Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با اشاره اهمیت تأمین مالی در مسیر توسعه و رشد اقتصاد کشور گفت: برنامه‌ها و اقدامات ناظر بر رفع ناترازی بانک‌ها، از جمله بازپرداخت بدهی‌های دولت به نظام بانکی تدوین و مصوبات لازم نیز از مراجع ذیربط اخذ و اجرایی شود.

ناترازی بانک‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که رشد دارایی‌های بانک ها کمتر از نرخ سود سپرده‌ها است که در نظام پرداختی اصطلاحا از آن تحت عنوان نرخ رشد بدهی‌ها نام می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی درآمدها کمتر از نرخ رشد بدهی‌ها باشد، بانک‌ها در حقیقت رفته رفته دچار مشکل ناتوانی یا تنگنای مالی در بازپرداخت سپرده‌های سرمایه‌گذار می‌شود که در نهایت هم چنانچه به شکل حادی درآید، قطعا سپرده‌گذاران برای بازپس‌گیری سپرده خود به بانک هجوم می‌برند و از آنجا که معمولا بانک‌ها تسهیلات را به صورت بلندمدت پرداخت می‌کند و سپرده‌ها هم عندالمطالبه است، مشکل در این زمان پیش می‌آید که ریسک سپرده‌گذاری می‌تواند به کل شبکه بانکی سرایت کند.  

به گفته محمدرضا فرزین رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها، ناترازی دلایل مختلف دارد که یک بخش آن ناشی از عدم کفایت سرمایه‌ای است که محقق شده و بخشی دیگر ناشی از دارایی های موهومی است که در بانک‌ها وجود دارد؛  بخش دیگر آن مربوط به مطالبات از دولت و بخشی مربوط به منابع برای پوشش زیان است و مجموع اینها را به‌عنوان ناترازی جمع کردند و در سال ۱۳۹۹ به ۱۱۳۰ همت رسید.

در این جلسه موضوع مدیریت بازار ارز و اعمال سیاست‌های مناسب برای کنترل نرخ ارز از طریق بانک مرکزی مطرح و مقرر شد این سیاست‌ها با توجه به روند رو به رشد و افزایش درآمد ارزی کشور اجرایی شود.

همچنین موضوع کنترل قیمت کالاها در بازار مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به تأمین و ذخیره‌سازی مقدار مناسب کالاها،مقرر شد توزیع کالا در سراسر کشور به تناسب نیاز استان‌ها با سرعت و دقت ادامه یابد و ستاد تنظیم بازار و دیگر دستگاه‌های نظارتی بر این امر نظارت مستمر داشته باشند.

 کامیون‌های وارداتی سال‌های گذشته و موجود در گمرکات کشور که برای ترخیص با مشکلاتی مواجه شده‌اند، موضوع دیگری بود که مطرح و مقرر شد کارگروهی با مشارکت دستگاه‌های ذیربط با رعایت ضوابط و مقررات قانونی وضعیت را بررسی و گزارشی با فوریت و در نظر گرفتن راهکار نهایی، برای اتخاذ تصمیم به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ناترازی بانکها ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۵۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد

مصطفی رجبی مشهدی گفت: ما مرز مشترکی با اروپا نداریم، اما از طریق یک پست پیشرفته (بک تو بک) از طریق ترکیه تا ۶۰۰ مگاوات امکان تبادل انرژی با اروپا وجود دارد.

به گفته وی، در این خصوص پروتکل و توافقنامه‌ای بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و طرف ترکیه‌ای امضا شده که بر اساس آن پروتکل‌های فنی تنظیم شده تا طرح شکل اجرایی به خود گرفته و  به نحو مطلوبی انجام شود. درمجموع برنامه این است که ابتدا برق به ترکیه و بعد از طریق این کشور به کشور‌های اروپایی  صادر و به همین طریق از اروپا به ترکیه و سپس به ایران وارد شود.

رجبی مشهدی اضافه کرد: آن چه به لحاظ مطالعاتی بررسی شده این است که ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار تا ٣ هزار مگاوات وجود دارد، اما از طریق خطوط جدید که در برنامه‌های آینده مدنظر داریم، امکان تبادل برق با این کشور‌ها تا ۵ هزار مگاوات قابل افزایش است. تبادل برق با کشور‌های همجوار حتی می‌تواند به رفع ناترازی برق در فصل گرم سال از طریق واردات نیز کمک کند.

سخنگوی صنعت برق در همین زمینه خاطرنشان کرد: در چهار ماه گرم سال ما مشکل ناترازی برق داریم، اما در ٨ ماه باقیمانده امکان صادرات فراهم است، قطعا این تبادل برق کمک می‌کند که ناترازی را هم در تابستان برطرف کنیم یعنی در تابستان برق وارد کنیم و در دوره‌هایی که کمبود نداریم برق را صادر کنیم، پس اتفاقا تبادل و صادرات برق می‌تواند کمک کند که ناترازی را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت توانیر در پایان از فراهم بودن امکان صادرات برق سرمایه گذاران بخش خصوصی از مسیر‌های انتقال برق موجود تا سقف ٣٠٠ مگاوات (۵٠ مگاوات به افغانستان، ٥٠ مگاوات به پاکستان، ١٠٠ مگاوات به عراق و ١٠٠ مگاوات به ترکیه) خبر داد و تصریح کرد: سرمایه گذاران می‌توانند ٨ ماه برقشان را به این کشور‌ها صادر و در ٤ ماه گرم سال نیز به داخل عرضه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • تولید بنزین از متانول برای کمک به رفع ناترازی بنزین
  • با موافقت رهبر انقلاب؛ حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد
  • پتروشیمی‌ها برای کمک به رفع مشکل ناترازی انرژی آماده اند
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • پیش بینی ناترازی ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاواتی برق در تابستان
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • ضرورت ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی
  • ادامه ورشکستگی بانک‌های آمریکا؛ پنجمین بانک بسته شد
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
  • آغاز طرح تحویل دفترچه‌های اقامت طرح سپرده گذاری و ساماندهی سرمایه‌های خرد اتباع خارجی در خراسان جنوبی