Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی وزارت بهداشت در خصوص انتقاد دانشجویان به آیین‌نامه شورای صنفی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست اعضای شورای منتخب مسؤولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به منظور تشریح متن پیش‌نویس آیین‌نامه شورا‌های صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدای این نشست عباسی مسئول ستاد راهبری بسیج دانشجویی دانشگاه‌ها بیان داشت: در حقیقت ما خواستار برگزاری این جلسه بر اساس درخواست دانشجویان شورا‌های صنفی دانشگاه‌ها با توجه به بیانیه‌ها و پیام‌هایی که داده شده است، بودیم چرا که این دانشجویان بر چرایی عدم ورود بسیج دانشجویی و سایر تشکل‌ها به این موضوع تاکید داشتند.


این فعال بسیج دانشجویی با بیان این‌که حضور ما در این جلسه پیگیری و مشخص شدن ابعاد مختلف متن جدید آئین نامه شورا‌های صنفی دانشجویان است، ابراز داشت: در سال‌های اخیر شورای صنفی و مسؤولان تاکید بر این داشتند که تنها فعالان در شورا‌های صنفی، نمایندگان دانشجویان در حوزه صنفی هستند که این مسئله هرگز مورد تایید ما نبوده، نیست و نخواهد بود. یکی از وظایف ذاتی تمامی تشکل‌های دانشجویی پی‌گیری مسائل صنفی دانشجویان است کما این‌که همه ما دانشجو هستیم و وظیفه داریم که نسبت به مسائل دانشجویان حساس باشیم.


وی در پایان گفت: هدف از این جلسه مشخص شدن مسائلی است که در خصوص متن پیش‌نویس آیین‌نامه محل سؤال بوده است و به نوعی حضوری مطالبه‌گرانه برای شفافیت و تبیین در این خصوص است.


انحلال شورا‌های صنفی به هیچ عنوان مطرح نبوده و نیست


در ادامه این نشست معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت به سوالات مطرح شده از سوی دانشجویان حاضر در خصوص ابعاد و حاشیه‌های مطرح شده در خصوص متن جدید آئین نامه شورا‌های صنفی پاسخ داد.


شیراوژن در پاسخ به این‌که آیا متن پیش‌نویس آیین‌نامه به دنبال انحلال حضور شورا‌های صنفی در دانشگاه‌ها است؟ گفت: قطعا این گونه نیست، واقعیت این است که دولت سیزدهم بر مردمی بودن و و بر نقش مردم در پیش برد اهداف کلان و خرد نظام تاکید دارد، ما نیز در سطح دانشگاه‌ها بر حضور و مشارکت دانشجویان در امور تاکید داریم و در این میان نیز بر نقش شورا‌های صنفی در امور رفاهی و صنفی دانشجویان نیز تاکید و اهتمام وجود دارد، ما این حضور را مفید می‌دانیم و مطمئنیم در کلان هم می‌تواند کمک کننده باشد.


وی اضافه کرد: در مقدمه ضوابط ناظر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این موضوع آمده است که "مشارکت دانشجویان در نظام تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی و نظارت بر حسن اجرای امور رفاهی باید نهادینه شود". مشارکت بخشی به دانشجویان دغدغه دولت، وزارتخانه و بنده است. ما خود را پاسخگوی دانشجویان عزیز می‌دانیم و علاقه داریم با این عزیزان در ارتباط باشیم در متن پیش‌نویس به هیچ عنوان بحث انحلال مطرح نبوده و نیست.


معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که بر اساس این متن ممکن است شورای صنفی مرکزی کمرنگ شده باشد که این را به معنای انحلال کل شورای صنفی عنوان کرده‌اند، ابراز داشت: برای این شورا نیز عنوان‌های مشابهی در نظر گرفته شده است، در واقع شورای صنفی دانشگاه بر اساس ضوابط به نام "کمیته هماهنگی امور رفاهی و صنفی" شناخته می‌شود یعنی این کمیته مشترک با حضور دبیران شورا‌های صنفی واحد دانشگاه تشکیل می‌شود و این کمک کننده است. به واقع زمانی که شورا‌های صنفی و هر مجموعه دانشگاهی بر اساس شأن، جایگاه و قوانین خود رفتار کند و تلاش در همفکری و همدلی داشته باشد و به دنبال انتقال نظرات دانشجویان به مسؤولان و بر عکس باشد، حتما موفقیت بیشتری حاصل خواهد شد.


در ادامه دانشجوی بیان داشت: در خصوص متن پیش‌نویس سؤالی ایجاد شده این است که در اساس‌نامه پیشنهادی جدید مسئله عدم امکان استفاده از حق رسانه مطرح شده است، به نظر من این‌که کانال‌های خبری و رسانه‌های شورا‌های صنفی، فعال نباشند برخلاف اهدافی است که شما دنبال می‌کنید، زیرا خواه یا ناخواه رسانه‌های غیر رسمی بدون نظارت منبع خبری خواهند شد. نکته بعد این‌که حیطه فعالیت در حوزه آموزشی برای شورا‌های صنفی کاهش پیدا کرده است و این در حالی است که به نظر من به عنوان مثال در معاونت آموزشی به شدت تبدیل به تاریک خانه‌ای شده است که نمی‌توان فهمید در آن چه اتفاقی می‌افتد که نمونه آن شورای آموزشی است که تصمیماتش در بسیاری از مواقع بر خلاف نظر دانشجویان است، حال سؤال این است که اگر شورا‌های صنفی در این حوزه ورود نکنند چه جایگزینی دارید؟


معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پاسخ به این بخش از سؤالات، بیان داشت: ضوابط ناظر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۱۶۵ سال ۸۷ است، آیین‌نامه شورا‌های صنفی دانشجویان در سال ۹۷ امضاء و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و این دو مورد به همراه شیوه‌نامه اجرایی انتخابات شورا‌های صنفی دانشجویان، محل بحث و دارای اهمیت است.


وی افزود: ماده ۲ ضوابط ناظر می‌گوید "شورای صنفی در هر واحد دانشگاهی صرفا به فعالیت در امور رفاهی و صنفی دانشجویان همان واحد می‌پردازد و وظیفه نظارت بر حسن اجرای امور رفاهی و صنفی دانشجویان و انعکاس است مسائل را دارد". ماده ۳ نیز می‌گوید "فعالیت در امور فرهنگی، رسانه‌ای، سیاسی و علمی بر عهده سایر مجموعه‌های قانونی مرتبط خواهد بود". این سند بالادستی است و در قانون این سطح‌بندی‌ها مهم است. ما التزام به قانون را باید مورد توجه قرار دهیم آن‌چه که عنوان شده است سلیقه‌ای نیست بلکه موارد درج شده در قانون است.


وی بیان داشت: ما قانون اساسی، قوانین مجلس، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم که ارزش حقوقی دارد و در ادامه مصوبات هیأت وزیران و آیین‌نامه‌های اجرایی در سطح وزارتخانه‌ها را داریم که نباید مغایرت با قوانین بالا دستی داشته باشد. آن جایی که می‌گوید مطابق باشد یعنی عدم مغایرت به تنهایی شرط نیست.


وی تأکید کرد: اینکه تا قبل از این این آئین نامه مخالفت‌های جدی و بعضا نقض‌های اساسی با قوانین مصوب داشته و اینگونه ابلاغ شده بود کاملا جای سؤال دارد.


اعمال ۱۴ مورد از پیشنهادات شورا‌های صنفی و اعضای دانشجویی عضو در متن پیش‌نویس آیین‌نامه شورا‌های صنفی دانشجویان و دستیاران


شیراوژن افزود: در متن پیش‌نویس و در جلسه اول نشست هیأت مرکزی ناظر این بحث مطرح شد به نحوی که در ترکیب هیأت نظارت همه اعضاء حضور داشتند و بنده به عنوان رییس آن جلسه حضور دارم، در این جلسه موارد با رای همه اعضاء پیش می‌رود، در این جلسه بنده عرض کردم قانون باید به شکلی باشد که اکثریت از آن تخلف نکنند و جرم انگاری نشود بر این اساس خواسته شد تا طبق قوانین مصوب بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی بخش رسانه از فعالیت‌های شورا‌های صنفی کنار گذاشته شود.


معاون وزیر بهداشت یادآور شد: در جلسه این مباحث برای چندمین بار مطرح شد و محل گفتگو قرار گرفت که بی‌اخلاقی انجام شد و دانشجویان جلسه را ترک کردند، اما با این حال با توجه‌ای که به نظرات دانشجویان داشتیم و بر اساس قوانین در متن پیش‌نویس در آن جلسه، ۱۴ مورد از پیشنهادات شورا‌های صنفی و اعضای دانشجویی عضو در هیأت مرکزی نظارت بر شورا‌های صنفی اعمال شد، یعنی یا اضافه یا اصلاح گردید که یکی از موارد پیشنهادی همین بخش بود که در انتهای متن پیش‌نویس بحث منع رسانه‌ای را حذف کردیم و عبارت ایجابی آوردیم که اطلاع رسانی از طریق پایگاه اطلاع رسانه‌ای مفدا انجام خواهد شد و منعی ندارد.


استفاده از ظرفیت مفدا برای اطلاع رسانی در حوزه شورا‌های صنفی و رفاهی


وی با بیان این‌که از جهت حقوقی می‌شد این اتفاق را دنبال کرد، اما "ممنوع بودن" را حذف کردیم، ابراز داشت: الزام در آیین‌نامه این است که از طریق ظرفیت مفدا می‌توانند اطلاع رسانی نسبت به جلسات، انتخابات و... را داشته باشند، اگر شورای صنفی عملکرد قانونی خود را داشته باشد مفدا هم همراهی خواهد کرد.


این مقام مسؤول در خصوص حضور دانشجویان شورا‌های صنفی در حیطه آموزشی به ماده ۲ ضوابط ناظر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و ابراز داشت: ماده ۲ ضوابط ناظر می‌گوید "شورای صنفی در هر واحد دانشگاهی صرفا به فعالیت در امور رفاهی و صنفی دانشجویان همان واحد می‌پردازد و وظیفه نظارت بر حسن اجرای امور رفاهی و صنفی دانشجویان و انعکاس است مسائل را دارد"، کلمه صرفا در اینجا به چه معنا است؟، به این معنا که باید تنها در امور مشخص شده ورود کند و امور صنفی و رفاهی امور صنفی مربوط به حوزه رفاهی دانشجویان و حوزه رفاهی مربوط به صنف دانشجویان است.


وظیفه شورا‌های صنفی بر اساس قانون انعکاس مشکلات صنفی و رفاهی دانشجویان است


معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: در متن ادامه می‌دهد که انعکاس مشکلات صنفی و رفاهی دانشجویان و در ادامه می‌گوید امور صنفی و رفاهی دانشجویان عبارتند از "امور تغذیه و خوابگاه"، "امور خدماتی" از قبیل "دفاتر تکثیر"، "وام‌های دانشجویی"، "امور کمک آموزشی" و "تجهیزات آموزشی" یعنی نمی‌گوید امور آموزشی بلکه مشخص می‌کند امور کمک آموزشی و تجهیزات آموزشی و در ادامه "خدمات و فضا‌های ورزشی" و "رفاهی" آورده شده است. سؤال این است در این متن کجا به آمور آموزشی و پژوهشی اشاره شده است؟؛ بنابراین امور کمک آموزشی و تجهیزات آموزشی کاملا مشخص است و برنامه ریزی آموزشی از داخل آن در نمی‌آید.


رییس هیأت مرکزی نظارت بر شورا‌های صنفی دانشجویان و دستیاران با بیان این سؤال که آیا این اتفاق تنها در دستگاه وزارت بهداشت اتفاق افتاده است؟ گفت: در متن آمده است "آیین‌نامه اجرایی این ضوابط با محتوا و شکل واحد"، یعنی در جلسه مشترک دستگاه‌های تصمیم گیرنده، چون "وزارت علوم"، "وزارت بهداشت"، "نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها" و "دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی"، اجرای این ضوابط با محتوا و شکل واحد باشد. در فهم وزارت علوم نیز حوزه آموزشی و پژوهشی دیده نشده است. نکته این‌که وزارت علوم در آیین‌نامه خود شورای صنفی مرکزی را هم ندارد.


وی در پاسخ به این‌که در این حوزه چه جایگزینی برای پی‌گیری امور آموزشی دانشجویان وجود دارد، بیان داشت: معاونت آموزشی در حال ایجاد شورای آموزشی برای خود است که دانشجویان در آن حضور دارند که می‌توانند خواسته‌های دانشجویان را پی‌گیری کنند.


چرایی ورود به ارایه متن پیش‌نویس آیین‌نامه شورا‌های صنفی دانشجویان به دلیل خواست دانشجویان شورا‌های صنفی و عدم انطباق با قوانین بالادستی


شیراوژن در خصوص چرایی ارایه این متن پیش‌نویس و ورود به این موضوع ابراز داشت: حدود ۳ ماه قبل رییس قوه قضائیه به رییس سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داده است تا اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را پی‌گیری کنند خوب این موارد نیز همه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. بنده روز دوم انتصابم معارفه شدم و پنج‌شنبه همان هفته در جمع دانشجویان شورای صنفی دانشجویی در محل واکسیناسیون دانشجویی حاضر شدم و دعوتشان را قبول کردم، ۳ هفته بعد مجمع شورای صنفی دستیاران را در خزرآباد داشتیم و از معاونت‌های دیگر دعوت کردیم تا صحبت این عزیزان را بشنوند.


وی اضافه کرد: در ادامه شورای مرکزی شورای صنفی دانشجویی در این معاونت در ستاد جلسه برگزار کردند، در کنار این موارد بنده در سفر‌های دانشگاهی که حدود ۳۰ سفر به دانشگاه‌ها داشته‌ام حرف‌های دانشجویان شورای صنفی را مورد توجه قرار داده که برخی اشکالات در خصوص عملکرد شورا‌های صنفی در همین سفر‌ها خودش را نشان داد. نشستی نیز در بهمن‌ماه و اسفندماه برگزار شد و دستیاران هم به همین شکل نشست‌هایشان برگزار شد و ما حرف‌های این عزیزان را شنیدیم و اصلا نسبت به دغدغه‌های این عزیزان بی‌تفاوت نبودیم.


معاون وزیر بهداشت افزود: در مقابل در همین مدت رفتار برخی از این اعضاء را ببینید با بدبینی و بدگویی به موضوعات پرداختند و بی‌اخلاقی‌های بسیاری را مطرح کردند، حتی صوتی به دست ما رسید که در آن عنوان شده بود که باید به این معاون حمله کنیم؟! اما با این وجود ما این رفتار‌ها را نادیده گرفتیم و وظایف خود را دنبال کردیم. شورا‌های صنفی در خصوص جلسه ۱۶ آذر که با حضور تشکل‌های دانشجویی برگزار شد نیز واکنش منفی نشان دادند و از نبود شورا‌های صنفی گلایه کردند این در حالی بود که کانون‌های فرهنگی و اجتماعی و انجمن‌های علمی نیز در این جلسه دعوت به حضور نشده بودند.


این مقام مسؤول افزود: در ادامه در ماه مبارک رمضان یک جلسه با کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی در حضور وزیر بهداشت داشتیم تا صحبت این عزیزان را نیز بشنویم که البته بسیار جلسه خوبی که باز شورا‌های صنفی بیانیه دادند که چرا در این نشست حضور نداشتند. در آخرین نشست ما با اعضای شورا‌های صنفی در دانشگاه ایران، نمایندگان در هیأت نظارت اصرار بر برگزاری جلسات این هیأت داشتند و عنوان کردند حدود ۴ سال است جلسات هیأت مرکزی نظارت بر شورا‌های صنفی برگزار نشده است.


وی افزود: پیشنهاد دستور جلسه‌ای که این عزیزان دادند این بود که بنا شد جلسه تشکیل شود تا ببینیم آیین‌نامه با ضوابط بالادستی خود چه اندازه مطابقت دارد که دیدیم پر از تناقض بود. حال تناقض‌ها چیست؟ این‌که ما در ضوابط ناظر شورای صنفی مرکز آموزش درمانی را داریم، اما باید پرسید در حال حاضر این مراکز در شورا‌های صنفی کجا است؟ که ما در آئین نامه جدید، به شورا‌های صنفی مراکز درمانی تاکید کردیم که اساسا در دوره‌های قبل از آن غفلت شده بود که بخش جدیدی در بین شورا‌های صنفی دانشجویی است.


معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: عنوان "کمیته هماهنگی امور رفاهی دانشگاه" در تبصره ۳ آمده است و مطرح کرده است که امور رفاهی و صنفی دانشجویان دو بخش دارد یک بخش اختصاصی به هر واحد دانشگاه و یک بخش مشترک دانشگاه دارد که برای نظارت بر حسن اجرای امور مشترک "کمیته هماهنگی امور رفاهی و صنفی مشترک" مرکب از ۳ تا هفت نفر از منتخبان نمایندگان شورا‌های صنفی واحد‌های دانشگاهی را دیده است.


این مقام مسؤول بیان داشت: یکی از تناقضات این است که جلسات این کمیته با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه در محل معاونت دانشجویی تشکیل شود و بدون حضور معاون تمامی تصمیمات بدون اعتبار است که این مورد هم اصلا رعایت نشده است و همچنین این‌که شورا‌های صنفی نباید فعالیت رسانه‌ای، سیاسی و علمی داشته باشند در حالی که خودشان گفته‌اند فعالیت سیاسی داشته‌ایم.


وی افزود: در خصوص هیأت مرکزی ناظر بر شورا‌های صنفی که ماده ۵ است در مود چینش اعضاء آمده است: معاون فرهنگی دانشگاه، مدیر کل دانشجویان داخل، مدیر کل امور فرهنگی، رییس صندوق رفاه دانشجویی، دو تن از معاونان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه و دو تن از نمایندگان کمیته‌های امور مشترک دانشگاه که این دو تن را کرده‌اند ۳ تن و معاون توسعه دانشگاه حذف شده است در حالی که که حضور معاون توسعه بسیار کمک کننده است. در ادامه رییس مرکز خدمات آموزشی را به این اعضاء اضافه کرده‌اند.


تشکیل "شورای همفکری مشورتی تخصصی در امور صنفی و رفاهی"


معاون وزیر بهداشت بیان داشت: برای پی‌گیری هر چه بهتر امور صنفی و رفاهی، "شورای همفکری مشورتی تخصصی در امور صنفی و رفاهی" تشکیل خواهد شد که ۱۰ نفر را برای این شورا انتخاب خواهند کرد که در مجموع هفت نفر از این تعداد انتخاب می‌شوند.


در ادامه یکی دیگراز دانشجویان حاضر در جلسه بیان داشت: با توجه به انحلال شورای وزارتی، اعضای شورای صنفی نگرانی کاهش تاثیر گذاری را دارند، این نگرانی برای شورا‌های دانشگاهی هم وجود دارد البته با توجه به توضیحات شما و جلساتی که باید تشکیل شود احتمال تاثیرگذاری شورا‌های صنفی بسیار افزایش پیدا می‌کند، اما برای کم نشدن این تاثیر گذاری در سطح وزارتی و دانشگاهی چه کاری اندیشیدید؟.


شیراوژن با طرح این سؤال که آیا به واقع شورا‌های صنفی اثرگذاری لازم را داشته‌اند یا خیر؟ افزود: دولتی که انتخابات شورای صنفی را برگزار کرده بود، نامه‌ای زدند به دانشگاه‌ها که ۲۰ درصد افزایش حقوق دستیاران را اعمال کنند در ادامه متن این نامه ۳ بار عوض شد آیا این نکته محقق شد؟. وزارت بهداشت اگر بتواند کاری انجام دهد به خصوص در این دولت، اگر شدنی باشد و منابع در دسترس باشد حتما انجام می‌شود.


وی افزود: چرا برخی از افراد شورا‌های صنفی باید نگران درصد‌ها در انتخابات شورا‌های صنفی باشند و نگران افزایش میزان مشارکت دانشجویان در آئین نامه شده اند؟ و یا چرا شرط معدل ۱۴ برای کاندیدای در سطح کارشناسی نگران برای این عزیزان نگران کننده است؟ باید افرادی در حوزه آموزش ورود کنند که معدل بالا‌های رشته خود باشند تا کیفیت آموزشی را فدای خواسته‌های غیر منطقی نکنند. متاسفانه برخی به نام مجامع دروغین شورا‌های صنفی فلان رشته نامه زده‌اند و از سربرگ وزارت بهداشت سوء استفاده کرده‌اند که اساسا وجود خارجی قانونی ندارند.


معاون وزیر بهداشت گفت: روح ضوابط ناظر بر این نکته استوار است که مسائل را در همان واحد دانشگاهی رفع کنیم. نکته دیگر این‌که ما در سفر‌های دانشگاهی که می‌رفتیم می‌دیدیم بر اساس نظر شورا‌های صنفی تغییراتی در مباحثی رخ داده است که اصلا خواست دانشجویان آن واحد دانشگاهی نیست و نکته جالب‌تر این که این دانشجویان عضو شورای صنفی واحد خود را نمی‌شناختند یعنی پی‌گیری اصلا در سطحی نبوده است که بتواند به ارتباط و تعامل میان این اعضاء با دانشجویان برسد. حال آن‌که برخی از این افراد بیشتر در فضای دانشگاه و وزارت بهداشت به دنبال ارتباط هستند برای نکاتی که اصلا صنفی و رفاهی و دغدغه دانشجویی نیست چرا؟.


ضوابط ناظر می‌خواهد شورا‌های صنفی متعلق به واحد‌های دانشگاهی باشد


این مقام مسؤول بیان داشت: ضوابط ناظر می‌خواهد شورا‌های صنفی متعلق به واحد‌های دانشگاهی باشد، یعنی دانشکده، خوابگاه و مراکز آموزشی و درمانی، آیا دانشجویی خارج از این فضا وجود دارد، در تمامی مقاطع و رشته‌ها در این فضا‌ها دانشجو داریم. برای این‌که دستیاران نیز در این شورا فعال باشند، پیشنهاد دادیم دو سوم از اعضای شورا‌های صنفی در مراکز درمانی از دستیاران باشند.


معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در پاسخ به این‌که آیا بر اساس صحبت‌های مخالفان، متن پیش‌نویس به دنبال عدم شفافیت و پاسخ‌گویی است، بیان داشت: ما به دنبال پاسخگویی هستیم و مسائل دانشجویان و نمایندگان دانشجویان را درک می‌کنیم و جلسات پاسخ‌گویی را حتما داشته و خواهیم داشت و بنا است با مراجعات مردمی بر اساس توصیه وزیر بهداشت نیز جلسه داشته باشیم. گاه در میز خدمتی که در استان‌ها با ۳۰۰ نفر از مردم حرف می‌زنیم، وزارت بهداشت پاسخگو است و قانون در این مسیر کمک کننده است، ما دنبال مطالبات در چهارچوب قانون هستیم.


وی افزود: ما اهل ارتباط گرفتن هستیم و وزیر بهداشت خواهان این ارتباط است به همین منظور به دنبال ایجاد مشاوران جوان هستند. معاون فرهنگی و مدیران در اتاق دانشجویان حضور پیدا می‌کنند و از شرایط دانشجویان سؤال می‌کنند تا مشکل حل شود.


دانشجوی دیگر حاضر در جلسه ضمن تشکر از معاون فرهنگی و دانشجویی در سفر به سمنان ابراز داشت: ما دیدیم شما در بازدید از سمنان تا پاسی از شب در کنار دانشجویان خوابگاهی نکات مطرح شده را پاسخ می‌دادید و با ماشین شخصی تشریف بردید که امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. سؤال برخی از اعضای شورا‌های صنفی، محدودیت ایجاد شده برای امکان شرکت در دوره‌های مختلف انتخابات شورا‌های صنفی و رفاهی است.


دبیران شورا‌های صنفی واحد‌ها در هر مقطع تحصیلی تا ۳ دوره می‌توانند در انتخابات کاندید شوند


شیراوژن در پاسخ ابراز داشت: دبیران شورا‌های صنفی واحد‌ها در هر مقطع تحصیلی تا ۳ دوره می‌توانند در انتخابات کاندید شوند. این محدودیت برای گردش نخبگانی بود تا افراد مختلف حضور پیدا کنند، زیرا فردی که یک بار می‌آید برای دومین بار هم بر اساس ارتباطی که پیدا می‌کند می‌تواند این جایگاه را کسب کند، به نظر آمد محدودیت دو دوره بهتر است که دوستان روی ۳ دوره تاکید داشتند و این اصلاح با نظر دانشجویان عضو در هیأت مرکزی ناظر انجام شد.


وی در خصوص شرایطی که باید شرکت کنندگان در انتخابات داشته باشند، گفت: فردی که در این فضا حضور پیدا می‌کند هم از جهت علمی و هم اخلاقی باید الگو باشد، باید افراد قانون مدار و اخلاق مدار در این حوزه ورود پیدا کنند. به هر حال هر قیدی که گذاشته شود عده‌ای را محدود می‌کند، اما به ارتقاء و کیفیت کمک می‌کند. در حال حاضر تعیین با کمیته اجرایی انتخابات است و فعلا به این شاخصه‌ها دست پیدا کردیم.


این مقام مسؤول، ابراز داشت: عدم مسؤولیت و عضویت در شورای مرکزی کانون‌ها و تشکل‌های اسلامی دانشجویی به صورت همزمان نیز با دقت دیده شده است. ما به دنبال این هستیم جوانان با دغدغه و مسؤول، در شورا‌های صنفی حضور داشته باشند و واقعا مشکلات دانشجویان در حوزه صنفی و رفاهی را دنبال کنند.


معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در فرآیند تغییرات ایجاد شده در آیین‌نامه شورا‌های صنفی دانشجویان و دستیاران انعطاف بسیاری داشته است


وی با بیان این‌که در فرآیندی که اتفاق افتاد معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت انعطاف بالایی از خود نشان داد، گفت: در اولین جلسه هیأت نظارت که در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه برگزار شد، علی‌رغم این‌که متن پیش‌نویس مرور و تصویب شده بود، اما به دنبال درخواست اعضای دانشجویی، تعیین گردید تا دانشجویان، تا غروب پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه جاری، نکات اصلاحی و پیشنهادی خود را برای بررسی بیشتر ارایه دهند که در زمان مشخص شده این نکات به معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ارایه نشد.


در ادامه انتظار می‌رفت که اصلاحات مد نظر در جلسه‌ای که با حضور تعدادی از دبیران شوراهی صنفی دانشجویان و دستیاران در تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به صورت حضوری و مجازی برگزار شد ارایه شود که اینچنین نشد.


در انتهای این جلسه تعیین شد که دانشجویان فعال در شورا‌های صنفی دانشجویان و دستیاران تا شب یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه وقت دارند تا در قالبی مشخص، نکات خود را مطرح کنند، به شکلی که نکات قابل حذف با رنگ قرمز و نکات قابل اصلاح با رنگ زرد نشان داده شود، که علی‌رغم پذیرفتن این موضوع، این کار تا زمان تعیین شده دوم نیز انجام نشد و در روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ساعت ۹ صبح متن مورد نظر به دست معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت رسید.

 

در ادامه بنا شد در صورت موافقت اعضای هیأت مرکزی نظارت بر شورا‌های صنفی، یک عضو از شورای صنفی دستیاران و یک عضو از شورای صنفی دانشجویان در ابتدای دومین جلسه بررسی متن پیش‌نویس هیأت نظارت مرکزی شورا‌های صنفی دانشجویان، حضور پیدا کرده و موضوعات مورد نظر خود را بیان کنند و همچنین بنا شد در صورت موافقت اعضای هیأت مرکزی، این دو عضو بتوانند تا انتهای جلسه در سالن حضور داشته باشند که اعضای هیأت نظارت مرکزی با حضور برای ارایه نظرات موافقت، اما با حضور این دو عضو تا انتهای جلسه مخالفت کردند.


جلسه در روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه با حضور یک عضو از شورای صنفی دانشجویان جهت کمک به بحث و نیز ارایه توضیحات بیشتر و هر ۳ عضو دانشجویی هیأت نظارت مرکزی شورا‌های صنفی و دیگر اعضای هیأت مرکزی نظارت برگزار شد.


با توجه به سقف دو ساعته جلسه، از نفری که عضو هیات نظارت مرکزی نبود، ولی از فعالان شورای صنفی دانشجویان بود و قرار بود در این جلسه به مباحث ارائه شده از سوی نمایندگان دانشجویی هیات نظارت مرکزی کمک کند، خواسته شد ظرف ۱۰ دقیقه توضیحات خود را ارایه دهد که وی در نهایت در ۱۳ دقیقه توضیحات خود را ارایه داد و در نهایت، چون وی عضو حقوقی نبود و برای آغاز رسمی جلسه هیأت مرکزی نظارت بر شورا‌های صنفی از وی خواسته شد که جلسه را ترک کند، اما بعد از عدم تمکین و اصرار بنده و افراد حقوقی، جلسه را با ناراحتی ترک کرد.


شیراوژن افزود: در ادامه بحث و گفتگو‌هایی بین تمامی اعضاء مطرح و بر روی تمامی بند‌ها بحث‌های جدی انجام شد. دانشجویان حاضر در جلسه همچنان روی نکات قبلی خود تاکید داشتند و نکات جدیدی مطرح نمی‌شد، اما با رای‌گیری، مسیر بحث طی گردید.


معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: شرایط در جلسه به گونه‌ای پیش می‌رفت که گویا اعضای دانشجویی حاضر در جلسه و عضو هیأت مرکزی نظارت بر شورا‌های صنفی از سوی دانشجویانی که در جلسه حضور ندارند، تحت فشار قرار دارند و بر این اساس مقاومت برای رسیدن به نکات مد نظر خود و این‌که تغییر آنچنانی در آیین‌نامه داده نشود دیده می‌شد، به شکلی که دو عضو دانشجویی در این جلسه یک بار به حالت قهر جلسه را ترک کردند که من شخصا رفتم و دست این دو دانشجو را گرفته و به جلسه بازگرداندم.


حدود ساعت ۷:۳۰ دقیقه شب از سوی یک عضو دانشجویی اعلام خستگی و عدم امکان برای ادامه جلسه عنوان می‌شود و این در حالی است که تنها صفحه انتهایی متن پیش‌نویس با چند سطر از متن برای رای‌گیری باقی مانده بود.


وی ادامه داد: با این وجود وقت استراحت ۱۰ دقیقه‌ای تعیین شد تا شرایط برای ادامه نشست برای دانشجویان مساعدتر باشد که در نهایت بعد از ۳۰ دقیقه هر ۳ عضو دانشجو عنوان کردند که از سوی دیگر دانشجویان تحت فشار هستند و باید جلسه را ترک کنند و خطوطی دارند که در متن پیش‌نویس رعایت نشده است، در ادامه دانشجویان عذرخواهی کرده و با بیان این‌که می‌دانند رفتارشان کاری اشتباه و غیراخلاقی است جلسه را ترک کردند.


شیراوژن در پایان این نشست گفت: قصد ما کمک به فضای دانشگاه‌ها و همه مجموعه‌ها است و صادقانه بیان می‌کنیم که یک تخلف قانونی که قبلا انجام شده و ما این انطباق با قانون را برگرداندیم تا تصمیمات ما کاملا در دایره قانون باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای صنفی آیین نامه شورای صنفی دانشجویان پزشکی معاون فرهنگی وزارت بهداشت شیراوژن معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت شورا های صنفی دانشجویان و دستیاران آیین نامه شورا های صنفی دانشجویان شورای عالی انقلاب فرهنگی نظارت بر حسن اجرای امور شورا های صنفی واحد معاون وزیر بهداشت رفاهی دانشجویان شورا های صنفی شورا های صنفی وزارت بهداشت وزارت بهداشت متن پیش نویس دانشجویان شورا اعضای دانشجویی شورا های صنفی مقام مسؤول انتخابات شورا بسیج دانشجویی واحد دانشگاهی ضوابط ناظر اردیبهشت ماه واحد دانشگاه آیین نامه حاضر در جلسه دبیران شورا نظارت مرکزی داشته باشند جلسه را ترک عضو دانشجو اعضای هیأت اعضای شورا هیأت نظارت شورای صنفی دانشگاه ها برگزار شد آئین نامه حضور پیدا کمک کننده مطرح شده رسانه ای انجام شد واحد ها مطرح شد پی گیری بر اساس تشکل ها یک عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۳۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت سرکوب وحشیانه آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا در خصوص مسئله غزه

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان گفت:با وجود اینکه اعتراضات دانشجویی در داخل دانشگاه‌های آمریکا و به صورت مسالمت‌آمیز پیرامون مسئله غزه در حال برگزاری است، پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا با ورود به این دانشگاه‌ها به سرکوب شدید و بازداشت دانشجویان آمریکایی اقدام می‌کنند.

علی اصغر بهجتی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌ها با اشاره به اهمیت مسئله فلسطین در جهان گفت: از شروع اولین حمله و غصب خاک فلسطین توسط رژیم صهیهونیستی بیش از ۷ دهه می‌گذرد و تا به امروز محور‌های مقاومت منطقه با همراهی و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران به ایستادگی و مقابله با این رژیم کودک کش پرداخته اند.

وی افزود: حال برای ما دیدگاه فراملی امام خمینی (ره) که فرمودند: «باید هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد» با اوج گرفتن آرمان و گفتمان مقاومت و آزادی خواهی غزه در مرکز و قلب فتنه، در آمریکا و در مهمترین بستر روشنفکری و جریان سازی، در دانشگاه‌ها توسط دانشجویان و اساتیدی که با ایمان و باور قلبی به تجمع و اعتراض نسبت به سیاست‌ها و اقدامات ضد انسانی و ددمنشانه اسرائیل پرداختند، بیش از پیش آشکارتر می‌شود.

او تاکید کرد: این رخداد بیانگر گوشه‌ای از بلند نظری و وسعت دید امام عظیم الشأن است.

 بهجتی تصریح کرد: اینک که مسئله آزادی فلسطین و جلوگیری از نسل کشی در غزه به مهمترین خواسته عمومی جهانیان تبدیل شده، شاهد این هستیم که سرکوب وحشیانه آزادی بیان در جایی اتفاق می‌افتد که خود را مهد آزادی بیان و مصلح بین المللی می‌داند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمان گفت: با وجود اینکه این اعتراضات در داخل دانشگاه‌های آمریکا و به صورت مسالمت‌آمیز در حال برگزاری است، پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا با ورود به این دانشگاه‌ها به سرکوب شدید و بازداشت دانشجویان آمریکایی اقدام می‌کنند.

او افزود: با این حال تمام مجامع جهانی در نقطه‌ای که جریان بین المللی ظلم ستیزی و مبارزه با ستمگر به حد مطلوب و گستردگی وسیعی رسیده، باید با یکپارچگی و حمایت قاطعانه از جریان دانشجویی در برابر سرکوب‌ها در صحنه حاضر شوند.

وی اظهار کرد:، اما در آخر با به میدان آمدن جدی جنبش‌های حامی فلسطین در جوامع غربی تکلیف کشور‌های منطقه من جمله کشور‌های عرب نشین و حکامشان در عرصه مقابله با رژیم منحوس اشغالگر روشن‌تر از گذشته می‌شود؛ و دیپلمات‌های بین المللی باید علاوه بر حمایت کردن جریان مقاومت در سراسر جهان، به فشار نسبت به کشور‌های سکوت کرده و وادار کردن آنان نسبت به تعیین موضع عملی و صحیح، روی بیاورند.

دیگر خبرها

  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • تنش در جلسه شورای شهر تهران؛ ترک جلسه برخی اعضا موقع سخنرانی زاکانی
  • تلاش ۷ عضو شورای شهر تهران برای از حدنصاب انداختن جلسه شورا
  • شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند
  • آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو بر بستر سکوها ابلاغ شد
  • برکناری پاک آیین/احمدی سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت شد
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • طرح سوال از شهردار در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه شورا قرار دارد
  • محکومیت سرکوب وحشیانه آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا در خصوص مسئله غزه