Web Analytics Made Easy - Statcounter

به بهانه انتشار اسامی افراد غیر روان‌شناس و فاقد مجوز در سایت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور
ناکامی سلاطین فروش امید و موفقیت در اینستاگرام در پاسخ به پرسش ساده سازمان نظام روان‌شناسی

از دیرباز میل به شناخت، تحلیل و پیش‌بینی رفتار آدمی، روان‌شناسی را به رشته‌ای جذاب بدل کرده است، اما شناخت این موجود پیچیده مانند قواعد ریاضی و فیزیک نیست که از روش و قانون یکسانی تبعیت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون هر انسانی با ژنتیک، گذشته و آموزشی متفاوت، مانند اثر انگشت خود، داستان منحصر بفردی نیز خواهد داشت. به همین دلیل است که مداخلات در روان‌شناسی و روان‌تحلیلی، کاملا فرد محور، بسیار تخصصی و دارای چارچوب‌های علمی و تبعیت کامل از اصول اخلاقی خاص خود است. بنابراین در کارگاه‌ها و کلاسهای توسعه فردی و حتی برخی سخنرانی‌های انگیزشی، سطحی از مداخلات شناختی و هیجانی در فرد اتفاق می‌افتد که سپردن این تیغ تیز جراحی به دست کارنابلدان، تبعاتی جبران نشدنی برای مخاطبان آن بدنبال خواهد داشت.

بنابراین با همه انتقاداتی که برخی از اعضای جامعه روان‌شناسی کشور به عملکرد سازمان نظام روان‌شناسی و منتخبین خود در آن دارند – که دعوایی درون حرفه‌ای و صنفی محسوب می‌شود – اما با نگاهی منصفانه اقدام اخیر و جرات‌مندانه سازمان در اجرای وظایف قانونی خود، که سالها بواسطه اهمال‌کاری و مصلحت اندیشی مدیران سابق به تاخیر افتاده بود، اجرای بلامنازع قانونی است که می‌گوید حداقل استاندارد لازم برای فعالیت حرفه‌ای در این رشته و استفاده از ابزارهای آن، طی کردن دو مقطع تحصیلی با نمرات مناسب و دریافت ( مدرک و نه گواهینامه ) در آن مقطع (کارشناسی، ارشد و دکتری) در رشته روان‌شناسی و مشاوره است ولی برای دریافت پروانه فعالیت، این تازه ابتدای راه است. اعتبار بخشی به فردی که در حوزه سلامت روان‌ مردم این سرزمین فعالیت می‌کند، مسئولیتی بس بزرگ است که نیازمند طی کردن دوره‌های تخصصی تکمیلی، بررسی سوابق تحصیلی، فعالیت مشروط تحت نظارت سوپروایزر تخصصی و نیز احراز صلاحیت حرفه‌ای در آزمون و مصاحبه تخصصی سازمان است.

اما این همه هیاهو و به تن کردن لباس قربانی توسط روان‌شناس‌نماهای دارای صفحات پرمخاطب در شبکه‌های اجتماعی که بخصوص در دوسال پاندمی کرونا با ارائه نسخه‌های واحد برای رنج‌های متفاوت و بی‌شمار مردم به شدت از نیاز واقعی آنان سوءاستفاده کرده‌اند، صرفاً مقاومت در برابر قانونی است که صراحتا داشتن مدرک تحصیلی مرتبط را از آنان مطالبه می‌کند.

تحصیل در دو مقطع یعنی حداقل صرف ۶سال زمان به صورت تمام وقت و کسب دانش و تجربه‌ای که توسط اعضای هیئت‌علمی و متخصصین بالینی در مراکز درمانی و پژوهشی مورد تایید وزارت علوم یا بهداشت، به فرد منتقل می‌شود و این مجاورت با اساتید و مراجعان مختلف، بینشی را در یک دانش‌آموخته ایجاد می‌کند که به باور نگارنده، مهمترین آن اهمیت و اولویت رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای در این رشته است.

براین اساس طی‌کردن این زمان و کسب این مدرک کمک می‌کند تا افراد با عضویت ابتدایی در سازمان بتوانند از حداقل استانداردها و اصول حرفه‌ای مطلع و به آن به صورت قانونی متعهد گردند.

شاید وقت آن رسیده باشد که با گفتگوی مستقیم با مردم، آنان را از افتادن در دام افرادی که با داشتن کلامی تاثیرگذار و اندک هوش هیجانی و اقتصادی، می‌توانند با فعالیت در هر زمینه‌ای که در مقاطع مختلف جامعه به آن تمایل نشان می‌دهد (نظیر دوره‌های خودشناسی، توسعه فردی، یادگیری هوش هیجانی، کوچینگ و ده‌ها دوره و کارگاه دیگر) احساسات آنها را درگیر می‌کنند و به هدف خود که همان فروش محصول است، دست می‌یابند، برحزر داشت.

ولتر، فیلسوف فرانسوی معتقد است جاده جهنم را با نیات خیر سنگفرش کرده‌اند این جمله اشاره به رفتار‌های خارج از عرف عده‌ای دارد که با پنهان شدن در پشت نقاب خیر خواهی، منافع و حیات گروه‌های بسیاری را با مخاطره جدی روبرو می‌کنند. به بیان دیگر مصداق آن، گروه‌ها و افرادی هستند که زیر لوای اقدامات خیرخواهانه خود به چیزی بیش از منافع فردی یا گروهی خود نمی‌اندیشند.

بی‌گمان وظیفه خطیر صاحبان اندیشه و قلم، روان‌شناسان و دلسوزان سلامت روان این سرزمین عزیز است که مردمی را که به واسطه بمباران اخبار بد و فشارهای مختلف اقتصادی و اجتماعی، ناخواسته مخاطب امید فروشی و محتوای غیرتخصصی و غیرمسئولانه این روان‌شناس‌نماها قرار گرفته‌اند، با ارائه اطلاعات مستند و کافی و هشدار نسبت به اثر مخرب رویا فروشی و هر نوع مسیر موفقیت یک شبه با ابزارهای احساسی و از مسیر رشته روان‌شناسی آگاه نمایند.

بی‌تردید رویارویی با سیلی واقعیت و مواجه با حقیقتِ زندگی، خیلی بهتر و موثر تر از تجویز مسکن‌هایی است که فقط برای لحظه‌ای می‌تواند ما را از رنج‌های عمیق‌مان دور کند و با غرق‌کردن در رویا و آرزو نمی‌گذارد تا فرصت ارزشمند امروز را برای تغییر سازنده آسیب‌ها و حرکت به سوی اهداف و ارزش‌هایمان در زندگی را به تمامی زندگی کنیم.

* دکتری تخصصی روان‌شناسی از دانشگاه تهران
و رییس موسسه آموزش عالی آزاد هفتاد

منبع: تابناک

کلیدواژه: آبله میمونی متروپل آبادان پارچین سامانه یکپارچه فروش خودرو حسن صیاد خدایی روان شناسان سازمان نظام روان شناسی مجوز فعالیت آبله میمونی متروپل آبادان پارچین سامانه یکپارچه فروش خودرو حسن صیاد خدایی روان شناسی روان شناس حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۷۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیومرث هاشمی: با زحمات فدراسیون ژیمناستیک، سهمیه المپیک کسب شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مهدی الفتی ملی‌پوش تیم ژیمناستیک کشورمان که اخیرا موفق به کسب سهمیه المپیک پاریس شد امروز با حضور در وزارت ورزش و جوانان با کیومرث هاشمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

کیومرث هاشمی در این دیدار با ابراز خوشحالی از موفقیت اخیر ژیمناستیک کشور اظهار داشت: این موفقیت و کسب سهمیه می‌تواند شروعی باشد برای رشته‌هایی که شاید تا پیش از این هیچکس به موفقیت آن فکر نمی‌کرد و اینکه بتوانیم در رویدادهای مهم کسب مدال کنیم. با استعدادهایی که وجود دارد و زحماتی که مجموعه فدراسیون انجام داد توانستیم به این موفقیت برسیم.

وی افزود: مهدی الفتی با سهمیه‌ای که به دست آورد و مدالی که در بازی‌های آسیایی کسب کرد نشان داد که اگر به این رشته‌ها توجه شود این استعدادها قطعا به افتخارات بزرگی دست پیدا خواهند کرد. حضور در المپیک یک افتخار برای کشورها و ورزشکار محسوب می‌شود و بهترین‌های دنیا در این رویداد بزرگ حضور پیدا می‌کنند.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید براینکه حضور در المپیک یک اتفاق بزرگ برای هر ورزشکار است اظهار داشت: آن چیزی که در ابتدا مهم است حضور این ورزشکاران به عنوان سفیران کشور در این رویداد است و در مرحله بعدی گرفتن نتیجه از این مسابقات مهم است. تا همین جا که این سهمیه به دست آمده یعنی ورزشکار توانسته شایستگی‌های خود را نشان دهد. از همه دوستانی که برای این رشته مادر تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر می‌کنم و همدلی همه دوستان منجر به کسب موفقیت می‌شود.

وزیر ورزش و جوانان درباره وضعیت ژیمناستیک اظهار کرد: از ابتدا یک سیاست را سعی کردیم به فدراسیون‌ها انتقال دهیم و آن هم ایجاد آرامش در جامعه ورزش است. در شرایط آرامش است که ورزشکار و کادر فنی و مجموعه فدراسیون می‌توانند فعالیت کنند.

وی افزود: موفقیت ورزشکار باعث خوشحالی مردم می‌شود و خوشحالی مردم نیز یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم است. سلایق و رفتارهای مختلف همیشه وجود دارد و اختلاف سلایق‌ها نباید منجر به ایجاد حواشی و لطمه خوردن به تیم ملی شود.

هاشمی اظهار داشت: آن چیزی که خواست جامعه ژیمناستیک و پیشکسوتان این رشته است که در سایه همدلی و ثبات این رشته بتواند به موفقیت‌های دوچندان دست پیدا کند. باید همگی به فضای آرامش کمک کنیم و حیف است که این موفقیت‌ها به هدر برود.

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما حمایت از فدراسیون‌ها است و پیش‌بینی کرده‌ایم که ناوگان تجهیزات فدراسیون‌ها به روز شود. به فدراسیون‌ها اعلام کردیم که نیازهای اولیه را برای تجهیز کمپ‌های تیم ملی به ما اعلام کنند.

زهرا اینچه درگاهی رییس فدراسیون ژیمناستیک نیز در این دیدار با تقدیر از حمایت‌های وزیر ورزش از رشته ژیمناستیک اظهار داشت: ممنونیم که این فرصت به رشته ژیمناستیک داده شد. دوستان زیادی در مجموعه فدراسیون در کسب این موفقیت سهم دارند و با تلاش گروهی فدراسیون و کادر فنی امروز شاهد این اتفاق تاریخی و کسب سهمیه هستیم.

وی در ادامه افزود: در این چند سال توفیقات بسیار خوبی برای ژیمناستیک ایران به دست آمد و همه هدف ما ایجاد همدلی و موفقیت این رشته مادر است که استعدادهای بیشماری در آن وجود دارند. همه این موفقیت‌ها باعث سرافرازی ژیمناستیک است و خوشحالیم که در اعتلای ورزش کشور سهیم بوده‌ایم.

رئیس فدراسیون ژیمناستیک ادامه داد: حضور هاشمی در موفقیت ژیمناستیک بسیار تاثیرگذار بوده است و خوشحالیم که با حضور او حال ورزش عوض شد چون دغدغه ورزشکاران را داشتند. وزیر ورزش پیگیر وضعیت ژیمناستیک بود و این پیگیری باعث شد که الان شاهد این افتخار بزرگ برای ژیمناستیک باشیم.

مهدی الفتی ملی‌پوش تیم ژیمناستیک کشورمان در این جلسه با تقدیر از حمایت‌های وزارت ورزش اظهار داشت: خیلی خوشحالم که وزارتخانه و شخص وزیر توجه ویژه ای به رشته ژیمناستیک دارد و با این حمایت موفق شدم برای کشورم افتخار بزرگی را به دست آورم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش، مدیرکل حوزه وزارتی، سلیمانی دبیر فدراسیون ژیمناستیک و رضا خیرخواه سرمریی تیم ژیمناستیک هنری نیز در این جلسه حضور داشتند.

در پایان این دیدار وزیر ورزش از مهدی الفتی به دلیل افتخاری که برای کشور به دست آورد تجلیل کرد.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901428

دیگر خبرها

  • ادین ترزیچ: برای موفقیت مقابل پاری سن ژرمن، باید نمایشی بهتر نسبت به رویارویی قبلی‌مان داشته باشیم
  • تجلیل وزیر ورزش از ژیمناست تاریخ ساز(عکس)
  • کیومرث هاشمی: با زحمات فدراسیون ژیمناستیک، سهمیه المپیک کسب شد
  • تجلیل وزیر ورزش از ژیمناست المپین ایران
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی