Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@23:49:34 GMT

گرایش به مصرف قلیان در کشور افزایش یافته است

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۳۳۸۲

گرایش به مصرف قلیان در کشور افزایش یافته است

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر جندقی، روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با دخانیات، گفت: دخانیات نه تنها برای سلامت مردم که به ویژه برای سلامت گروه‌های پرخطر و محیط زیست هم مشکل آفرین شده است.

وی ادامه داد: در مطالعه سال ۱۴۰۰ مشخص شد که مصرف روزانه سیگار از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بالای ۱۸ سال در زنان از ۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹۳ درصد به ۰.۷۷ درصد رسیده است و به میزان ۱۷.۲ درصد کاهش داشته است. میزان کاهش در بین مردان در این گروه سنی حدود ۰.۵ بوده است و از ۲۰.۰۶ درصد به ۱۹.۹۵ درصد رسیده است. این نشان می‌دهد به رغم همه تلاش‌های صنایع دخانی برای افزایش مصرف دخانیات کاهش مصرف داشتیم.

جندقی گفت: طبق نتایج آخرین مطالعه در گروه سنی بالای ۱۸ سال، حدود ۴.۴۴ درصد زنان بالای ۱۸ سال و ۲۵.۸۸ درصد مردان بالای ۱۸ سال مصرف‌کننده انواع محصولات دخانی هستند که نزدیک به ۱۴ درصد می‌شود. ولی بحث دیگر این است که طی سال‌های ۹۰ تا ۱۴۰۰ مصرف قلیان ۵۷ درصد در بین زنان و ۱۷ درصد در بین مردان افزایش داشته است. در مصرف سیگار کاهش مختصر و در مصرف قلیان افزایش مصرف را داریم. مجموع آمارها ۲۸ درصد افزایش مصرف قلیان را در گروه بالای ۱۸ سال را نشان می‌دهد. تغییر رویکرد استفاده از مواد دخانی و مصرف قلیان نگران کننده است در حالی که برخی مردم با عوارض آن آشنا نیستند و به استعمال قلیان به عنوان تفریح نگاه می‌کنند.

وی با بیان اینکه دروازه ورود به مصرف مواد دخانی سیگار است، تاکید کرد: مصرف در افراد بین ۱۳ تا ۱۵ سال بسیار حساس است. شاید ۹۰ درصد کسانی که سو مصرف مواد دارند ابتدا مصرف کننده سیگار بوده‌اند. در زمان انجام طرح ۱۰.۲ درصد نوجوانان مصرف کننده دخانیات بودند که ۷.۰۷ درصد دختران و حدود ۱۲ درصد پسران بودند. قلیان کشیدن بیش از مصرف سیگار است. ۹.۰۲ درصد نوجوانان در زمان انجام طرح مصرف کننده مواد دخانی قطره‌ای بودند که ۷.۰۱ درصد دختران و ۱۱.۶ پسران بودند.

جندقی افزود: ۳.۴ درصد نوجوانان مصرف کننده سیگار بودند که در این بین ۴.۸ درصد پسران و ۱.۲ درصد دختران بودند. همچنین ۵.۷ درصد نوجوان مصرف کننده قلیان بودند که از این بین ۷.۳ پسران و ۴.۳ درصد دختران بودند که این خطرناک است؛ زیرا قلیان کشیدن عوارض بیشتری نسبت به سیگار دارد. از سوی دیگر ۱.۹ درصد نوجوانان مصرف کننده مواد دخانی بودن دود بودند که ترفند صنایع دخانی است؛ ظاهراً به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنند که دختران هم پا به پای پسران مصرف کننده دخانیات باشند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی برای پیشگیری از مصرف مواد دخانی، بیان کرد: ما برنامه‌های متعددی داریم اما والدین هم باید مراقب فرزندان خود باشند. اعلام این آمارها باید ایجاد حساسیت کند.

جندقی همچنین ابراز امیدواری کرد که در مورد قوانین بازدارنده حوزه دخانیات همراهی بیشتری صورت گیرد و گفت: فروش مواد دخانی به افراد زیر ۱۸ سال، فروش مواد دخانی در نزدیکی اماکن آموزشی، فروش نخی سیگار ممنوع است و قوانین باید جدی گرفته شود. هرکسی که می‌خواهد این کالا را بفروشد باید مجوزهای لازم را کسب کند؛ بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیستم قضائی کشور، نیروی انتطامی و…، همه در قانون وظایفی دارند و امیدواریم بتوانیم جامعه عاری از دخانیات داشته باشیم. این در حالی است که همکاران بهداشت محیط هم با وجود مشکلات موجود در حال بررسی و مقابله با بی‌قانونی در این زمینه هستند.

وی گفت: اگر سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۵ را بخواهیم مقایسه کنیم در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال مصرف سیگار از ۳ درصد در دو جنس به ۳.۴ درصد رسیده که افزایش مختصری داشته اما در مورد قلیان عدد از ۱۶.۵ به ۵.۷ رسیده که حاکی از آثار اقدامات آموزشی خوب بوده است.

کد خبر 5502027

منبع: مهر

کلیدواژه: مصرف قلیان هفته بدون دخانیات ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسن کرونا تجهیزات پزشکی آمار کرونا آبله میمون کووید 19 بهرام عین اللهی سازمان غذا و دارو جامعه پرستاری سازمان جهانی بهداشت هفته بدون دخانیات سرطان سزارین درصد نوجوانان بالای ۱۸ سال درصد دختران مصرف کننده مواد دخانی مصرف قلیان ۴ درصد ۷ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۳۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی رجبی مشهدی، مدیر عامل توانیر در آیین رونمایی از کمپین انرژی در جمع خبرنگاران گفت: یکی از شاخص های مصرف برق شدت مصرف انرژی در کشور است که در ایران تقریباً دو برابر میانگین جهانی به شمار می آید.

وی افزود: همواره باید به صورت بهینه مصرف کنیم تا بتوانیم تقاضای جدید در بخش مولد کشور را تامین کنیم.

وی ادامه داد: هدف از این پویش این است که مشترکان خانگی و تجاری که بیش از ۸۰ درصد مشترکان کشور را تشکیل می دهند و ۵۰ درصد مصرف دوران اوج مصرف مربوط به این بخش است ترغیب به کاهش مصرف می کند، به همین دلیل هم جایزه و هم طرح های سال گذشته پاداش صرفه جویی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر عامل توانیر خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیر نقدی پیش بینی شده که در صورت تکرار کاهش مصرف، جوایز ارزنده تخصیص داده می شود.

به گفته این مقام مسئول با چنین اقدامی مشترکان می‌توانند برق مطمئن و پایداری را دریافت کنند و در کنار آن کمک می کنند تا بخش مولد کشور مانند صنایع و کشاورزی از انرژی بیشتری برخوردار بوده و بتوانیم برق پایدار اقصی نقاط کشور را تامین کنیم.
ادامه دارد…

کد خبر 6092448 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • نیاز مصرف برق کشور در سال جدید رشد شتابانی دارد
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • سیگار چه تاثیری بر چهره و بدن افراد می گذارد؟
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟
  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها