Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@09:12:05 GMT

چگونه کولر آبی خود را نصب کنیم؟

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۵۶۲۸

چگونه کولر آبی خود را نصب کنیم؟

با شروع فصل گرما خرید و راه‌اندازی سیستم‌های سرمایشی نیز شروع می‌شود. یکی از دستگاه‌های سرمایشی پر استفاده در منازل کولر آبی است.

به گزارش «تابناک»، در مقاله راهنمای انتخاب کولر آبی در مورد چگونگی انتخاب کولر مناسب برای شرایط مختلف شرح داده شد. در این مقاله اما قصد داریم در مورد چگونگی نصب و راه‌اندازی کولر آبی مطالبی را ارایه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس با  ما همراه باشید.

معرفی اجمالی کولر آبی

بد نیست قبل از آنکه مراحل نصب و راه‌اندازی کولر آبی را توضیح دهیم، مروری داشته باشیم بر ساختمان و روش کار کولر آبی.

کولر آبی که یکی از دستگاه‌های سرمایشی به روش تبخیری است، شامل یک پکیج است که در آن پوشال‌ها، سیستم آب‌رسانی، فن و تجهیزات دیگر قرار گرفته‌اند. این واحد در خارج از ساختمان، عموماً بر روی پشت بام نصب شده و توسط کانال‌کشی جریان هوای تولیدی آن به اتاق‌ها داخل ساختمان راه می‌یابد. دکمه‌های روشن و خاموش نیز در داخل منزل تعبیه شده که توسط سیم‌کشی به کولر متصل است تا نحوه کارکرد کولر توسط کاربر تنظیم شود.

در ادامه به توضیح مراحل لازم برای نصب و راه‌اندازی کولر آبی می‌پردازیم.

آموزش نصب کولر آبی

همان طور که دیدم، کولر آبی شامل تجهیزات مکانیکی و الکتریکی است که هر کدام باید به درستی نصب شده باشند تا کولر بتواند عمل تولید هوای خنک و انتقال آن به کانال‌کشی را به درستی انجام دهد. تاکید می‌کنیم که مطالب گفته شده در این مقاله صرفاً جهت آشنایی بوده و نصب کولر آبی نیازمند تخصص است که بهتر است توسط تکنسین‌های مجرب انجام شود و موارد ایمنی نیز حتما رعایت شوند.

سیم‌کشی برای کولر آبی

همان طور اشاره کردیم برای کنترل کارکرد کولر آبی نیازمند دکمه‌های روشن و خاموش در داخل اتاق هستیم که توسط سیم‌کشی به کولر متصل شده باشند. بهتر است که در هنگام ساخت خانه این سیم‌کشی تعبیه شده باشد، در غیر این صورت برای انجام آن باید توسط یک برق‌کار نقشه سیم‌کشی موتور کولر به درستی انجام شود.

نکاتی که برای اجرای سیم‌کشی کولر آبی باید در نظر گرفته شوند به قرار زیر است:

کولر آبی برای آنکه بتواند به درستی کار کند نیازمند سه رشته سیم است که با توجه به برق‌کشی ساختمان از جعبه تقسیم و یا جعبه کنتور باید تامین شود. قطر رشته سیم نیز برای آنکه بتواند جریان برق را بدون مشکل برقرار کند، باید مناسب با شدت جریان انتخاب شود. سه سیم مورد نیاز برای کولر آبی عبارتند از فاز، نول و اتصال زمین (ارت). این سیم‌ها باید تا محل نصب کولر کشیده شوند.

کابل برق مورد نیاز برای سیم‌کشی کولر آبی از نوع 1/5 در 5 رشته سیم مفتولی می‌باشد. از این 5 رشته سیم یکی برای نول، یکی برای دور تند، یکی برای دور کند، یکی برای پمپ آب و یک سیم به عنوان سیم اتصال زمین (ارت) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعد از اتمام مراحل فوق، در محل نصب کولر دو مجموعه سیم وجود خواهد داشت. یکی 3 رشته‌ای و دیگری 5 رشته‌ای. در این مرحله ابتدا سیم‌های ارت را جدا کنید. با توجه به نقشه نصب کولر آبی باید سیم‌کشی را به درستی انجام دهید.

