Web Analytics Made Easy - Statcounter

"هما داودی گرمارودی" وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای البرز درباره «حبس‌زدایی» از بدهکاران مهریه، «تعیین حق ثبت برای مهریه‌های سنگین» و «تسهیل طلاق عسر و حرجی زنان در صورت بخشش تمام مهریه» به عنوان آخرین تغییرات طرح «اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه» در مجلس گفت: این یک موضوع مفصل است و باید از بُعد مبانی به این موضوع نگاه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا فقط حق زن این است که برای او چند سکه به عنوان مهریه در نظر گرفت؟ از سال ۵۴ قانون منع بازداشت بدهکاران مالی را داشتیم که بدهکار بابت بدهی مالی بازداشت نمی‌شد که این قانون برداشته شد. اما در حال حاضر قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی با فراز و نشیب‌های فراوان در حال اجرا است اما آیا مشکلی نه فقط از بدهکاران مهریه بلکه از کل بدهکاران مالی رفع شده است؟

این وکیل دادگستری با بیان اینکه بحث پرداخت بدهی به طور کلی یک جنبه اجتماعی و اخلاقی دارد، ادامه داد: در مورد مهریه اگر بگوییم فقط مهریه حق زنان است و حق زنان را فقط به یک حق مالی تنزل دهیم آن هم حقی که یا عندالاستطاعه است یا عندالمطالبه، کافی نیست. به علاوه مهریه اگر عندالمطالبه هم نوشته شود، واقعا در بسیاری از موارد عندالمطالبه هم نیست، چراکه وقتی مرد ندارد می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم؟ و از طرفی اگر به زندان برود آثار اجتماعی و خانوادگی سوئی دارد. بنابراین مسئله مهریه باید به صورت مبنایی حل شود.

به گفته گرمارودی باید حقوق زن و مرد در خانواده بازنگری شود و یک نظام حقوقی و مالی با یک مبنای خاص تعریف شود تا حق زن و مرد پایمال نشود.

وی با بیان اینکه در زندگی باید حقوق انسانی زن و مرد تامین شود، ادامه داد: بحث دیگر این است که باید ببینیم چرا جامعه به تعیین این مهریه‌های سنگین رسیده است؟ دلیلش این است که اگر زن در زندگی با مشکلی مواجه شود از مهریه به عنوان یک اهرم استفاده کند و این مهریه برای آن‌ها تضمین باشد. چرا این ضمانت اجرا با موارد دیگری جایگزین نشود و به زنان حق‌ها و اهرم‌های دیگری بدهیم که مجبور نشوند به تعیین مهریه‌های سنگین متوسل شوند؟

این وکیل دادگستری تصریح کرد: اینکه بگوییم به اسم حقوق زن، مردان به زندان بروند صحیح نیست و نظام خانواده و نظام اجتماع را بر هم می‌زند و واقعا مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. اما از طرف دیگر زنانی را داریم که برای طلاق سالهاست که در دادگاه‌ها رفت و آمد می‌کنند و نمی‌توانند مشکلات و دعوی خود را ثابت کنند. به طور مثال نمی‌تواند اثبات کند که همسرش او را کتک می‌زند یا نمی‌تواند اثبات کند که همسرش نفقه نمی‌دهد. تنها راه زن این است که از اهرم فشار که همان مهریه است استفاده کند.

گرمارودی با تاکید بر اینکه معتقدم باید به صورت مبنایی نظام مالی زوجین و نظام حقوقی زوجین در خانواده را بازنگری کنیم، خاطرنشان کرد: این قوانین و مقررات ممکن است به صورت مقطعی به عنوان مسکن عمل کند اما نمی‌تواند به صورت اساسی به حل مشکل بپردازد، باید این مشکل به صورت کلی رفع شود و باید بازنگری اساسی در نظام مالی وحقوقی زوجین داشته باشیم.

وی در بخش دیگری درباره تسهیل طلاق عسر و حرجی زنان در صورت بخشش تمام مهریه گفت: این موضوع پاک کردن صورت مسئله است اینکه به زن بگوییم باید همه حق و حقوق خود را ببخشد تا طلاق بگیرد درست نیست. باید برای زن هم حقوقی در نظر گرفته شود. در این طرح آمده است که اگر زن بخواهد طلاق عسر و حرجی بگیرد با بذل همه مهریه‌اش امکان‌پذیر است. اگر بحث عسر و حرج باشد و بتواند آن را ثابت کند، زن می‌تواند با دریافت مهریه طلاق بگیرد. چرا باید ببخشد. مردی که کتک می‌زند یا بدون اجازه همسر دوم اختیار کرده است یا محکومیت کیفری دارد زن اگر طبق قانون، عسر و حرج خود را ثابت کند با اذن قاضی می‌تواند طلاق بگیرد و همه حق و حقوق خود را دریافت کند.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: قاضی به ولایت و وکالت از سوی زوج ممتنع، در شرایط عسر و حرج زن را طلاق می‌دهد بنابراین باید همه حق و حقوق زن را بدهد اگر هم بحث بخشش حق و حقوق زن است مربوط به شرایط عسر و حرج نیست اما طلاق عسر و حرجی با بذل مهریه، نادیده گرفتن حقوق زنان است.

گرمارودی گفت: این مسئله باید با حضور حقوقدانان و متخصصان حقوق خانواده به صورت مبنایی بررسی و بازنگری شود ما سال‌هاست که با طرح‌ها و لوایح گوناگون خواسته‌ایم این مسئله را درمان کنیم اما مشکل حل نمی‌شود و سرجای خود باقی مانده است بنابراین اگر کار مطالعاتی عمیق انجام دهیم و مبنای نظام مالی زوجین را تعریف کنیم فکر می‌کنم مشکل به صورت اساسی حل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: مهریه‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه مشمول پرداخت ۲ درصد «حق ثبت» می‌شوند؟

۴۷۴۷

کد خبر 1636335

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: طلاق مهریه حق و حقوق زن و مرد حقوق زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۰۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی

ما در جامعه امروزی، مادران بی‌شماری را می‌یابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزش‌های مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم می‌برند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، در حقیقت خودشان هستند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی از معنویت سخن به میان می‌آید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن می‌شود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک‌ زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت می‌دهد، برای آن هدف تعیین می‌کند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری می‌کند.

اما نقش زنان در معنویت‌بخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان می‌توانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با دکتر مژگان خان‌بابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، به بررسی نقش زنان در معنویت‌بخشی به زندگی پرداخته است.

معنویت؛ تلاشی برای درک‌ زندگی واقعی

«معنوی و معنویت» منسوب به معنا، غالباً در مقابل ظاهری، مادی و صوری به کار می‌رود. واژه «معنویت» را شاید بتوان با این آیه قرآن به خوبی بیان کرد: «كَذَلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» (سوره رعد؛ آیه 17) در این آیه حق ثابت و ماندنی، و باطل همچون کف روی آب، ناپایدار و زوال‌پذیر معرفی شده است. این آیه می‌تواند مقایسه ظاهر و معنا باشد.

وقتی از معنویت سخن به میان می‌آید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن می‌شود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک‌ زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت می‌دهد، برای آن هدف تعیین می‌کند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری می‌کند.

اما نقش زنان در معنویت‌بخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان می‌توانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟

آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی

نقش زنان در معنویت‌بخشی به زندگی

برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، کافی است تنها به یکی از روایات قرآنی، آن هم روایتی که تنها در آن روایت، نام زنی به صراحت آمده است، مراجعه کنیم. داستان حضرت مریم بنت عمران، یکی از چهار زن برگزیده عالم که مادرش پس از وضع حمل از اینکه دختری زاده، نگران است: «وَ لَیسَ الذَّکَرُ کَالاُنثَی» (آل عمران/ آیه 36)

اما همین دختر چنان به تربیت معنوی خود مشغول می‌شود و از خود آغاز می‌کند که سرمشق و الگوی پیامبر خدا می‌گردد: «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکَرَیَّا المِحرابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزقًا» (همان سوره/ آیه 37) پیامبری که خود متصل به منبع وحی است، می‌پرسد: «یَا مَریمُ اَنَّی لَکِ هَذَا» (همان آیه).

شاید این بخش از آیه همان حلقه مفقوده در جامعه زنان امروزی باشد. ما در جامعه امروزی، مادران بی‌شماری را می‌یابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزش‌های مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم می‌برند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، درحقیقت خودشان هستند.

آنها غافل از اینکه شبانه‌روز توسط فرزندانشان رصد می‌شوند و فرزندان آنها با چشمانی تیزبین الگوهای زندگی خود را در مادران خود جستجو می‌کنند، به جای پرداختن به رشد معنوی خود، فرزندان را به دست کسان دیگری، خواسته یا ناخواسته می‌سپارند و از نقش اصلی خود در این فرایند کاملاً غافل می‌شوند: «یَا ایُّها الّذینَ آمَنُوا عَلیکُم اَنفُسَکم» (المائده/ 105)

در روایت حضرت مریم سلام الله علیها، هر بار حضرت زکریا علیه السلام نزد او می‌رود، رزقی می‌بیند: هر بار رزقی، یعنی هر بار ثمره و پاداش فعلی الهی متفاوت از دیروز و فردا.

سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!
 

معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی

معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی: «مَنِ اِسْتَوَى یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» این الگو چنان تأثیرگذار است که پیامبر الهی را به حرکت درآورده، او را از ناامیدی از درگاه الهی که متناسب با شأن پیامبری‌اش نیست، به سوی امید «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِیَّةً طَیِّبَة» (همان سوره/ آیه 38) و امیدبخشی : «وَ امرَاتِی عَاقِر» (همان سوره/ آیه 40) به حرکت درمی‌آورد.

آنچه که از زنان در جامعه امروزی انتظار می‌رود؛ یعنی توجه به معنویت و پرهیز از روزمرگی و معنابخشی به زندگی خود و اطرافیان (خانواده)، ایجاد شوق، پویایی، تحرک و نشاط معنوی در زندگی با متصل شدن به خالق هستی و ایجاد رابطه دوستی با تنها دوست اطمینان‌بخش و مطمئن: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد/آیه 28)

سپس داستان از انحصار در خانواده و اطرافیان درآمده، خطاب آن جهانی می‌شود: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (همان سوره/آیه 42) رسالت مریمی که در واقع پیامبر نیست، از حوزه خانواده و عشیره به جهانیان گسترش می‌یابد.

این داستان، ذهن خواننده را به رسالت پیامبران بزرگ الهی و از جمله پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله نزدیک و منتقل می‌کند. آنجا که از حوزه عشیره و خانواده: «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» (الشعراء/ 214) و مخاطبینِ خاصِ«رِحْلَة الشِّتَاءِ وَالصَّیفِ» (قریش/آیه2) به دعوتی جهانی : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» (الحجر/ آیه 95) گسترش می‌یابد.

رسالت معنوی حضرت مریم سلام الله علیها از خود شروع می‌شود، به خانواده می‌رسد و از آنجا به خارج از خانواده و جهانیان منتقل می‌شود. این، نقش معنوی یک زن از نگاه قرآنی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع‌ اصلی حقوق زنان است
  • در «اندرونی»؛ از جمع گرم حرمسرا تا عکس اینستاگرامی فخرالتاج!
  • منشور مشاوره خانواده تدوین و نهایی شد
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • کنعانی: آمریکا با سرکوب دانشجویان حقوق‌بشر را نادیده گرفت
  • بودجه مربوط به زنان و خانواده کافی نیست
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی