Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وبدا دکتر کمال حیدری در این نشست خبری گفت: «وقتی صحبت از دخانیات می‌ شود، بیشتر غمگین می‌ شویم. زیرا احساس می‌ کنیم که همدلی لازم برای اقدام برای این کالای آسیب رسانی که هم‌ محیط زیست و هم سلامت انسان را تهدید می ‌کند، انجام نمی ‌شود. این درحالی است که از نظر قانونی به اندازه کافی قانون داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند در بحث مالیات بر دخانیات، بیش از این برای وضع مالیات انتظار داشتیم؛ سیاستی که اکثر کشورهای دنیا برای کاهش تقاضای مواد دخانی در پیش گرفتند، اما متاسفانه ما به راحتی از این موضوع گذشتیم. درحالی که انتظار می رفت با این سیاست بتوانیم تقاضا را کاهش دهیم که به نتیجه نرسید.»

او افزود:«ما حوزه مالیات بر مواد دخانی در بین بسیاری کشورها تقریبا جزو آخرین کشورها هستیم. اگر مالیات بر مواد دخانی بر اساس آنچه پیشنهاد داده بودیم، انجام می ‌شد، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کشور حاصل می‌شد. در حالیکه اکنون نظام سلامت بیش از ۱۰ برابر این عدد را برای عوارض دخانیات در کشور هزینه می‌کند. متاسفانه این منبع ایجاد نشد.»

کاهش میانگین سنی مصرف دخانیات

دکتر حیدری درباره مصرف دخانیات در کشور گفت : «چرا باید میانگین سنی مصرف دخانیات کاهش یابد و مصرف در خانم‌ ها بیشتر شود. چرا دانش آموزان ما به راحتی باید به این مواد دسترسی داشته باشند، چرا همه اصناف می ‌توانند مواد دخانی را عرضه کنند؟ چرا باید بحث معطر و معسل کردن مواد دخانی را در دستور کار قرار دهیم و به این اشتغال مجوز پشت مجوز داده شود؟ »

او افزود: «عدم اطلاع از قوانین در مدرسه و اصناف و غیره، یکی از دلایل شیوع مصرف مواد دخانی در افراد زیر ۱۸ سال است. طبق بررسی که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، ۳.۴ درصد نوجوانان مصرف کننده سیگار بودند که در دختران ۲.۱ درصد و پسران ۴.۸ درصد بوده است. ۵.۷ درصد نوجوانان هم مصرف ‌کننده قلیان بودند که ۷.۳ درصد در پسران و ۴.۳ در دختران بوده است.»

کاهش مصرف دخانیات، سیاست کلیدی برای دستیابی به حقوق شهروندی| ضرورت وضع مالیات ۷۵ درصدی بر خرده‌فروشی سیگار اثرات زیانبار زیست‌محیطی مصرف دخانیات

دکتر جعفر جندقی، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت  نیز در این نشست خبری بیان اینکه دخانیات نه تنها برای سلامت مردم به ویژه گروه‌ های پرخطر که برای سلامت محیط زیست هم مشکل آفرین شده است، گفت: سالانه ۸۴ میلیون تن گاز گلخانه‌ای معادل دی‌اکسیدکربن حاصل از دخانیات تولید می ‌شود که می ‌تواند کره زمین را گرم کند و تغییرات اقلیمی رخ دهد.»

او در ادامه با بیان اینکه سالانه حدود ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت توتون از بین می ‌رود، گفت: «حاصل مصرف مواد سمی که برای کشت توتون استفاده می‌ شود، این است که موادی مانند آرسنیک یا سایر سموم وارد چرخه غذایی مردم‌شود.»

قطع ۶۰۰ میلیون درخت برای تولید سالانه ۶ هزار میلیارد نخ سیگار در جهان افزایش ۲۸ در صدی استعمال قلیان در گروه بالای ۱۸ سال

دکتر جندقی به یافته‌های مطالعه وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد که نشان داد:« مصرف روزانه سیگار از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بالای ۱۸ سال در زنان از ۰.۹۳ درصد به ۰.۷۷ درصد رسیده است و به میزان ۱۷.۲ درصد کاهش داشته است. میزان کاهش در بین مردان در این گروه سنی حدود ۰.۵ بوده است و از ۲۰.۰۶ درصد به ۱۹.۹۵ درصد رسیده است. این نشان می ‌دهد که علیرغم همه تلاش های صنایع دخانی برای افزایش مصرف دخانیات، کاهش مصرف را شاهد هستیم.»

او ادامه داد: «در مجموع ۱۴.۰۱ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال هنوز دخانیات مصرف می کنند که ۲۵.۸۸ درصد را مردان و ۴.۴۴ درصد را زنان تشکیل می دهند.»

دکتر جندقی گفت: «در مصرف سیگار کاهش مختصر و در مصرف قلیان افزایش بارز مصرف را داریم. مجموع آمارها  ۲۸ درصد افزایش مصرف قلیان را در گروه بالای ۱۸ سال را از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ را نشان می ‌دهد. تغییر رویکرد استفاده از مواد دخانی و مصرف قلیان نگران کننده است، در حالیکه برخی مردم با عوارض آن آشنا نیستند و به استعمال قلیان به عنوان تفریح نگاه می ‌کنند.»

دروازه ورود به مصرف مواد دخانی، سیگار است

دکتر  جندقی با بیان اینکه دروازه ورود به مصرف مواد دخانی، سیگار است، تاکید کرد: «مصرف در افراد بین ۱۳ تا ۱۵ سال بسیار حساس است. شاید۹۰ درصد افرادی که سوء مصرف مواد دارند، ابتدا مصرف کننده سیگار بوده‌اند. در این زمینه طرحی انجام شد و در زمان انجام طرح، ۱۰.۲ درصد نوجوانان مصرف کننده دخانیات بودند که ۷.۰۷ درصد دختران و حدود ۱۲ درصد پسران بودند. قلیان کشیدن بیش از مصرف سیگار است. ۹.۰۲ درصد نوجوانان در زمان انجام طرح، مصرف کننده مواد دخانی تدخینی بودند که ۷.۰۱ درصد دختران و ۱۱.۶ پسران بودند.»

او در ادامه افزود: «در مطالعه‌ای در سال ۱۳۹۵ در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال، ۱۰.۲ درصد از نوجوانان در زمان انجام مطالعه، مصرف کننده دخانیات بوده‌اند. ۵.۷ درصد از نوجوانان مصرف کننده قلیان، ۳.۴ درصد نوجوان مصرف کننده سیگار و ۱.۹ درصد نوجوانان مصرف کننده مواد دخانی بدون دود بوده‌اند.»

آشنایی با پیمان چارچوب کنترل دخانیات (FCTC) مجله مقابله با سیگار کد خبر 679839 برچسب‌ها دخانیات - قلیان دخانیات - سیگار

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دخانیات قلیان دخانیات سیگار نوجوانان مصرف کننده درصد نوجوانان مصرف دخانیات بالای ۱۸ سال مصرف قلیان مواد دخانی مصرف مواد ۲ درصد ۷ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۵۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر

باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس در وضعیت هشدار قرار گرفته اند. مصرف مواد مخدر به نام اسنوس در میان بازیکنان به شدت افزایش یافته است که می‌تواند روی سلامتی آن‌ها تاثیر بگذارد. در تصاویری که اخیرا منتشر شده است بازیکن چیزی شبیه به چای کیسه‌ای را در میان لثه و گونه اش قرار داده است تا آن را مزه کند.

عکس جیمی واردی (لسترسیتی)، ویکتور لیندلف (منچستریونایتد)، دنی مورفی (لیورپول)، مارکوس رشفورد (منچستریونایتد)، برترند ترائوره (بازیکن سابق استون ویلا) و مارک گیلپسی (نیوکاسل) در حال مصرف این مخدر دیده شده است. 

فروش اسنوس به خاطر خطرناک بودنش در اروپا ممنوع است، اما پس از برگزیت در انگلیس قانونی شده است. با این حال هشدار پزشکان مانع از آن نشده است که مصرف اسنوس به یک اپیدمی در فوتبال انگلیس تبدیل نشود. عوارض این مواد به اندازه‌ای بالا است که خیلی از اعضای لیگ برتر تقاضای کمک کرده اند.

اسنوس شامل ۳۰ نوع ماده شیمیایی است که نیکوتینش سه برابر یک نخ سیگار است. با این حال تصور می‌شود که کمتر از سیگار برای سلامتی خطر دارد. اسنوس پودر مرطوب سیاه رنگی است که در کیسه‌های کوچک قرار داده می‌شود. افراد با گذاشتن این بسته‌ها زیر زبانشان می‌توانند از مزه کردنش لذت ببرند. 

خیلی از بازیکنان حاضر در لیگ برتر به این مواد اعتیاد پیدا کردند و در تلاش هستند تا آن را ترک کنند. بر اساس تحقیق انجمن حرفه‌ای فوتبال مصرف اسنوس تنها روی سلامتی تاثیر مخرب نمی‌گذارد و کودکان ممکن است از بازیکنان محبوب خود الگو برداری کنند. مصرف بیش از حد این مواد موجب نگرانی انجمن حرفه‌ای فوتبال شده است و این سازمان هشدار داده که اعتیاد بالا است. طبق تحقیقات برخی بازیکنان روزانه ۲۵ کیسه اسنوس مصرف می‌کنند. آن‌ها کیسه‌ها را زیر لب بالای خود می‌گذارند. 

یک منبع آگاه به نشریه سان گفت: "تعداد زیادی از بازیکنان درگیر آن شدند، چون نمی‌دانند که نیکوتین اسنوس اعتیادآور‌تر از سیگار است. حتی بازیکنان ذخیره هم از این مواد مصرف می‌کنند. پزشکان باشگاه‌های انگلیسی می‌ترسند که نحوه مصرفشان از کنترلشان خارج شود. " مصرف بیش از اندازه اسنوس خطر ابتلا به سرطان دارد. این ماده، چون داخل دهان قرار می‌گیرد می‌توانند آسیب‌های جدی به لثه بزند و احتمال ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد. همچنین موجب سرطان حلق، پانکراس و معده شود. 

خرید اسنوس به آسانی از طریق اینترنت انجام می‌پذیرد و مصرف کنندگان برای یک پاکت کمتر از پنج یورو هزینه می‌کنند. انجمن حرفه‌ای فوتبال اعلام کرد نیاز است تا اقدامات لازم برای منع بازیکنان از مصرف این مخدر انجام شود و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود. نیکوتین موجود در اسنوس به شدت اعتیاد آور است که ترک آن خیلی سخت است.

این مخدر علاوه بر خطر ابتلا به انواع سرطان، مشکلات قلبی و مغزی را نیز ممکن است به همراه آورد. در حالی که این مخدر دود نمی‌شود، اما ترکیبش روی مغز تاثیر می‌گذارد، موجب افزایش دوپامین می‌شود و مصرف کننده مانند کسی که سیگار می‌کشد از آن لذت می‌برد. 

لی جانسن، سرمربی تیم هیبرنین اثرات این مخدر را از نزدیک مشاهده کرده است و معتقد است که ۳۵ تا ۴۰ درصد بازیکنان اسنوس مصرف می‌کنند. البته این آمار بالا نیست. باشگاه‌هایی مانند استون ویلا تصمیم گرفته اند بازیکنانی که این مخدر را مصرف می‌کنند جریمه کند. تحقیقات دیگری نشان می‌دهد فروش این مواد در میان پسران ۱۳ و ۱۴ ساله در آکادمی‌ها دیده شده است. همچنین یک بازیکن حاضر در دسته دو به دلیل مصرف بیش از اندازه اسنوس در لثه اش تومور سرطانی یافت شده است.

منبع: جماران

tags # فوتبال سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران | این دستگاه تاییدیه نهایی ندارد | وجود گاز خنده در این قلیان‌ها صحت دارد؟
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن