Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوشتن از رخدادهایی که فاجعه و «مرگ انسان» محور اصلی آن است، یکی از دشوارترین وظایف روزنامه­‌نگاران است؛ به­‌ ویژه اگر با جان هم‌وطنانی پیوند خورده باشد که در سخت­‌ترین شرایط جنگ تحمیلی، پاسدار راستین حریم این آب و خاک بوده‌اند.

حادثه متروپل آبادان از آن­ فجایعی است که علاوه بر جریحه­‌دار کردن احساسات و عواطف میلیون­‌ها ایرانی، تلنگری به حافظه ما می­‌زند و حوادث تلخ مشابه را به ذهن یادآور می‌شود؛ از آتش­‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکوی تهران در دی‌ماه ۹۵ تا همین چند روز پیش که اعلام شد یک پاساژ در تهران آتش گرفته؛ از ریزش ساختمان ۵ طبقه در نسیم­‌شهر (بهمن ۱۴۰۰)، تا آتش‌سوزی ساختمان دیگری در خیابان جمهوری (دی‌ماه ۹۲)، ریزش ساختمان ۷ طبقه در خیابان سعادت‌آباد (تیرماه ۱۳۸۷) و ده­‌ها حادثه مشابه دیگر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامدهای روانی و رسانه‌­ای
در رخدادهای ساختمانی مشابه، آنچه در نگاه نخست جلب توجه می­‌کند، تاثیرپذیری احساسی و دردناکی بار هیجانی آن است که عواطف انسانی را برمی­‌انگیزد؛ همین بار احساسی ماجرای متروپل است که نماینده ولی فقیه در خوزستان را برآن داشت که در آبادان و خرمشهر عزای عمومی اعلام کند و حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی از مراجع معظم تقلید را ناگزیر به انتشار اطلاعیه کرد؛ تا ضمن ابراز همدردی و تسلیت «از مسئولان و دست‌اندرکاران امر» انتظار داشته باشد «در جهت رفع آلام آسیب‌دیدگان، تلاش نمایند و با اتخاذ تمهیدات لازم از تکرار چنین حوادث تلخی، پیشگیری کنند»

ماجرای آبادان اما بازتاب­‌های گسترده‌ای هم در افکار عمومی داشت و همچون حادثه پلاسکوی تهران، موجی از اندوه و احساس ناایمنی جمعی و فردی آفرید. دست­ به­ دست شدن کلیپ­‌های لحظه ریزش ساختمان و تصاویر رنج و درد هموطنان، فراتر از آنچه تصور می­‌شود مایه ایجاد اضطراب، ناامیدی و کاهش سرمابه اجتماعی شده و چه­ بسا بر شدت و وسعت آسیب­‌های روانی ناشی از کرونا و گرانی­‌های ۱۰ سال اخیر بیفزاید.

اینگونه حوادث، همچنان که مورد انتظار است، به سرعت مورد توجه رسانه­‌های لندنی-صهیونیستی قرار می­‌گیرند و دست­مایه تهیه و پخش انواع تولیدات راست و دروغ رسانه­‌ای می­‌شوند. از نگاه اجتماعی نیز، باعث تحمیل اضافه­‌بار بر نظام امنیتی_اجتماعی کشور شده و چنانچه به درستی و با تدبیر مدیریت نشود، چه بسا پیامدهایی فراتر از یک ابراز خشم و اعتراض ساده را در پی داشته باشد.   

پرسش مهم این است که چه بر سر هنجارهای اخلاقی بخشی از مردم آمده و کجای کار نهادهای آموزشی و تربیتی ما ایراد داشته که تربیت­‌یافتگان آن­ها، چنین بی­‌تقوا، بی­‌تعهد و نسبت به اخلاق و وظایف اجتماعی خود، سهل­‌انگار شده‌اند؟ مرگ اخلاق و تعهد
اما شدت و تاثربرانگیزی حادثه آبادان به‌اندازه‌ای است که ماجرا را فراتر از سهل­‌انگاری یک فرد یا اشتباه محاسباتی افراد دخیل در پروژه برده است. بر اساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، مجموعه­‌ای از عوامل ساختمانی، مالکیتی و مدیریت شهری در پیدایش این فاجعه دست داشته‌اند و خشم و عصبانیت عمومی بخش­‌هایی از مردم آبادان نیز به همین موضوع برمی­‌گردد.

این وجه ماجرا اگر نگوییم همیشه، در بیشتر رخدادهای تلخ ساختمانی در دو دهه اخیر، حضور داشته و به طور قطع محصول پدیده بی­‌تعهدی و بی­‌اخلاقی است؛ پدیده‌ای که آرام و خزنده به­ پیش می­‌رود و کاهش یا غیبت وجدانِ کاری، فردی و اجتماعی را هرچه بیشتر برملا می­‌کند.

در این شرایط، پرسش مهم این است که چه بر سر هنجارهای اخلاقی بخشی از مردم آمده و کجای کار نهادهای آموزشی و تربیتی ما ایراد داشته که تربیت­‌یافتگان آن­ها، چنین بی­‌تقوا، بی­‌تعهد و نسبت به اخلاق و وظایف اجتماعی خود، سهل­‌انگار شده‌اند؟

این نوشتار فرصت و قصد واکاوی دلایل سقوط اخلاقی بخش­‌هایی از جامعه را ندارد و آن را به متخصصان امور وامی­‌گذارد اما در همین حد گوشزد می­‌کند که همه افراد و نهادهای آموزشی، دینی، تربیتی و اخلاقی کشور، باید احساس وظیفه کنند و پیش از غلتیدن جامعه به ورطه هولناک بی­‌اخلاقی­‌های بزرگتر، روش­‌ها و منش­‌های تربیتی خود را بازبینند و با نگاهی عبرت­­‌آموز، ریشه­‌های چنین حوادثی را بررسند؛ از نهادهای آموزشی رسمی و غیررسمی، تا صداوسیما و رسانه­‌های جمعی، روحانیون، معلمان، روان‌شناسان، صاحبان تریبون و خطابه، علمای علم اخلاق، جامعه­‌شناسان، حقوق‌دانان، قانون‌گزاران، مدیران رده­‌های میانی و بالایی و همه مجموعه­‌هایی که از بودجه عمومی ارتزاق می­‌کنند و متولی اصلی اوضاع فرهنگی_تربیتی جامعه هستند.

فقدان یا ضعف نظارت­‌های قانونی
از نگاه دیگر، بررسی حادثه آبادان و دیگر حوادثی که به طور عمده ناشی از فقدان ایمنی هستند، نشان می­‌دهد در کنار ضعف­‌های اخلاقی، متهم اصلی و شماره نخست آنها، چرخه معیوبی است که در آن:

_ نظارت وجود ندارد یا حداقلی است؛
_ مقام مسئولی با رشوه یا سهل­‌انگاری وظیفه نظارتی خود را انجام نداده است؛
_ مهندس ناظر اغلب یا بخشی از مقررات ملی ساختمان را نادیده گرفته است؛
_ فرد یا افرادی استانداردهای ایمنی را رعایت نکرده‌اند؛
_ صاحب­‌امضایی بدون توجه به معیارهای فنی و قانونی، مجوز ساخت یا بهره­‌برداری را صادر کرده است؛
_ کس یا کسانی به هشدارهای قبلی بی‌توجهی کرده‌اند؛

و ...

نقطه اشتراک همه این موارد، ضعف­‌های اساسی و مبنایی در اعمال قانون، رعایت مقررات و نظارت بر فرآیند کار است و پیش یا بعد از وقوع حادثه، برخی از کارشناسان، کارگران و متخصصان ساختمان، کارشناسان ایمنی، مدیران منطقه­‌ای و شهری و نظام مهندسی در انجام وظایف خود کوتاهی کرده بودند.
بنابراین تا زمانی که این‌گونه دهن­‌کجی­‌ها به قانون وجود دارد، متاسفانه باید گفت «متروپل» آخرین نمونه از این حوادث نخواهد بود؛ چه بسا در آینده‌ای نزدیک، فاجعه‌ای بزرگتر در یک مجتمع مسکونی پرجمعیت­‌تر رخ دهد و آنگاه تعداد تلفات و زخمی­‌ها به‌اندزه‌ای بالا رود که نتوان پیامدهای اجتماعی بعدی را پیش­‌بینی یا کنترل کرد.

دراین باره نیز لازم است از سوی نهادهای بازرسی و نظارتی، هرگونه قانون­‌گریزی، ترک فعل، کوتاهی و سهل­‌انگاری در برابر مقررات بررسی و نتیجه به صورت شفاف برای مردم و نهادهای ذیربط اعلام شود.

تا زمانی که دهن­‌کجی­‌ها به قانون وجود دارد، متاسفانه باید گفت «متروپل» آخرین نمونه از این حوادث نخواهد بود؛ چه بسا در آینده‌ای نزدیک، فاجعه‌ای بزرگتر در یک مجتمع مسکونی پرجمعیت­‌تر رخ دهد.برگزاری علنی دادگاه و بازدارندگی مجازات
فراتر از سطوح فردی و فرهنگی ماجرای متروپل، این سازوکارهای قانونی و قضایی هستند که ابزار اصلی بازدارندگی به شمار می­‌روند و برگزاری دادگاه علنی مقصران، می­‌تواند زمینه­‌ساز کاهش یا محو چنین فجایعی شود.
این وجه قضیه اگر با پوشش رسانه­‌ای مناسب همراه باشد، علاوه بر خنثی­‌سازی تبلیغات معاندان، باعث دلگرمی و افزایش کارآمدی و اعتقاد به کارایی نظام و انقلاب خواهد شد.

شاید بی‌مناسبت نباشد این مطلب را با اشاره به گزارش نهایی دادسرای جنایی تهران از شناسایی ۱۴ نهاد و شخص به‌عنوان مقصران نهایی حادثه پلاسکو و سرنوشت آنها به پایان بریم. بر اساس اظهارات خردادماه ۱۳۹۷ محمد شهریاری (سرپرست دادسرای جنایی تهران)، همه افراد حقیقی و حقوقی سبب­‌ساز حادثه پلاسکو، شناسایی و با اعلام مشخصات، در رسانه­‌ها معرفی شدند. شاید اگر حکم قطعی متهمان آن حادثه صادر شده بود، امکان ریزش متروپل و حوادث مشابه وجود نمی­‌داشت یا بسیار کمتر بود.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: ساختمان متروپل آبادان ، پروژه ساختمانی ، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ساختمان متروپل آبادان پروژه ساختمانی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نهادهای آموزشی ریزش ساختمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۷۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت دو نفر در باشت به علت برخورد خودرو با پایه شبکه برق

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سروان روح الله قنبری افزود: بامداد امروز و در پی برخورد یک دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ با پایه شبکه برق در فلکه ورودی شهر باشت به سمت چرام، بلافاصله ماموران گشت راهور و انتظامی به محل اعزام شدند. وی با بیان اینکه این حادثه ۴۴ دقیقه بامداد امروز(شنبه) اتفاق افتاد بیان کرد: در این سانحه رانندگی راننده و سرنشین خودرو سواری ۴۰۵ جان باخت. قنبری ابراز کرد: علت این حادثه از سوی کارشناسان راهور و در حال بررسی است. وی تصریح کرد: به رانندگان توصیه کرد که با سرعت مجاز و مطمئنه و توجه کامل به جلو رانندگی کنید تا شاهد وقوع حوادث تلخ جاده ای نباشیم. سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: طی تماسی با مرکز ارتباطات‌ اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ مبنی بر برخورد یک دستگاه پژو۴۰۵ با پایه شبکه برق بلافاصله نیروهای اورژانس۱۱۵ جهت امدادرسانی از نزدیک‌ترین پایگاه‌ های اورژانس ۱۱۵ به محل حادثه اعزام شدند. محمد امین نیکویی نژاد ابراز کرد: در این حادثه متأسّفانه قبل از رسیدن نیروهای اورژانس به محل، سرنشینان خودروی پژو ۲ جوان ۲۰ و ۲۲ ساله به علت شدت حادثه در صحنه جان باخته بودند. شهرستان ۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

دیگر خبرها

  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • راه اندازی دوباره واحد پتروشیمی آبادان
  • موعود شمخانی کیست؟
  • مانور ایمنی کارگاه‌های پرخطر در ایلام
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند
  • ۸۳۶ مصدوم و ۵۴ فوتی در تصادفات هفته گذشته
  • پیگیری برای پرداخت غرامت به خسارت دیدگان بخش مسکونی سیل در استان
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • فوت دو نفر در باشت به علت برخورد خودرو با پایه شبکه برق