Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، برای آشنایی بیشتر با اقدامات دیوان محاسبات و فعالیت‌های این دستگاه در استان با کاظم ابهجی رئیس دیوان محاسبات چهارمحال و بختیاری به گفت‌وگو نشستیم، مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

فارس: کار دیوان محاسبات چیست و به چه اموری رسیدگی می‌کند؟

دیوان محاسبات بر اساس اصل ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی تشکیل شده و مستقیما زیر نظر مجلس شورای اسلامی فعالیت دارد که از جمله مهم‌ترین وظایف این سازمان رسیدگی به حساب‌های کلیه وزارت‌خانه‌ها، ادارات، موسسات دولتی و هر دستگاهی است که به نحوی از بودجه کل کشور استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسیدگی این سازمان در راستای جلوگیری از تجاوز هزینه از اعتبار مصوب شده در اجرای کارهای محوله و همچنین پرداخت هزینه در جای مشخص خودش است و مهم‌ترین گزارشی که به مجلس ارائه می‌دهد گزارش تلفیق بودجه هر سال است.

فارس: مهم‌ترین اقدامات تحولی دیوان محاسبات نسبت به سنوات گذشته چه بوده؟

در دوره جدید مجلس یازدهم سند راهبردی برای عملکرد دیوان محاسبات به تصویب رسیده که چراغ راه این سازمان از سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۴ است که در این چشم‌انداز، این سازمان به عنوان عالی‌ترین نهاد نظارت مالی بخش عمومی سازمانی مقتدر، هدایتگر و چابک معرفی و با نقش‌آفرینی حاکمیتی، افزایش اعتماد عمومی، سلامت مالی و حکمرانی مطلوب را ارتقا خواهد داد.

مهم‌ترین اقدامات تحولی که موجب رضایت مقام معظم رهبری شده است، تهیه گزارش تلفیق بودجه سال ۹۹ چهارماه زودتر از موعد مقرر بود که ارائه زودهنگام این گزارش باعث می‌شود دولت و مجلس نسبت به عملکرد مالی سال گذشته ارزیابی داشته باشند و بودجه سال آتی را بر اساس سال گذشته رصد و پیمایش کنند که منجر به تدوین گزارشی دقیق‌تر خواهد شد و در سال جدید نیز گزارش تلفیق بودجه را ۶ ماه زودتر یعنی به جای دی‌ماه سال جاری در تیرماه ارائه خواهیم داد.

مقابله با نجومی‌بگیران در دستورکار دیوان محاسبات است

از دیگر اقدامات مهم ارائه گزارشات حسابرسی ضمنی و مستمر قانون بودجه به صورت ۲ ماه به ۲ ماه است یعنی هر ۲ ماه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرائی را استخراج و به مرکز ارسال می‌کنیم تا در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا اگر در حین کار قصور و ترک‌فعلی بوده است هشدار به مدیر دستگاه داده شود تا از ادامه هر گونه تضییع بیت‌المال جلوگیری و اهداف تعیین شده سر موعد مقرر به نتیجه برسند.

همچنین مباحثی که مد نظر مجلس و عامه مردم است و به عنوان موضوعات اولویت‌دار می‌شناسیم، رصد و گزارشات آن به صورت مستمر در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد که از جمله آنها قیمت تمام شده محصولات و خدمات دولت است که به اذعان همه اداره مملکت با قیمت بالا و گران در حال انجام بوده و در این راستا مشخص نمودن قیمت تمام شده را در دستورکار داریم و همچنین کنترل مستمر حقوق و مزایای دولتی برای مقابله با نجومی‌بگیران و توزیع عادلانه حقوق و مزایای را در دستور کار این سازمان است.

بحث اصلاح ساختار بودجه و بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد را نیز در دستور کار داریم که با سه مولفه کارایی، صرفه اقتصادی و اثربخشی در دست پیگیری این سازمان است.

فارس: مهم‌ترین مسائل استانی پیگیری شده از سوی دیوان محسابات چه بوده است؟

وصول درآمدها، اجاره‌بهاهای اماکن دولتی، وصول حقوق‌ کارمندان دولت و همچنین پیگیری تخلفات در حوزه خانه‌های سازمانی و توزیع قیرهای رایگان از جمله اقدامات این سازمان در راستای مبارزه با تخلفات مالی بوده که گزارشات مبسوطی به مراجع ذی‌صلاح ارسال و پرونده‌های تخلف تشکیل شده است.

مسئله‌ دیگر مورد پیگیری دیوان محاسبات استان بلاتکلیفی در اجرای سد باباحیدر بوده که مورد رصد و پایش کارشناسان این سازمان قرار گرفته و با همکاری دستگاه قضایی تصمیمات خوبی برای ادامه فعالیت این مهم گرفته شده است.

موضوع دیگری که مورد ارزیابی کارشناسان دیوان محاسبات قرار داشت نحوه واگذاری زمین از سوی دستگاه‌های متولی از جمله جهاد کشاورزی، شرکت شهرک‌های صنعتی و راه‌ و شهرسازی بوده است که با توجه به حساسیت‌های آن و لزوم رعایت قانون و شفافیت در واگذاری‌ها، دیوان محاسابات به این مسئله ورود کرد و با شناسایی برخی از تخلفات و رویه‌های غلط گام موثری برای اجرای صحیح قانون برداشته شد.

در مجموع دیوان محاسبات چهارمحال و بختیاری طی یک سال گذشته با پیگیری برخی از تخلفات و اصلاح رویه‌ها و همچنین اجرای سیاست‌های پیشگیرانه موفق به بازگرداندن یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به خزانه دولت و دستگاه‌های اجرائی شد

همچنین استان ما پیش‌قدم در ارائه گزارش توزیع نهاده‌های دامی در کشور بود به طوری که ۱۳ عیب از سامانه استخراج و به مرکز منعکس شد و به غیر از شناسایی آسیب‌ها و برخورد با تخلفات راهکارهایی هم برای توزیع عادلانه و وصول نهاده به متقاضیان دامدار و مرغدار واقعی ارائه شد تا از فروش آزاد نهاده‌های دولتی جلوگیری شود.

 

در مجموع دیوان محاسبات چهارمحال و بختیاری طی یک سال گذشته با پیگیری برخی از تخلفات و اصلاح رویه‌ها و همچنین اجرای سیاست‌های پیشگیرانه موفق به بازگرداندن یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به خزانه دولت و دستگاه‌های اجرائی شد.

فارس: شیوه همکاری عموم مردم با دیوان محاسبات در صورت مشاهده تخلفات اداری چگونه است؟

با راه‌اندازی سامانه ۱۲۸ دیوان محاسبات، عموم مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات اداری سریعا موضوع را با کارشناسان این سازمان به صورت کاملا محرمانه در میان بگذارند.

طی یک سال گذشته بیش از ۵۰ گزارش دریافت شد که مورد تایید کارشناسان دیوان محاسبات قرار گرفته و پس از تشکیل پرونده تخلف برای ادامه روند پیگیری به مراجع قضایی ارسال شد که برخی از آن‌ها منجر به اصلاح رویه شده است.

بیشترین گزارشات در خصوص تخلفات پیمانکاری، انتصابات، اضافه‌پرداختی‌های پرسنلی، تبعیض در اجرای قوانین و مقررات و تخلفات مالی ادارات بوده است که اکثر آن‌ها منجر به اصلاح رویه و برخورد با متخلفان شده است و برخی دیگر از پرونده‌ها نیز کماکان در مرحله کارشناسی و پیگیری قرار دارد.

فارس: صحبت پایانی شما

ما با رویکرد جدید این سازمان بحث اصلاح ساختار بودجه و بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد را در دستور کار داریم که با سه مولفه کارایی، صرفه اقتصادی و اثربخشی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و شعار دیوان محاسبات که به عنوان دیوان فناورانه و مردم‌پایه است با محوریت کارآمدی، هوشمندسازی، شفافیت و مردمی‌سازی با جدیت دنبال خواهد شد و در این راستا از هرگونه همکاری مردم و اصحاب رسانه استقبال خواهیم کرد.

انتهای پیام/68033

منبع: فارس

کلیدواژه: دیوان محاسبات نجومی بگیران برخورد گزارشات مردمی تخلفات اداری دیوان محاسبات چهارمحال و بختیاری اصلاح رویه سال گذشته مهم ترین بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۳۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت هزار و ۲۳۹ میلیارد ریالی برای عرضه خارج از شبکه لاستیک خودرو

شهرام محسنی مدیرکل روابط عمومی تعزیرات حکومتی گفت : پرونده عرضه خارج از شبکه ۹ هزار و ۴۷۱ حلقه لاستیک یارانه‌ای به ارزش ۶۱۹ میلیارد و ۴۹۵ میلیون ریال در شعبه ششم ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی کرمانشاه رسیدگی شد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: شعبه با توجه به مدارک موجود در پرونده، اتهام انتسابی را محرز و متهم را به پرداخت ۶۱۹ میلیارد و ۴۹۵ میلیون ریال جزای نقدی برابر ارزش تخلف محکوم کرد.

طبق اعلام اداره کل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی، محسنی گفت: شعبه همچنین متهم را به پرداخت ۶۱۹ میلیارد و ۴۹۵ میلیون ریال جریمه برای برای بهای مال از دست رفته و در مجموع به پرداخت هزار و ۲۳۸ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: بازرسان صنعت، معدن و تجارت در بازرسی از انبار لاستیک فروشی، این تخلف را کشف و پرونده آن را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • گزارش دیوان محاسبات از ترک فعل سازمان تامین اجتماعی
  • راه اندازی کارخانه فرآوری و بسته‌بندی آبزیان در شهرکرد
  • محکومیت هزار و ۲۳۹ میلیارد ریالی برای عرضه خارج از شبکه لاستیک خودرو
  • مختومه شدن ۲۹۰ هزار پرونده در دادگستری چهارمحال و بختیاری
  • بازگشت واحد تولیدی فرآورده‌های گوشتی سامان به چرخه تولید
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • تشکیل ۵۸ پرونده خرید ادوات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری
  • خسارت بارندگی به عشایر ۳۰ میلیارد ریال برآورد شد
  • برخورد سازمان تعزیرات با عرضه خارج از شبکه لاستیک