Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی فارغ از موضوع اهمیت محتوا، از نظر بصری و طراحی جلد دارای اهمیت بسیاری است؛ جلد کتاب را می‌توان مرحله‌ای برای جذب مخاطب دانست چرا که فرد در نگاه اول متوجه آن خواهد شد.

طراحی جلد یک کتاب هویت و موجودیت آن را به مخاطبین خود اعلام می‌کند و از باقی کتاب‌ها متمایز می‌سازد و سلیقه و خلاقیت طراح را می‌رساند و در ایجاد تصویر ذهنی پایدار و قوی در ذهن خواننده می‌تواند موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دقت نظر در انتخاب طرح جدید و دور از تصنع، سایز مناسب کلمات و نیز استفاده درست از رنگ‌ها در تاثیرگذاری روی مخاطب تأثیر بسزایی دارند. طراحی جلد کتاب به قدری اهمیت دارد که نباید انتخاب و طراحی آن را در آخرین مرحله از انتشار یک کتاب در نظر گرفت؛ بلکه بایستی همزمان با نخستین مراحل تولید یک اثر به طرح جلد آن هم فکر کرد. طراحی جلد کتاب و محتوای آن به مثابه‌ دو عنصر مکمل و تکمیل کننده در کنار یکدیگر به خوبی می‌توانند در جذابیت و انتخاب شدن از سوی مردم موثر باشند.

سید هادی قادری گرافیست و طراح جلد کتاب گفت: طرح جلد در شرایطی می‌تواند به تنهایی بار انتخاب شدن کتاب توسط مخاطب را به دوش بکشد که تنها عامل ارتباط بین کتاب و مخاطب باشد، به ویژه مخاطبی که به صورت اتفاقی و بدون برنامه برای خرید کتاب به مغازه کتاب فروشی یا مجازی مراجعه کند.

به گفته قادری در عصر حاضر خرید کتاب برای عموم مخاطب به صورتی کاملا گزینشی بوده و معمولا مخاطب از قبل تحقیقات لازم را انجام داده و در نهایت اقدام به انتخاب یا خرید کتاب می کند، اگر  فرد تصمیم به خرید داشته باشد طرح جلد کتاب تاثیر چندانی در انتخاب او نخواهد داشت اما در بلند مدت می‌تواند روی ایجاد ارتباط عاطفی و احساسی مخاطب با کتاب تاثیر مهمی بگذارد.

او می‌گوید بخش قابل توجهی از معیار‌های طراحی جلد کتاب با معیار‌های مبنایی هنر‌های تجسمی مشترک هستند به این معنا که معیار‌هایی که در یک پوستر یا یک تبلیغات خوب نیاز دارد که وجود داشته باشد در جلد کتاب هم باید رعایت شود و تصویر چشم نواز یا واکنش برانگیز، استفاده از فونت مناسب یا تکنیک‌های تایپوگرافی و از همه‌  مهم تر دیزاین مناسب میتواند به گیرایی جلد یک کتاب کمک کند.

قادری می گوید با توجه به اینکه حوزه طراحی جلد کتاب یکی از بخش های طراحی گرافیک است و رشته طراحی گرافیک یک رشتۀ مخاطب محور محسوب می شود، باید به دو مسئله نیاز مخاطب و نیاز به مخاطب توجه داشت.

به گفته این طراح گرافیک هدف از طراحی جلد کتاب ایجاد ارتباط با مخاطب است ، طراح باید بداند که نیاز به مخاطب دارد تا مخاطب او را و محصول کتاب را ببیند، بنابراین نمی تواند آنقدر شخصی عمل کند که محصول نهایی یعنی طرح جلد کتاب از دسترس فهم مخاطب بی اندازه دور شود.

این گرافیست گفت: طبق قانون هر کتاب برای انتشار نیازمند مجوز چاپ و نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که وضعیت طرح جلد کتاب‌های موجود در بازار نشان می‌دهد که سخت گیری خاصی در این زمینه وجود ندارد و بیشتر طرح جلد‌ها مجوز نشر می‌گیرند.

به گفته قادری از جهت کیفیت طراحی جلد، جز توافق بین طراح و ناشر و بعد‌ها بازخورد نظرات مخاطب، معیار یا سازمان دیگری برای تایید یا رد یک طرح جلد وجود ندارد که به نظر می رسد نیازی هم به وجود چنین سازمان یا نهادی برای تایید یا رد طرح جلد نباشد، زیرا بازخورد مخاطب در دراز مدت بهترین گزینه برای سنجش قوت و ضعف یک طرح جلد کتاب در حوزه مخاطب محوری است.

او در خصوص مشکلات سفارش طراحی جلد کتاب با حداقل ترین زمان ممکن می‌گوید نوشتن یک کتاب ارزشمند زمان طولانی را می‌طلبد، اما  با پایان یافتن نگارش کتاب، تیم محتوایی شامل نویسنده، ناشر و ... با آماده شدن کتاب انتظار دارند که طراح جلد در مدت زمان کوتاهی یک جلد خوب برای کتاب آماده کند در حالی که باید طراحی جلد کتاب به عنوان ویترین کتاب، داخل همان فرآیند اصلی کتاب تعریف شود.

قادری گفت: با حضور نسل جوان که توانایی‌های فنی و هنری و نرم افزاری را دارند و به ابزار‌های قدرتمندی مثل دوربین‌های عکاسی پیشرفته، قلم‌های نوری قدرتمند و ... مسلط هستند، همچنین حضور شبکه‌های اجتماعی، ارتباط بین طراحان، دیدن آثار داخلی و خارجی به صورت لحظه‌ای و آنلاین سبب شده تا در مقوله طراحی جلد کتاب کشور گام‌های بسیار خوبی برداشته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طراحی جلد کتاب گرافیست ایرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی جلد کتاب طرح جلد کتاب یک کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۵۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت

علی روحی کارگردان نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» گفت: نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» به نویسندگی آرام محضری، در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. این نوشته با ۴ پرسوناژ و صدای یک شخصیت خیالی، در دو پرده که بخش بیشتر صحنه آن در دفتر نخست‌وزیری طی میشد نوشته شده است؛ اما در نسخه‌ای که از ۹ اردیبهشت ماه امسال اجرا رفت، اصلاحاتی در نمایشنامه اعمال شد.

وی ادامه داد: در کنار متن نمایش، سعی شده است تا با استفاده از لباس، موسیقی، نورپردازی، صحنه آرایی و تیم بازیگران ترکیبی از جلوه‌های صمعی و بصری ایجاد شود تا مخاطب ارتباط بیشتری با نمایش و حس همزاد پنداری نزدیکتری با شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرند، برقرار کند.

روحی درباره خلاصه داستان توضیح داد: مرد جوانی به نام خوزه، شیفته دختری به نام مارتا است اما به دلیل شرایط جامعه مجبور به ترک او می‌شود تا به دنبال تحقق رویا‌های خود برود. سال‌ها بعد وقتی خوزه تبدیل به نخست وزیر خودخوانده شده دوباره مارتا را می‌بیند ولی اینبار شرایط به گونه دیگری متفاوت است.

این کارگردان درباره انتخاب اسم این نمایش گفت: اسم نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» برگرفته از اسم خود نمایشنامه به نویسندگی آرام محضری است که سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده بود. البته نمایشی که درحال حاضر بر روی صحنه  است، تغییراتی نسبت به متن اصلی داشته که با هماهنگی و موافقت نویسنده بوده است. ضمن اینکه متن تغییرات اساسی نداشته است ولی تعداد پرسوناژ‌ها بیشتر شده است و موقعیت‌های چالش برانگیز تری در صحنه اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد:در این چند ماه تمام تلاش گروه از بازیگران گرفته تا سایر عوامل ارائه نمایشی درخور و مورد پسند برای هنردوستان به خصوص مخاطبان جدی و حرفه‌ای تئاتر بوده است که امیدواریم از تماشای این نمایش لذت ببرند و در آخر از همه دوست داران هنر‌های نمایشی درخواست دارم که از تئاتر و نمایش‌های درحال اجرا حمایت کنند.

شایان ذکر است که علی روحی فارغ‌التحصیل دوره فیلمسازی از کانون سینماگران جوان. با سابقه تولید چند فیلم کوتاه و ساخت فیلم مستند در ژانر اجتماعی و همچنین نویسندگی چندین فیلمنامه کوتاه. بعد از تجربه به اجرا بردن اولین نمایش تئأتر خود با نام "نوری که هست"نوشته آرام محضری. درحال حاضر از ۹ اردیبهشت ماه امسال نمایش "عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند" را با همکاری مجدد نویسنده نمایشنامه و در عمارت ارغوان به روی صحنه خواهد برد.

نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» به نویسندگی آرام محضری، کارگردانی و طراحی علی روحی و تهیه‌کنندگی محمد آئینی است. از عوامی دیگر این نمایش می‌توان به گروه بازیگران احسان شیخی، نازنین بیوک، رسول بابایی، شکیبا کیا و میرنادر مظلومی، دستیار کارگردان و اتاق فرمان سعیده سرلک، طراحی صدا و موسیقی شایان شعله، ضبط موسیقی استودیو بلوط، طراح گریم سولماز جانجان،، مجری گریم حدیث عقیلی، طراح لباس مهدیه خلج زاده، طراح نور رسول بابایی، دستیار صحنه پریسا رسولی، تیزر و استوری موشن بهرام لطفی، تدوین محسن جوادی، تایپوگرافی احمد کریمی، طراح پوستر و بروشور شیدا موحدی، عکاسان دیانا حبیبی، زهرا نیکخواه، ارتباطات رسانه ای علیرضا نیاکان، سیده سعیده  سادات موسوی سالار، مدیر روابط عمومی سعیده سرلک و همکار روابط عمومی شهره آگاه اشاره کرد.

این نمایش از  ۹ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۹ در عمارت نمایشی ارغوان روی صحنه نمایش است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • سرانه درآمد مردم اردبیل افزایش یافته است
  • بهره برداری از قطار اردبیل- میانه در نیمه اول سال جاری
  • راه آهن اردبیل امسال به بهره برداری می رسد
  • تنگنا‌های اقتصادی، ذره‌ای از قداست کار معلمی کم نمی‌کند
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • بحران ادبیات داریم
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • ضرب‌العجل به شورای شهر کنگاور برای تعیین شهردار
  • مستند «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم «هنر و تجربه» شد
  • بازیگران و عوامل «گنجشک مفرغی» معرفی شدند