Web Analytics Made Easy - Statcounter

در روز ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ سرهنگ کیانوش بساطی و سروان حسین نامنی از خلبانان نیروی هوایی ارتش پایگاه هوایی دزفول در حین آماده‌سازی هواپیما قبل از پرواز، بر اثر عملکرد ناگهانی صندلی پران به شهادت رسیدند.

سرهنگ دوم صادق فلاحی و سروان علیرضا حنیفه زاد در روز دوم اسفند سال گذشته در تبریز و در روز سوم خرداد سرگرد خلبان قاسم زمانی و دانشجوی خلبانی محمد جواد بای در نایین اصفهان در اثر سانحه و سقوط جنگنده خود به شهادت رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرتیپ کیومرث حیدریان خلبان بازنشسته نیروی هوایی ارتش و کارشناس ارشد بررسی سوانح هوایی و زمینی و ایمنی درباره وقوع سانحه برای جنگنده‌های نیروی هوایی معتقد است که هم اشتباه انسانی و هم نقص فنی در این سوانح موثر است. او اگرچه به ساخت تجهیزات در داخل کشور اشاره دارد، اما دلیل اصلی نقص فنی را تحریم‌های کشورمان می‌داند که مانع ورود تجهیزات جدید و به اندازه کافی به نیروی هوایی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

یک فروند هواپیمای جنگنده در اصفهان سقوط کرد

خاطرات خلبان ایرانی جنگنده F5 از جزئیات نبردها با عراقی ها / جدال با مرگ در فرار از چنگ موشک‌های SAM6 و SAM7

گاهی اشتباه انسانی و نقص فنی به هم متصل می‌شود

وی معتقد است که طبیعی است که با افزایش تعداد پروازها، سانحه‌ها هم بیشتر شود. من به خلبانان جوان هم گفته ام که سانحه می‌تواند هم به دلیل اشتباهات انسانی رخ دهد و هم به دلیل نقص فنی و البته گاهی اشتباه انسانی و نقص فنی به هم متصل شده و زنجیره سانحه رخ می‌دهد به طور مثال ممکن است خلبان با روحیه بد یا با عصبانیت پای پرواز برود و در حین پرواز هم موتور جنگنده دچار نقص فنی شود و زنجیره سانحه رخ بدهد. در واقع نقص فنی ممکن است حلقه نهایی شود.

سانحه همه جا وجود دارد

وی ادامه داد: سانحه همه جا وجود دارد و در هیچ جای دنیا سانحه به صفر نرسیده است. اما اگر تجهیزات کامل باشد، طبیعی است که سانحه هم کمتر می‌شود. به هر حال ما الان تحریم هستیم البته تلاش زیادی شده است تا سانحه کمتر شود، اما آمریکا هم نمی‌تواند سانحه را به صفر برساند.

مشکل اصلی تحریم‌های جهانی است

حیدریان با بیان اینکه ما هم جنگنده قدیمی داریم و هم جنگنده جدید، گفت: اگر جنگنده‌های جدید جایگزین شوند، شرایط خیلی بهتر می‌شود. از سویی قطعات هم در داخل ساخته می‌شود و هم از کشورهایی مثل روسیه و چین وارد می‌شود، ولی مشکل اصلی تحریم‌های جهانی علیه کشورمان است.

خلبان‌ها مطابق آموزش‌های اصلی در دنیا تربیت می‌شوند

وی در پایان با اشاره به اینکه آموزش خلبان‌ها هم مطابق آموزش‌های اصلی در دنیا انجام می‌شود، افزود:، اما مشکل این است که ما همه هواپیماهای آموزشی را نداریم. در دوره‌ای که من آموزش می‌دیدم، ابتدا با چند هواپیمای آموزشی تمرین کرده و بعد از هواپیمای اصلی استفاده می‌کردیم، اما الان آموزش هم با هواپیمای اصلی انجام می‌شود.

21217

کد خبر 1636240

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سقوط هواپیما نقص فنی هواپیما نیروی هوایی نقص فنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۸۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار فرمانده بلندپایه ارتش /به هیچ تهدیدی توجه نمی کنیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیرسرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در آئین تجلیل از اساتید نمونه مراکز علمی و پژوهشی این نیرو اذعان داشت: پیشرفت علمی و نظامی ایران بویژه در عرصه علوم پدافندی واقعیتی غیر قابل انکار است و اگر در زمینه پیشرفت علمی لحظه‌ای توقف داشته باشیم آینده و سرنوشت کشور و نظام اسلامی‌مان دچار چالش می‌شود و قطعا به سرنوشت برخی از کشورها دچار می‌شویم که توان دفاع در برابر متجاوز را ندارند.

بنابر روایت ایسنا، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اینکه پیشرفت علمی در تمامی عرصه‌ها موجب مقبولیت یک کشور در عرصه جهانی و معادلات منطقه‌ای می‌شود، بیان داشت: تکیه بر دانش بومی در شرایط تحریم‌های ناجوانمردانه موجب تغییرات اساسی و بنیادی در مجموعه نیروی پدافند هوایی شده و روز به روز بر اقتدار و افزایش توانمندی این نیرو اضافه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه گزینش نیروی انسانی متخصص، فنی و کارآمد همواره در اولویت اول این نیرو است، خاطرنشان کرد: نیروی انسانی زبده، با ذکاوت و با بصیرت موجب ارتقا دستاوردهای خطیر و قابل توجهی در بطن نیروی مقتدر پدافند شده که باید این گنجینه ارزشمند را ارج دانست.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اینکه سکوت دنیا در برابر جنایات رژیم صهیونیستی محکوم است، گفت: کوچکترین سکوت در برابر دشمن و نسل‌کشی آشکار اسرائیل خیانت به بشریت است‌.

امیرسرتیپ صباحی فرد افزود: با تمام توان و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و بسترها در راستای افزایش توانمندی تسلیحاتی گام برمی‌داریم و به هیچ تهدیدی توجه نمی‌کنیم.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903995

دیگر خبرها

  • هشدار فرمانده بلندپایه ارتش /به هیچ تهدیدی توجه نمی کنیم
  • فیلم | تصاویری از حملات هوایی اسرائیل به رفح در جنوب غزه
  • شهدای حملات امروز علیه رفح به ۲۶ نفر افزایش یافت
  • «شاهین مبارز» چند نبرد موفق داشته است؟(+عکس)
  • روز ۲۱۳ طوفان‌الاقصی|دستور ارتش اسرائیل برای تخلیه رفح
  • «شاهین مبارز» چند نبرد موفق داشته است؟
  • پرواز اولین جنگنده اف-۱۶ مجهز به هوش مصنوعی (فیلم)
  • ارتش رژیم صهیونیستی نقاط مختلف غزه را هدف قرار داد
  • سانحه برای هواناوهای ارتش آمریکا و جراحت ۳۰ ملوان و تفنگدار دریایی
  • (ویدئو) پرواز اولین جنگنده اف-۱۶ مجهز به هوش مصنوعی