Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-27@09:15:22 GMT

چند واقعیت درباره سیستم عصبی انسان

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۷۲۶۴

چند واقعیت درباره سیستم عصبی انسان

هر ساله در تاریخ ۳۰ مه "روز جهانی ام اس" گرامی داشته می‌شود.

به گزارش ایران اکونومیست، به مناسبت روز جهانی ام اس (MS) هر ساله با هدف دعوت به بحث و گفتگو در مورد این بیماری در کشورهای مختلف، مراسم و رویدادهایی برگزار می شود.

ام اس (مولتیپل اسکلروزیس)، یک بیماری مزمن پیشرونده است که در آن پوشش های عایق سلول‌های عصبی (نورون) موسوم به "غلاف میلین" در سیستم عصبی آسیب می بینند و علائم آن شامل ضعف عضلانی، دوبینی و مشکلات روحی/ جسمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل عدم دستیابی به نتایج دقیق و قانع کننده در مطالعاتی که روی این بیماری صورت گرفته، علل دقیق آن هنوز ناشناخته است. بسیاری از متخصصان بر این باورند که ممکن است بین شروع بیماری و ژن ها و/ یا اختلال عملکرد سلول عصبی ارتباطی وجود داشته باشد.

علاوه بر این، هنوز هیچ درمان دائمی نیز برای این بیماری وجود ندارد. با این حال متخصصان تاکید دارند که علائم ام اس را می توان با استفاده از مجموعه ای مناسب از درمان ها و داروها کاهش داد.

در ادامه به مناسبت این روز جهانی به چند واقعیت جالب در مورد سیستم عصبی بدن انسان به نقل از نشریه "نشنال تودی"، اشاره می‌کنیم:

* سیستم عصبی انسان به دو بخش تقسیم می شود - یکی دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دیگری دستگاه عصبی پیرامونی (بقیه اعصاب بدن).

* سلول های عصبی اغلب قابل ترمیم یا تعویض نیستند و به همین دلیل است که هر گونه آسیب می تواند دائمی باشد.

* تعداد سلول های عصبی (نورون‌ها) در مغز ما بیشتر از ستاره های کهکشان راه شیری است.

* طولانی ترین عصب بدن انسان، عصب سیاتیک است که از نخاع تا نوک انگشتان پا در هر پا ادامه دارد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: ام اس ، سیستم عصبی ، روز جهانی ام اس ، مولتیپل اسکلروزیس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ام اس سیستم عصبی روز جهانی ام اس مولتیپل اسکلروزیس سیستم عصبی روز جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۷۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، فاتحی نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه مهریز گفت: در سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مواجه بودیم که ناشی از اقدامات پیشگیرانه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بود.

وی افزود: سال گذشته برای پیشگیری از بیماری هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان بیش از هشت هزار قلاده سگ صاحب دار واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان بیماری تب کریمه کنگو را یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک دانست و بر مصرف گوشت لیبل دار و خرید از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز تاکید کرد.

فاتحی نیا همچنین از افتتاح و بهره برداری ساختمان جدید شبکه دامپزشکی مهریز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ساختمان دامپزشکی مهریز با تلاش دو ساله به مراحل پایانی ساخت رسیده و با زیربنای ۲۸۰ متر تا هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • پیش بینی نگران کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می پیوندد