Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@15:10:30 GMT

سایه سنگین تورم بر سفره فقرا

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۹۷۴۴

سایه سنگین تورم بر سفره فقرا

تورم سالانه فقیر‌ترین دهک جامعه در اردیبهشت ماه ۴۱.۲ درصد برآورد شده است، این بالاترین تورم به ثبت رسیده در میان تمامی دهک‌ها است. بنا به گزارش منتشر شده از مرکز آمار ایران از تورم سالانه دهک‌های هزینه‌ای در اردیبهشت ۱۴۰۱، نرخ تورم سالانه کل برای دهک اول که فقیر‌ترین دهک جامعه محسوب می‌شود از سایر دهک‌ها بالا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد تورم اقلام خوراکی در یکسال گذشته به طور چشمگیری بالاتر از تورم غیر خوراکی‌ها و خدمات بوده است. از منظر اقتصاد کلان این امر به معنی فشار تورمی بالا بر روی اقشار فقیر جامعه است.

بالاترین تورم برای فقیر‌ترین مردم
نرخ تورم سالانه کل در اردیبهشت سال جاری ۳۸.۷ درصد به ثبت رسیده است، به بیان ساده‌تر سطح عمومی قیمت‌ها در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۱ نسبت به سطح عمومی قیمت‌ها در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۸ درصد افزایش داشته است. تورم سالانه برای دهک‌های هزینه در دومین ماه سال جاری از بازه ۳۷.۷ تا ۴۱.۲ به ثبت رسیده است که کم‌ترین تورم متعلق به دهک نهم و بیشترین تورم سالانه به دهک اول که فقیر‌ترین دهک جامعه محسوب می‌شود اختصاص یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌ده تورم سالانه برای‌های فقیر جامعه در مقایسه با دهک‌های ثروتمند جامعه بیشتر بوده است، به طوری که میانگین تورم برای پنج دهک فقیر‌تر ۴۰ درصد و میانگین تورم برای پنج دهک ثزوتمند‌تر ۳۸ درصد بوده است. بر همین اساس می‌توان اذعان داشت در یکسال گذشته تورم مهمان سفره فقرا بوده است. البته تورم ماهانه اردیبهشت برای دهک‌های بالاتر بیشتر از دهک‌های پایین بوده است.

تورم سالانه خوراکی‌ها
تورم سالانه خوراکی در اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۴۹.۲ درصد به ثبت رسیده است. تورم اقلام خوراکی، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای دهک‌های هزینه اختلاف چندانی نداشته است، به بیان ساده‌تر تمامی دهک‌های هزینه‌ای از منظر خوراکی‌ها یک میزان تورم را حس کرده اند. بالاترین تورم سالانه خوراکی در اردیبهشت ماه به دهک دهم که ثروتمند‌ترین دهک جامعه محسوب می‌شود با ۵۰ درصد تعلق دارد. کم‌ترین تورم نیز به دهک سوم با تورم سالانه ۴۸.۶ درصد تعلق دارد. این شاخص برای دهک اول که فقیر‌ترین دهک است ۴۹.۳ درصد برآورد شده است.

تورم پایین برای اقلام غیر خوراکی
تورم سالانه اقلام غیر خوراکی در دومین ماه سال جاری ۳۳.۳ درصد به ثبت رسیده است. پایین‌ترین تورم سالانه اقلام غیر خوراکی در اردیبهشت ۱۴۰۱ برای دهک ششم با ۳۱.۷ درصد بوده است، بالاترین تورم نیز در این شاخص به ثروتمند‌ترین دهک ایران با ۳۵ درصد تعلق دارد. تورم غیر خوراکی برای دهک اول نیز ۳۲.۱ درصد برآورد شده است.

به کلی می‌توان گفت که تورم سالانه غیر خوراکی‌ها و خدمات در اردیبهشت ۱۴۰۱ برای دهک‌های یکم تا نهم در یک محدوده قرار دارد و تنها دهکی که تورمش کمی با سایر دهک‌ها در این شاخص اختلاف دارد دهک دهم است.

ابهامی در تورم سالانه دهک‌ها است؟
همانگونه که در سطور بالاتر نیز گفته شد تورم سالانه کل در اردیبهشت ماه برای دهک‌های فقیر‌تر و الخصوص دهک اول بالا‌تر بوده است. این موضوع در حالی رقم خورده است که تورم اقلام خوراکی و هم تورم اقلام غیر خوراکی برای دهک دهم بالا‌تر از دهک اول بوده است، با این حال چگونه تورم سالانه کل برای دهک اول بالاتر از دهک دهم است؟

به طور کلی اقلام خوراکی در سبد مصرفی دهک‌های فقیر‌تر سهم بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد تا سهم خوراکی‌ها در سبد مصرفی دهک‌ها بالاتر. به بیان ساده‌تر چنانچه تورم در اقلام خوراکی‌ها بالا باشد، فشار تورمی در کل بر دهک‌ها فقیر جامعه بالا‌تر خواهد بود. با توجه به اینکه تورم سالانه اقلام خوراکی بالغ بر ۱۶ درصد بیشتر از تورم غیر خوراکی‌ها و خدمات بوده است، همین امر باعث شده است تا در کل فشار تورمی که دهک‌ها پایین و فقیر در یکسال گذشته تجربه کرده اند بالا باشد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اقتصاد ایران تورم فقر اقتصاد کلان تورم سالانه اردیبهشت ۱۴۰۱ اقلام غیر خوراکی ثبت رسیده تورم سالانه کل ترین دهک جامعه بالاترین تورم دهک های هزینه اقلام خوراکی برای دهک اول برای دهک تورم اقلام ترین تورم خوراکی ها دهک دهم فقیر تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۹۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، تنش‌های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داده، اما بالا رفتن ارزش دلار و نرخ تورم در آمریکا احتمال کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین آورده و مانع بالا رفتن بیش از حد قیمت نفت شده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریایی شمال امروز با ۴۹ سنت معادل ۰.۵۵ درصد افزایش به ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۴ درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۸۵ سنت معامله می‌شود.

نگرانی در مورد عرضه نفت در ادامه تنش‌های خاورمیانه از قیمت آن حمایت می‌کند.

بنجامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت هرگونه حکمی از سوی دیوان کیفری بین المللی که در حال تحقیق در مورد حمله هفتم اکتبر حماس به رژیم صهیونیستی و حمله این رژیم به غزه است، هیچ تاثیری بر اقدامات این رژیم ندارد، اما می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.

رژیم صهیونیستی حمله به رفح را در روز پنج شنبه و علی رغم هشدار متحدانش در مورد تلفات بالا در این منطقه آغاز کرد.

تحلیلگران عقیده دارند این عوامل ژئوپلیتیکی تاثیر تورم بالا را خنثی کرده و از قیمت نفت حمایت می‌کند.

اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز گذشته منتشر شد نشان داد تورم در این کشور در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس، ۲.۷ درصد افزایش داشته که بالاتر از هدف بانک مرکزی این کشور است.

انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در اجلاس خود در هفته آینده ثابت نگه دارد.

این اطلاعات اقتصادی نشان می‌دهد نباید به این زودی‌ها منتظر پایین آمدن نرخ بهره بود.

در این بین، ارزش دلار به بالاترین رقم در برابر ین طی ۳۴ سال گذشته رسیده که یکی از دلایل آن بالا رفتن نرخ تورم بوده است.

از طرف دیگر، هیثم القیس، دبیرکل اوپک گفت پایان نفت به این زودی‌ها فرا نمی‌رسد. سرعت تقاضا برای انرژی تا حدی است که انرژی‌های جایگزین نمی‌توانند جای نفت را بگیرند؛ بنابراین تمرکز باید بر کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای باشد نه استفاده از نفت.

دیگر خبرها

  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن