Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ ریزگرد پدیده‌ای جوی است و مجموعه‌ای است از گرد و غبار، ذره‌های خشک معلق در هوا و دود است که سبب کدر شدن آسمان و در اغلب موارد سبب کاهش دید می‌شوند.

کشور ما با داشتن اقلیم خشک و نیمه خشک زمینه مناسبی برای ایجاد ریزگردها دارد و هر ساله آسمان را تیره و تار می‌کند.گرد و غبار علاوه بر مشکلات زیست محیطی که ایجاد می‌کند سلامتی افراد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شهرهای بزرگ در برخی از موارد مدارس و ادارات در شرایط بد جوی تعطیل می‌شوند و مردم باید در خانه‌های خود بمانند که این امر آموزش و اقتصاد را متضرر می‌کند.

خراسان‌جنوبی یکی از استان‌های شرقی کشور است که خشکسالی‌های چندین ساله را تجربه کرده و در دو ماهه سال جاری نیز افزایش ریزگردها زندگی را برای مردم این استان دچار اختلال کرده و طبق آماری که گرفته شده افزایش روزهای گرد و خاکی در استان بیش از دو برابر بوده است.

افزایش گردوخاک مصرف آب را بالا می‌برد

گرد و غبار محصولات کشاورزی را نیز تحت تأثیر قرار داده و سبب کاهش محصولات زراعی و باغی می‌شود. همچنین افزایش روزهای گرد و خاکی در استان سبب شده تا مردم شست‌و‌شوی بیشتری داشته باشند و مصرف آب را بالا ببرند همچنین به جای باز کردن پنجره‌های خود برای خنک شدن از کولر استفاده کنند که این امر نیز افزایش مصرف برق را در استان سبب می‌شود.

«علی ملایی» یکی از کشاورزان بخش مرکزی بیرجند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: بادهای طولانی سبب شده گل‌دهی درختان ما در بهار خیلی کم شود.

وی با بیان اینکه این اتفاق تنها مربوط به امسال نبوده و در چند سال گذشته نیز این مشکل برای ما وجود داشته، افزود: درختان بادام بخش قابل توجهی از محصول خود را از دست داده و محصول بادام بسیار کم و گاها از بین رفته است، البته سرمازدگی نیز بی‌تأثیر نبوده است.

ان کشاورز با بیان اینکه درختان زرشک نیز بی‌تأثیر از بادها نبوده است، ادامه داد: امسال زیر درختان زرشک شکوفه‌های زیادی ریخته شده بود که محصول ما را کاهش می‌دهد.

«زینب نخعی» یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: باد و گرد و خاک در بیرجند طولانی شده و انگار تمام شدنی نیست.

افزایش سه برابری گرد و خاک در خراسان‌جنوبی

وی با بیان اینکه گرد و خاک زندگی ما را به سختی کشیده است، تصریح کرد: مصرف آب منزل ما بیشتر از روزهای عادی شده و هر روز اگر تمیزکاری کنیم باز هم دوباره گرد و خاک منزل را فرا می‌گیرد.

نخعی با اشاره به هوای آلوده در برخی از روزها، ادامه داد: در این روزها رفت و آمد نیز در داخل شهر به سختی صورت می‌گیرد.

«علیرضا خندان‌رو» مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: گرچه گردو خاک در کل کشور افزایش داشته اما چند سالی است که شدت گرد و خاک در استان ما نیز بیشتر شده به طوری که در بلندمدت افزایش سه برابری داشته است.

وی با بیان اینکه منشأ گرد وغبار در استان متفاوت است، یادآور شد: استان ما کانون تولید گرد و غبار است و طبق آخرین آمار بیش از ۳۵ کانون گرد و خاک در سطح استان شناسایی شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی ادامه داد: استان خراسان‌جنوبی همچنین متأثر از کانون‌های گرد و غبار خارجی هم است که از فصل بهار به بعد بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان را داریم که متأثر از گرد و خاک منطقه زابل و کشورهای همجوار هستیم.

خندان‌رو با بیان اینکه در فروردین‌ و اریبهشت‌ماه ۱۳۵ روز مجموع روزهای گرد و غباری در استان بوده است، افزود: بیشترین روزهای گرد و غبار را در سربیشه و نهبندان داشتیم که به ترتیب ۲۲ و ۲۱ روز بوده است.

بارندگی ۸۱ میلی‌متری در خراسان‌جنوبی

وی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع ۴۰ روز همراه با گرد و غبار داشتیم، اضافه کرد: آمار بلندمدت هم نشان می‌دهد فقط ۵۲ روز گردوغبار داشتیم که بخش عمده آن مربوط به طبس بوده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی گفت: در این دو ماه در بلندمدت در برخی شهرستان‌ها پنج روز و چهار روز بوده است که اکنون عددها روی ۲۰ روز و ۱۹ روز رفته است که افزایش شدیدی را شاهد بودیم.

خندان‌رو با بیان اینکه بخش‌های جنوبی و مرکزی متأثر از بادهای ۱۲۰ روز است که تعداد روزهای آن خیلی زیادتر بوده است، تصریح کرد: در پیش‌بینی ما تابستانی با روزهای گرد و خاکی داریم و در بلندمدت اگر فکری نشود باید در درازمدت منتظر گرد و خاک بیشتری باشیم.

وی با بیان اینکه امسال بارندگی ۸۱ میلی‌متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش داشته است، یادآور شد: نسبت به بلندمدت ۳۱ درصد کاهش بارندگی را داریم.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه میانگین بلندمدت ما تا سال زراعی جاری ۱۱۲ میلی‌متر است، ادامه داد: در یک سال کامل آبی ۱۱۳.۵ میلی‌متر بوده و ما انتظار بارندگی تا آخر تابستان نداریم.

خندان‌رو با بیان اینکه کاهش بارندگی از عوامل مهم در افزایش ریزگردها است، افزود: در۵۰ و ۶۰ سال گذشته کم باران‌ترین روزها را داشتیم.

وی با بیان اینکه امسال هم به همان شکل بوده و همچنین افزایش دما را هم داشتیم، اضافه کرد: در دو ماه گذشته میانگین دمای استان حدود دو درجه افزایش داشته که سبب تبخیر سطحی می‌شود و کمبود رطوبت باعث سست شدن خاک شده است.

وجود ۳۵ کانون فرسایش بادی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل هواشناسی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با توجه به خشکسالی‌های چند سال گذشته مراتع فقیر شده است، گفت: چرای بی‌رویه دام هم شاید یکی از دلایل باشد که بافت خاک سست شود و با کوچکترین وزش باد گرد و خاک ایجاد شود.

خندان‌رو با بیان اینکه در سنوات گذشته ۲۸ کانون گرد و خاک شناسایی کردیم، خاطرنشان کرد: با شناسایی ۷ کانون گرد و خاک دیگر مجموع کانون‌های گرد و خاک در استان به ۳۵ مورد رسیده است.

«اسداله حاتمی» سرپرست اداره کل محیط زیست خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه خسارت ریزگردها نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است، تصریح کرد: روزهای نامطلوب امسال هم بیشتر بوده است.  

وی افزود: در بحث ریزگردها هزینه‌ها زیاد است و بیشتر باید به سمت اعتبار ملی برویم و مدیران ارشد استان از وزارتخانه‌های خود این موضوع را پیگیری کنند.

سرپرست اداره کل محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یک‌سوم استان یعنی بیش از ۵ میلیون هکتار استان کانون فرسایش بادی است، ادامه داد: تعداد ۳۵ کانون فرسایش در استان داریم و همه شهرستان‌ها با ریزگردها درگیر هستند و بیشتر این کانون‌ها داخلی هستند.

خسارت ۵۰۵ میلیاردی ریزگردها در خراسان‌جنوبی

حاتمی با بیان اینکه مقدار ناچیزی از استان‌های دیگر وارد استان می‌شود، افزود:  سیستان و بلوچستان و خراسان‌رضوی از استان ما بحرانی‌تر است.

وی با اعلام اینکه گرد و غبار سالانه بیش از ۵۰۵ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف استان وارد می‌کند، اضافه کرد: طبق آمار ۳۰ درصد خسارت مربوط به بخش کشاورزی و باغبانی است و مدیران باید در این خصوص پیگیر باشند.

سرپرست اداره کل محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در رابطه با ریزگردها با سیستان و بلوچستان جلسه گرفتیم، گفت: با هم کمک کنیم و با کمک استان‌های خراسان‌رضوی و یزد مشکلات را به تهران ارسال کردیم.

حاتمی خاطرنشان کرد: قرار است هر سه ماه در یکی از استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، سمنان و یزد جلسه بگیریم و رفع مشکلات ریزگردها و حیات‌وحش را بررسی کنیم.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: حاتمی محیط زیست خراسان جنوبی سیستان و بلوچستان باغبانی مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی خراسان جنوبی خندان رو خبرنگار فارس خراسان جنوبی گرد و خاک روزهای گرد گرد و خاک گرد و غبار سال گذشته تا ثیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۸۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یخبندان و سرما در راه خراسان جنوبی/ صدور هشدار سطح زرد

سرما و یخبندان از اواسط هفته میهمان برخی شهرهای خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی، فاطمه زارعی اظهار کرد: بر اساس الگو، داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای هواشناسی، تا اواخر روز سه‌شنبه جوی نسبتاً پایدار و یکنواخت را در استان شاهد هستیم.

وی گفت: به لحاظ افزایش دما تا اواسط هفته‌جاری روند افزایش دما را خواهیم داشت، اما حداقل دما تا صبح سه‌شنبه کاهشی خواهد بود.

کارشناس مسئول هواشناسی استان خراسان‌جنوبی افزود: از صبح سه‌شنبه روند کاهشی دما را خواهیم داشت، به‌طوری که در شهرستان سربیشه، مناطق کوهستانی شهرستان قاین، شهرستان‌های درمیان، بیرجند، حاجی‌آباد، سرایان و فردوس وقوع یخبندان و حداقل دمای صفر درجه قابل پیش‌بینی است.

وی از کشاورزان درخواست کرد تا جهت حفاظت محصولات باقی و گلخانه‌ای تمهیدات لازم را انجام دهند.

کد خبر 749038

دیگر خبرها

  • غذا دادن غیراصولی منجر به افزایش سگ‌های پرسه‌زن می‌شود
  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • یخبندان و سرما در راه خراسان جنوبی/ صدور هشدار سطح زرد
  • رئیسی: رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل است
  • استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است
  • استمرارروند کاهشی تورم، رشدنقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و است
  • استمرار روند کاهشی تورم و قیمت ارز نیازمند مراقبت جدی است
  • تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی با اعضای شوراها افزایش یابد
  • تعامل دستگاه‌های اجرایی با شوراها افزایش یابد