Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@14:48:27 GMT

یزدی‌ها؛ رکوردار کم‌تحرکی در کشور هستند

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۰۹۵۸۱

یزدی‌ها؛ رکوردار کم‌تحرکی در کشور هستند

اگرچه با پیشرفت دانش پزشکی، انواعی از بیماری‌های غیرواگیر در دنیا کاهش یافته اما رشد و توسعه شهرنشینی که کم‌تحرکی ارمغان آن است، باعث ظهور و بروز برخی بیماری‌های غیرواگیر شده که اتفاقاً طیف زیادی از مردم در سنین مختلف را درگیر کرده است.

الهه بهمن آبادی/ خبرنگار
به ایران آنلاین، امروزه مسأله کم‌تحرکی که تهدیدی جدیدی برای سلامت مردم محسوب می‌شود، دامنگیر اغلب استان ها کشور از جمله استان یزد نیز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر، تنها 13 درصد از جمعیت افزون بر یک میلیون و 230هزار نفری این استان روستانشین هستند و مابقی ساکن شهرها هستند. استناد به آمار فوق که نشان از روند رو به رشد شهرنشینی و به دنبال آن کم‌تحرکی در سطح استان دارد، مشکلاتی را برای سلامت شهروندان ایجاد کرده که یکی از آنها شیوع بیماری‌های غیرواگیردار از جلمه دیابت، پرفشارخونی و چاقی مفرط است.
معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد در این زمینه در گفت و گو با ایران آنلاین می‌گوید: برای تحلیل وضعیت موجود مبنی بر افزایش بیماری‌های غیرواگیردار، پیمایش‌ها و پژوهش‌های مختلفی انجام شده که یکی از معتبرترین این پژوهش‌ها در این زمینه، مطالعات استپس است؛ این مطالعه، بسته به شرایط و فواصل زمانی انجام می‌شود که آخرین مطالعات آن مربوط به سال 1400، است.
دکتر مسعود شریفی تصریح می‌کند: در این تحقیق بیش از یکهزار نفر از حجم نمونه استان یزد، هم به صورت پرسش و اندازه‌گیری و هم به صورت نمونه آزمایشگاهی انتخاب شدند که نتایج آن با مطالعات استپس که قبلا انجام شده بود همخوانی داشت، متأسفانه نتیجه این پژوهش همانند مطالعات پیشین نشان از آن دارد که استان یزد از نظر بیماری‌های غیرواگیر و عوامل خطر در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
وی ادامه می‌دهد: بر مبنای این پژوهش، حدود 26درصد افراد بالای 18 سال استان یزد که در این مطالعه قرار گرفتند، مبتلا به چاقی هستند، بر مبنای این پژوهش باید گفت که از نظر ابتلا به چاقی رتبه یازدهم را در کشور به خود اختصاص داده‌ایم و دلیل عمده آن نیز کم تحرکی است.
معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد با بیان اینکه متأسفانه استان یزد از نظر کم‌تحرکی حائز رتبه نخست کشوری است، یادآور می‌شود: حدود 64درصد افرادی که در این مطالعه مشارکت کردند، فعالیت  فیزیکی بسیار کمی داشته‌اند که این زنگ خطر جدی برای سلامت شهروندان این استان است.
شریفی در ادامه کسب رتبه دوم استان در زمینه بیماری فشار خون را از دیگر نتایح این پژوهش عنوان می‌کند و می‌افزاید: در جامعه آماری بالای 18 سال نیز، 39 درصد به بیماری پرفشاری خون مبتلا هستند؛ هرچند از نظر میزان آگاهی افراد از بیماری خود و پوشش درمان در رتبه نخست کشور قرار داریم. هچنین، حدود 61درصد از افرادی که مبتلا به این بیماری هستند از بیماری خود مطلع و 52درصد نیز تحت درمان هستند. 
معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد در ادامه با بیان اینکه 24درصد افراد بالای 25 سال استان همچنان رکوردار کسب رتبه نخست دیابت در کشور هستند، می‌گوید: خوشبختانه 82درصد از افرادی که دیابت دارند از بیماری خود آگاه هستند و74درصد این مبتلایان نیز تحت درمان هستند که در این زمینه حائز رتبه ششم در کشور هستیم.
وی، با تأکید بر اینکه تغذیه سالم در کنار انجام مستمر فعالیت‌های ورزشی بویژه در زندگی شهرنشینی از راهکارهای مهم پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر عصر حاضر از جمله دیابت و پرفشارخونی است، ادامه می‌دهد: استان یزد در خصوص مصرف 2بار میوه در هفته رتبه 28 واز نظر مصرف 3 بار سبزی درهفته، در رتبه 26 قرار دارد؛ بنابراین باید از نظر اصلاح الگوی تغذیه در استان فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.
شریفی در ادامه با بیان اینکه کنترل بیماری‌های غیرواگیر، دشوارتر از بیماری‌های واگیردار است، گفت: بیماری‌های غیرواگیر به دلیل اینکه تابع چند عامل بیماری زا از جمله تغذیه نادرست، کم تحرکی و برخی مشکلات دیگر است، سخت‌تر از بیماری‌های واگیردار است که تنها یک عامل بیماری زا منشأ آن است؛ لذا زمانی می‌توانیم  بیماری‌های غیرواگیر را کنترل کنیم که مثلث نظام سلامت، حاکمیت و مردم هر سه در کنارهم قرار بگیرند.
معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد، سهم نظام سلامت در کنترل بیماری های غیرواگیر را 25تا 30درصد، نقش حاکمیت را 30 و سهم مردم را 40 درصد عنوان کرد و گفت: معضل بیماری‌های غیرواگیر از سال‌های قبل مورد توجه هم مسئولان نظام سلامت و هم مسئولان اجرایی استان بوده لذا از سال 94 تدوین اسناد پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیردر استان شروع شد و خوشبختانه در اواخر سال 1400 به اتمام رسید.
وی، این اسناد را  شامل سند برنامه افزایش تحرک بدنی، بهبود تغذیه مردم استان، ارتقای سطح سلامت روانی و اجتماعی و پیشگیری از سوءمصرف مواد، سند برنامه بهبود کیفیت نان و برنامه جامع پیشگیری و کاهش آلودگی هوا عنوان می‌کند و می‌افزاید: تشخیص زودرس و بهبود و درمان بیماری‌های قلبی-عروقی و پرفشاری خون، برنامه تشخیص زودرس بیماری دیابت، برنامه مراقبت سرطان و حوادث ترافیکی از دیگر برنامه‌های این سند است.
این مسئول با اشاره به حجم بالای کار در حوزه سلامت، کنترل بیماری‌های واگیردار در سطح استان را منوط به هماهنگی بین‌بخشی و مشارکت مردم با نظام سلامت می‌داند و بر نقش رسانه‌ها در اصلاح الگوی تغذیه خانواده‌ها و ترویج فرهنگ ورزش همگانی تأکید می‌کند.
دکتر اکبر واعظی، متخصص داخلی نیز در گفت و گو با ایران آنلاین، با بیان اینکه مهمترین علامت دیابت، بی‌علامتی است، می‌گوید: یکی از گروه‌های در معرض خطر این بیماری کسانی هستند که افزایش وزن و چاقی دارند و از انجام فعالیت‌های ورزشی به دور هستند.
وی با بیان اینکه مصرف زیاد قند و شیرینی بطور مستقیم باعث ابتلای افراد به دیابت نمی‌شود اما قند و شیرینی کالری بالایی دارند که می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود، ادامه می‌دهد: نکته مهم اینجاست که همین چاقی و افزایش وزن ناشی از مصرف بیش از اندازه قند و شیرینی می‌تواند منجر به دیابت شود؛ مسأله‌ای اغلب مردم از آنها غافل هستند.
این پزشک تصریح می‌کند: بقیه افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت، کسانی هستند که یا فشار خون بالا دارند و یا سابقه بیماری دیابت به صورت خانوادگی در خانواده آنها وجود دارد؛ بنابراین برای کاهش ریسک ابتلا به این بیماری که متأسفانه در سطح کشور روند صعودی دارد، باید انجام فعالیت‌های ورزشی را در کنار مصرف غذاهای کم‌کالری  و کم‌چرب و افزایش مصرف سبزیجات را جدی گرفت.

وی در پایان ضمن اشاره به نقش رسانه‌ها بویژه رسانه ملی و همینطور شبکه‌های اجتماعی معتبر و علمی برای افزایش آگاهی مردم نسبت به رعایت تغذیه سالم و انجام فعالیت‌های ورزشی تأکید می‌کند و می‌گوید: انتظار می‌رود مردم با خودمراقبتی یاریگر نظام سلامت در کنترل بیماری‌های غیرواگیردار باشند.


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد کنترل بیماری های غیرواگیر فعالیت های ورزشی نظام سلامت کم تحرکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۰۹۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد

کمبود نگران‌کننده انسولین بیماران دیابتی در بریتانیا را به چالش کشیده و موجب افزایش استرس و اضطراب در میان ۴۰۰ هزار مبتلا به دیابت نوع یک در این کشور شده است‌.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بریتانیا در حال حاضر با کمبود داروهایی از جمله داروهای اختلال نقص‌توجه و بیش‌فعالی، صرع و انسولین مواجه است که این امر به‌ویژه موجب افزایش نگرانی میان بیماران دیابتی نوع یک و خانواده‌های آن‌ها شده است.

تأمین منظم انسولین در بدن برای زندگی ضروری است و دسترسی قابل‌اعتماد به آن بخشی حیاتی از زندگی مبتلایان به دیابت نوع یک به‌شمار می‌رود که بدن آن‌ها به دلیل یک وضعیت خود ایمنی، نمی‌توانند به‌طور طبیعی انسولین بسازد، بنابراین باید هر روز آن را تزریق و دوز انسولین خود را تنظیم کنند.

کمبود انسولین و افزایش خطر زندگی

اخبار مربوط به هر گونه کمبود این دارو موجب ایجاد اضطراب قابل‌توجهی در افراد مبتلا به دیابت نوع یک می‌شود که برای سلامتی این بیماران به‌شدت مضر است. مبتلایان به دیابت نوع یک در عرض چند روز بدون انسولین جان خود را از دست می‌دهند و استرس ناشی از کمبود آن این امر را تسریع می‌کند.

گفته می‌شود که کمبود دارو در بریتانیا یک امر عادی است که برگزیت به تشدید آن منجر می‌شود، با این حال اداره ملی سلامت بریتانیا درصدد اطمینان‌بخشی به مبتلایان به دیابت نوع یک برآمده است تا بدانند در صورت در دسترس نبودن محصولات انسولین معمولی که استفاده می‌کنند، می‌توانند از فرمول‌های جایگزین بهره ببرند. با این حال تعدادی از افراد به دلیل تزریق «دوز نامناسب» با مشکلاتی مواجه شده و به دلیل کتواسیدوز (یک عارضه جانبی بالقوه تهدید کننده زندگی دیابت نوع یک) در بیمارستان بستری شده‌اند.

بنابراین تأثیر کمبود این دارو بر بیماران و داروخانه‌های جامعه بریتانیا همچنان یک نگرانی عمیق محسوب می‌شود. این قبیل کمبودها نه‌تنها بر توزیع به موقع داروها تأثیر می‌گذارد، بلکه فشار زیادی را از نظر عملیاتی و مالی بر داروخانه‌های جامعه وارد می‌آورد. از سوی دیگر ماهیت نامطمئن عرضه دارو، شرایط تهدید کننده زندگی را برای بیماران سراسر بریتانیا برجسته کرده است و مردم خواستار ساماندهی سیستم شکننده عرضه داروهای بریتانیا توسط دولت شده‌اند.

کمبود نگران‌کننده انسولین به‌عنوان جدیدترین موردی که بریتانیا را تحت‌تأثیر قرار داده است، باعث ایجاد استرس بالایی برای ۴۰۰ هزار فرد مبتلا دیابت در این کشور شده است و گفته می‌شود این محصولات در میان کمبود تولید جهانی تا سال آینده در دسترس نخواهد بود.

کد خبر 749027

دیگر خبرها

  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • یزدی ها کمترین تعداد پرونده قضائی نیروهای مسلح کشور را دارند
  • پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند