Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه تشکل‌های خبرگزاری فارس، به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ایران و به مناسبت گرامی داشت هفته ملی جمعیت، مراسمی با حضور عبدالرضا پازوکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، حجت الاسلام والمسلمین عیسوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و بانکی پور رییس کمیسیون مشترک جمعیت مجلس شورای اسلامی و صابر جباری رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* تکلیف سنگین وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

صابر جباری رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت در این مراسم اظهار داشت: در راستای اجرای  سیاست‌های کلی سلامت، جمعیت و خانواده؛ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سال ۱۳۹۹ تصویب و در سال ۱۴۰۰ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

وی گفت: بیش از ۵۰ درصد این تکلیف قانونی بر عهده وزارت بهداشت است که اولویت اصلی، حسن اجرای قانون و پیگیری بحث جوانی جمعیت است.

جباری بیان کرد: وزارت بهداشت در این راستا چندین برنامه را در نظر گرفته است که اولین محور مربوط به موضوع زایمان آسان، ارزان و‌ کریمانه برای مادران باردار است لذا در همین زمینه خدمات زایمان در سراسر کشور رایگان است و تمامی مراکز زنان و زایمان باید بهسازی و زیبا سازی شود و پرداخت کارانه به پرسنل بر اساس رضایت مادران انجام شود.

رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: محور دوم در برنامه های وزارت بهداشت شامل پیشگیری، تشخیص به هنگام و درمان ناباروری که دستورالعمل های ابلاغی آن در حال تکمیل است.

به گفته وی، بیش از سه و نیم میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که مقرر شده تمامی خدمات درمانی آنها تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

جباری تاسیس مراکز ناباروری سطح دو در دانشگاه ها و دانشکده ها را گام بلندی برای ارائه خدمات آسان تر و با کیفیت تر به مردم دانست و افزود: به منظور دسترسی آسان تر به خدمات پیشگیری و درمان ناباروری، در نظر است خدمات طب ایرانی در کنار طب کلاسیک به مردم ارائه شود.

جباری با بیان این نکته که نسخه جدید آموزش های قبل، حین و بعد ازدواج آماده شده است، افزود: به منظور انجام ازدواج های آسان و ماندگار،  این آموزش ها بر اساس  فرهنگ اسلامی، ایرانی ارائه می شود و در همین راستا مراکز خدمات مشاوره تاسیس شده است تا از آسیب های ناشی از طلاق به ویژه طلاق عاطفی پیشگیری شود.

وی افزود:حمایت بیمه ای از مادران تا دو سالگی فرزند و کودکان تا پنج سالگی و تهیه بسته های غذایی و بهداشتی برای خانواده های بی بضاعت از دیگر برنامه های در دست اقدام است.

جباری با بیان این نکته که حدود ۱۳ درصد از افراد شاغل در سازمان ها را مادران شاغل تشکیل می دهند، افزود: امتیازات قانونی برای مادران باردار شاغل و دانشجو در دوره تحصیل و اشتغال در نظر گرفته شده است که از آن جمله می توان به مرخصی تحصیلی، مرخصی ۹ ماه  زایمان برای مادران با حقوق و مزایای کامل و‌ اختیاری شدن شیفت شب برای خانم های شاغل اشاره کرد.

* ارائه تسهیلات برای اجرای قانون خانواده و جوانی جمعیت

امیرحسین بانکی پور؛ رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی هم پیری جمعیت را یک ابر بحران دانست و عنوان کرد:  در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده وجوانی جمعیت؛ تسهیلات متنوع مالی، بانکی، مسکن، بیمه، اشتغال، آموزشی و...  در نظر گرفته شده که شامل ۷۳ ماده و ۲۵۰ حکم است.

به گفته بانکی پور، افزایش چهار تا پنج برابری تسهیلات وام ازدواج نسبت به دو سال گذشته و اختصاص زمین ۲۰۰ متری برای فرزند سوم به بعد از جمله این تسهیلات است.

رییس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به منظور تبلیغ و ترویج فرهنگ فرزند آوری، قرارگاه جمعیت به ریاست وزیر بهداشت در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تشکیل شده است.

در پایان، بانکی پور به همه شهروندان توصیه کرد تا مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را برای بهره مندی از حقوق فردی در سطح جامعه مطالعه کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه علوم فرهنگ حمایت از خانواده جوانی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قانون حمایت از خانواده وزارت بهداشت اجرای قانون علوم پزشکی بانکی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۳۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رشد ۴۶ درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: ۱۰۶۹ خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌ها داریم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عباس شیراوژن؛ معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت از رشد 46 درصدی ساخت خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم کمتر از 800 واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود داشت که هم‌اکنون این تعداد به 1069 واحد رسیده و 46 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت: این واحدها در حالی ساخته شده که تاکنون ریالی بودجه برای ساخت خوابگاه متاهلی دریافت نکرده‌ایم و این 269 آپارتمان نیز با بودجه‌های اختصاصی دانشگاه‌ها ساخته شده است.

وی با اشاره به این که باید تا پایان این دولت دانشگاه‌های علوم پزشکی فاقد خوابگاه متاهلی به عدد صفر برسد، افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی فاقد خوابگاه متاهلی تا پایان سال حداقل 40 واحد و دانشکده‌های فاقد خوابگاه متاهلی نیز تا پایان سال حداقل باید 20 واحد خوابگاه متاهلی با متراز 45 تا 70 متر مربع همراه با رعایت پیوست فرهنگی مربوطه، ساخته باشند.

افتتاح خوابگاه متأهلی برای 120 دانشجوی علوم پزشکی تهران

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه تاکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی که خوابگاه متاهلی دارند هم باید تا پایان سال 20 درصد به تعداد واحدهای خوابگاهی متاهلی خود اضافه کنند.

شیراوژن همچنین از انعقاد تفاهمنامه با وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی دانشجویی خبر داد.

در ادامه حمید رئیسی؛ معاون صندوق رفاه دانشجویان اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اعتبار پرداخت ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را در 6ماهه نخست سال 1403(بدون محدودیت در تعداد دانشجویان) ابلاغ کرد.

وی افزود: اعتبار لازم برای پرداخت ودیعه مسکن، از محل اعتبارات ابلاغی ستاد ملی جمعیت تامین شده است و براساس ابلاغ صندوق رفاه، در سال 1403، بدون محدودیت در تعداد دانشجو، هر تعداد دانشجوی متاهل دانشکده یا دانشگاه علوم پزشکی متقاضی ودیعه مسکن، وام ودیعه مسکن دریافت خواهند کرد.

معاون صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت گفت: شرایط دریافت ودیعه مسکن قبلا بر اساس آیین نامه‌های ابلاغی توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، اعلام شده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تسریع در اجرای قانون جوانی جمعیت نیازمند همراهی جدی دستگاه‌هاست
  • تشکیل اولین قرارگاه جوانی جمعیت در شهرستان اردکان
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • لزوم فرهنگ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • نقش ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری کلیدی است
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی