا از پاساژ تا تاکسی و خیابان با آن مواجه میشویم.
این صحبت در فضای مجازی با واکنشهای زیادی روبرو شد که اغلب شنوندههای آثار موسیقی را به فکر فرو میبرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مثلا ترانهای با این مضمون "عشق من طلا، چه قشنگ سری تو سرا، خوب میدی قلبمو جلا، تو که کشتی مارو آره والا، کم بیا ادا... " این نشان دهنده مارکتینگ موسیقی است، ترانههایی که سریع گل میکنند، اما عمرشان مانند گل چند روز است. حالا با دو نفر از کسانی که در حوزه موسیقی به عنوان ترانه سرا، تنطیم کننده و آهنکساز فعالیت میکنند گفتگو کرده ایم.
آسیب ترانههای بی محتوا به ساختار زبان فارسی
پیمان سپهری، ترانه سرای موسیقی پاپ درباره بیمحتوایی موسیقی پاپ میگوید، با این موافقم که متن ترانههای پاپ محتوای خاصی ندارد، اما بیشتر نگران آسیب دیدن زبان فارسی هستم.
به گفته سپهری، بسیاری از ترانه سراها به زبان فارسی کم لطفی میکنند و اصطلاحاتی به کار میبرند که فارسی نیست.
او تاکید میکند، که ترانه سرا باید به ضرورت وزن و یا نت خاص هر چیزی را ننویسد و آن اصلاح فارسی را خراب نکند حداقل چند بار متن ترانه را چکش کاری و ویرایش کند.
گاهی برای زودتر دیده شدن در عرصههای مجازی نه فقط سراینده که کل اعضای تیم به مسئله فنی و محتوایی اثر موسیقایی توجه نمیکنند. گرچه در حوزه موسیقی کسی نمیتواند به زبان فارسی لطمه بزند، اما در حوزه نوشتاری زبان فارسی چرا.
سپهری، نمونهای از اشتباهات ترانه سراها را اینگونه عنوان میکند: ما در فارسی اصطلاح "طاقچه بالا انداختن" داریم بعد خواننده عبارت " میندازی طاقچه به بالا " را میخواند. مثلا "غروب پاییزه، دلم غم انگیزه" غم انگیز فارسی نیست و درستش غمگین است، اما میبینید که چه طور یک عبارت نادرست در یک ترانه میتواند کم کم این اشتباه را متداول کند و همین هم باعث بی محتوایی اثر میشود.
حضور موسیقی غیر فاخر برای شادی مردم هم لازم است
مهرداد نصرتی، تنظیم کننده و آهنگساز موسیقی پاپ که در کارنامه کاری اش سابقه همکاری با رضاصادقی، مرحوم ناصر عبدالهی، احسان خواجه امیری و ... را دارد، هم میگوید: با صحبتهای آقای نبویان موافق هستم، اما این دسته از موسیقی برای مردم لازم است. موسیقی سبک، برای شادی، تفریح و سرگرمی برای مجالس شادی نیازمند است.
به گفته او، موسیقی هم که نیازمند تعمق و تعقل بیشتر است و به آدم راه و رسم زندگی یاد میدهد، نیز باید باشد.
سال هاست که موسیقی پاپ با معضل بی محتوایی ترانهها دست و پنجه نرم میکند و این موضوع برای الان نیست. پرداختن به کار شاخص و فاخر که از اصول خاصی نظیر ارکستر و آهنگسازی صحیح برخوردار باشد دور افتاده است؛ چون مردم به دنبال تفریح هستند و آن را در موسیقی پیدا میکنند.
به گفته این آهنگساز، امروزه حتی نوازنده و خواننده در سطحی نیستند که بتوانند کنسرت زنده برگزار کنند. خیلی وقتها بخشی از کار پلی بک میشود و این ایراد کار است.
نصرتی درباره تأثیر فضای مجازی روی موسیقی هم میگوید، فضای مجازی روی همه چیز زندگی نقش دارد حتی موسیقی. زندگی جدا از فضای مجازی نیست و هر اطلاعاتی بخواهیم بگیریم وارد صفحه مجازی میشویم.
گزارش از فاطمه شریفی
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمیمنبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: موسیقی پاپ خوانندگان پاپ فضای مجازی موسیقی پاپ بی محتوایی زبان فارسی ترانه سرا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۹۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
سعید بارانی خودش را برای «قاب کوچک» اینگونه معرفی میکند: از سال۷۸کارگویندگی را شروع کردم. از برنامههای شاخص میتوانم به برنامه «خانه فرهنگ» رادیو تهران، بخش شامگاهی چهارشنبههای رادیو پیام «پل مدیریت»، رادیو تهران برنامه «خانه ما»، «خانواده تهرانی»، آرم و آنونسهای شبکهها اشاره کنم.از گمگشتگی تا درک و یافتن
وی در ادامه با ارائه تعریفی از رادیو میگوید: رادیو با نگاه بیرونی و گاه با نگاهی کاملا درونی به جزئیات درونی علم فرو میرود و تلاش میکند تا گمگشتگیها را تبدیل به یافتن و درک دقیقتر کند. برخی بر این باورند که رسانه در دنیای مدرن ساحتی از اندیشه است. در این صورت، این ساحت الزامات و مبانی ویژه خود را دارد که میتوان بزرگترین ویژگی آن را تأثیرگذاری و جهتدهی دانست. گوناگونی رسانهها، گسترش هرروزه آنها و بهطور کلی جایگاه رسانهها و بهخصوص رادیو در تنویر افکار، ایجاد فضایی برای تضارب آرا و همچنین اهمیتی که رسانههای گروهی در ارتقای سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند را نمیتوان نادیده گرفت.بیگمان رادیو یکی از مهمترین عوامل فرهنگی در دنیای مدرن است که بر پیچیدگی آن نیز افزوده و ساحات شناخت و معرفت را نیز غامضتر کرده است. برخی رادیو را از نشانههای پویایی، تحرک توسعه و بسط فرهنگی هر جامعهای در گسترش ساحت شناختی آن میدانند. در کل رادیو یعنی گرما، بودن، صمیمیت و درک هستی...
بارانی با بیان مهمترین ویژگی و شاخصه گوینده رادیویی میافزاید: گویندگی به مفهوم امروزی آن، واژه نسبتا جدیدی است که با پیدایش و گسترش «رادیو» ازحدود۷۰سال پیش به فرهنگ واژگان فارسی افزوده شد. در لغتنامهها و فرهنگهای گذشته گویندگی را به معنی سخنگویی، نطق، خوانندگی، قوالی، قصهگویی، سرایندگی، شاعری و...آوردهاند؛امری که درنوشتههای ادبی و متنهای کهن شعر و نثر و فرهنگ فارسیزبانان جامعه ایرانی بیش از هزار سال با همین معانی رواج داشته است. گویندگی در کاربرد حرفهای و امروزی آن، عبارت است از: فرآیند تبدیل اندیشه شفاهی یا مکتوب به کلام و سخن مفهوم و انتقال آن به مخاطب، به صورتی هنرمندانه.
اهمیت تمرین و آموزش در گویندگی
وی ادامه میدهد: امروزه گویندگی، بهویژه در دنیای ارتباطات و رسانهها، بهعنوان حرفهای جذاب مورد توجه و تحسین است و همراه با رشتههای مشابهی همچون گزارشگری، بازیگری، دوبلاژ و اجرا، توجه بخش بزرگی از مخاطبان مراکز رادیویی و تلویزیونی را به خود جلب کرده و گویندگان توانا و خوشصدا سالها بهعنوان شخصیتهایی محبوب مورد احترام و توجه مخاطبان رسانهها بودهاند. میتوان شاید و باید مهمترین ویژگی و شاخصه گویندگی در رادیو را، صدای فونیک و رادیوفونیک دانست که با شنیدنش لذت شنوای شما تحریک میشود.گوینده باسابقه رادیو تهران با بیان پیشنهادهایی به علاقهمندان حرفه گویندگی عنوان میکند: با وجود آنکه موارد متعددی مانند جنس صدا و... امری ژنتیکی و خدادادی از نکات قوت یک گوینده بهحساب میآید اما فنبیان، سبک گویندگی و چگونگی سخن گفتن یک گوینده، مهارتهایی هستند که دراثر تمرین و آموزش بهدست میآیند و تقویت میشوند. به نظر من پشتکار، تمرین وهمچنین تمرکز مهمترین مواردی هستندکه باید قبل از ورود به این حرفه مدنظرقرار بگیرند.
بارانی در پاسخ به این پرسش که چشمانداز رادیو را چطور میبینید؟ میافزاید: یکی از پیامدهای تحولات شگرف فناوری، تغییر مصادیق انواع رسانههاست، مثلا شکل ظاهری آنچه روزگاری رادیو خوانده میشد و در شکل نمایشی از آن دیده میشود، با شکل امروزین رادیو که در گوشیهای همراه و حتی یخچالها ظاهر میشود، کاملا متفاوت است. رادیو همزمان با گذر از فناوری آنالوگ و ورود به عصر دیجیتال، خود را بازتعریف کرد و با ساختاردهی مجدد خود از رسانهای که زمانی خبر و سرگرمی را صرفا به شکل صوتی منتقل میکرد، به رسانهای تبدیل شد که محتوای چندرسانهای در دسترس مخاطبان قرار میدهد. همچنین مفهوم برنامه رادیویی، محتوای رادیویی و فرمت این محتوا کاملا دگرگون شده است.
شکلگیری مفهوم جدیدی از رسانه
وی بیان میکند: پادکست، نوعی برنامهسازی رادیویی یا نوعی رادیوی امروزین است. همچنین رادیوهای تصویری یا ترکیب تصویر و متن با رادیو و اطلاعاتی که از طریق رادیو به مخاطب داده میشود، مفهوم رادیو را از رسانههای صرفا صوتی خارج کرده و میتوان اینگونه گفت که چه در فرم، چه محتوا و با ظهور رسانههای اجتماعی باعث شده که مفهوم تازهای از رسانه جمعی ــ اجتماعی شکل بگیرد که ظهور و ترکیب جدیدی از رسانههای سنتی، جمعی و رسانههای مدرن اجتماعی است. در نتیجه مفهوم دیگری را پیشبینی میکنم که اوج همگرایی فرم و محتوا خواهد بود و میتوان به آن رسانه همراه جهانی نام داد.
وی در پایان با اشاره به حقوق اساسی مخاطب میافزاید: به نظر من یکی از حقوق اساسی مخاطب آن است که همواره جایی برای مخاطب درنظر بگیریم و بگذاریم او خود محتوا را تکمیل کند. شهروندنگاری و تولید محصول، یکی ازمصادیق این اصل است که فراتر از آن در هر محصول حرفهایی توسط رسانهنگاران و حرفهایی متعلق به رسانه مطرح است که باید جای مخاطب و کاربر محفوظ باشد. تمام حقوق فقط برای ناشر یا رسانه محفوظ نیست، بلکه برای مخاطب هم محفوظ است...امیدوارم در سال پیش رو تحولی عظیم را شاهد باشیم در عرصه تولید، محتوا و سلامت روان کارمندان.