Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@13:27:19 GMT

شگرد و نقشه عجیب سارقان برای سرقت

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۸۲۹۴

شگرد و نقشه عجیب سارقان برای سرقت

اعضای یک باند سرقت که با بیهوش کردن کارگران کارواش‌ها در مشهد به اموال آن‌ها و لوازم کارواش دستبرد می‌زدند.

به گزارش مشرق، حدود ۲ هفته قبل جوانی در اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) در جست وجوی طعمه‌ای بود که به اموالش دستبرد بزند. در همین حال چشم اش به جوانی هم سن و سال خودش افتاد که لپ تاپی را در دست داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جوان که خود را میلاد تهرانی، معرفی می‌کرد به طعمه خود نزدیک شد و با او طرح دوستی ریخت.

دقایقی بعد آن دو برای استراحت به مکانی ساکت و خلوت رفتند، ولی طعمه جوان ناگهان به خواب عمیقی رفت و زمانی که از خواب بیدار شد  «دوست قلابی» لپ تاپ را سرقت کرده و به مکان نامعلومی گریخته بود.

مال باخته که همه امور روزمره اش را با لپ تاپ انجام می‌داد برای دستگیری سارق دست به دامان پلیس شد و ماجرا را برای پلیس بازگو کرد، طولی نکشید که نیروهای انتظامی با بازبینی دوربین‌های مدار بسته، تصویری از سارق جوان را به دست آوردند که مشخص شد هویت واقعی او «عرفان- ن» است.

دقایقی بعد تصویر این سارق ۲۰ ساله در اختیار نیروهای گشت انتظامی قرار گرفت، اما دزد بد شانس، روز بعد هم به اطراف حرم رفت تا طعمه دیگری را به دام اندازد.

در این هنگام بود که نیروهای انتظامی او را شناسایی کردند و قبل از آن که به اموال زائر دیگری دستبرد بزند، دستبندهای قانون را بر دستان وی حلقه زدند.

با انتقال متهم به کلانتری شیرازی مشهد بازجویی‌های تخصصی از وی با صدوردستوری از سوی سرهنگ برزنونی (رئیس کلانتری شیرازی مشهد) در دایره تجسس آغاز شد.

متهم معروف به «میلاد تهرانی» اعتراف کرد که لپ تاپ را به مبلغ ناچیزی در پنجراه مشهد به یک رهگذر فروخته است. اما اعترافات زیرکانه متهم، نشان داد که او یک سارق حرفه‌ای است و احتمالا همدستانی دارد بنابراین شیوه بازجویی‌ها با دستور بازپرس شعبه ۳۰۱ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد تغییر کرد تا این که مشخص شد او دوستی به نام «امید اصفهانی» دارد که با یکدیگر در یک کارواش کار می‌کردند.

 با لو رفتن این ماجرا، تحقیقات نیروهای تجسس نیز وارد مرحله جدیدی شد چرا که طی ماه‌های اخیر سرقت‌هایی با شیوه بیهوش کردن کارگران، در کارواش‌های مشهد رخ داده بود و با توجه به این که مال باخته زائر نیز پس از یک خواب عمیق متوجه سرقت لپ تاپ شده بود، سرنخ مهمی برای بررسی سرقت‌های کارواش به دست آمد و بدین ترتیب گروهی از افسران ورزیده تجسس دامنه تحقیقات پلیسی را با راهنمایی‌های قاضی محمودی به کارواش در خیابان امام خمینی (ره) کشاندند و جایی که دوست و همدست متهم در آن جا مشغول کار بود.

با دستگیری «امید اصفهانی» نه تنها ماجرای سرقت چندین گوشی تلفن همراه از مسافران و زائران در اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) لو رفت بلکه راز بیهوشی کارگران در کارواش‌های مشهد نیز فاش شد.

دو متهم ۱۹ و ۲۰ ساله این پرونده که مدعی بودند از ۷ یا ۸ ماه قبل با یکدیگر دوست شده اند در اعترافات خود گفتند: به عنوان کارگر شهرستانی به متصدیان کارواش‌ها مراجعه می‌کردیم و با دستمزد بسیار اندک استخدام می‌شدیم، اما اتاقی را برای زندگی مجردی در اختیار ما می‌گذاشتند.

ما هم بعد از گذشت چند روز که اعتماد دیگر کارگران را جلب می‌کردیم نقشه سرقت را به اجرا درمی آوردیم. شب هنگام یکی از ما دو نفر با بهانه گیری مانند این که «شما دوست ندارید ما این جا کار کنیم!» دعوای ساختگی به راه می‌انداخت و سپس نفر دیگر به عنوان میانجی وارد عمل می‌شد تا آن‌ها را با هم آشتی دهد. در این میان قرص‌های خواب آوری را که از قبل تهیه کرده بودیم داخل فلاسک چای می‌ریختیم تا بعد از آشتی کنان دور هم بنوشیم!

ولی زمانی که کارگران به خواب عمیق می‌رفتند شبانه گوشی‌های تلفن و اموال دیگر کارواش را سرقت می‌کردیم و از محل متواری می‌شدیم.

دو سارق جوان با بیان این که یکی دیگر از دوستانشان نیز در فروش اموال سرقتی با آن‌ها همکاری داشته است، در ادامه اعترافات افزودند: تاکنون به کارواش‌هایی در بولوار جانباز، خیام، لادن و کلاهدوز دستبرد زده ایم و اموالی مانند گوشی تلفن، لوازم تزیینی خودروها، واکس‌های داشبورد، فلش، جعبه ابزار، باند، پخش و ... را به سرقت برده ایم.

 تحقیقات بیشتر برای دستگیری مالخران لوازم سرقتی در مناطق پنجراه و خواجه ربیع همچنان ادامه دارد.

منبع:رکنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین حادثه متروپل قیمت اخبار حوادث حوادث سرقت سارق باند سرقت مشهد پلیس خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت کارواش ها لپ تاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۸۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد لحظه‌ای سارقان سابقه دار در اتاق پایش

«آزادی به شرط استفاده از پابند الکترونیکی» یکی از طرح‌های مشترک دستگاه قضایی و پلیس محسوب می‌شود که از یک دهه قبل با هدف رصد مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای پس از آزادی از زندان آغاز شده است. سال گذشته نیز سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا از اجرای طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی خبر داد. این طرح شامل مجرمانی می‌شود که ۴ سابقه کیفری و بیشتر در پرونده خود دارند، اما با این شیوه می‌توانند با پابند الکترونیکی در شهر تردد و در کنار خانواده‌هایشان زندگی کنند. در همین رابطه سردار علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت با بیان اینکه از اواخر سال گذشته، طرح پابند الکترونیکی با دستور سردار فرماندهی کل انتظامی آغاز شد و هدف از اجرای این طرح پیشگیری از وقوع جرم بود، گفت: در این طرح مجرمانی که ۴ سابقه کیفری و بیشتر داشته باشند جامعه هدفمان هستند.

 این متهمان چگونه رصد می‌شوند؟
یک کد به هر شخصی که پابند الکترونیکی دارد، تخصیص و این کد‌ها ثبت می‌شوند. در اتاق پایش نیروی انتظامی این افراد مورد رصد مداوم قرار می‌گیرند.

قابلیت این پابند‌های الکترونیکی به این صورت است که اشخاص هر جایی بروند، مسیر حرکتشان و محل‌های توقفشان روی صفحه نمایش با کدی که به آنها تخصیص داده شده، دیده می‌شود. به طور کلی هم در بحث پیشگیری و هم کشف جرم تأثیر‌گذار است. به عنوان مثال در صحنه‌هایی که جرمی رخ داده، اگر کد یکی از افرادی که در گروه هدف ما هستند روشن شده باشد، احتمال می‌رود این شخص در جرم دست داشته باشد و آن را به عنوان دلیل و مستند اتهام به قاضی ارائه خواهیم کرد.

آیا مدت زمان داشتن پابند برای همه مجرمان یکسان است؟

به طور معمول از دو سال به بالاست و اگر در این مدت جرمی مرتکب نشوند پابندشان فک می‌شود، اما اگر تکرار جرم داشته باشند، علاوه بر مجازاتی که قانون برای آنها در نظر می‌گیرد، مدت زمان این پابند افزایش پیدا می‌کند. این مدت را برابر دستورالعمل تا ۵ سال می‌توان تمدید کرد.
 
 این پابند‌ها برقی هستند، چگونه شارژ می‌شوند؟

شارژ پابند‌ها حدود ۴۸ ساعت است. به هر کدام از افرادی که در گروه هدفمان هستند شارژری داده می‌شود تا پابندهایشان را شارژ کنند. در اتاق پایش درصد شارژ پابند‌ها به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود، اگر شارژ رو به اتمام باشد به آنها پیامک داده می‌شود و اگر توجهی به پیامک نکنند و پابند شارژ نشود، با آنها تماس گرفته می‌شود. اگر باز هم به تماس و هشدار توجه نکنند، دستگیر شده و تعهد از آنها گرفته می‌شود.
 
امکان باز کردن پابند وجود دارد؟

این پابند‌ها باز نمی‌شوند؛ بلکه باید تخریب شوند. چنانچه به این پابند‌ها آسیب رسانده شود، به عنوان آسیب به اموال دولتی برای فرد پرونده تشکیل می‌دهیم. کارشناسان فراجا و کسانی که کار عملیاتی می‌کنند و کارشناسان شرکتی که این پابند‌ها را تولید کرده‌اند، معایب آن را بررسی و برطرف می‌کنند.
 
در مدتی که این طرح اجرا شده، آیا افرادی بودند که با پابند مرتکب جرمی شده باشند؟

در حدود یک ماه گذشته که این طرح اجرا شد، دو مورد مستند داشتیم؛ یکی از آنها فردی بود که خودرویی را سرقت کرد و همکارانم حین سرقت خودرو، متهم را دستگیر کردند. مورد دیگر فردی بود که اقدام به قاپیدن گوشی تلفن همراه شهروندی کرده بود. همزمان با این موضوع، همکارانم در حال رصد بودند که با گزارش سرقت و روشن شدن کد یکی از سارقان که بیش از ۴ سابقه کیفری در پرونده خود داشت، بلافاصله او به عنوان سارق شناسایی شد و مأموران وارد عمل شدند. تعقیب و گریز آغاز شد و سارق گوشی‌قاپ در مقابل همکارانم مقاومت کرد و آنها با استفاده از قانون به‌کار‌گیری سلاح اقدام به تیراندازی کرده و در نهایت سارق را بازداشت کردند.

 رصد این گروه در پیشگیری و کشف جرم چه تأثیری دارد؟

رصد متهمان در دو مورد به پلیس کمک می‌کند، اول اینکه ما به شکل لحظه‌ای جرایم را رصد می‌کنیم. به عنوان مثال به ما اعلام می‌کنند در فلان خیابان قاپ‌زنی صورت گرفته است.

بلافاصله محدوده قاپ‌زنی را رصد می‌کنیم و اگر در محدوده سرقت، شخصی با پابند رصد شود این احتمال قوت می‌گیرد که ممکن است این فرد در سرقت نقش داشته باشد، به فرد اخطار می‌دهیم تا از تکرار جرم احتمالی جلوگیری شود.

بعد به بازبینی دوربین‌های اطراف محل سرقت و تحقیقات میدانی می‌پردازیم. درصورتی که مدارک تأیید کند این شخص در سرقت نقش داشته او بلافاصله بازداشت می‌شود. دومین مورد در بحث ثبت پرونده‌هایی است که از گذشته داشته‌ایم. بررسی می‌کنیم آیا افرادی که پابند دارند در محدوده جرم حرکتی داشته‌اند یا خیر. اگر مشخص شود که در آن محدوده حضور داشته‌اند، احتمال می‌رود آنها در جرم ارتکابی نقش داشته‌اند و شخص بازداشت می‌شود.

برای بازداشت این افراد نیاز به دستور قاضی است؟

هماهنگی‌های قضایی کامل با مقامات قضایی صورت گرفته، گرچه این جرایم مشهود هستند و پلیس می‌تواند وارد عمل شود.

گروه هدف یا همان افرادی که دارای سابقه کیفری ۴ سال و بیشتر هستند، چطور شناسایی می‌شوند؟

سوابق این افراد در سازمان زندان‌ها و سیستم پلیس آگاهی و اجرای احکام دادسرا‌ها ثبت شده که می‌توان از آنها استعلام گرفت. از طرفی افرادی که در زندان هستند و زمان آزادی آنها فرا رسیده است، سازمان زندان‌ها از ۵ روز قبل از آزادی این افراد به پلیس اطلاع می‌دهد و همکارانم قبل از آزادی پابند را نصب می‌کنند تا وارد جامعه شوند. به حدود ۵۰ درصد از این افراد هم پابند زده شده است.
 
این افراد محدودیت تردد محلی دارند؟

نه، اما از آنجا که مدام در رصد ما هستند، در اتاق رصد متوجه می‌شویم که آنها از استانی به استان دیگر می‌روند. رنگ‌های استان‌ها متفاوت است و به محض ورود به استانی خاص، کد به رنگ آن استان می‌شود. بدین ترتیب ما متوجه می‌شویم سارق منزلی که در غرب کشور بوده راهی تهران شده است. کنترل این افراد در هر استانی به عهده همان استان است.
 
جرایم خشن مانند سرقت مسلحانه نیز در این گروه هستند؟

محکومانی که به اتهام جرایم جنایی و خشن بازداشت هستند حبس‌شان طولانی است و دیر از زندان آزاد می‌شوند، اما این افراد در اولویت ما هستند و به آنها نیز پابند زده شده است. جرایم خشن و جرایم پرتکرار مانند سرقت مسلحانه و زورگیری در اولویت ما قرار دارند، اما افرادی را که جرایم خرد مرتکب شده‌اند مانند معتادان متجاهر، بیشتر به کمپ معرفی می‌کنیم.

روزنامه ایران

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • سارقان اماکن در دام پلیس لنگرود
  • ­سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
  • سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
  • دستگیری باند سارقان سیم و کابل‌های برق در اسلامیه
  • رصد لحظه‌ای سارقان سابقه دار در اتاق پایش
  • کشف ۲۴ فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات
  • دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور
  • شناسایی و دستگیری سارق کامپیوتر خودرو‌ها در مشهد
  • ۵۶ دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد
  • متهم به ۴۶ فقره سرقت کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد