Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@07:55:15 GMT

جوجه یک روزه، هزار تومان!

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۷۴۵۷

جوجه یک روزه، هزار تومان!

در حالی که قیمت نهاده‌های تولید دام بیش از پنج برابر شده است، انتشار تصاویری از معدوم سازی جوجه‌های یک‌روزه نشان می‌دهد واحدهای تولیدی با مشکل جدی تامین نهاده مواجه شده و بر اساس اعلام انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه دیگر تولید کنندگان نیز جوجه ۱۵ هزار تومانی را به قیمت هزارتومان می‌فروشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با اجرای طرح عادلانه سازی یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، نهاده‌های دامی نیز با تغییر قیمت قابل توجه مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌نحوی‌که شاهد افزایش پنج تا شش برابری برخی از اقلام بودیم و در پی آن قیمت مصوب هر کیلو مرغ به بیش از ۵۸ هزار تومان رسید. این در حالی است که تولید مرغ از مرحله جوجه‌ریزی تا کشتار، حداقل دو ماه زمان می‌برد. بنابراین لازم بود دولت پیش از اجرای طرح، تولیدکنندگان را مطلع ساخته و بازار را آماده کند. تولیدکنندگان با برنامه‌ریزی خرید نهاده با قیمت دولتی و علاوه بر آن نهاده‌های ثبت نامی در بازارگاه که گفته می‌شود در تحویل آن تأخیر وجود دارد، جوجه‌ریزی کرده و اکنون با پنج برابر شدن هزینه تغذیه جوجه‌ها مواجه شدند.

همین موضوعات منجر شد تا در چند روز اخیر تصاویری از معدوم سازی بیش از هزار جوجه یک روزه و دفن آنها زیر خاک منتشر شود که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. یک واحد مرغداری که مدعی بوده با کمبود و گرانی نهاده‌های دام امکان تولید مرغ را ندارد، هزاران قطعه جوجه را در این فیلم معدوم می‌کند. البته پس از مشخص شدن عوامل معدوم سازی این جوجه‌ها، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل اعلام کرد که برای واحد طیور متخلف در ماجرای جوجه‌کشی اخیر پرونده قضائی تشکیل و به سرعت رسیدگی می‌شود.

به گفته وی بر اساس اظهارات این واحد پرورش طیور، نهادهای دامی تأمین شده برای جوجه یک‌روزه از ارز ۴,۲۰۰ تومانی بوده و قطعاً این حرکت نوعی اخلال در بازار عرضه و تقاضای طیور محسوب می‌شود درحالی‌که ما به شدت نیازمند تأمین نیاز بازار در گوشت سفید هستیم. نباید به هیچ وجه افکار عمومی از بابت چنین رخدادهایی جریحه‌دار شود و سعی ما بر این است تا به تناسب نیاز بازار گوشت، کشتار انجام شده و به هیچ وجه خارج از ضوابط تعریف شده معدوم‌سازی و یا جوجه‌کشی را در سطح استان شاهد نباشیم.

وزارت جهاد کشاورزی در روزهای گذشته اعلام کرده است جوجه‌ریزی توسط مرغداران را پیش خرید می‌کند و این وعده را به مرغداران داده که از فروش محصولات خود در بازار نگرانی نداشته باشند. به گفته وزیر جهاد کشاورزی تسهیلات اعطایی این نهاد که از سوی بانک کشاورزی در سراسر کشور به مرغداران ارائه می‌شود، سرمایه در گردش واحدهای مرغداری به سرعت تأمین خواهد شد و دغدغه‌ای برای مرغداران وجود ندارد که آنها مجبور به معدوم سازی جوجه‌ها کند.

شرکت پشتیبانی امور دام نیز در روزهای گذشته اعلام کرده است قراردادی را در دستور کار خود قرار داده که براساس آن، مرغداران با توجه به تعداد جوجه‌هایی که دریافت کرده‌اند، نهاده از این شرکت تحویل گرفته و می‌توانند هزینه آن را در مدت زمانی که اعلام می‌شود پرداخت کنند. براساس این طرح تولیدکنندگان می‌توانند محصولات خود را به بازار عرضه کرده و یا آن را با نرخ مصوب به شرکت پشتیبانی امور دام بفروشند.

«دان مدت دار» و «خرید اعتباری» از جمله راهکارهایی است که با استفاده از آن پرورش دهندگان طیور گوشتی و تخم‌گذار می‌توانند به تولید خود ادامه داده و نگرانی در تولید جوجه یک روزه نداشته باشند.

انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه نیز در روزهای گذشته در نامه‌ای به اعضای خود اعلام کرده بود، با توجه به به کاهش تقاضا جوجه‌ریزی، جوجه‌های تولید شده به فروش نخواهد رفت و در جوجه کشی می‌ماند. در همین راستا برای جلوگیری از معدوم سازی جوجه‌ها، تعداد جوجه‌های جذب نشده را اعلام کرده و از دستگاه‌های مربوطه درخواست کرده بود نسبت به جذب این جوجه‌ها اقدام کنند.

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در خصوص تصاویری که از معدوم سازی جوجه‌های یک‌روزه منتشر شده است، به ایمنا می‌گوید: این تصاویر نباید منتشر می‌شد زیرا انتشار چنین تصاویری با احساسات مردم بازی کرده و سیاست‌های اجرایی دولت را زیر سوال می‌برد. با انتشار چنین فیلم و عکس‌هایی مخالف هستیم.

وی اضافه می‌کند: تأخیر در جذب این جوجه‌ها ناشی از تغییرات نرخ ارز بوده است، به دلیل تغییرات نرخ ارز از ترجیحی به نیمایی، نرخ دو نهاده مصرفی ذرت و کنجاله سویا در تولید مرغ بیش از پنج برابر افزایش قیمت داشته است. این موضوع در روند عادی جوجه‌ریزی واحدهای پرورش مرغ گوشتی ایجاد شوک کرده است و عدم تمایل به به جوجه‌ریزی واحدهای پرورش مرغ گوشتی کندی جذب جوجه یک‌روزه و افت قیمت و برخی مواقع عدم جذب را در برداشته است که متأسفانه همین موضوع در قالب تصاویر معدوم سازی جوجه‌های آنان منتشر شده است.

جوجه یک روزه هزار تومان!

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه می‌گوید: همکاران ما برای جلوگیری از معدوم سازی جوجه‌ها، جوجه یک روزه که قیمت آن ۱۵ هزار تومان است را با قیمت هزار و دو هزار تومان به فروش می‌رسانند تا مجبور به معدوم سازی نشده و تأمین مرغ در کشور با وقفه مواجه نشود.

برگزاری جلسات پیگیری در وزارت جهاد کشاورزی

صدیق‌پور ادامه می‌دهد: در آخرین جلسه‌ای که در وزارت جهاد کشاورزی در حضور مقام عالی وزارت، پیرو رسیدگی به این مشکلات برگزار شد، معاونت محترم طرح و برنامه این وزارتخانه در بانک کشاورزی مقیم شد تا همه مشکلات نقدینگی این بخش رفع شود. از طرفی برای جلوگیری از وقفه و عدم تمایل تولیدکنندگان به جوجه‌ریزی، شرکت پشتیبانی امور دامی قراردادهایی با تولیدکنندگان منعقد خواهد کرد و نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان را به صورت مدت‌دار تأمین کرده و گوشت مرغ تولیدی را نیز به قیمت مصوب خریداری خواهد کرد.

وی می‌گوید: وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه تاکید کردند که اقدامات گفته شده با حساسیت ویژه پیگیری شده و بخش تولید گوشت مرغ ساماندهی شود.

لزوم حمایت از تولید

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه خاطرنشان می‌کند: تولید جوجه یک روزه حلقه ابتدای زنجیره تولید گوشت مرغ است. امروز تمام کشور در این خصوص بسیج شده تا این کار به نحو احسن انجام شده و گله‌های مولد با زیان مواجه نشوند. دولت سعی می‌کند از تأخیر در جوجه‌ریزی با تشویق به تولید قراردادی توسط شرکت پشتیبانی امور دام جلوگیری کند زیرا در غیر این صورت در آینده نزدیک تولید مرغ کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

به گزارش ایمنا، به نظر می‌رسد حمایت از واحدهای تولیدی با جدیتی بیش از پیش باید انجام شود زیرا درصورت برهم خوردن هر یک از مراحل تولید در ماه‌های آینده با کمبود کالاها مواجه خواهیم شد.

کد خبر 578429

منبع: ایمنا

کلیدواژه: جوجه ریزی نرخ جوجه یک روزه واحد تولید جوجه یک روزه جوجه های یک روزه جوجه کشی تلف شدن جوجه های یک روزه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شرکت پشتیبانی امور دام معدوم سازی جوجه ها جهاد کشاورزی هزار تومان اعلام کرده تولید مرغ جوجه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۷۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار مثبت احیای واحد های تعطیل بیش از سرمایه‌گذاری‌ های جدید است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله رسول فلاحتی ظهر پنجشنبه در ستاد گرامیداشت هفته کار و کارگر استان گیلان با اشاره به جایگاه رفیع کار و کارگر اظهار کرد: عمده اقلام و لوازم زندگی مردمان جامعه محصول کار و تلاش کارگر است و زندگی همه مردم به کار و کارگر آمیخته است به همین خاطر باید به این بخش توجه ویژه شود.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره جهش تولید افزود: تقویت و رشد تولید با تولید ثروت، رفاه، آسایش روحی و روانی برای مردم، تقویت صادرات و اشتغال و رفع تنگناها همراه خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در گیلان بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق شعار سال و جهش تولید تاکید کرد و گفت: آثار مثبت احیای واحدهای تعطیل بیش از سرمایه‌گذاری های جدید است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه امروز میدان تقاضای زیادی برای تولیدات ایرانی وجود دارد که باید از این فرصت استفاده کرد، تصریح کرد: اکثر کشورهای آمریکای لاتین امروز طالب تولیدات ایرانی در عرصه‌های گوناگون هستند از سوی دیگر، کشورهایی نظیر ترکیه، سوریه و عراق نیز بهترین میدان برای عرضه تولیدات فنی و مهندسی ایرانی هستند.

ایران در خدمات مهندسی و عرصه سدسازی حرف برای گفتن دارد

وی با اشاره به اینکه ایران در خدمات مهندسی و عرصه سدسازی حرف برای گفتن دارد، اضافه کرد: با افزایش میزان تقاضا در داخل و خارج، تولیدکننده هم روحیه می‌گیرد چراکه تولیدکنندگان ما به بازار خوب نیاز دارند و این توان را دارند که ضمن تأمین نیاز داخلی، تقاضاهای خارج را هم اقناع کنند البته هنوز واردات بعضی کالاهای خارجی مشابه تولید داخلی بلای جان تولیدکنندگان شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با تاکید بر ضرورت برآورد میزان نیاز داخلی در عرصه‌های مختلف عنوان کرد: استان دارای ۲۸۷ هزار هکتار شالیزار است اما هنوز برآورد دقیقی درباره اینکه چقدر پاسخگوی نیاز داخلی است، انجام نشده لذا تولیدکنندگان ما هم اگر میزان نیاز داخل را بدانند و از سوی مسؤولان حمایت شوند، تلاش بیشتری در راستای جهش تولید خواهند کرد.

آیت‌الله فلاحتی احیای شرکت‌ها و صنایع خرد و کلان تعطیل و نیمه‌تعطیل کشور را از اقدامات خوب دولت سیزدهم برشمرد و بیان کرد: با احیای این شرکت‌ها، کارگران و تولیدکنندگانی که براثر مشکلات خانه‌نشین شدند می‌توانند به عرصه تولید بازگردند و آثار مثبت احیای این شرکت‌ها بیش از سرمایه‌گذاری‌های جدید است و با ایجاد ایمنی و امنیت و امید نیز همراه خواهد بود.

امام جمعه رشت با تاکید بر لزوم ایجاد توازن میان افزایش حقوق کارگری و کالاهای مصرفی تصریح کرد: باید توازن میان عرضه کالاهای مصرفی و دستمزد ایجاد شود از طرفی بخش اعظم کسانی که از تولیدات ما استفاده می‌کنند واسطه‌گران و دلالان و..‌. هستند که باید جلوگیری کرد.

وی یکی دیگر از بلاهای اجتماعی را عدم نظارت در ایجاد توازن عرضه و تقاضا دانست و بیان کرد: رهبری مساله امنیت شغلی را مطرح کردند؛ امنیت شغلی به معنای پشت میز نشینی و… نیست البته در این عرصه، کارفرما و مدیران هم قدری تقصیر دارند؛ کسانی‌که کارگر جذب می‌کنند اما ۸۹ روزه معنایش چیست؟ این اقدام نا آرامی فکری برای کارگر به دنبال دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه امنیت شغلی یعنی کارگر احساس کند کارفرما به او توجه دارد، افزود: متولیان باید پای درد و دل کارگر بنشینند و میزان رضایتمندی آنان از شرکتی که در حال کار هستند را جویا شوند.

امام جمعه رشت با تاکید بر لزوم جدی گرفتن نظارت بر همه بخش‌ها، آثار منفی بی نظارتی را متذکر شد و بیان کرد: بعضی از مدیران از بین کسانی انتخاب شوند که فضای کارگری، تلخی و شیرینی‌ها و سختی‌های این حوزه را تجربه کرده‌اند.

.

کد خبر 6088600

دیگر خبرها

  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • تولید سالانه بیش از ۱۶ میلیون قطعه مرغ بومی در فارس
  • بروکراسی فلج‌کننده اداری مانع ورود تولیدکنندگان به اقتصاد می‌شود
  • روی هر مرغ بالای ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف
  • کارگران به تولید هویت می‌بخشند
  • آثار مثبت احیای واحد های تعطیل بیش از سرمایه‌گذاری‌ های جدید است