Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری "اسپیس" تصاویر زیبایی از رخدادهایی فضایی که اخیرا صورت گرفته و بسیار پربازدید بوده‌اند منتشر کرده است که در میان آنها تصویر آخرین سلفی مریخ نورد "اینسایت" از سطح سیاره سرخ بسیار شگفت‌انگیز است.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از اسپیس، در ادامه برخی اخبار و تصاویر فضایی منتخب روزهای اخیر  که پایگاه فضایی "اسپیس" آنها را منتشر کرده بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرتاب ماهواره‌های استارلینک

اواسط ماه مه یک موشک فالکون ۹ شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در دوازدهمین پرواز رکورد ساز خود، ۵۳ ماهواره اینترنتی استارلینک را به فضا برد. یکی از نکاتی که این پرتاب را جذاب کرد  همانطور که اسپیس ایکس اشاره کرده، ثبت یک نمای "خارق العاده" از ماه، در جریان پوشش مستقیم پرتاب موشک فالکون ۹ از فلوریدا در ۱۸ ماه مه بوده است. یکی از دوربین‌های ردیابی مجتمع پرتاب ۳۹A مرکز فضایی کندی ناسا در کیپ کاناورال، در حالی که شرکت مستقر در کالیفرنیا آماده ارسال ۵۳ ماهواره استارلینک خود به فضا می‌شد، تصویری از ماه ثبت کرد. استارلینک(Starlink) مجموعه‌ی بزرگ و در حال رشد ماهواره‌های اینترنتی شرکت اسپیس‌ایکس در مدار است. این شرکت تاکنون بیش از ۲۴۰۰ ماهواره استارلینک را به مدار فرستاده است که بسیاری از آنها در سال جاری پرتاب شدند. نسل بعدی استارلینک‌ها که در حال حاضر نیز برای مناطق مختلفی از جهان اینترنت فراهم می‌کنند، می‌تواند شامل بیش از ۳۰ هزار ماهواره باشد.

رصد یک کهکشان بیضوی

تلسکوپ فضایی هابل ناسا تصویری از یک کهکشان باشکوه به نام "ان جی سی ۴۷۴"(NGC ۴۷۴) ثبت کرده است.این کهکشان دارای چندین پوسته لایه‌ای پیچیده است که هسته کروی آن را احاطه کرده است. ناسا می‌گوید که منبع این پوسته‌ها کاملا مشخص نیست، اگرچه ممکن است منبع ایجاد این پوسته‌ها مربوط به ادغام باستانی این کهکشان با کهکشانی کوچک‌تر باشد.

طوفان در مریخ

 طوفان‌های گرد و غبار غول پیکر در مریخ ممکن است از عدم تعادل گرمایی موجود در سیاره سرخ پدید بیایند. رخدادهای تابستانی در نیمکره جنوبی این سیاره می‌تواند تا یک منطقه قابل توجه از مریخ را در بر گیرد که این موضوع گاهی اوقات تا سطح جهانی پیش می‌رود. این طوفان‌ها پیامدهایی نیز برای ماموریت‌های زمینی(مریخ نوردها) دارند چرا که آنها به نیروی سطحی این سیاره متکی هستند.

شکار جدید ماهواره ناسا

ماهواره لندست ۹ از مکان قرارگیری خود در مدار فضا، تصویری از آتشفشان "کاواچی" در جزایر سلیمان ثبت کرد. آتشفشان کاواچی با نام "sharkcano" نیز شناخته می‌شود. آتشفشان کاواچی در جزایر سلیمان به این دلیل به نام مستعار "sharkcano" شناخته شده است که محل زندگی دو گونه کوسه است که به زندگی در چنین محیط گرم و اسیدی عادت کرده‌اند و به نوعی با شرایط آنجا سازگار شده‌اند. علت تغییر رنگ آب نیز به دلیل وجود این آتشفشان زیردریایی است. آتشفشان زیردریایی نوعی آتشفشان است که مجرای آن در زیر آب‌های دریا قرار دارد و از این طریق ماگما به سطح زمین راه می‌یابد. برآورد می‌شود که حدود ۷۵ درصد خروج ماگما از طریق این‌گونه آتشفشان‌ها صورت می‌گیرد.

درخشش یک دنباله دار

افراد علاقه‌مند به تماشای آسمان در ماه اوت ممکن است نمایشی از ذرات غبار را مشاهده کنند. این نمایش توسط فوران بزرگترین دنباله‌دار تولید شده است. داستان اصلی با یک دنباله‌دار خاموش به نام ۱۷P/Holmes که در اکتبر ۲۰۰۷ یک میلیون بار روشن‌تر شد، آغاز شد. این رویداد جریان عظیمی از غبار را تولید کرد که این امر ممکن است از زمین با تلسکوپ‌های معمولی قابل مشاهده باشد.

آخرین سلفی در مریخ

سلفی‌ تازه منتشر شده از فرودگر مریخی "اینسایت" که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، تجمع عظیمی از سنگ‌های مریخ را نشان می‌دهد. تصویر جدید که دوشنبه هفته گذشته(۲۳ مه) منتشر شد و این فرودگر مریخی را در ۲۴ آوریل نشان می‌دهد، حاکی از آن است از زمان فرود این ماموریت در سال ۲۰۱۸ چقدر گرد و غبار در مریخ جمع شده است.

نگاهی به فعالیت خدمه ماموریت استارلاینر

خدمه ماموریت اکسپدیشن ۶۷ اولین افرادی بودند که وارد فضاپیمای بوئینگ استارلاینر شدند و این تجربه را در ویدئویی با زمینی‌ها به اشتراک گذاشتند. این فضاپیما برای اولین بار در ۲۰ مه به عنوان بخشی از آزمایش پرواز مداری ۲(OFT-۲) برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

بررسی باد مریخ توسط استقامت

مریخ نورد استقامت ناسا دریافته است که دیو گرد و خاک و باد فراوان، گرد و غبار را به سمت اتمسفر هل می‌دهند و سبب ایجاد جوی غبار آلود در مریخ می‌شوند. "تنوره دیو" یا به انگلیسی "دیو گردوخاک"(Dust devil) نوعی گردباد است و به یک ستون هوای متلاطم ضعیفی گویند که حرکت دورانی دارد و بر خلاف توفانِ پیچنده به هیچ ابری متصل نیستند.

دوری ماه و زمین

اخیرا یک ماه گرفتگی کامل حتی از فاصله دور و از دید یک فضاپیمای دور نیز قابل مشاهده بود. ناسا یک تایم لپس سیاه و سفید کوتاه از فضاپیمای "لوسی" منتشر کرد که از زمین در حال چرخش(سمت چپ) و ماه ناپدید شده در حال عبور از سایه سیاره ما(راست) عکس می‌گیرد.

کسب اطلاعات درباره جهان با بررسی ابرهای گازی

ابرهای گازی باستانی در فضا ممکن است راه را برای درک بهتر تکامل کیهان هموار کنند. محققان با استفاده از رصدخانه تلسکوپ کک در هاوایی اندازه، جرم و چگالی ابرهای هیدروژنی خنثی باستانی را اندازه‌گیری کردند. عمر این ابرها نزدیک به ۱۱ میلیارد سال تخمین زده می‌شود و احتمالا با گازهای کیهان اولیه پس از مه بانگ پر شده‌اند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: اسپیس‌ایکس ، اخبار فضایی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اسپیس ایکس اخبار فضایی اسپیس ایکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۷۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی اوکراین به پایگاه هوایی روسیه؛ خسارت سنگین روس‌ها + ویدئو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در همان صبح حملات اوکراینی‎ها به این پایگاه هوایی، ویدئویی منتشر شد که واضح است طی حملات اوکراینی‎ها، انبار ذخیره کیت‎های هدایت ماهواره‎ای بالدار UMPC مورد حمله قرار گرفته‎اند. با انتشار تصاویر ماهواره‎ای نتایج حملات اوکراینی‎ها توسط اکانت‎های اوسینت غربی، در سمت دیگری از این پایگاه هوایی به‎نظر هدف دیگری مورد اصابت قرار گرفته است که در ماه مارس در کنار آن رمپ، جنگنده سوخو-۳۵ پارک بوده است و در حال حاضر مشخص نیست که این اثر مربوط به چه چیزی است. همچنین این اکانت اوسینت مدعی شده است که به جنگنده سوخو Su-۳۵S که در رمپ نزدیک به محل قرار گرفتن کیت‎های UMPC قرار داشته است، آسیبی وارد شده است که اگر در آخر ویدئو دقت کنید همان جنگنده‎های سوخو-۳۴ و سوخو-۳۵ قابل مشاهده هستند که به‎نظر نمی‎رسد که آسیبی به آن‎ها وارد شده باشد.

منبع: پارتیزان

tags # اوکراین ، روسیه سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • آشنایی با سیستم مرموز چشم پنتاگون در مدار زمین | از ردیابی تا کشتار موشک‌ها! +تصویر
  • «بویینگ» و «ناسا» فضاپیمایی جدید پرتاب خواهند کرد
  • فو فایتر؛ چشم پنتاگون در مدار زمین برای ردیابی موشک‌ها!/ عکس
  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • فو فایتر؛ چشم تیزبین پنتاگون در مدار زمین برای ردیابی موشک‌ها
  • اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد
  • هفتمین سفر فضایی «ویرجین گلکتیک» ماه آینده انجام می‌شود
  • حمله پهپادی اوکراین به پایگاه هوایی روسیه؛ خسارت سنگین روس‌ها + ویدئو
  • ببینید | حمله پهپادی اوکراین به پایگاه هوایی روسیه