Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت در صورت لغو تحریم‌ها علیه کشورش حاضرند غلات صادر کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد در صورتی که تحریم‌ها علیه کشورش لغو شود، حاضرند با صادرات غلات بدون محدودیت از جمله صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه نیز موافقت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس بیانیه کاخ کرملین، پوتین طی تماس تلفنی با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درباره تحولات اخیر در اوکراین تبادل نظر کرده‌ است.

وی در این تماس‌های تلفنی با اشاره به اینکه ارسال سلاح توسط غرب به اوکراین خطرناک است، اظهار داشت که در این راستا وضعیت بی‌ثبات‌تر و بحران انسانی تشدید خواهد شد.

طبق بیانیه فوق، در این گفت‌وگوهای تلفنی وضعیت تامین امنیت غذایی جهانی به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پوتین دلایل واقعی مشکلات تامین مواد غذایی را نتیجه سیاست‌های غلط اقتصادی و مالی کشورهای غربی و همچنین مخالفت با روسیه عنوان کرده است.

پوتین گفت: روسیه به نوبه خود آماده کمک به یافتن گزینه‌هایی برای صادرات غلات بدون محدودیت، از جمله صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه است. افزایش عرضه کود و محصولات کشاورزی روسیه نیز به تنش زدایی از بازار جهانی مواد غذایی کمک خواهد کرد که البته نیاز به رفع محدودیت‌های تحریمی مربوطه دارد.

در همین حال، در حالی که شرق اوکراین همچنان دستخوش تحولات ناشی از تهاجم نظامی گسترده روسیه است کی‌یف روز دوشنبه از بازپس‌گیری بخشی از منطقه خرسون در جنوب این کشور خبر داد.

از سوی دیگر سیورودونتسک، بزرگ‌ترین شهر منطقه لوهانسک واقع در استان دونباس یکشبه شب زیر آتش سنگین توپخانه ارتش روسیه قرار داشت و نیروهای اوکراینی بر ادامه مقاومت برای حفظ این منطقه تاکید کردند.

همزمان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه برای نخستین بار از زمان شروع جنگ در فوریه گذشته در بخشی از مناطق شرقی این کشور حضور یافت و از منطقه تازه بازپس گرفته شده خارکیف دیدن بازید کرد.

 

آخرین خبرها، تحولات و رویداد‌های 

 

ارتش روسیه به شهر سیورودونتسک رسید

فرماندار منطقه لوهانسک روز دوشنبه اعلام کرد که ارتش روسیه به شهر «سیویرودونتسک» در شرق اوکراین رسیده است و برای تصرف کامل آن به حملات هوایی و توپخانه‌ای به این شهر ادامه می‌دهد.

سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک ضمن اشاره به نبردهای سنگینی که در این بخش از شرق اوکراین در جریان است شرایط موجود برای ساکنان «سیویرودونتسک» را بسیار دشوار توصیف کرد و از کشته شدن دو غیرنظامی و زخمی شدن پنج نفر دیگر در پی بمباران‌های اخیر در این شهر خبر داد.

از سوی دیگر مقامات مسئول در «لیسی‌چانسک»، شهر همجوار «سیویرودونتسک» تاکید کردند که این شهر همچنان در دست نیروهای اوکراینی است و عملیات تخلیه غیرنظامیان در آن در جریان است.

دو شهر یاد شده آخرین شهرهای بزرگ در منطقه لوهانسک واقع در شرق اوکراین هستند که روسیه هنوز کنترل آنها را در دست نگرفته است.

 

اوکراین از پیشروی در منطقه خرسون خبر داد

ستاد کل ارتش اوکراین با انتشار پیامی در صفحه فیس‌بوک خود ضمن اشاره به پیش‌ روی نیروها به سمت خرسون و بازپس‌گیری بخشی از اراضی این منطقه جنوبی نوشت: خرسون! منتظر باش! ما نزدیک هستیم!»

مقامات ارتش روسیه اما هنوز به ادعای کی‌یف در خصوص پیش‌روی نیروهای اوکراینی در این منطقه و شکل‌گیری خصوص دفاعی از سوی ارتش روسیه واکنشی نشان نداده‌اند.

خبر پیش‌روی نیروهای اوکراینی به سوی خرسون در حالی منتشر می‌شود که مقامات مسئول منصوب شده از سوی کرملین در این شهر جنوبی نسبت به پیوستن به روسیه ابراز تمایل کرده‌اند.

مسکو نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که ساکنان این شهر از هم‌اکنون می‌توانند برای دریافت گذرنامه روسی اقدام کنند.

 

چرا چهار عضو اتحادیه اروپا زیر چتر دفاعی ناتو نمی‌روند؟ 

پس از درخواست رسمی سوئد و فنلاند برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در حال حاضر تنها چهار کشور عضو اتحادیه اروپا در ناتو حضور ندارند: جمهوری ایرلند، قبرس، اتریش و مالت. چرا این کشورها با وجود بحران امنیتی ناشی از حمله روسیه به اوکراین به ناتو نمی‌پیوندند؟

 

ژئوپلیتیک و چالش حاکمیت

احتمالا پاسخ به این پرسش برای دو کشور قبرس و جمهوری ایرلند، چالش حاکمیت در یک منطقه جغرافیایی معین و به عبارتی یک مساله رسما ژئوپلیتیک باشد. جزیره ایرلند که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده، از یک قرن پیش حاکمیت واحد ندارد. شمال در اختیار سلطنت‌طلبان پروتستان حامی اتحاد با بریتانیا، و طبیعتا بخشی از ناتو است و جنوب، جمهوری ایرلند، تحت حاکمیت جمهوریخواهان «کاتولیک». جمهوری ایرلند تمایلی به طبعیت از سیاست‌های دفاعی همسایه شمالی ندارد. 

وضعیت در قبرس از این هم پیچیده‌تر است. بخش شمالی و ترک نشین، تنها از سوی ترکیه به رسمیت شناخته شده، در حالیکه جنوب یونانی نشین، همچنان از سوی جامعه جهانی حاکمیت مستقل قبرس است. ترکیه و یونان، دو دولتی که به صورت دوفاکتو (عملی) حاکمیت قبرس را دوپاره کرده اند، هر دو عضو ناتو هستند. با این حال چالش اعمال حاکمیت به این جزیره مدیترانه، امکان اجماع سیاسی و درخواست عضویت در ناتو را نمی‌دهد. قبرس یکی از مقاصد اصلی «سرمایه‌گذاران و کارآفرینان» پرشمار و نه‌چندان خوشنام روسی و اوکراینی است. 

 

بار سنگین تاریخ

درباره اتریش و مالت، موقعیت جغرافیایی و تاریخی، احتمالا اهمیت بیشتری دارد. اتریش همسایه مجارستان است. کشوری که در بیش از یک دهه گذشته از سوی حکومتی حامی روسیه اداره شده است. تاریخ جنگ جهانی دوم و حتی پیش از آن، تاریخ امپراتوری اتریش-مجارستان هم در تردید این کشور آلمانی زبان محصور در خشکی اروپای مرکزی برای پیوستن به ناتو بی‌تاثیر نیست. بحث‌ در پارلمان اتریش برای خروج از بی‌طرفی و پیوستن به ناتو، برخلاف فتلاند و سوئٔ به نتیجه نرسیده است. 

مالت که در دوره جنگ سرد بهشت جاسوسان در مدیترانه به شمار می‌رفت، حمایت نظامی دوفاکتوی بریتانیا و اسپانیا را دارد. دو کشوری که هر دو عضو ناتو هستند.

علاوه بر این چهار کشور، بوسنی هرزگوین، صربستان، کوزوو و مولداوی چهار دولت اروپایی دیگر هستند که به عضویت ناتو در نیامده اند. 

از زمان انحلال پیمان ورشو در سال ۱۹۹۱ میلادی، عدم تعهد معنایی دیگر یافته و ناظر به بی‌طرفی صرف در جریان مخاصمات مسلحانه است. در دوره حاضر و در پی گسترش ناتو به شرق، بی‌طرفی در عدم عضویت در این پیمان و همچنین اتحاد رسمی با روسیه معنا می‌شود.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا جنگ اوکراین ولادیمیر پوتين دونباس افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا نیروهای اوکراینی جمهوری ایرلند منطقه لوهانسک شرق اوکراین صادرات غلات ارتش روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۰۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پدافند روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی و ۶ «اتاکمز»آمریکایی را سرنگون کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز سه شنبه در بیانیه ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: یگان‌ غرب نیروهای روسیه مواضع سودمندتری را به دست آوردند به نحوی که ۵ ضدحمله نیروهای مسلح اوکراین دفع شد. دشمن حدود ۹۰ نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: یگان شرق روسیه نیروهای اوکراین را در دونتسک هدف قرار دادند، تلفات اوکراین بالغ بر ۱۰۰ پرسنل نظامی بود.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: نیروهای اوکراین در نبرد با یگان جنوب روسیه حدود ۴۴۰ پرسنل نظامی، ۲ تانک، یک خودروی زرهی و یک هویتزر ام۱۹۸ را از دست دادند.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: اما از سوی دیگر، یگان مرکز ارتش روسیه مواضع را بهبود بخشید، نیروهای اوکراین در دونتسک را هدف قرار داد و ۹ ضدحمله دفع شد. دشمن در این محور حدود ۱۴۵ نظامی را از دست داد. پدافند هوایی روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی، ۶ موشک اتاکمز آمریکایی و ۲ بمب هدایت شونده هامر ساخت فرانسه را در یک روز سرنگون کرد.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093408

دیگر خبرها

  • ۶ پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه منهدم شدند
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • پدافند روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی و ۶ «اتاکمز»آمریکایی را سرنگون کرد
  • تغییر مجدد معادلات جنگ اوکراین
  • دوگین: اوکراین نباید وجود داشته باشد!
  • «دوگین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • ۸۰۵ نظامی اوکراینی در یک روز کشته شدند
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