Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-28@06:43:43 GMT

تفال به حافظ ۸ خرداد ماه ۱۴۰۱

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۹۴۱۹

تفال به حافظ ۸ خرداد ماه ۱۴۰۱

فرارو- فال گرفتن از آثار ادبی، از باور‌های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می‌بردند بهره‌ای از کلام حق دارند رجوع می‌شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.

معاشران ز حریفِ شبانه یاد آرید حقوقِ بندگیِ مخلصانه یاد آرید به وقتِ سرخوشی از آه و ناله عُشّاق به صوت و نغمهٔ چنگ و چَغانه یاد آرید چو لطفِ باده کُنَد جلوه در رخِ ساقی ز عاشقان به سرود و ترانه یاد آرید چو در میانِ مراد آورید دستِ امید ز عهدِ صحبت ما در میانه یاد آرید سمندِ دولت اگر چند سرکشیده رَوَد ز همرهان به سرِ تازیانه یاد آرید

نمی‌خورید زمانی غمِ وفاداران ز بی‌وفاییِ دورِ زمانه یاد آرید به وَجهِ مرحمت‌ای ساکنانِ صدرِ جلال ز رویِ حافظ و این آستانه یاد آرید

شرح لغت: معاشر: به ضم اول همنشین، اسم فاعل از معاشرت /چغامه: به فتح اول نام سازی است که مطربان نوازند و بعضی گویند ساز قانون است /سمند دولت: به فتح اول و دوم و سکون سوم مرکب اقبال با اسب بخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تفسیر عرفانی:‌

ای دوستان همنشین از هم پیالگان خود یاد کنید و حق بندگی را به جا آورید. مقصود او از این شعر این است که دلدادگان درگاه دوست که بر اسب مراد نشسته اند، از سر رحمت دوستان را نیز یاد کنند؛ چرا که با یاد کردن همراهان خود، می‌توانند آنان را نیز از محضر دوست بهره‌مند سازند.

تعبیر غزل:

برای اینکه به مقصود برسی، باید سختی‌ها را تحمل کنی، مانند ایوب صبور باشی و در رسیدن به آن بکوشی. هرگز یاس و نا امیدی به خود راه مده. تو بیشتر از آنچه فکر می‌کنی، توانمندی. به خدا توکل کن.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرز تهیه تفال به حافظ فال حافظ فال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۹۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزییات

به گزارش پارس نیوز ،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ افزایش میزان وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ را تصویب کردند. طبق این مصوبه، بانک مرکزی مکلف است، به کسانی که تاریخ عقدشان بعد از یکم فروردین سال ۱۴۰۱ است، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان وام ازدواج بپردازد.

وام ازدواج سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و با دوره‌ی بازپرداخت ۱۰ ساله است. اگر خانم‌ها کمتر از ۲۳ سال سن داشته باشند مبلغ وام آن‌ها ۳۵۰ میلیون تومان است همچنین اگر آقایان کمتر از ۲۵ سال باشند، ۳۵۰ میلیون تومان وام دریافت میکنند.

وام ازدواج به چه کسانی تعلق میگیرد؟

برای دریافت وام ازدواج، تاریخ ازدواج باید بعد از ۱ فروردین ۱۴۰۱ باشد. هر یک از زوجین باید یک ضامن معتبر و مورد تایید بانک را معرفی کند و به جز ضامن، نیاز به تهیه سفته به مبلغ مورد نظر نیز وجود دارد. ضمنا زوجین نباید پیشتر وام ازدواج گرفته باشند، چون وام ازدواج به هر فرد فقط یکبار تعلق میگیرد. همچنین ازدواج زوجین به صورت عقد رسمی و دفتری ثبت شده و دارای سند ازدواج باشند. هر مدرک مشابه دیگری که در ادیان رسمی کشور مرسوم بوده و توسط مرکز اقلیت‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید است نیز قابل قبول خواهد بود.

منبع : گردون

دیگر خبرها

  • مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزییات
  • تفال به حافظ یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ به جان او که گرم دسترس به جان بودی...
  • مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • تفال به حافظ شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ خیال روی تو در هر طریق همره ماست...
  • پاکسازی پارک جنگلی النگدره و ناهار خوران گرگان به همت طبیعت دوستان
  • رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • تفال به حافظ جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت....
  • چینی‌ها ساخت ورزشگاه برای ایران را دبه کردند؟