Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس بهداشت،هوا و دخانیات معاونت بهداشت مرکز استان اصفهان گفت: وضعیت کلی کشور در مصرف دخانیات همانند سایر کشورها است میانگین کشوری ۱۵ درصد خواهد بود، اما در استان اصفهان ۲۱ درصد آقایان و ۵ درصد خانم‌ها مصرف کننده دخانیات هستند که در معرض عوارض پس از مصرف دخانیات قرار دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ روز جهانی بدون دخانیات یا به تعبیری روز جهانی بدون تنباکو، ۳۱ ماه می هر سال برابر با دهم خرداد ماه، در سراسر جهان برای جلب توجه و تشویق افراد در راستای ترک محصولات دخانی نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روز برای جلب توجه نسبت به شیوع گسترده تأثیرات تنباکو بر سلامت انسان در نظر گرفته شده که منجر به مرگ و میر میلیون‌ها نفر در هر سال می‌شود و در کنار این معضل، صدها هزار مرگ غیرمستقیم، تنها به دلیل استنشاق دود سیگار افراد سیگاری اتفاق می‌افتد.

در ایالات متحده آمریکا، مصرف دخانیات بزرگ‌ترین عامل بیماری و مرگ و میر است که قابل پیشگیری است. استعمال دخانیات انواع مختلفی از سرطان‌ها و همچنین بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، بیماری ریه و سایر مشکلات سلامتی را ایجاد می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر افراد از زمان نوجوانی و یا جوانی شروع به کشیدن سیگار کرده‌اند، هرچه سن فرد کمتر بوده و مصرف دخانیات را در سنین پایین‌تری شروع کند، احتمال اعتیاد او به تنباکو و محصولات نیکوتینی بیشتر می‌شود. به همین علت بسیار مهم است که جوانان از سیگار کشیدن و هرگونه دستگاه‌های استعمال دخانیات دوری کنند.

بر اساس اعلام مرکز سلامت محیط و کار، شعار امسال سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی بدون دخانیات «دخانیات، تهدیدی برای محیط زیست ما» و شعار هفته ملی بدون دخانیات «دخانیات، تهدیدی برای سلامت و محیط زیست ما» اعلام شد.

* افزایش استقبال خانم‌ها از مصرف دخانیات مورد توجه است

فرید حسامی کارشناس بهداشت،هوا و دخانیات معاونت بهداشت مرکز استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز، در خصوص هفته‌ی جهانی بدون دخانیات اظهار کرد: در حال حاضر مصرف دخانیات از مصرف سیگار به قلیان شیفت پیدا کرده است، از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ مصرف قلیان مخصوصاً در خانم‌ها افزایش پیدا کرده، متاسفانه بیشترین ماده‌ای که در دخانیات مورد استقبال قرار گرفته سیگار و قلیان است.

*ارایه خدمات رایگان برای ترک مصرف دخانیات

وی افزود: آموزش های مرکز بهداشت در خصوص ترک اعتیاد به عموم جامعه ارائه می شود و کسانی که تمایل به ترک دخانیات از جمله سیگار، قلیان و یا هر مواد دیگری داشته باشند در مراکز جامع سلامت مرکز بهداشت می‌توانند با مراجعه به مراکز جامع سلامت به صورت رایگان از خدمات پزشک، روانشناس استفاده و اقدام به ترک دخانیات کنند همچنین افراد می‌توانند از طریق ارتباط برقرار کردن با شماره تماس ۴۰۳۰ به صورت رایگان از  مشاوره ترک اعتیاد بهره‌مند شوند.

کارشناس بهداشت،هوا و دخانیات معاونت بهداشت مرکز استان اصفهان  بیان کرد: در حال حاضر افراد به دلیل باور های غلطی که در جامعه وجود دارد دخانیات را کم ضرر می شمارند و متاسفانه از ترک سیگار و قلیان استقبالی نمی‌شود، و بیشتر مراجعان به مراکز بهداشت معمولاً افراد مصرف کنندگان سیگار هستند مخصوصا افرادی که در سنین پایین شروع به مصرف سیگار کردند و بیماری های آنها زودتر آغاز شده است، افرادی که مصرف کننده سیگار هستند زمانی که به بیماری هایی از جمله سرطان، بیماری های ریوی دچار می شوند تصمیم به ترک این مواد می کنند.

*کاهش سن مصرف دخانیات در نوجوانان

وی اعلام کرد: اوج مصرف سیگار و دخانیات معمولاً در ۲۵ الی ۳۰ سالگی است اما شیوع سن مصرف هر روز کاهش پیدا می کند و اکنون به سنین ۱۳ سال رسیده است و اوج مصرف دخانیات در آقایان ۲۵ درصد و در خانم‌ها ۵ درصد است.

حسامی متذکر شد: معمولاً تا زمانی که افراد درگیر این بیماری نشوند آموزش ها برایشان مفهومی ندارد و اکثرا زمانی که تصمیم به ترک میگیرند که توسط خانواده ها و بیماری ها تحت فشار باشند، همچنین وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام اقداماتی هستند که مصرف دخانیات کاهش پیدا کند.

*پارک‌های بدون دخانیات در دست احداث

وی توضیح داد: اقداماتی که در راستای کاهش مصرف دخانیات توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است، این است که مصرف دخانیات را در اماکن عمومی ممنوع کردند و به دنبال این هستیم که آرام آرام به سمتی برویم که پارک های را بدون دخانیات شاهد باشیم و پارک های بدون دخانیات را ایجاد کنیم جهت عقل در کنار خانواده ها مصرف دخانیات اتفاق نیفتد.

کارشناس بهداشت،هوا و دخانیات معاونت بهداشت مرکز استان اصفهان  تاکید داشت: اگر اکنون در پارک ها مشاهده می کنیم که هر خانواده چند قلیان همراه با خودش دارد به علت این است که قبح اجتماعی مصرف دخانیات از بین رفته و جوانان در سنین پایین ممکن است هر یک از مصرف دخانیات را تجربه کنند و حتی اگر تجربه نکنند هم به علت این که در معرض دود دخانیات قرار دارند باعث ایجاد بیماری برای آنها خواهد شد و به سمت مصرف دخانیات و مواد مخدر خواهد رفت، چرا که ۹۰ درصد افراد مبتلا به مواد مخدر از دخانیات آغاز کردند.

*افزایش نرخ مالیات بر دخانیات در دستور کار دولت

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی افزایش مالیات بر دخانیات است چرا که ما اکنون کمترین نرخ مالیات بر دخانیات را داریم و افراد می توانند با پول یک بسته پفک سیگار تهیه کنند، و سال گذشته به همین علت تمامی نمایندگان مجلس با دانشگاه علوم پزشکی مکاتبه داشتند که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افزایش مالیات بر دخانیات را به همراه داشته باشیم و این عمل در کشورهای دیگر ثابت شده است که به ازای هر ۱۰ درصد افزایش مالیات ما ۵ درصد کاهش مصرف دخانیات را به همراه خواهیم داشت.

حسامی یادآور شد: در شهر نجف آباد در حال راه‌اندازی شهر و استان بدون دخانیات هستیم، کارهای این برنامه را از سال گذشته آغاز کردیم و هدف از این برنامه این خواهد بود که مصرف دخانیات همانند عرضه دخانیات ضابطه‌مند شود و مصرف دخانیات تا سال ۱۴۰۴، به میزان ۳۰ درصد کاهش پیدا کند و تمام موارد کنترل دخانیات در آن شهر اجرا شود و به سمت خانه‌ها، بیمارستان و امکان عمومی بدون دخانیات برویم.

* آمار ۵ درصدی مصرف کنندگان خانم دخانیات در اصفهان

وی در پایان در خصوص وضعیت کلی کشور و استان اصفهان گفت: وضعیت کلی کشور در مصرف دخانیات همانند سایر کشورها است میانگین کشوری ۱۵ درصد خواهد بود، اما در استان اصفهان ۲۱ درصد آقایان و ۵ درصد خانم‌ها مصرف کننده دخانیات هستند که در معرض عوارض پس از  مصرف دخانیات قرار دارند.

عاملی اصلی سرطان ریه سیگار است، مصرف سیگار و مواد دخانی عوارض متعددی برای دستگاه تنفس دارد که یکی از مهمترین و خطرناکترین این عوارض “سرطان ریه” است.

اما فقط افراد سیگاری در معرض ابتلا به این عوارض نیستند و این خطرات برای “سیگاری‌های دست دوم” هم وجود دارد، تمام افرادی که در اطراف افراد سیگاری زندگی و از دود سیگار آن‌ها تنفس می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک ریوی هستند

اهمیت ترک دخانیات اکنون مهم‌تر از گذشته است، زیرا سیگار کشیدن عامل خطرناک شناخته‌شده در عفونت‌های تنفسی است، این بیماری در مرحله اول به ریه‌ها حمله می‌کند و سیگار کشیدن عملکرد ریه‌ها را مختل و بدن را برای مقابله با انواع ویروس های ریوی و بیماری‌های دیگر با مشکل روبرو می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی مالیات بر دخانیات مصرف دخانیات بدون دخانیات جهانی بدون مصرف سیگار بیماری ها پارک ها خانم ها ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۶۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط شامل یک درصد از افراد جامعه است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرارسیدن روز شوراها، گفت: فرارسیدن نهم اردیبهشت، روز شوراها را گرامی می‌دارم و قدردان زحمات عزیزانی هستیم که در شوراهای شهر و روستا مشغول فعالیت هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پایه و اساس شورا که مورد تاکید در آموزه‌های دین مبین اسلام و در قانون اساسی است، استفاده از ظرفیت‌های نخبگان محلی برای جلب مشارکت مردم در حل مشکلات است.

شوراها باید مشارکت مردم در حل مشکلات را تسهیل کنند

وی افزود: شورا در ذات خود به معنای مخالفت با تصدی‌گری، دوری از نگاه بالا به پایین به جوامع محلی و پرهیز از انحصار و قدرت تصمیم‌گیری از یک نقطه است و امیدوارم شوراها بتوانند با اصلاح مداوم خود، مشارکت مردم در حل مشکلات و پیشرفت کشور را که در شعار امسال نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، تسهیل کنند.

قالیباف در ادامه با اشاره به بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس، گفت: مجلس یازدهم سرانجام طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی را به مراحل پایانی تصویب رسانده است و گام بلندی برای هزینه دار کردن فعالیت‌های سوداگرانه و دلالی برداشته است.

سوداگران و دلالان در بازارهای چهارگانه دست به احتکار می‌زنند

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن چیزی که مجلس مصوب کرده و این روزها در حال رفع اشکالات شورای نگهبان است، اخذ مالیات از سوداگران و دلالان است که در بازارهای چهارگانه دست به احتکار می‌زنند و از عرضه آنها به بازار خودداری می‌کنند تا سودهای بیشتری نصیبشان شود؛ جمعیتی کوچک که منافع شخصی خود را علی‌رغم ضرر اکثریت ۹۹ درصدی مردم بدون هیچ هزینه و محدودیتی دنبال می‌کنند و هیچ قانونی تا امروز جلودار آنان نبوده است.

قالیباف اظهار کرد: این قانون فقط حداکثر یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود که آنها هم کسانی هستند که به قصد دلالی و سوداگری اقدام به خرید و احتکار حجم وسیعی از طلا، ارز، سکه، منزل مسکونی یا خودرو می‌کنند و خود عامل وارد آوردن فشار به زندگی عموم مردم هستند.

وی افزود: وقتی یک مجموعه بانکی سه هزار واحد مسکونی را ساخته و خالی نگه داشته تا با تورم گران شود یا یک سوداگر اقدام به خرید میلیون‌ها دلار ارز می‌کند و منابع کشور را به قصد سوداهای شخصی کلان حبس می‌کند، باید از طریق مالیات، هزینه سوداگری و سفته بازی را چه فرد حقیقی باشد چه حقوقی پرداخت کند.

مالیات بر سفته‌بازی برای کند کردن تیغ سوداگران است

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این مالیات، مالیات بر سوداگری و سفته بازی است و برای ایجاد آرامش در بازار و کند کردن تیغ سوداگران است. این قانون به صورت هوشمند و دقیق نوشته شده و به هیچ وجه معاملات طبیعی و نیازهای روزمره مردم را شامل نمی‌شود. در مجالس گذشته نیز چنین طرح و لایحه‌ای مطرح بود اما مجلسی شانه زیر بار مسؤولیت تصویب آن نداده بود.

وی گفت: مجلس یازدهم با رویکرد انقلابی و بر اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها این قانون مهم را همانطور که قبلاً در تابستان سال ۹۹ وعده داده بود، تصویب کرد. مجلس یازدهم این مصوبه را تا رفع ایرادات شورای نگهبان و تصویب نهایی آن دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط شامل یک درصد از افراد جامعه است
  • طرح مالیات بر سوداگری شامل حداکثر یک درصد از افراد جامعه است
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی