Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا علیزاده روز یکشنبه در حاشیه برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری یک رویداد ارزشمند ملی و آیینی در این روستا افزود: در ایام برگزاری این سوگواره توفیقی نصیب من شد تا از نزدیک شاهد بخشی از اجراهای تعزیه این سوگواره باشم.  

وی با بیان اینکه چندین سال است که ایام ارتحال ملکوتی امام راحل (ره) اتفاق بسیار ارزشمندی در روستای ده زیار رخ می دهد که از چند جهت می‌توان به آن نگاه کرد تصریح کرد: برگزاری این سوگواره در راستای ترویج و اعتلای هنر تعزیه که یکی از هنرهای بسیار مهمی آیینی، مذهبی و ملی ماست اهمیت ویژه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه این سوگواره سال‌ها است که در روستای ده زیار و با همت افرادی که دل در گروه اهل‌بیت (ع) دارند، برگزار می‌شود ادامه داد: با وجود مسائل و مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا در دو سال قبل به وجود آورد باز هم شاهد برگزاری این سوگواره و اتفاقات خوبی در این رویداد بودیم.  

وی تاکید کرد: ۹ سال است سوگواره تعزیه با برنامه‌ریزی، تعامل و انسجام بسیار خوبی در روستای ده زیار برگزار می‌شود ‌که از این جنبه نیز جای تقدیر دارد و استمرار در برگزاری این سوگواره در تمامی این سال‌ها بسیار حائز اهمیت است.  

علیزاده بیان کرد: روستای ده زیار نماد حدیث نبوی ثقلین است و در این روستا به هر دو جنبه این حدیث یعنی قرآن کتاب خدا و عترت و زنده نگه داشتن مراسم ائمه اطهار (ع) به ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) در قالب هنر تعزیه توجه ویژه‌ای شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای این نوع برنامه‌ها دارد بویژه برگزاری آن در یک روستای کوچک، کار دشواری است و نیاز به هماهنگی دارد گفت: برگزاری این مراسم همت عالی و عنایت الهی را می‌طلبد که هر دو آن در وجود مردم روستای ده زیار و هیات تعزیه خوانی حضرت ابوالفضل (ع) وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: اهالی خوب روستای ده زیار باید به این نکته توجه داشته باشند که هنر تعزیه جزئی از فرهنگ آیینی کشور ما است که برگزاری این سوگواره در روستای ده زیار، در ارتقای این هنر آیینی موثر است و از سوی دیگر برگزاری این رویداد مهم ملی در روستای ده زیار تدریجاً موجب پیشرفت این روستا نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری این قبیل رویدادها نیاز به یکسری امکانات و زیرساخت‌ها دارد گفت: فراهم کردن این زیرساخت‌ها به آینده روستای ده زیار کمک می‌کند و از سوی دیگر این ظرفیت و بستر را فراهم می‌کند تا این روستا میزبانی خوبی از این رویداد داشته باشد.

علیزاده با اشاره به اینکه در ایام برگزاری این رویداد ملی مردم زیادی نه تنها از بخش چترود که از اقصی نقاط استان و کشور در این روستا حضور پیدا می‌کنند بیان کرد: امسال هم گروه‌های مختلفی از دیگر استان‌ها در این سوگواره حضور دارند و دهیاری این روستا و بخشداری چترود باید به این نکته واقف باشند که با برگزاری این سوگواره ملی، ظرفیت خوبی در این روستا ایجاد شده که به پویایی هر چه بیشتر اتفاقاتی که در این روستا رقم خورده، کمک کنند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه برگزاری این رویداد ارزشمند ملی استمرار داشته باشد بیان کرد: برگزاری این رویداد ملی در این روستا نتیجه همدلی و انسجام درون روستا است که جای تحسین دارد.

سوگواره ملی تعزیه روستای ده زیار به مناسبت ارتحال امام خمینی (ره) از پنجم تا ۱۴ خرداد ماه امسال برگزار می شود.

