Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهقان  مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص رصد تراکنش های بانکی به سوالات زیر پاسخ داد.

سوال: چه مواردی طعمه حساب های اجاره ای می شود؟

دهقان: برخی افراد به جای یک فرد دیگری حساب باز می کنند اما تمام ابزار برداشت در اختیار افراد دیگری است که به صورت شبکه‌ای کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرادی هستند که از هویت این عده سوء استفاده می‌کنند.

مدل دیگری وجود دارد که قسمتی از حساب در اختیار آن شخص است اما ابزار حساب در اختیار کلاهبردار قرار می‌گیرد. عملاً هم خود فرد از حساب استفاده می کند و هم کلاهبرداران استفاده می کنند .در حالت سوم فرد کل عملیات را خودش انجام می دهد اما پول و وجوه متعلق به خودش نیست.

ممکن است در فضای مجازی با پیشنهادهای اغواکننده، افرادی که کم سواد هستند و یا بحث نیاز مالی دارند مورد سوء استفاده قرار بگیرند.

در موارد حضوری ممکن است بحث حساب های اجاره ای مطرح نباشد. ممکن است به عنوان یک کارمند فرد استخدام شود اما از هویت او جهت امر خلاف سوء استفاده شود. در خیلی از پرونده های کلان متاسفانه شاهد این معضل بوده ایم.

سوال: تصمیم گیری بانک مرکزی در خصوص حساب های اجاره ای به چه صورت است؟

دهقان: مردم باید بیشتر راجع به موضوع حساب های اجاره‌ای توجیه شوند. در اختیار قرار دادن حساب به منزله قرار دادن قسمتی از هویت فرد به شخص دیگری است. در خیلی از پرونده‌ها افرادی که خلافکار های اصلی بودند در حوزه های مختلف در حوزه قمار، شرط بندی و فرار مالیاتی دسترسی به این افراد ساده نبود.

بعضاً افراد اصلی خارج از کشور بودند و زمانی با این پرونده مواجه می شدیم که در پرونده بحث قضایی پیش می‌آمد و بحث های پلیسی مطرح می شد.

با چند دستورالعمل بانک مرکزی که در این حوزه وجود دارد بنای رصد سیستمی هم نیز فراهم شده است، یعنی لایه دفاعی مقداری قبل تر می آید، یعنی قبل از اینکه جرمی به وقوع بپیوندد شبکه بانکی تا جایی که امکان دارد جلوی این موضوع را می گیرد.

باید گام به گام پیش برویم، گام بزرگی در این راستا ایجاد شده به طوری که ما خودمان ۴ مرحله را پیش‌بینی کرده‌ایم.

سوال: بانک مرکزی در این راستا چگونه عمل می کند؟

دهقان: آستانه‌ای تعیین شده که سال مالی را در بر می گیرد یعنی تراکنش هایی در یک سال مالی فرد می تواند انجام دهد که در حداکثر آستانه  تعیین شده باشد.

هر موسسه به صورت مجزا این کار را انجام می دهد اما حداکثر آستانه ای که بانک می تواند تعیین کند آستانه‌ای است که بانک مرکزی مشخص می کند. باید به مردم اعتماد کرد اصلی ترین بخش خود اظهاری مردم است. مردم مشاغلشان را بگویند. وقتی درباره نظام مبارزه با پولشویی صحبت می‌کنیم در اسناد و مستندات سه گام را مطرح می‌کنیم؛ گام اول خوداظهاری، گام دوم مستندات و گام سوم استعلام از سامانه ها است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کارت بانکی حساب های اجاره ای حساب های اجاره ای بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۷۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی ابدالی مدیر عامل بانک سینا شد

به گزارش صدای ایران،روابط‌عمومی بانک سینا، هیئت‌مدیره بانک سینا روز جاری ضمن تشکر از زحمات غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل قبلی بانک سینا، علی ابدالی را به عنوان سرپرست جدید این بانک انتخاب کرد.

علی ابدالی دارای دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه تهران و از مدیران شناخته‌شده نظام بانکی است که علاوه بر مدیرعاملی و عضویت در هیئت‌مدیره بانک قوامین، از سال ۷۸ در بخش‌های مختلف نظام بانکی از جمله سازمان و روش‌ها، تحقیق و توسعه، فناوری، طرحوبرنامه، بازاریابی و کسب‌وکار، بانکداری شرکتی و بانکداری خرد در بانک‌های رفاه، قوامین و سپه حضور داشته است.

تدوین سه کتاب در حوزه بانکی، مالی، نگارش بیش از۵۰ مقاله تخصصی علمی-پژوهشی درحوزه بانکی و بانکداری و تدریس در دانشگاه ازجمله سوابق علمی وی محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵ درصد رسید + جدول
  • بانک ها با تسهیلات مسکن چه می‌کنند؟
  • وزارت بهداشت تا پایان اردیبهشت باید حساب‌های بانکی خود را مسدود کند
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • دستگیری کلاهبردار اینترنتی در چناران
  • علی ابدالی مدیر عامل بانک سینا شد
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • فعال‌سازی بانکداری اینترنتی در بانک ملت بدون مراجعه حضوری
  • شناسایی متهم برداشت غیرمجاز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریالی در تربت حیدریه