Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@03:35:42 GMT

تخم‌مرغ ۲۷ هزارتومان شد/ تولیدکنندگان در ضرر هستند

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۸۰۶۸

تخم‌مرغ ۲۷ هزارتومان شد/ تولیدکنندگان در ضرر هستند

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار اصفهان با بیان اینکه قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در روزهای اخیر تا ۲۲ هزارتومان نیز رسید و اکنون در حدود ۲۷ هزارتومان است، گفت: قیمت‌های فعلی نصف قیمت تمام شده این محصول است و تولیدکنندگان در ضرر هستند.

خسرو منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص آخرین وضعیت بازار تخم‌مرغ در اصفهان، اظهار کرد: اقدام دولت مبنی بر خرید تخم‌مرغ مازاد در دو روز گذشته آغاز شده و هنوز هیچ اقدامی در این راستا در اصفهان انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع هیچ گونه دستوری از طرف دولت مبنی بر خرید تخم‌مرغ مازاد به اصفهان تا امروز براساس گزارش شرکت پشتیبانی امور دام استان، ابلاغ نشده است.

وی افزود: در بازار شاهد کاهش قابل توجه قیمت تخم‌مرغ هستیم به نحوی که قیمت‌های فعلی نصف قیمت تمام شده این محصول است. قیمت تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ توسط وزارت جهاد کشاورزی ۴۳ هزار تومان برآورد شده اما ۳۵ هزارتومان اعلام شده است. این درحالی است که تولیدکنندگان معتقدند این قیمت حداقل ۴۷ هزار تومان است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار اصفهان با بیان اینکه قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در روزهای اخیر تا ۲۲ هزارتومان نیز رسید و اکنون در حدود ۲۷ هزارتومان است، گفت: مازاد عرضه ناشی از گرانی تخم‌مرغ و نخریدن تخم‌مرغ توسط مردم منجر به کاهش قیمت تخم‌مرغ شد. همچنین با شروع فصل گرما، مصرف تخم‌مرغ در کشور کاهش می‌یابد.

منصوری با تاکید براینکه آزادسازی بدون برنامه نرخ ارز منجر به ایجاد التهاب در بازار تخم‌مرغ شد، افزود: بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های تولید مربوط به نهاده‌های دامی است. این نهاده‌ها وارداتی بوده و با توجه به آزادسازی ارز، قیمت نهاده‌ها در حدود پنج تا شش برابر شده است. همچنین نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان در دو ماه اخیر تأمین نشد و تنها بخشی مطالبات پیشین نیز بسیار دیرهنگام، تأمین و تحویل شد.

دولت هر چه سریع‌تر سطح تقاضا را با صادرات تخم‌مرغ افزایش دهد

وی ادامه داد: لازم است دولت هر چه سریع‌تر سطح تقاضا را با صادرات تخم‌مرغ و ذخیره‌سازی آن توسط شرکت پشتیبانی امور دام افزایش دهد تا مازاد عرضه جذب شود. همچنین نسبت به تأمین نقدینگی بدون هزینه برای مرغداران اقدام کند زیرا مرغداران توانایی پرداخت هزینه شش برابری تأمین نهاده‌ها را نداشته و قادر به پذیرش هزینه‌های مازادی همچون سود تسهیلات نیستند.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار اصفهان گفت: همچنین لازم است دولت از اعلام نرخ‌های دستوری خودداری کرده و نرخ واقعی محصول را صرفاً اعلام کند. تاکنون پیشنهادات بسیاری برای ساماندهی بازار به دولت داده شده که هیچ کدام عملی نشده است و درصورت سریع انجام نشدن اقدامات پیشنهادی شاهد خسارات بسیار سنگینی بر بدنه تولید خواهیم بود.

منصوری اضافه کرد: با توجه به زیان بسیار سنگینی که واحدهای تولیدی اکنون متحمل شده‌اند، در آینده بازار با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد به نحوی که تولیدکنندگان از بازار خارج شده و سپس مصرف کننده، ناگزیر به خرید تخم‌مرغ با قیمت‌های سرسام‌آور خواهد شد.

کد خبر 578309

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تخم مرغ قیمت تخم مرغ مصرف تخم مرغ افزایش قیمت تخم مرغ نرخ مصوب تخم مرغ تخم مرغ بومی توزیع تخم مرغ تولید تخم مرغ خواص تخم مرغ ارزش غذایی تخم مرغ عوارض صادرات تخم مرغ مرغ و تخم مرغ کاهش قیمت تخم مرغ شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۸۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخفیف نفت ایران چقدر است؟

خبرگزاری فارس در مطلبی مدعی شد که تخفیف نفت ایران کمتر از ده درصد است.

این خبرگزاری نوشت: درحالی یکی از نماینده‌های سابق مجلس ادعا کرده ایران نفت خودش را به حراج گذاشته است که حتی رسانه‌های غربی نیز به کاهش رقم تخفیف و در نتیجه افزایش درآمد‌های نفتی ایران اذعان کرده‌اند.

«ما نفت نمی‌فروشیم بلکه مال دزدی را به حراج گذاشته‌ایم»، این اظهارنظر غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده سابق مجلس و البته ردصلاحیت شده در دوره فعلی است که در روز‌های گذشته در فضای مجازی به خصوص در رسانه‌های فارسی‌زبان وایرال شده است.

وی در توجیه ادعای خود ادامه می‌دهد که بعد از جنگ اوکراین و اعمال سقف قیمت ۶۰ دلاری برای صادرات نفت روسیه، روس‌ها نفت خود را زیر قیمت ۶۰ دلار می‌فروشند و برای نفت ایران این قیمت پایین‌تر است.

اما آنچه این فارغ‌التحصیل رشته عمران در گرایش خاک در تحلیل بازار جهانی نفت توجه نکرده؛ این است که سیاست سقف قیمتی غرب در مقابله با روسیه کاملا شکست خورده به طوری که در رسانه‌ها و موسسات غربی نیز بار‌ها به این موضوع اذعان شده است.

اذعان موسسات غربی به شکست سقف قیمت ۶۰ دلار

به عنوان مثال خبرگزاری رویترز در ماه مارس سال جاری میلادی در گزارشی تیتر می‌زند: «فقط کاهش قیمت نفت می‌تواند ولادیمیر پوتین را متوقف کند» و می‌نویسد که اکنون نفت اورال روسیه بشکه‌ای ۷۱ دلار صادر می‌شود که بالاتر سقف قیمت ۶۰ دلار است، رقمی که البته در ماه سپتامبر به حدود ۸۴ دلار رسید. در واقع فقط اگر قیمت جهانی نفت کاهش یابد، اروپایی‌ها می‌توانند خوش‌شانس باشند.

همچنین بررسی قیمت نفت صادراتی روسیه به هند نیز نشان می‌دهد که در همه ماه‌های بعد از دسامبر ۲۰۲۲ (به جز ژانویه ۲۰۲۳) این رقم بالاتر از سقف قیمتی ۶۰ دلار به ازای هر بشکه بوده و حتی در ماه اکتبر سال گذشته به بیش از ۸۴ دلار افزایش یافته است.

این اتفاق درحالی رقم می‌خورد که هند نسبت به چین در همراهی بیشتری با سیاست‌های تحریمی غرب قرار دارد، دو کشوری که در شرق آسیا اکنون جایگزین بازار نفت روسیه در اروپا شده‌اند.

همچنین رویترز با استناد به گزارش بانک مرکزی روسیه اشاره می‌کند که روس‌ها تقریبا همه نفت خود را بالاتر از سقف قیمت فروخته‌اند و اعمال سقف قیمت تنها باعث شده که نفتکش‌های بیشتری به ناوگان سایه روسیه بپیوندند.

تخفیف نفت ایران چقدر است؟

اما در کنار اذعان همه موسسات خارجی بر ناکارآمدی سیاست سقف قیمت، باید توجه داشت که در حال حاضر مقصد اصلی صادرات نفت ایران پالایشگاه‌های خصوصی چین است و عمده فروش نفت روسیه از اروپا به هند تغییر پیدا کرده و در بازار چین نیز روس‌ها در بازار رسمی پالایشگاه‌های دولتی این کشور حضور دارند، در نتیجه رقابت ایران و روسیه به دلیل تفکیک بازار‌ها به حداقل ممکن رسیده است.

هر چند در شرایط تحریم و به دلیل ایجاد ریسک، هزینه صادرات نفت ایران در قالب تخفیف بیشتر می‌شود، اما این رقم به هیج وجه به معنای حراج نیست، به گونه‌ای که حتی خبرگزاری رویترز نیز در یک عقب‌نشینی منطقی، رقم تخفیف هر بشکه نفت ایران را در حدود ۵.۵ الی ۶.۵ دلار و حتی در برخی معاملات به میزان ۴.۵ تخمین می‌زند.

با توجه به قیمت ۸۳ دلاری نفت ایران، این میزان تخفیف کمتر از ۱۰ درصد و حتی نزدیک ۵ درصد از بهای نفت کشور می‌باشد که در شرایط بازار امری طبیعی است کمااینکه کشور‌های غیرتحریمی نیز در برهه‌هایی حاضر به ارائه تخفیف برای افزایش فروش و درآمدزایی نفتی شده‌اند.

درآمد ۳۶ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت

نکته جالب اینکه این نماینده اسبق مجلس ادعا می‌کند که درآمد سالانه نفت ایران ۲۲ میلیارد دلار است درحالیکه این رقم باید بیش از ۴۰ میلیارد دلار باشد. البته کافی است که به آمار گمرک ایران مراجعه کنیم که بر مبنای آن درآمد نفتی کشور در سال ۱۴۰۲ معادل ۳۵ میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار بوده است. ظاهرا آقای نماینده سابق علاوه بر مراجع خارجی، حتی آمار داخلی را نیز به درستی بررسی نمی‌کند.

طبیعتا وقتی مستندات قوی ادعای نماینده سابق را درباره فروش نفت رد می‌کند، همراهی با وزیر سابق نفت بیژن زنگنه در یکی از اجلاس‌های اوپک نمی‌تواند برای مخاطبان جهت پذیرش حرف قانع‌کننده نیست.

هر چند همین نشست و برخاست‌های سیاسی است که می‌تواند بر موضع‌گیری‌ها اثر بگذارد و یا شاید این نماینده سابق وضعیت صادرات نفت در دولت قبل را به دوران حاضر تعمیم داده است.

دیگر خبرها

  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • قیمت جدید دام زنده اعلام شد
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۳:۰۰
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • تخفیف نفت ایران چقدر است؟
  • مصرف روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال
  • رویکرد مجموعه مدیریتی قم حمایت تولیدکنندگان و تسهیل سرمایه گذاری
  • دولت از فعالان بازار لوازم خانگی انتظار معجزه دارد
  • سیب‌زمینی کیلویی چند؟
  • کمبودی در عرضه چای نداریم