Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با حذف و اصلاح ارز ترجیحی و پرداخت یارانه به انتهای زنجیره، نظارت دولت نسبت به یارانه پرداختی و اصابت آن به هدف دقیق‌تر است و از سوی دیگر واریز یارانه نقدی، چون نقدینگی به اقتصاد اضافه نمی‌شود، تورم ایجاد نمی‌کند.

«مهدی طغیانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایران اکونومیست اظهار داشت: در گذشته این پول در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی، به جیب واسطه‌ها می‌رفت اما اکنون در قالب یارانه به مردم داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اهمیت اصلاح یارانه برای تمامی آحاد جامعه روشن است، اظهار کرد: آزادسازی زنجیره تولید، توزیع و پرداخت یارانه به انتهای زنجیره و همچنین حذف تدریجی ارز منجر به انتظارات تورمی و هزینه بیشتر می‌شود.

وی افزود: اصلاح نظام یارانه نفع و سودی برای دولت ندارد و تنها حاکمیت با حذف ارز ترجیحی تمام توان و منابع خود را برای افزایش قدرت خرید مردم بکار برده است.

طغیانی با اشاره به اینکه با اصلاح نظام یارانه رغبتی به قاچاق کالا نیست، بیان کرد: با واقعی شدن قیمت‌ها و نزدیک شدن به نرخ جهانی، رغبتی به قاچاق کالا به آن سوی مرزها نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با با سیاست ارز ترجیحی بخش قابل توجهی منابع کشور هدر رفت، گفت: طی سال‌های اخیر با تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی، مقدار قابل توجهی ارز از هدف اصلی دور و منجر به رانت و فساد شد یا مقدار قابل توجهی سر از بازار آزاد درآورد که با اصلاح نظام یارانه به رانت و سودجویی دلالان و قاچاق پایان داده می‌شود.

خودکفایی کالاهای اساسی با اصلاح نظام یارانه دست یافتنی است

وی با بیان اینکه خودکفایی کالاهای اساسی با اصلاح نظام یارانه دست یافتنی است، افزود: تا سال گذشته اختلاف قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم ۶ هزار تومان بود که با این وجود تولیدکنندگان رغبتی به تولید و خودکفایی نداشتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با تخصیص یارانه به انتهای زنجیره کنترل و نظارت امکان‌پذیر است، تصریح کرد: امسال با اصلاح قیمت گندم، انگیزه خوبی برای تولید گندم و خوداتکایی ایجاد می‌شود، چرا که سیاست‌ها باید مکمل یکدیگر باشند و با نرخ پایین خرید تضمینی، خودکفایی ایجاد نمی‌شود.

 طغیانی با اشاره به اینکه به طور معمول در اقتصاد کلان آن چیزی که بر نقدینگی اثر می‌گذارد، سرجمع اعداد است گفت: سرجمع پول در اقتصاد مهم است و آن زمان در بحث نقدینگی نگران‌هایی به وجود می‌آید. در صورتی که اگر این طرح کسری نیاورد و منابع با هزینه‌ها برابر شود به نقدینگی اضافه نمی‌کند. در صورتی که برای تأمین با کسری مواجه شود به ناچار با بدهی و استقراض از بانک مرکزی کار را به پیش خواهند برد که در نهایت تورم ایجاد می‌کند.

او بیان کرد: واریز یارانه نقدی چون نقدینگی به اقتصاد اضافه نمی‌شود، تورم ایجاد نمی‌کند و در گذشته این پول به جیب واسطه‌ها می‌رفت اما اکنون در قالب یارانه به مردم داده می‌شود.

نماینده اصفهان در مجلس بیان داشت: این نابرابری که الان در مصرف کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد شده نابرابری زیادی است، سهم دهک دهم که ثروتمندترین دهک جامعه است یک و نیم برابر دهک اول است که نیازمند هستند، یعنی شما این ارز را برای دهک اول می‌دهید، اما چون در بخش مصرف می‌دهید آن‌هایی که بیشتر مصرف می‌کنند بیشتر منتفع می‌شوند.

اگر جراحی اقتصادی صورت نمی‌گرفت منابع به کل از دست می‌رفت

وی با تاکید بر اینکه  تاکنون بخشی از  ابعاد مسائل روشن نشده باشد، افزود: اگر جراحی اقتصادی صورت نمی‌گرفت، مسیر خطرناکی پیش پای ما بود و ممکن بود منابع به کل از دست می‌رفت به‌نوعی که در ماه‌های پایانی سال با مشکلات جدی مواجه می‌شدیم و اگر بدون تدبیر این روند ادامه پیدا می‌کرد، بخش زیادی از ذخایر غذایی و هم پولی که برای ارز لازم داشتیم، مصرف می‌شد.

عضو اقتصادی مجلس یادآور شد: به نظر می‌رسد با وضعیت کنونی به جهت ارزی و ذخایر مشکلی در تأمین ارز نداشته باشیم که در این صورت بعد از یک ماه به ثبات و آرامش بازار خواهیم رسید.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، یارانه نقدی ، اصفهان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یارانه نقدی اصفهان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اصلاح نظام یارانه ارز ترجیحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۵۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ادامه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه (جداول) سال ۱۴۰۳ که از روز گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفته بود در دستورکار وکلای ملت در جلسه نوبت صبح امروز، سه‌شنبه، نیز قرار دارد.

آنگونه که تسنیم روایت کرده، وکلای‌ ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۱۴ درباره هدفمندی یارانه‌ها از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر با ۱۵۶ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع، موافقت کردند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ در این جلسه علنی در توضیح جزئیات بخش درآمدی جدول ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: همان مبلغی که دولت در نظر گرفته بود کمیسیون تلفیق و صحن علنی آن را تأیید کردند که ۳۱۵همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شد، کار مهمی که مجلس انجام داد ۱۰ درصد به مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد که در لایحه ۲۰ درصد بود و به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: ۴۲همت برای کمیته امداد، ۲۳همت برای بهزیستی، ۱۴۳همت برای یارانه نان و یارانه دارو و شیرخشک و ملزومات مصرفی برای وزارت بهداشت ۷۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد در نظر گرفته شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اضافه کرد: مواردی همچون هزینه سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و همچنین شرکت گاز را مصوب کردیم و مبالغی را که دولت برای بحث واردات بنزین و گازوئیل نیاز داشت، تأمین کردیم که این موارد کلیات جدول ۱۴ است که آنچه دولت در لایحه گنجانده بود در کمیسیون تلفیق نیز به تصویب رسید.

در ادامه جلسه حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در توضیح جزئیات جدول ۱۴، گفت: هدفمندی یارانه‌ها حدود ۷۵۸همت در بخش درآمدها و ۷۵۸همت نیز در بخش هزینه‌ها است به‌دلیل اینکه توازن این جدول به هم نخورد ریالی در آن کم و زیاد نشده است حتی ریالی از هزینه‌های نفت نیز کم نشده است. قرار بود دولت ۶۳همت از محل فروش مشتقات به دست آورد که حذف شده است این ۶۳همت از طریق مدیریت منابع صورت می‌پذیرد بنابراین این جدول بدون هیچ تغییری ۱۰۰درصدی نظر دولت است. هرگونه تغییر در این جدول موجب تغییرات کلی می‌شود. در بحث صیادان و ملوانان نیز باید اصلاح شود، صیادان را نیز به آن اضافه می‌کنیم.

همچنین داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه که در جلسه علنی حضور دارد درباره جدول ۱۴ یادآور شد: این جدول مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است، سعی شده است با توجه به منابع و محدودیت‌ها تنظیم شود تا هدفمندی یارانه‌ها محقق شود، ۲ موضوع در آن مورد بررسی قرار گرفت؛ یکی کالابرگ‌ها که از محل سایر درآمدها باید تعیین می‌شد همچنین در خصوص عنوان صرفه‌جویی انرژی که در این جدول آورده شده است، این عنوان با نظر کمیسیون تلفیق تبدیل به درآمدها شده است که مورد قبول دولت نیست. پیشنهاد می‌شود همان سایر درآمدها عنوان شود از طرفی کالابرگ‌ها باید به‌صورت نقدی و در جدول جداگانه‌ای مطرح شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901361

دیگر خبرها

  • بررسی پرونده دو متهم قاچاق سوخت یارانه ای
  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • تسویه حساب سهم بیمه سلامت با داروخانه ها/وضعیت بدهی یارانه دارو
  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف شدند؟
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!