Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی ضمن ضروری دانستن تامین مالی تولیدکنندگان از سوی سیستم بانکی کشور، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات تامین مالی زنجیره‌ای روش خوبی برای تحقق این هدف خواهد بود.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «یحیی لطفی‌نیا» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ضرورت‌های لازم برای تامین مالی زنجیره‌های تولید کالا‌های اساسی کشور پس از توزیع عادلانه یارانه‌ها اظهارکرد: از اواخر اردیبهشت سال جاری دولت سیزدهم به منظور حمایت از دهک‌های کم درآمد جامعه تصمیم با حذف ارز ترجیحی و تخصیصی یارانه نقدی آن به دهک‌های کم درآمد، به جای اعطای آن در حلقه نخست زنجیره توزیع، آن را به حلقه آخر یعنی مردم پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این کارشناس اقتصادی با اشاره به گرانی برخی از کالا‌های مهم و اساسی مانند روغن و انواع لبنبات به تشریح علت وقوع این افزایش قیمت پرداخت و گفت: تا قبل از انجام این تصمیم دولت یارانه‌های مرتبط به این کالا‌ها را در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی تخصیص می‌داد. اکنون همزمان با توزیع عادلانه یارانه‌ها، واردکنندگان حاضر در بخش واردات نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی ملزم به آن شدند که در جریان واردات این کالا‌ها از نرخ نیمایی استفاده کنند.


وی درباره این که انجام این سیاست چه تاثیری بر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی کشور خواهد گذاشت، توضیح داد: حال با درنظر گرفتن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش ۵.۵ تا ۶ برابری قیمت نهاده‌های تولیدی کالا‌های اساسی، به تبع هزینه‌های تولید این کالا‌ها نیز برای تولید کنندگان افزایش می‌یابد. در چنین شرایط تولیدکننده نیاز بیشتری برای ادامه تولید کالای خود خواهد داشت.


لطفی‌نیا در ادامه استفاده از ذخایر شخصی و یا دریافت تسهیلات بانکی را به عنوان دو روش موجود در تامین این نقدینگی برای ادامه فعالیت واحد‌های تولیدی بیان کرد و گفت: بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده، میزان ارزش واردات برخی از کالا‌های محاسبه شده با ارز ترجیحی رقمی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است که از این ۱۵ ملیارد دلار یعنی ۷۵ درصد از کل واردات انجام شده از محل این منابع ارزی مربوط به کالا‌های اساسی و مواد اولیه بوده است.


این کارشناس اقتصادی تصرح کرد: حال با توجه به نکات مطرح شده، بخش تولید کشور در شرایط فعلی نیازمند نقدینگی بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای تامین مالی خطوط تولید خود هستند. چنانچه سیستم بانکی نتواند در شرایط فعلی اقدام به تامین مالی واحد‌های تولیدی کند ما شاهد ایجاد رکود در خط تولید این بخش خواهیم بود.

 

وی همچنین درباره تسهیلات پرداختی در فرودین سال ۱۴۰۱ نیز گفت: در جدید‌ترین گزارش بانک مرکزی پیرامون تسهلات پرداختی نظام بانکی به بخش‌های اقتصادی کشور این گونه آمده است که طی این مدت یک ۱۴۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که از این میزان رقمی بالغ بر ۱۰۸ میلیارد تومان یعنی ۷۶.۲ درصد از این تسهیلات صرف پرداخت سرمایه در گردش شده است.


لطفی‌نیا در پایان تاکید کرد: در نتیجه چنین مسئله‌ای می‌توان این انتظار را در ذهن داشت که با ادامه روند فعلی و به دلیل تشدید فزاینده تولیدکنندگان برای دریافت سرمایه در گردش، فشار قابل ملاحظه‌ای بر سیستم بانکی کشورو به دنبال آن بانک مرکزی وارد شود، موضوعی که می‌تواند در نهایت باعث افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی کشور شود. در چنین شرایطی سیاست‌گذاران اقتصادی کشور برای جلوگیری از بروز مشکلات این موضوع باید تامین مالی واحد‌های تولیدی را به سمت تامین زنجیره‌ای سوق دهند.


پایان پیام//

برچسب ها: سرمایه در گردش ، تامین مالی ، تسهیلات بانکی ، تامین مالی زنجیره‌ای ، یارانه نقدی ، اصلاح نظام یارانه‌ای لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000RXF

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سرمایه در گردش تامین مالی تسهیلات بانکی تامین مالی زنجیره ای یارانه نقدی اصلاح نظام یارانه ای تامین مالی زنجیره کارشناس اقتصادی اقتصادی کشور زنجیره ای کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۹۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد

امروز با حضور وزیر اقتصاد از برات الکترونیکی زنجیره تامین رونمایی شد که این برات قابلیت توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی، امکان تامین مالی بنگاهها، گردش اعتبار به جای وجه نقد، اعتبارسنجی اهلیت و توان بنگاه‌ها، مبارزه با پولشویی و ارتقای شفافیت مبادلات بانکی را دارد.

به گزارش ایسنا، صبح امروز با حضور سیداحسان خاندوزی ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی، آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تامین (سپامی) برگزار شد.

سامانه مدیریت یکپارچه سفته و برات الکترونیکی بر اساس بند (ج) ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور و سایر قوانین و مقررات موضوعه ایجاد شد.

ضرورت تامین مالی بنگاههای فعال شبکه زنجیره تامین مالی، رفع موانع موجود در مدیریت جریان نقدینگی و سرمایه در گردش در زنجیره تامین مالی و لزوم نوآوری و تعریف ابزارهای جدید و مطمئن برای بهره گیری در زنجیره تامین مالی از کارکردهای کلیدی برات الکترونیکی است.

توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ خزانه داری کل کشور و طراحی و پیاده سازی برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین مالی پیاده سازی از کارکردهای این ابزار است.

از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه می توان به طراحی تمام فرآیندهای برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین از مرحله صدور، قبول ظهرنویسی، انتقال، تسویه کامل، تدریجی و تنزیل اشاره کرد.

برات الکترونیکی از قابلیتهایی همچون زنجیره تامین با قابلیت توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی، امکان تامین مالی بنگاهها، گردش اعتبار به جای وجه نقد، اعتبارسنجی اهلیت و توان بنگاهها، مبارزه با پولشویی و ارتقای شفافیت مبادلات بانکی برخوردار است.

برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین به صورت کاملا الکترونیکی و برخط و با امضای دیجیتال تمام ذی نفعان صادر می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است
  • مسدود شدن مسیر‌های انحراف در تسهیلات تولید با برات الکترونیکی
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • رونمایی از برات الکترونیک زنجیره تامین مالی
  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست
  • استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور
  • خاندوزی: جعبه ابزار تامین مالی برای تحقق جهش تولید آماده شد
  • برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد
  • چرا شرکت‌ها مشکل تامین مالی دارند؟