Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهرا یوسف‌نژاد، مدیرگروه سلامت روان علوم پزشکی خراسان‌شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با اشاره به اینکه سقط جنین چه با تجویز پزشک و چه به صورت غیرقانونی، عوارض روحی و روانی بسیاری را برای مادر به دنبال دارد، اظهار کرد: عذاب روحی ناشی از مرگ یک موجود زنده برای مادری که به طور عمدی به سقط جنین اقدام کرده او را دچار عذاب وجدان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه از دست دادن جنین می‌تواند چرخه هورمونی را مختل کند، گفت: بنابراین می‌توان احساسات منفی بعد از سقط را به این تغییرات هورمونی هم نسبت داد.

مدیرگروه سلامت روان علوم پزشکی خراسان‌شمالی افزود: بلافاصله بعد از سقط، فرد احساس می‌کند از بار و فشار مسئولیتی بزرگ رها شده‌است و این ظاهر امر است، این چنین افرادی در ابتدا دچار وضعیتی می‌شوند که در پزشکی اصطلاحا به آن " انکار " می‌گویند.

این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: این حالت در برخی کوتاه و در برخی برای طولانی مدت ادامه دارد و گاهی حتی پس از گذشت ۱۰ سال همچنان ادامه می‌یابد.

یوسف نژاد عنوان کرد: مرور تکراری خاطرات مربوط به سقط جنین، خواب‌های تکراری در مورد سقط جنین، احساساتی نظیر آغاز روند سقط شدن، کاهش میزان پاسخگویی یا تعهد نسبت به اطرافیان و خانواده، احساس بیگانه بودن و جدایی از دیگران، افسردگی خلقی، افزایش تحریک پذیری و خصومت در برابر دیگران، کاهش تمرکز، احساس گناه از زنده بودن و احساس افسردگی، خشم، اضطراب و دردهای عصبی از دیگر عوارض روانی بعد از سقط می‌باشد.

این کارشناس مسئول اضافه کرد: افسردگی و اضطراب مادرانی که به طور عمد به سقط جنین اقدام می‌کنند در اغلب موارد به اندازه‌ای حاد می‌شود که نیازمند دارو درمانی مستمر می‌شوند و باید دوره‌های درمانی خود را تا مدت‌ها ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه سوگ بعد از سقط می‌تواند به شدت «سوگ از دست دادن یکی از اعضای خانواده» باشد، یادآور شد: ۴۰ درصد خانم‌ها بعد از سقط دچار علایم غم و اندوه، اشتیاق به داشتن بچه از دست رفته، تمایل به صحبت راجع به احساس فقدان و اختلالات خواب می‌شوند و احساس گناه و سرزنش نیز می‌تواند در مادر وجود داشته باشد.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: سقط جنين علوم پزشکی خراسان شمالی بعد از سقط سقط جنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۰۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت عمده سقط جنین مسایل فرهنگی و اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در همایش هم‌اندیشی و راهبردی مدیران بنیاد بین‌المللی یک بنیاد خیریه‌ای، گفت: امیدواریم بنیادهای خیریه‌ای در سال جدید بر دو مطلب بیش از امور دیگر متمرکز شود، اول با اشاره به شعار مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت در جهش تولید فراهم کردن شرایط اشتغال برای همه کسانی که در شرایط نامساعد قرار دارند و به طور خاص برای بانوان سرپرست خانوار لازم است و این امر ضمن کمک به تولید موجب زندگی عزتمندانه این بانوان خواهد شد.

وی افزود: مسأله دوم با توجه به چالش بزرگ جمعیتی تمرکز بر حمایت از خانواده‌ها در جنبه‌های اقتصادی و فرهنگی برای پیشگیری از سقط جنین است، آنچه پژوهش‌ها نشان می‌دهد علت عمده سقط جنین مسائل فرهنگی و بخشی از آن هم اقتصادی است که آبشار عاطفه‌ها می‌تواند با پشتیبانی از گروه‌های حامی جنین این امر را حمایت نماید.

کد خبر 6090559

دیگر خبرها

  • احساس امنیت، پایداری واحدهای اقتصادی را به‌دنبال دارد
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • جریمه ۳ میلیارد ریالی برای قاچاق کود شیمیایی
  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • آشنایی با روش میکرواینجکشن در لقاح مصنوعی
  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • نماهنگ «نحن المنتقمون» منتشر شد/ یک موسیقی برای نمایش اقتدار
  • علت عمده «سقط جنین» چیست؟
  • علت عمده سقط جنین مسایل فرهنگی و اقتصادی است
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