هر کلید کولر آبی دارای سه دکمه است، دور کند، دور تند و پمپ آب.  یکی از رایج‌ترین انواع کلید کولر آبی کلید سه‌پل توکار است. برای نصب کلید 4 پیچ ورودی تعبیه شده است که باید به رشته سیم متناسب وصل شود. برای این کار هر پیچ علامتی به عنوان راهنما دارد که معنی هر علامت به شرح زیر است:

علامت F برای دور تند علامت S برای دور کند کولر علامت P برای پمپ علامت L برای فاز کولر

نسل جدیدتر کلید‌های کولر نوع چهارپل است که دارای 6 پیچ می‌باشد و علامت‌های هک شده برای پیچ‌ها به این شکل‌اند:

SP برای دور تند SL برای دور کند P برای پمپ آب L برای فاز N پایین برای نول ورودی N بالا برای نول خروجی

بعد از نصب کلید‌ها نوبت به اتصال سیم‌کشی به جعبه برق کولر آبی می‌رسد. جعبه برق معمولا در قسمت بالایی کولر آبی نصب شده است. در قسمت پشت کولر ورودی 5 رشته سیم وجود دارد که باید سیم‌ها را از این قسمت وارد جعبه برق کولر آبی نمایید. این کار باید با توجه به حروف هک شده بر روی هر بخش انجام شود. P مربوط به ورودی پمپ، حرف L مربوط به فاز، حرف S مربوط به دور کند و حرف F مربوط به دور تند کولر است. به این ترتیب سیم‌کشی کولر به پایان می‌رسد.

سیستم آبرسانی به کولر آبی

کولر آبی برای آن‌که بتواند هوای خنک تولید کند علاوه بر برق به آب نیز نیاز دارد. به همین دلیل معمولاً در پشت بام ساختمان‌ها یک شاخه لوله‌ آب برای تامین آب کولر در نظر گرفته می‌شود. این لوله توسط لوله‌های پلاستیکی که با نام لوله کولر شناخته می‌شوند آب را به داخل کولر آبی منتقل می‌کند. برای این‌ کار از یک تبدیل برای اتصال و پیچیدن تفلون برای آب‌بندی استفاده می‌کنند. به این ترتیب آب از طریق لوله‌کشی به شناور کولر آبی متصل می‌شود. شیر شناور وظیفه کنترل آب ورودی را برعهده دارد، تا از سرریز شدن آب جمع شده در تشتک کولر جلوگیری‌کند.

برای تنظیم شناور، ابتدا از تراز بودن کولر اطمینان حاصل کنید. سپس شناور را طوری تنظیم کنید که در آب را در اتفاع حدود یک سانتی‌متری لبه تشتک قطع کند. این کار بر حسب نوع شناور ممکن است با گردش توپی و یا میزان خم بودن میله شناور انجام شود.

نصب پایه کولر آبی

کولر آبی در محل نصب خود نباید مستقیماً روی زمین قرار بگیرد چرا که خروجی سرریز در کف کولر باید فضای لازم جهت تخلیه آب را داشته باشد. به همین دلیل کولر را بر روی یک پایه نصب می‌کنند. ابعاد و نوع طراحی این پایه باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر متناسب بودن با ابعاد کولر تحمل وزن آن را نیز داشته باشد و همچنین تراز قرار بگیرد.

اتصال به کانال کولر

برای انتقال هوای خنک تولید شده توسط کولر باید کانال‌های مناسب وجود داشته باشد و کولر به آن‌ها متصل شود. برای اتصال کولر به کانال می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد.

استفاده از کانال‌های قابل انعطاف از جنس برزنت بسیار مرسوم است. کولر را در فاصله مناسب تا دهانه کانال قرار داده و توسط برزنت دور تا دور فضای باز پوشش داده شود برای نصب برزنت باید از چسب‌های همه‌کاره، پیچ‌های خودکار و یا گیره پلاستیکی استفاده کرد.

پوشال کولر آبی

در این مرحله باید پوشال‌ها بر روی محل مخصوص خود در دریجه‌های بدنه کولر نصب شوند. بهتر است قبل از نصب پوشال‌ها را خیس کنید. سپس گیره‌ها مخصوص را باز، پوشال را در مکان خود طوری قرار دهید که تمام فضا را بپوشاند. سپس گیره‌ها را ببندید و دریچه بدنه را به محل خود بازگردانید.

نصب دریچه کانال کولر

کانال کولر آبی در قسمت انتهایی خود که به اتاق می‌رسد دارای دریچه‌ای است که جهت و میزان پرتاب باد را تنظیم می‌کند. ابعاد کانال و دریچه باید با هم متناسب باشد. برای نصب آن نیز با قرار دادن دریچه در محل خود توسط پیچ محکم می‌شود.

تست نهایی کولر آبی بعد از نصب

بعد از نصب صحیح کولر برای اطمینان از کارکرد آن ابتدا پمپ آب را روشن کرده و اطمینان حاصل کنید که آب به خوبی در میان پوشال‌ها جریان داشته و هییچ نشتی در کولر وجود ندارد. بعد از خیس شدن کامل پوشال‌ها موتور کولر را روشن کنید. سپس در مقابل دریچه کولر بایستید، اگر باد خنک می‌وزد عملیات نصب و راه‌اندازی کولر آبی به درستی انجام شده است و می‌توانید از هوای مطبوع کولر آبی خود لذت ببرید.

جمع‌بندی

در این مقاله مراحل و طریقه نصب کولر آبی شرح داده شد. کولر آبی دارای چند قسمت مختلف است که هر کدام باید به درستی نصب شوند. مرحله اول آماده‌سازی و نصب سیم‌کشی برق بود تا جریان الکتریکی به موتور رسیده و همچنین امکان روشن و خاموش کردن کولر توسط کلیدهای مخصوص وجود داشته باشد. سپس سیستم تامین آب و کنترل میزان آب را نصب و تنظیم کنید. در مرحه آخر با اتصال کولر به کانال و نصب دریچه می‌توانید از کولر آبی استفاده کنید. بازهم یادآور می‌شویم که انجام اصولی این مراحل نیاز به تخصص دارد، که بهتر است از یک تکنسین مجرب کمک بگیرید.

منبع: daycompany.ir

منبع: تابناک

کلیدواژه: آبله میمونی متروپل آبادان پارچین سامانه یکپارچه فروش خودرو حسن صیاد خدایی کولر آبی نصب کولر سیستم سرمایشی آبله میمونی متروپل آبادان پارچین سامانه یکپارچه فروش خودرو حسن صیاد خدایی نصب و راه اندازی کولر آبی درستی انجام نصب کولر آبی کولر آبی انجام شود رشته سیم پوشال ها برای دور برای نصب دور تند سیم کشی بر روی پمپ آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۵۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر گفت: قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود در حالی که امکان استفاده از کولر آبی و هزینه به مراتب کمتر برای تمام مشترکان در مناطق عادی وجود دارد.   به گزارش تسنیم، عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر اظهار داشت: ما دنبال آن هستیم که فرصت‌ها و مؤلفه‌های مختلف مصرف برق را به خوبی شناسایی کنیم و تعرفه‌های برق به گونه‌ای طراحی شود که هم رفاه و آسایش مردم را تامین کنند و هم تأمین انرژی مطمئن و پایدار مد نظر قرار گیرد که یکی از مولفه‌های مهم مصرف، سامانه‌های سرمایشی و کولر‌ها است.   وی افزود: تعرفه برق در ایران به ٥ اقلیم دسته بندی شده که ٤ اقلیم آن گرم و دارای ویژگی‌های خاص بوده و یک اقلیم نیز غیرگرم یا مناطق عادی است که بخش عمده‌ای از جغرافیای کشور را شامل می‌شود و حدود ۸۰ درصد مشترکان را در خود جای داده است.   یاقوتی اضافه کرد: مناطق شمال غرب و شمال شرق کشور، تهران، زنجان، تبریز، قزوین، اصفهان و شهر‌های غربی، شیراز و ... عمدتاً در این حوزه قرار دارند که با توجه به دمای هوا و شاخص‌هایی که سطح رفاه را اندازه گیری می‌کنند، همچون حداکثر دمای مرطوب، کولر‌های آبی می‌توانند دمای مطلوب بین ٢١ تا ٢٥ درجه سانتیگراد را در بیشتر ایام در این مناطق تامین نمایند.   مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در ادامه تاکید کرد: کولرآبی با توجه به میزان مصرف، به عنوان وسیله سرمایشی مناسب برای مناطق عادی است. میزان مصرف برق ماهیانه یک کولر آبی حدود ۹۰ تا ۱۲۰ کیلووات ساعت است که این میزان مصرف به همراه مصرف سایر تجهیزات از جمله روشنایی و وسایل برقی منزل که مجموعا حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ کیلووات ساعت را شامل می‌شود، مصرف برق ماهیانه در ماه‌های گرم سال را به دامنه ۳۰۰ کیلووات ساعت که همان الگوی مصرف مناطق عادی است می‌رساند.   به گفته یاقوتی الگوی مصرف مناطق عادی نیز ۳۰۰ کیلووات است که بیش از ٧٥ درصد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یعنی ٧٥ درصد جامعه کمتر از این مقدار استفاده می‌کنند؛ در واقع مؤلفه مصرف کولر آبی در ماه‌های گرم سال بین ۹۰ تا ۱۲۰ کیلووات ساعت از مجموع ۳۰۰ کیلووات ساعت را به خود اختصاص می‌دهد.   وی در ادامه با اشاره به این که یک قبض معمول برای زیر الگوی مصرف طوری طراحی شده که متناسب با درآمد و ویژگی اقتصادی کسانی که این الگو را رعایت می‌کنند باشد، خاطرنشان ساخت: این قبض معمولاً در یک ماه ٣٥ هزار تا ٣٧ هزار تومان می‌شود و از آنجایی که قبض‌های ما هر دو ماه یکبار صادر می‌شود، به طور متوسط در تابستان حدود ۷۰ هزار تومان و به همراه ارزش افزوده و سایر مؤلفه‌های موجود حدود ۸۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.   مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در عین حال تاکید کرد: با همه این اوصاف اگر مشترکی از کولر گازی استفاده کند معمولاً مصرف سرمایش آن حدود ٦ تا ٧ برابر این مقدار می‌شود و با توجه به ویژگی خاص کولر گازی که به صورت نقطه‌ای خنک می‌کند، حداقل ۸۰۰ کیلووات ساعت صرفاً برای مصرف سرمایشی در یک خانه معمولی استفاده می‌شود که با توجه به مصرف سایر تجهیزات برقی، متوسط مصرف ماهیانه قریب ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلووات ساعت خواهد شد.   وی خاطرنشان کرد: این میزان مصرف بیش از ٣ برابر مصرف مشترکی با همان ویژگی‌ها و همان تجهیزات خانگی است که به جای کولر گازی از کولر آبی استفاده می‌کند. این مقدار مصرف موجب افزایش پلکانی تعرفه برق مصرفی می‌شود، یعنی وقتی که مشترک برق در پله‌های بیش از الگو قرار می‌گیرد نرخ برق زیاد می‌شود.   یاقوتی تصریح کرد: در واقع در دامنه ۳۰۰ کیلووات ساعت هر کیلووات ساعت به طور متوسط ۱۲۰ تومان در قبوض برق مشترکان محاسبه می‌شود، اما در دامنه ۹۰۰ یا ۱۰۰۰ کیلووات ساعت، مشترک باید به ازای هر کیلووات ساعت ۱۰۰۰ تومان یعنی حدود ٨ برابر بیشتر هزینه برق را بپردازد، بنابراین مصرف ٣ برابر و افزایش نرخ ٨ برابری سبب افزایش ٢٤ برابر قبض برق مشترکانی که کولر گازی استفاده می‌کنند خواهد شد، به عبارتی قبض برق این مشترکان در دوره ٢ ماهه بیش از ٢ میلیون تومان می‌شود.   یاقوتی در پایان تاکید کرد: قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود در حالی که امکان استفاده از کولر آبی و هزینه به مراتب کمتر برای تمام مشترکان در مناطق عادی وجود دارد. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خوزستانی‌‌ها از چه کولر گازی‌ هایی استفاده نکنند؟ کم مصرفان برق خانگی، خودرو جایزه می‌گیرند!

دیگر خبرها

  • مجهز بودن ۹۷ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد به سیستم سرمایشی
  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
  • گلایه مددجویان بهزیستی از عدم تحویل کولر گازی
  • در این شهر هیچ کولری روشن نمی‌شود!
  • توانیر : قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود
  • میانیگن قبض برق مشترکان با کولر گازی بالای دو میلیون تومان می‌شود
  • قبض برق ۲ میلیون تومانی در صورت استفاده از کولر گازی
  • آموزش نصب کولر صنعتی آبی
  • افزایش ۶ برابری مصرف برق با استفاده از کولر گازی در مناطق معتدل