Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@13:38:52 GMT

مورد اثبات شده آبله میمون در کشور نداریم

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۱۵۵۶

مورد اثبات شده آبله میمون در کشور نداریم

با گذشت کمتر از دو هفته از شناسایی ویروس آبله میمون در بریتانیا حالا خبرهای رسیده از کشورهای همسایه نشان می‌دهد که این ویروس به مرزهای کشور نزدیک شده است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی موارد ابتلا به آبله میمون به 200 مورد در 20 کشور جهان رسید.

روزنامه ایران: طبق آخرین آمار وزارت بهداشت 9 مورد مشکوک از این بیماری ویروسی در کشور شناسایی شده که نتایج تست‌های پی سی آر 5 تا 6 مورد مشکوک به آبله میمون منفی قطعی درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین به گفته معاون بهداشت، برای بقیه موارد نیز منتظر پاسخ آزمایش هستیم و الان هیچ مورد ثابت شده آبله میمون در کشور نداریم. همچنین وزیر بهداشت عصر روز شنبه در حاشیه جلسه کمیته اقدام مشترک تنظیم بازار استان اردبیل، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که موارد مشکوک آبله میمون برای آزمایش به انستیتو پاستور ارسال شده و تاکنون هیچ موردی از تشخیص این بیماری در کشور گزارش نشده است. دکتر بهرام عین‌اللهی تأکید کرد که مراقبت‌های مرزی برای شناسایی آبله میمون توسط کارشناسان بهداشتی افزایش یافته و با توجه به اینکه زیرساخت‌های کشور در حوزه تولید واکسن و پیشگیری از بیماری‌های ویروسی به‌دلیل پاندمی کرونا تقویت شده است تجربیات زیادی برای پیشگیری و مقابله با هر ویروسی در کشور فراهم است.


دکتر کمال حیدری دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه آبله میمون را بزرگنمایی نکنید گفت: تب، سردرد، بی‌حالی و غیره از علائم آبله میمون است و کشنده نیست. از طرفی در حال حاضر بخش‌های دولتی و خصوصی در زمینه آبله میمون آموزش داده شده‌اند و 85 درصد از افرادی که واکسن زده‌اند در برابر این بیماری ایمن هستند.
شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی ویروس آبله میمون جهت تشخیص بهنگام موارد مشکوک احتمالی نیز به حالت آماده باش درآمده است. دیروز همچنین رئیس انستیتو پاستور ایران از تأمین کیت‌های غربالگری ویروس آبله میمون خبر داد. طبق اعلام دکتر رحیم سروری، انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری اولیه اورتوپاکس ویروس را طراحی کرده و آماده توزیع به آزمایشگاه‌های منتخب شبکه آزمایشگاهی کشور است تا در صورت تشخیص موارد مشکوک در آزمایشات غربالگری، نمونه‌ها را برای بررسی تکمیلی به انستیتو پاستور ارسال خواهند کرد.


حساسیت‌ها نسبت به واکنش سریع و شناسایی بهنگام ویروس آبله میمون در روزهای گذشته شدت گرفته است. دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری ریاست جمهوری نسبت به نگرانی‌های ایجاد شده مبنی بر لزوم ثبت سفارش واکسن آبله از سوی ایران تأکید کرده است که اگر نیاز به تزریق واکسن آبله علیه ویروس آبله میمون مجدداً به وجود آید، باید از چند ماه قبل ثبت سفارش تولید آن صورت گیرد. قابلیت تولید واکسن آبله در کشور وجود دارد اما ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد تا به تولید در حجم انبوه برسیم.دکتر مصطفی قانعی در گفت و گو با ایسنا، درباره واکسیناسیون آبله و احتمال نیاز به تزریق مجدد آن به‌دلیل مشاهده مواردی از آبله میمونی در دنیا، گفت: بر اساس اخبار منتشر شده معمولاً کسانی که پیش‌تر واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا ۸۵ درصد نسبت به این ویروس ایمنی خواهند داشت؛ اما نکته مهم این است که واکسیناسیون عمومی زمانی انجام می‌شود که همه‌گیری بیماری پیش آید؛ درحالی که اکنون سازمان بهداشت جهانی یا سایر نهادهای بهداشتی مهم، توصیه‌ای به تزریق همگانی واکسن آبله در هیچ کجای دنیا نداشتند.


اپیدمی ویروس آبله میمون بعید است
با همه اینها در روزهای گذشته انعکاس تصاویر ضایعات پوستی افراد مبتلا به آبله میمون و مسری بودن این ویروس بازپدید به نگرانی‌های زیادی در بین مردم دامن زده است. ترس ناشی از همه‌گیر شدن این بیماری، تزریق واکسن آبله و چگونگی انتقال ویروس و میزان بستری و مرگ و میر آن موج تازه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.
ایرانیان قرن 14 را با تلقیح واکسن آبله آغاز کردند. با توجه به ریشه‌کن شدن بیماری آبله در سال 1980 در جهان واکسن آبله از برنامه رسمی واکسیناسیون خارج شد با این حال ما در این گزارش سعی کردیم پاسخ برخی سؤالات تکراری را که این روزها درباره اینکه آیا جای واکسن روی بازو مربوط به واکسن آبله است؟ آیا می‌توان با مراجعه به انستیتو پاستور یا کلینیک‌ها واکسن آبله تزریق کرد و... بررسی کنیم. دکتر حسن رودگری معاون پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور به «ایران» می‌گوید: جای واکسن روی بازو مربوط به تزریق واکسن ب. ث.ژ است. در حال حاضر هیچ نیازی به واکسیناسیون عمومی برای بیماری آبله میمون نیست و این بیماری طبق پیش‌بینی صاحبنظران قدرت جهان‌گیری ندارد و حتی اپیدمی آن هم فعلاً بعید به نظر می‌رسد.


دکتر رودگری در پاسخ به اینکه برخی افراد با بیان اینکه از کجا بدانیم آیا واکسن آبله تزریق کرده‌اند یا خیر؟ عنوان می‌کند: اولاً بیماری و واکسن آبله مرغان ربطی به آبله میمون ندارد. آبله در سال 1980 میلادی در جهان ریشه‌کن شد یعنی احتمالاً افرادی که از سال 1359 به بعد در ایران به دنیا آمدند برای آبله مایه کوبی نشدند. در سابقه واکسن آبله (متولدین ایرانی پیش از 1356) دلیل مصونیت قطعی در تقابل بیماری آبله میمون نیست اما ممکن است اگر اثری از ایمنی آن مانده باشد، یا پیشگیری کند و یا باعث تخفیف علائم شود. البته ممکن است واکسن در طول زمان بی‌اثر نیز شده باشد.
معاون پژوهشی سازمان نظام پزشکی در ادامه می‌افزاید: مردم از مراجعه به داروخانه‌ها و کلینیک‌ها و مراکز بهداشت برای تهیه واکسن آبله خودداری کنند چرا که واکسن آبله جز در تعداد انگشت شماری از کشورها موجود نیست که آن هم برای موارد خاص و محدود به کار می‌رود.
طبق اطلاعات منتشر شده در رویتزر؛ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری امریکا روز جمعه توصیه‌هایی را درباره یک واکسن آبله منتشر کرد که بر اساس آن استفاده از این واکسن فقط به افرادی که از نزدیک با ویروس‌هایی مانند آبله میمون کار می‌کنند، محدود است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ویروس آبله میمون انستیتو پاستور آبله میمون آبله میمون واکسن آبله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۱۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم غریب آبادی عصر پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان یافتن معاینات پیش از اعزام تمامی حجاج گفت: واکسیناسیون حجاج از روزهای گذشته آغاز شده و تا ۳۱ اردیبهشت به مدت یک‌ماه ادامه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان گفت: واکسیناسیون در راستای ایمن سازی زائران اعزامی نسبت به بیماری مننژیت انجام می‌شود، به دلیل اینکه بیماری مننژیت در مناطق پرتراکم احتمال شیوع بیشتری دارد تزریق آن در سفرهای زیارتی توصیه می‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تزریق این واکسن علاوه بر جلوگیری از بیمار شدن حجاج، از انتقال بیماری به اعضای خانواده و اطرافیان حتی پس از بازگشت نیز جلوگیری کرده و تا پنج سال در بدن فرد ایمنی ایجاد می‌کند.

غریب آبادی با اشاره به اینکه مهلت تزریق این واکسن تا ۱۵ روز قبل از اعزام بوده، اظهار کرد: این واکسن عموماً بدون عوارض بوده و به احتمال بسیار نادر ممکن است زائران درد، قرمزی، سوزش در محل تزریق و خستگی و تب خفیف را تا دو روز پس از تزریق تجربه کنند.

وی افزود: برنامه ریزی استان، واکسیناسیون ۵ هزار و ۱۱۵ زائر است، به منظور دسترسی آسان حجاج، واکسیناسیون در ۱۰ شهرستان استان و در محل کاروان‌های گرگان، علی آباد کتول، گنبدکاووس، بندرگز، آق قلا، بندرترکمن، گمیشان، سیمین شهر، کلاله و مراوه‌تپه صورت می‌پذیرد.

کد خبر 6088714

دیگر خبرها

  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند