Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی در نشست انعقاد یادداشت تفاهم جایزه فناوری و نوآوری یونسکو فی‌مابین وزارت علوم، تحقیقات، فناوری، کمیسیون ملی یونسکو و دانشگاه تهران، با اشاره به اهمیت این جایزه، گفت: فلسفه جوایزی از این دست، فقط برای تقدیر از برترین‌ها نیست، بلکه با اعطای این جایزه، زمینه‌ای برای ترویج فناوری و نوآوری فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه راه‌اندازی دبیرخانه اجرایی و همچنین ارزیابی علمی «جایزه فناوری و نوآوری یونسکو» توسط دانشگاه تهران انجام می‌شود، اظهار کرد: گسترش جایگاه این جایزه از سطح ملی به جایزه‌ای در سطح منطقه و جهانی، دست‌یافتنی است.

رئیس دانشگاه تهران، شکل‌گیری معاونت جدید فناوری و نوآوری در دوره جدید مدیریتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را منشأ شروع برنامه‌های متنوع و مؤثر در اکوسیستم علم و فناوری از جمله «ایجاد جایزه فناوری و نوآوری یونسکو» دانست و اظهار کرد: این مشارکت سه‌جانبه در سایر حوزه‌ها هم باید استمرار و توسعه پیدا کند و نهضت جدیدی در حوزه دانش‌بنیان‌ها ایجاد کند.

مقیمی در ادامه با اشاره به پتانسیل جایزه فناوری و نوآوری یونسکو در عرصه بین‌الملل، پیشنهاد تشکیل اتحادیه دانشگاه‌های فارسی‌زبان با محوریت دانشگاه تهران را مطرح کرد و افزود: با وجود کشورهای فارسی‌زبان منطقه و بنا بر فرموده مقام معظم رهبری که زبان فارسی باید زبان علم شود، یکی از مسئولیت‌های مهم ما این است که منابع علمی لازم را برای کسانی که می‌خواهند زبان فارسی بیاموزند، فراهم کنیم.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این آمادگی و ظرفیت را داریم تا از نظر ترغیبی و تشویقی به پژوهشگرانی که آثار خود را به زبان فارسی منتشر می‌کنند، کمک کنیم.

وی با استقبال از گسترش همکاری‌های دانشگاه تهران و کمیسیون ملی یونسکو، یکی از حوزه‌های همکاری بین دانشگاه تهران و کمیسیون ملی یونسکو را فعالیت ۷ کرسی یونسکو در دانشگاه تهران دانست و گفت: کرسی‌ها عملکرد نسبتاً خوبی داشته‌اند، ولی این وضعیت باید ارتقا یابد و نیازمند مدیریت یکپارچه و متشکل است.

مقیمی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه تهران و وزارت خارجه ازبکستان درباره مرمت و بازسازی آثار باستانی کشور ازبکستان به ویژه در شهرهای سمرقند و بخارا خبر داد و اظهار داشت: رئیس‌جمهور ازبکستان علاقه‌مند است که کار مرمت آثار را دانشگاه تهران انجام دهد و قطعاً کمیسیون ملی یونسکو در اجرای این فرایند می‌تواند اثرگذار باشد.

وی در بخش دیگر سخنانش به رونمایی «طرح نشان نماد آموزش عالی ایران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و چهره‌های ماندگار در محل باغ نگارستان اشاره کرد و گفت: امیدواریم امسال شاهد برگزاری جشنواره با عنوان «نشان نماد آموزش عالی ایران» باشیم. فرایند این جشنواره در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تصویب است و قطعاً کمیسیون ملی یونسکو و معاونت فناوری و نوآوری ریاست جمهوری هم می‌توانند در این خصوص کمک شایانی داشته باشند.

مقیمی در پایان از هدف‌گذاری استقرار دو هزار واحد فناور و دانش‌بنیان در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: دغدغه اصلی ما این است که از ظرفیت موجود در دانشگاه تهران که قابلیت تبدیل برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور دارند، استفاده کنیم. همچنین در حال انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با سایر دستگاه‌ها هستیم تا اماکنی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد را با رویکرد استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در اختیار دانشگاه تهران قرار دهند.

دکتر حجت‌الله ایوبی، رئیس کمییسیون ملی یونسکو نیز این نشست را نشان‌دهنده رویکرد جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه دیپلماسی علمی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی نسبت به کشورهای منطقه احساس مسئولیت می‌کند و توجه دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی و دانشگاه مادر به زبان فارسی قابل ستایش است.

وی استقرار کمیته ارزیابی «جایزه فناوری و نوآوری یونسکو» در دانشگاه تهران را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: این جایزه در گام اول در سطح ملی و به تدریج در سطح منطقه برگزار خواهد شد.

علی خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف ما گسترش گفتمان فناوری و نوآوری در کشور است. تشویق افرادی که در حوزه نوآوری و فناوری فعالیت می‌کنند یک ضرورت است، لذا با همکاری سه نهاد پیشنهاد یک جایزه را طرح کردیم.

وی افزود: با هماهنگی وزیر علوم مقرر شد که معاونت فناوری و نوآوری نقش حمایت و پشتیبانی را داشته باشد و دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی، ریاست دبیرخانه این جایزه را بر عهده گیرد. بنابراین دبیرخانه این جایزه در دانشگاه تهران است.

به گفته دکتر خیرالدین، شورای سیاست‌گذاری این جایزه متشکل از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)، معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم (دبیر شورا)، دکتر حجت‌الله ایوبی (نایب رئیس شورا) و دکتر سید محمد مقیمی (رئیس دبیرخانه)، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس اتاق بازرگانی و پنج وزیر است.

وی از استقرار دبیرخانه جایزه در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: این جایزه هر ساله اعطا می‌شود و تمام نقش‌آفرینان زیست‌بوم فناوری از آموزش و پرورش تا مراکز رشد را شامل می‌شود یعنی ۴۹ پارک علم و فناوری، ۲۴۶ مرکز رشد، ۱۱ هزار واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری، ۱۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک و در مجموع ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان مجموعه گسترده‌ای هستند که می‌توانند مخاطب این جایزه قرار بگیرد.

یادداشت تفاهم جایزه فناوری و نوآوری یونسکو فی مابین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه تهران و کمیته ملی یونسکو با هدف استعدادیابی، توسعه خلاقیت و تشویق علاقه‌مندان به نوآوری و فناوری منعقد شد. این یادداشت تفاهم به امضای دکتر علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و دکتر حجت‌الله ایوبی رئیس کمیسیون ملی یونسکو رسید.

کد خبر 5502540 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری دانشگاه تهران محمد مقیمی یونسکو دانشگاه های علوم پزشکی مرکز سنجش آموزش پزشکی آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه الزهرا دانشگاه علامه طباطبایی آموزش مهارتی مصاحبه دکتری آزمون گروه علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آزمون دستیاری کمیسیون ملی یونسکو رئیس دانشگاه تهران دانشگاه تهران تحقیقات و فناوری دانشگاه تهران نماد آموزش عالی دانش بنیان زبان فارسی وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۹۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه

ایسنا/خراسان رضوی معاون آموزشی پژوهشکده صنایع غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: اگرچه داشتن دانشگاه‌ها و بخش خصوصی بسیار قوی ارزشمند است، اما این ارتباط بازیگران است که می‌تواند در نهایت خروجی قابل توجه داشته باشد و در اینجا معاونت علمی ریاست‌جمهوری و جهاددانشگاهی این نقش واسطه‌ای را دارند.

شادی بلوریان امروز ۱۳ اردیبهشت در اولین رویداد ملی فبین‌فود که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با بیان اینکه سه کلیدواژه آزمایشگاه‌های ساخت سریع، نوآوری و غذا تعیین ‏کننده رویکرد اصلی ما در این رویداد است، اظهار کرد: امنیت غذایی یکی از موضوعات تاثیرگذار بر امنیت‌ ملی است. در تعریف امنیت غذایی ۴ رکن فراهم بودن، دسترسی اقتصادی و فیزیکی، سلامت و پایداری مطرح است و زمانی می‌توان گفت امنیت غذایی وجود دارد که همه مردم در همه زمان‌ها بتوانند به غذای سالمی که تامین کننده نیازهای تغذیه‌ای آنهاست، دسترسی داشته باشند.

وی افزود: زیست‌بوم نوآوری از بازیگران متعددی تشکیل شده و بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و شرکت‎های دانش‌بنیان به عنوان بازیگران اصلی این زیست‌بوم مطرح اند. هر کدام از این بازیگران با توجه به اهداف و رسالت‌هایی که دنبال می‌کنند، از سطوح آمادگی مختلفی وارد زیست‌بوم فناوری می‌شوند. طبیعتا دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ما شروع‌کننده هستند. ایده‌های ارزشمندی که از طرف فرهیختگان و نخبگان ارائه می‌شود، نیازمند انسجام و انتقال به جامعه است. بنابراین هدف اصلی ما از نوآوری، ایجاد زنجیره ثروت‌آفرینی، ایده، فناوری و نوآوری است. البته نوآوری، به معنای هر تغییری که باعث ایجاد ارزش شود نیز مطرح است.

دبیر علمی اولین رویداد ملی فبین‌فود با اشاره به چالش‌های جدی در مسیر نوآوری، بیان کرد: اگرچه داشتن دانشگاه‌ها و بخش خصوصی بسیار قوی ارزشمند است، اما این ارتباط بازیگران است که می‌تواند در نهایت خروجی قابل توجه داشته باشد و در اینجا معاونت علمی ریاست‌جمهوری و جهاددانشگاهی این نقش واسطه‌ای را دارند. با بهره‌گیری از نوآوری به شیوه باز، هزینه‌های تحقیق و توسعه کاهش می‌یابد، نوآوری با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد و ریسک کمتری را در رابطه با توسعه شاهد هستیم. برای نفوذ نوآوری در صنایع، آزمایشگاه‌های ساخت سریع از جمله ساختارهایی هستند که می‌توانند در افزایش ارتباطات و ارزان و آسان شدن نوآوری برای صنایع ما نقش مهم و کلیدی ایفا کنند.

بلوریان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی است، عنوان کرد: این نهاد در  طول چهار دهه فعالیتش نقش کلیدی و مهمی را در  توسعه فناوری ایفا کرده است. در دهه ۷۰ و ۸۰ جهاددانشگاهی سعی کرد به عنوان مکمل دانشگاه عمل کند و از موازی‌کاری و انجام کارهای مشابه بپرهیزد. سپس در دهه ۹۰ این نهاد تمرکز جدی بر بحث توسعه فناوری‌ها داشت و در این زمینه به توفیقات خوبی هم دست یافت. لذا در راستای ایجاد پلتفرم توسعه آزمایشگاه‌های ساخت سریع جهاددانشگاهی از جمله سازمان‌هایی است که می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند.

وی اضافه کرد: پارادایم نوآوری ما تدریجی است و قطعاً برای ما مهم است که مسئله‌ای را حل کنیم که نهایتا نیاز صنعت را رفع کند، زیرا یکی از دغدغه‌های اصلی صنایع ما این است که خروجی دانشگاه‌ها منطبق بر نیازهای آن‌ها نیست. بنابراین اگر در آزمایشگاه‌های ساخت سریع بتوانیم منطبق با نیاز صنعت عمل کنیم، مطمئنا خروجی‌های دانشگاه برای حل مشکلات صنعت کارآمد خواهد شد.

معاون آموزشی پژوهشکده صنایع غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: پس از دریافت مسئله از صنعت، در اختیار نوآوران و فناوران قرار می‌گیرد تا برای حل آن‌ها طرح‌های نوآورانه خود که در سطوح فناوری ۲ به بالا قرار دارند را ارائه دهند. هنگامی که نیاز به وجود بستر و زیرساخت برای پرورش و رشد طرح‌های نوآوران حس می‌شود، جهاددانشگاهی ورود پیدا می‌کند. در این مرحله به کمک همه بازیگران زیست‌بوم فناوری نیاز داریم.

بلوریان افزود: از دیگر دلایلی که جهاددانشگاهی را به عنوان سازمانی برای ایجاد و توسعه فناوری‌های تخصصی آماده می‌کند، وجود ساختاری به نام سازمان تجاری‌سازی جهاددانشگاهی است که در آن به ایده‌های ارزشمند کمک می‌شود تا پرورش یابند و از نظر فنی و تخصصی بررسی می‌شوند.

وی به بیان اهداف این رویداد ملی پرداخت و گفت: از اصلی‌ترین اهداف این رویداد، تبیین جایگاه‌ آزمایشگاه‌های ساخت سریع در توسعه نوآوری و افزایش تاب‌آوری صنایع غذایی است. قطعا با تامین بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز فناوران و همچنین کمک به تجاری‌سازی ایده‌هایشان، آنان را حمایت خواهیم کرد. 

دبیر علمی اولین رویداد ملی فبین‌فود با بیان اینکه در تبیین اهمیت ایجاد فب‌لب ۳ پیش‌رویداد برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از نیازها و طرح‌های رسیده به این رویداد، گفت: عمده نیازهایی که از صنایع دریافت کردیم در حوزه مواد اولیه، فرمولاسیون و فرآوری موادغذایی بود. در طرح‌ها نیز عمده آنچه دریافت کردیم در حوزه فرمولاسیون و فرآیندهای تولید در صنایع غذایی و مواد اولیه صنعت غذاست.

بلوریان به فرآیند ارزیابی طرح‌ها اشاره و اظهار کرد: ۸۸ طرح از سوی فناوران و نوآوران دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی دریافت شد که برای بخشی از آن کارفرمای مشخصی نداشتیم و در قالب پوستر در این رویداد ارائه شده است. پس از طی مراحل اولیه ۲۸ طرح وارد کمیته علمی و داوری شدند.  در نهایت ۱۸ طرح منتخب شد که طی جلسات متعدد با کارفرمایان پروژه‌ها چکش‌کاری شدند که امروز معرفی و تفاهم‌نامه‌های آن امضا خواهند شد.

وی با تأکید بر اهمیت دست‌یابی به محصول در این پلتفرم بیان کرد: تمام تلاش‌مان این است که پژوهش را صرفا برای پژوهش انجام ندهیم، پژوهش باید خروجی مشخصی داشته باشد، ساخت نمونه اولیه و خدمات تخصصی آزمایشگاهی را در جهاددانشگاهی خراسان رضوی در دستور کار قرار داده‌ایم تا طرح‌های ارزشمند را با توجه به تجارب ارزشمندی که در پژوهشکده صنایع غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی داشته‌ایم، اجرا کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جایزه سالانه یونسکو به خبرنگاران غزه اعطا شد
  • توسعه ظرفیتهای آموزش زبان فارسی در جمهوری خودمختارنخجوان
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • اولین دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران راه‌اندازی شد
  • افتتاح اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • جایزه یک میلیارد تومانی شیخ مفید به ۱۰۰ استاد منتخب شاگردپرور اعطا شد
  • اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران افتتاح شد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس