Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@06:46:13 GMT

۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین است

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۱۷۱۷

۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین است

رییس انجمن متخصصان زنان و زایمان کشور هشدار داد: حدود ۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین است و طی ۲ سال اخیر و در شرایط کرونایی زایمان طبیعی به شدت کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایران اکونومیست، دکتر سودابه کاظمی روز یکشنبه در همایش بین المللی زنان و زایمان در مرکز همایش‌های رازی افزود: ایران جزو کشورهای پیشرو در زمینه سزارین است بطوریکه در رده هفتم دنیا قرار دارد، عوارض این نوع زایمان نسبت به زایمان طبیعی بیشتر بوده و مشکلات زیادی را برای مادران ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اجرای دستورالعمل کشوری ترویج زایمان طبیعی از سال ۹۷، اظهارداشت: متاسفانه بعد از چهار سال از اجرای این طرح،  فرزندآوری و زایمان طبیعی در کشور کاهش یافته و علت عمده آن ترس از درد زایمان طبیعی است که بسیاری از مادران ترجیح می دهند سزارین انجام دهند.

کاظمی تصریح گرد: در دوران کرونا نیز سزارین شیب رو به بالا داشته و متأسفانه جامعه پذیرای زایمان طبیعی نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:  قرار بود بی دردی زایمان طبیعی در بیمارستان‌های کشور ترویج یابد که هیچ اقدامی در این زمینه نشد.

وی افزود: زایمان هراسی و گریز از فرزندآوری در کشور رو به افزایش است که مغایر با سیاست‌های جمعیتی بوده و با توجه به افزایش جامعه سالمندی در آینده با بحران های زیادی از لحاظ نیروی جوان مواجه می شویم .

زایمان مناسبتی ممنوع

کاظمی در ادامه با انتقاد از اینکه فضای رسانه ای بر ترویج زایمان مناسبتی در کشور دامن زده است، اظهار داشت: زایمان مناسبتی (سزارین )یک پدیده نوینی است و بیشتر مادران تمایل دارند فرزندشان را در تاریخ های ۳۱ شهریور یا اول فروردین هر سال به دنیا آورند در حالیکه از عوارض زایمان زودرس غافل بوده و این کار مشکلاتی را در آینده برای کودکان بوجود می آورد.

این متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: اکنون زایمان مناسبتی به یک تیتر جذاب تبدیل شده در حالیکه پزشک هرگز نمی خواهد جان نوزاد را به تاریخ تولد با یک عدد رند به خطر بیندازد و مادران را نیز در این زمینه آگاه می کنند در حالیکه تقاضا در این زمینه زیاد است.

اتخاد تدابیر خاص برای افزایش باروری 

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ادامه داد: با توجه به اینکه افزایش جمعیت کشور به سمت سالمندی هشداری جدی است باید تمهیداتی اندیشیده شود تا فرزنداوری برای زوجین جذابیت داشته باشد.

کاظمی افزود: لازم است آموزش های بهداشت باروری، بهترین سن بارداری شدن و غیره برای دختران از دوران دبیرستان و دوره های مشاوره ای نیز برای زوجین در زمینه سن مناسب باروری و تولد فرزند سالم  برگزار شود.

به گفته وی،  زوجین نباید بارداری‌ها رو به تعویق بیاندازند و در این آسیب شناسی باید انجام شود.

همایش بین المللی متخصصان زنان و زایمان با محورهای حاملگی های پرخطر، ژنتیک و سرطان های زنان، اختلالات کف لگن و غیره پنج تا هشتم خرداد در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، زایمان ، بهداشت و سلامت

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی زایمان بهداشت و سلامت زایمان مناسبتی زنان و زایمان زایمان طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۱۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟

ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است.

از تعداد فوت های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، ۵۵/۶ درصد مرد و۴۴/۴ درصد زن بوده‌اند.

تسنیم در خبری نوشت: در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد ۴۱۸ هزار و ۷۴۱ رویداد فوت ثبت شده، ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

دیگر خبرها

  • ضریب نفوذ گاز طبیعی در شهر قم ۹۹.۵ درصد است
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • زایمان سزارین در گیلان همچنان پیشتاز است
  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • در مقابل هر ۱۰۰ زن فوت شده در ایران چند مرد سال گذشته فوت کردند؟
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • ۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است