بعضی کنسرتهای پاپ شبیه سیرک شده اند!
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۱۹۹۹۹
به گزارش همشهری آنلاین، محمد شعبانی بیان کرد: امروزه در کشور ما برخی از تهیهکنندگان موسیقی روی افرادی سرمایهگذاری میکنند که چهره و ظاهر خوبی دارند و در اینستاگرام افراد زیادی آنها را دنبال میکنند که بدین طریق بتوانند کسب درآمد بالایی داشته باشند. ولی ۲۰ سال پیش اگر کسی قصد خواننده شدن داشت، هنرمندی مانند استاد محمد نوری از آنها میخواست که با حضور در وزارت فرهنگ از آنها تست بگیرد و بررسی کند که آیا توانایی خواننده شدن را دارند یا نه؟
اینبار موسیقی «تک تیرانداز» و «مردبازنده» را بشنوید | تازههای موسیقی چرا برخی خوانندهها در کنسرتهایشان لب میزنند؟ | روایتی.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شعبانی درباره علت باور عمومی نسبت به ساده گماشتن خوانندگی اظهار کرد: ما با فرضیه راحت بودن خوانندگی بزرگ شدهایم؛ چراکه در بیشتر خانوادههای ایرانی چند نفر را داریم که در جمعها میخوانند و اتفاقا با تعریف و تمجید اطرافیان و این سوال که «چرا خواننده نمیشوی» مواجه میشوند و البته که براساس آنچه طی سالها همکاری با قشر موسیقی و سطح سواد برخی خوانندهها دیدهام، همین تعریف و تمجید فامیل در نهایت باعث شده که افرادی با فرضیه راحت بودن خوانندگی وارد آن شوند.
این موزیسین درباره تأثیر برنامههای استعدادیابی صدا و سیما در آسان به نظر رسیدن خوانندگی بیان کرد: صدا و سیما برای متقاضیان خوانندگانی در این برنامهها گزینش محکم و درستی ندارد که بررسی کند آیا آن فرد توانایی کافی برای شرکت و به نمایش گذاشتن یک اجرای موسیقی را دارد یا نه؟ به همین جهت با داشتن ارتباطات کافی میتوان به راحتی در صدا و سیما حضور پیدا کرد.
وی درباره علت علاقه مردم به حوزه خوانندگی نسبت به سایر حوزههای موسیقی گفت: مهمترین دلیل این است که یک خواننده به خاطر دیده و مطرح شدنش مخاطب بیشتری دارد تا یک نوازنده. من ۱۵ سال است که در حوزه موسیقی فعالیت میکنم و با خیلی از خوانندگان و افراد مطرح موسیقی کار کردهام ولی حتی اندازه خوانندهای که رزومه هنریاش به یک سال هم نمیرسد، ولی یکی از آهنگهایش محبوب شده، دیده نشدهام.
مراقبت از استعدادهاشعبانی افزود: در حوزه موسیقی صنف درست و درمانی نداریم که بخواهد برخی مراقبتها را انجام دهد و استعدادها را مدیریت کند. این خلأ موجب شده عدهای از تهیه کنندگان استعدادها را تنها برای بیزینس انتخاب کنند. مصداق بارز نبود مدیریت در هدایت استعدادها، هنرجویان بااستعدادی هستند که من به عنوان استادشان مسیر را به آنها نشان میدادم و تا جایی هم خوب پیش میرفتند ولی به دلیل اینکه جایی برای فعالیت و نمایش هنر خود نداشتند، پس از مدتی موسیقی را رها میکردند.
نقد داوری عصر جدیداین نوازنده پرکاشن درباره وضعیت داوری برنامه عصر جدید و اینکه همه آنها تخصصی در موسیقی ندارند هم توضیح داد: داورانی که در برنامههای مشابه خارجی حضور دارند، حتی اگر در حوزههایی غیر از موسیقی فعالیت داشته باشن، د ولی در زمینه موسیقی اطلاعات کافی دارند. مثلا در برنامه «عصر جدید» یک دوره آریا عظیمینژاد حضور داشت که موسیقیدان خوبی به لحاظ علمی و نوازندگی است، ولی افراد دیگری که داوری میکنند شاید توانایی او را نداشته باشند. اگر بخواهند کیفیت داوری بهبود پیدا کند، باید افرادی را انتخاب کنند که همه رشتههای هنری را به خوبی بشناسند، مهارت کافی داشته باشند و داوری درباره شرکتکنندگان موسیقی را تنها به داوری که موسیقیدان است، نسپارند.
زنده نبودن اجرای کنسرتهاشعبانی درباره زنده نبودن اجرا در کنسرتها هم بیان کرد: کیفیت بعضی از کنسرتهای موسیقی پاپ کاهش یافته و این امر باعث شباهت این کنسرتها به سیرک شده است؛ به دلیل اینکه در این کنسرتها موسیقی زنده اجرا نمیشود و نوازندگان قطعهای که قرار است اجرا شود را پلیبک میکنند، در بعضی از کنسرتها از نوازندگان بیتجربه استفاده میشود، دستمزدها پایین آمده و بیشتر از اینکه به کیفیت کار نوازنده اهمیت داده شود، شوآف و ظاهر آنها مدنظر است؛ به گونهای که ممکن است نوازنده توانایی لازم را نداشته باشد ولی به علت تعداد بالای افرادی که او را در فضای مجازی دنبال میکنند با خوانندگان مشهور روی صحنه برود.
کد خبر 679973 منبع: ایسنا برچسبها موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا عصر جدید - تلویزیون موسیقی - جشنواره - نمایشگاه - نشست تلویزیون - صدا و سیمامنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: عصر جدید تلویزیون تلویزیون صدا و سیما صدا و سیما عصر جدید کنسرت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۱۹۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/