Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان کرمان پهناورترین استان کشور با پهنه‌ای گسترده از کویر مواجه است و افزایش بیش از پیش دمای هوا در این استان طی سال‌های اخیر مشهود است.

طی سه ماه؛ اسفند سال گذشته، فرودین ماه و اردیبهشت ماه سال جاری نیز تقریباً بارانی در کرمان نبارید و منابع آب محلی از جمله چشمه‌ها و قنات‌ها کم آب تر از همیشه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرمان در آستانه تابستانی بی آب

متأسفانه میزان بارش برف در کرمان نیز به شدت کاهش یافته و عملاً ذخیره گاه‌های اصلی آب کرمان در ارتفاعات کوه شاه در مرکز استان نیز خالی از برف شده است و عملاً کاهش دبی آب در قنات‌ها و عدم وجود برف در ارتفاعات کرمان را آستانه یکی از سخت‌ترین تابستان‌ها قرار داده است.

در مقابل از ابتدای سال جاری مردم با موج‌های پی در پی طوفان شن و ریزگردها مواجه شده‌اند همزمان با بادهای ۱۲۰ روزه سیستان که این روزها نه تنها شهرستان‌های شرقی ریگان و فهرج را تحت تأثیر قرار می‌دهند تأثیر این بادها به شمال و مرکز کرمان نیز کشیده شده است.

اقلیم کرمان در سال جاری به وضوح تغییر کرده است روند بروز گرد و غبارهای متوالی در کرمان را حتی نمی‌توان در اسناد هواشناسی و اخبار رسانه‌ها پیدا کرد.

اقلیم کرمان در سال جاری به وضوح تغییر کرده است روند بروز گرد و غبارهای متوالی در کرمان را حتی نمی‌توان در اسناد هواشناسی و اخبار رسانه‌ها پیدا کرد

از بین رفتن پوشش گیاهی در کرمان به دلیل کمبود شدید آب موجب شده با وزش هر گونه بادی کرمان زیر شلاقی ریزگردها قرار گیرد.

کرمان در حالی از هفته گذشته به دلیل هشدار نارنجی ستاد مدیریت بحران کشور در حالت آماده باش قرار گرفت که در هفته‌های قبل نیز تقریباً هر روز ریزگردها آسمان را فرا گرفته‌اند و آسمان آبی شهر را نمی‌توان دید.

ریزگردها از شرق غرب و شمال به کرمان سرازیر می‌شوند

نکته نگران کننده اینکه حالا در کنار ریزگردهای ناشی از بیابان‌های سیستان و بلوچستان و بادهای ۱۲۰ روزه کرمان از کانون ریزگردهای کویر لوت در مرکز و کویر یزد در شمال نیز متأثر شده است.

در کنار همه این مشکلات حالا پای ریزگردهای عربی نیز به کرمان باز شده است و از ابتدای هفته گذشته دو جبهه ریزگرد شرق و غرب با هم ادغام شده‌اند.

همه اینها در کنار کانون‌های محلی و بستر جازموریان که به زودی خشک می‌شود کرمان را به عنوان دومین کانون جدی ریزگردها در کشور تبدیل کرده است.

چرا قانون اصلاح الگوی کشت اجرا نمی‌شود؟

در این شرایط حراست و حفاظت از منابع آبی کرمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، اما متأسفانه بخش عمده آب‌های در دسترس در بخش کشاورزی و تولید محصولات آب بری مانند هندوانه استفاده می‌شود و هزاران حلقه چاه غیر مجاز روند برداشت آب‌های غیر مجاز را ادامه می‌دهند و شعارهای دولتهای مختلف نیز نتوانسته مشکلی را رفع کند.

راهکار مسئولان برای رفع مشکل ایجاد خط انتقال آب سد صفارود از مرکز استان به شمال است این در حالی ست که به دلیل عدم بارندگی حتی سد صفار رود هم آبگیری نشده است.

هر چند مخالفت‌ها در خصوص اجرای این طرح به دلیل مشکلات زیست محیطی احتمالی در جنوب کرمان ادامه دارد اما نکته اصلی این است که اصولاً آبی برای انتقال وجود ندارد.

مانور روی خط لوله آب خلیج فارس

اما امید دیگر مردم و مسئولان استان کرمان انتقال آب از خلیج فارس به کرمان است، در واقع همه شهرستان‌های کرمان ابراز امیدواری می‌کنند که با استفاده از آب خلیج فارس مشکل مردم رفع شود اما حقیقت این است که این خط انتقال آب برای تأمین آب دو شرکت صنعتی در کرمان و یک شرکت در یزد انجام شده است و آن‌قدرها هم که روی این خط لوله مانور داده می‌شود نمی‌توان روی این راهکار حساب کرد.

محمد حسن زاده، کارشناس منابع آب در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: استان کرمان مملو از معدن و سر شار از پتانسیل‌های گردشگری است اما وزارت خانه‌های مطبوع سرمایه گذاری مناسبی برای توسعه معدنی و صنعتی و گردشگری انجام نداده‌اند و اقدامات این وزارت خانه‌ها در کرمان به شدت ضعیف است در مقابل کشاورزی در کرمان توسعه یافته است که این مساله بزرگترین اشتباه ممکن بوده است.

وی افزود: حالا حدود ۲ میلیون کشاورز در کرمان زندگی می‌کنند و صدها چاه غیر مجاز حفر شده و کشاورزی اکثراً سنتی است و میلیون‌ها لیتر آب فقط برای تولید هندوانه استفاده می‌شود!

حدود ۲ میلیون کشاورز در کرمان زندگی می‌کنند و صدها چاه غیر مجاز حفر شده و کشاورزی اکثراً سنتی است و میلیون‌ها لیتر آب فقط برای تولید هندوانه استفاده می‌شود

وی گفت: این یک اشتباه بزرگ بوده و منابع آب دشت‌های استان از بین رفته است اما پتانسیل‌های صنعت گردشگری کرمان دست نخورده و گاهاً در حال تخریب است.

حسن زاده ادامه داد: مردم کرمان عملاً می‌بینند که کار از هشدار گذشته و عدم توجه به راه حل‌ها به جای باران در کرمان شاهد افزایش دمای هوا و گرد و غبارهای متوالی هستیم.

وی گفت: هم اکنون وارد یک چالش بزرگ کم آبی شده‌ایم و کرمان از سمت استان‌های مختلف در معرض شن‌های روان و ریزگرد قرار گرفته است، این تغییر اقلیم جدی است و اگر مسئولان جدی نگیرند شاهد از بین رفتن زیر ساخت‌های صنعتی کرمان خواهیم بود و عملاً موج مهاجرت‌ها نیز روی می‌دهد.

خشکسالی بی سابقه در کرمان / ‏‬ لزوم صرفه جویی مردم

اسماعیل علیزاده، استاد دانشگاه و محقق کرمانی اقتصادی نیز در گفتگو با مهر می‌گوید: طبق آمار ارائه شده استان کرمان سال گذشته سخت‌ترین خشکسالی در ۴۰ سال اخیر را تجربه کرد و در سال جاری وضعیت تشدید شده است.

وی عنوان کرد: ۴۰ میلیمتر بارندگی در کرمان یعنی مسئولان کرمان باید جدا از شعارها و کارهای مقطعی باید کار اساسی برای حل مشکلات انجام دهند.

علیزاده افزود: امسال نیز سال بسیار خشکی پیش روی کرمان قرار دارد و اگر مردم صرفه جویی نکنند برای تأمین آب شرب هم با مشکل مواجه می‌شویم.

از کشاورزی به سمت گردشگری برویم

وی افزود: مسئولان کرمان باید به ناچار از کشاورزی به سمت صنعت گردشگری بروند اما اگر بنا به ملاحظاتی مقطعی این کار انجام نشود در ۵ سال آینده تأمین آب کرمان نیز با مشکل مواجه می‌شود وقتی قرار است آب شرب شهرهای شمالی کرمان از خلیج فارس تأمین شود یعنی در اوج بحرانیم و نباید منابع باقیمانده را در جوی‌های آب کشاورزی سنتی به باد بدهیم و سبزی و هندوانه و بادمجان تولید کنیم.

وی گفت: در حال حاضر راهی جز صرفه جویی باقی نمانده است و بدون شک کرمان باید کشاورزی را کنار بگذارد و به سمت توسعه براساس گردشگری برنامه ریزی انجام شود.

کد خبر 5500131

منبع: مهر

کلیدواژه: خشکسالی تغییر اقلیم کرمان استانداری کرمان ساختمان متروپل آلودگی هوا بوشهر کرمانشاه سوم خرداد فتح خرمشهر خطبه های نماز جمعه متروپل آبادان آمار کرونا گرد و خاک ابادان ویروس کرونا آزادسازی خرمشهر شهادت امام صادق ع استان کرمان خلیج فارس غیر مجاز منابع آب سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۰۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متلاشی شدن چند تیم تروریستی در استان کرمان طی سال گذشته

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی، صبح یکشنبه در جمع پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان اظهار داشت: خوشبختانه تعامل، همکاری، هماهنگی و هم افزایی خوبی بین جامعه اطلاعاتی کشور وجود دارد و بایستی این ارتباطات روز به روز تقویت شود.

وی با بیان اینکه سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان جز رده‌های موفق در کشور است، افزود: بسیاری از مردم و مسئولان از اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به دلیل محرمانه بودن مطلع نمی‌شوند، اما همواره ما و مردم قدردان اقدامات شبانه روزی و مجاهدت‌های خاموش شما سربازان گمنام امام زمان (عج) در تأمین امنیت جامعه هستیم.

وی، گفت: دشمن همواره به دنبال ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و تلاش می‌کند در شرایطی که توان حمله نظامی مستقیم به کشور را ندارد از طریق تقویت و تجهیز گروهک‌های ضد انقلاب و تروریستی در کشور ایجاد ناامنی کند و این کار سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی را دوچندان می‌کند.

حجت الاسلام حمیدی به جنایت دلخراش گلزار شهدای کرمان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: طی یک سال اخیر با اقدامات به موقع سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه و اداره کل اطلاعات استان چندین تیم تروریستی در استان کرمان مورد ضربه قرار گرفته‌اند و قبل از هرگونه عملیات تروریستی عوامل ناامنی شناسایی و دستگیر و تیم‌ها متلاشی شده‌اند، اما باید تلاش کنیم حتی یک مورد اقدام ناامنی نیز در استان و کشور صورت نپذیرد.

رئیس شورای قضائی استان کرمان به سالروز فرمان حضرت امام خمینی (ره) در تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از ماندگارترین تصمیمات امام راحل (ره) دستور ایشان مبنی بر تشکیل سپاه پاسداران بود و امروز پس از چند دهه شاهد برکات این تأسیس ماندگار هستیم و مردم به خود می بالند که چنین سپاه مقتدری در کشور وجود دارد.

حجت الاسلام حمیدی خاطرنشان ساخت: سپاه پاسداران امروز تنها در بخش نظامی در اوج اقتدار نیست بلکه شاهد اقدامات بسیار بزرگی از سوی سپاه در زمینه‌های مختلفی از جمله محرومیت زدایی و سازندگی در کشور هستیم.

وی تصریح کرد: امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مبارزه با دشمن هیچ ابایی ندارد و عملیات غرور آفرین نیروهای مسلح علیه رژیم غاصب صهیونیستی حاوی پیام مهمی به کشورهای منطقه و جهان بود و آن اینکه ایران اسلامی در تأمین امنیت شهروندانش باکسی مماشات و تعارف ندارد و دشمنان ما این پیام را دریافت کرده‌اند و قطعاً محاسبات دنیا از این پس تغییر خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: اقدامات اخیر نیروهای مسلح موجب تقویت انسجام ملی در کشور شده است و باید از این فرصت در جهت خدمت رسانی بیشتر به مردم بهره برد.
وی با بیان اینکه همانگونه که نیروهای مسلح ما در عرصه عمل افتخار آفرین هستند، افزود: در عرصه اطلاعاتی نیز نیروهای امنیتی ما در وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در حال مبارزه با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای متخاصم هستند.

رئیس سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان نیز در دیدار با رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: حمایت‌ها و پشتیبانی‌های دستگاه قضائی همواره به ما در انجام مأموریت‌ها کمک کرده است و نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت آمیز بودن کارها داشته است.
وی اظهار داشت: در پرونده‌های امنیتی و بزرگ صدور آرا قاطع از سوی قضات شجاع و انقلابی استان کرمان موجب ایجاد امید در جامعه و من‌ها در سازمان اطلاعات سپاه استان می‌شود.

کد خبر 6096972

دیگر خبرها

  • کشف ۱۰۰ کیلوگرم تریاک جاسازی‌شده در بار هندوانه
  • ریزگردها مهمان کرمان می‌شوند
  • کرمان آیدکس معرفی ظرفیت‌های مغفول برای توسعه سرمایه‌گذاری
  • برگزیده بنیاد نخبگان کرمان، کارگر نمونه کشور
  • (عکس) بخندیم یا گریه کنیم؟؛ میوه فروشی که روی گوجه سبز برچسب هندوانه زد
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • انتقال ۱۵۰ کیلو شیشه با کامیون ناکام ماند
  • جزئیات دستگیری اعضای چند تیم تروریستی توسط اطلاعات سپاه
  • متلاشی شدن چند تیم تروریستی در استان کرمان طی سال گذشته