برچسب‌ها کرمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تعزیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تعزیه کرمان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تعزیه برگزاری این رویداد روستای ده زیار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۲۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب‌رسانی به ۴۱ روستا توسط بسیج‌ سازندگی خراسان‌ شمالی

مسئول سازمان بسیج‌ سازندگی خراسان‌ شمالی گفت: یکی از پروژه‌ها و برنامه‌های مورد توجه بسیج‌ سازندگی استان، انتقال آب سدهای شیرین‌دره و زیدرسره به مناطق روستایی است که تاکنون ۴۱ روستا از محل این دو سد آب‌رسانی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌شمالی، مجتبی مداحی امروز _ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: هفته بسیج‌سازندگی از هجدهم اردیبهشت ماه به مناسب سالروز تأسیس این نهاد آغاز می‌شود و شعار سازمان بسیج در سال جاری، همه‌باهم، بسیج و خدمت‌رسانی است.

وی افزود: دیدار جهادگران با نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌شمالی، انجام رزمایش کمک‌های مومنانه و توزیع بسته‌های حمایتی از جمله اقداماتی است که در این هفته اجرا می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: افتتاح قرارگاه‌های منطقه‌ای، پروژه‌های محرومیت زدایی و قرارگاه پیشرفت در سطح استان از دیگر برنامه‌های بسیج سازندگی در این هفته است.

مداحی با تاکید بر انقلابی بودن و مردمی بودن تشکل بسیج اضافه کرد: افتتاح کارگاه‌های تولیدی اقتصاد مقاومتی و همچنین ارائه تسهیلات با شرایط مطلوب به نیازمندان جهت تقویت مشاغل خانگی نیز در دستور کار برنامه‌های بسیج‌سازندگی خراسان‌شمالی قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اعلام نهادهای نظارتی بیش از ۹۱ درصد از تسهیلات ارائه شده توسط بسیج‌سازندگی به نیازمندان، به صورت صحیح و کارآمد مورد استفاده متقاضیان قرارگرفته است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌شمالی تصریح کرد: سازمان بسیج‌سازندگی خراسان‌شمالی تعدادی ماشین‌آلات جهت محرومیت زدایی در استان دارد و تعدادی را نیز اجاره می‌کند که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۰ هزار ساعت این دستگاه‌ها به منظور خدمت به مردم فعالیت داشتند.

مداحی افزود: در سال گذشته ۴۵۰۰ تن قیر توسط این سازمان به منظور آسفالت جاده‌های روستایی ارائه شد که به آسفالت شدن بیش از ۴۰۰ هزار مترمربع از جاده‌های روستایی انجامید.

وی اظهار کرد: یکی از پروژه‌ها و برنامه‌های مورد توجه بسیج‌سازندگی استان، انتقال آب سدهای شیرین‌دره و زیدرسره به مناطق روستایی است که ۴۱ روستا از محل این دو سد تاکنون آب‌رسانی شده‌اند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: در سال گذشته، ۵۵ هزار بسته‌حمایتی با میانگین ارزش ۵۰۰ تومان و همچنین ۲۰ هزار پک لوازم‌التحریر با میانگین ارزش ۲۵۰ هزار تومان بین نیازمندان استان توسط بسیج‌سازندگی توزیع شد.

مداحی گفت: در سال ۱۴۰۲ به منظور افزایش ازدواج آسان، ۵۳۴ بسته‌ی جهیزیه میان نوعروسان نیازمند استان توزیع شد.

کد خبر 749753

دیگر خبرها

  • حمایت دبیرخانه "سوگواره ملی تعزیه ده زیار کرمان" از اجرای طرح نور
  • جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار می‌شود
  • بهره‌مندی نزدیک به ۸۰ درصدی جمعیت روستایی شهرستان ارومیه از آب شرب سالم و بهداشتی
  • پیشرفت ۹۵ درصدی طرح‌های تامین آب شرب ۷ روستای شهرستان چایپاره
  • روستایی در مریوان که میزبان لک لک های مهاجر است + فیلم و تصاویر
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • ۶۵ درصد از راه‌های روستایی طارم آسفالت شده است
  • تکیه خاتون‌آبادی؛ محور دومین رویداد تکیه‌گرد
  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • آب‌رسانی به ۴۱ روستا توسط بسیج‌ سازندگی خراسان‌ شمالی