Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:25:29 GMT

مستند سینمایی تفنگداران جنوب روی میز تدوین رفت

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۱۸۸۳

مستند سینمایی تفنگداران جنوب روی میز تدوین رفت

علی بلندنظر کارگردان این فیلم روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت:این فیلم مستند که به سفارش معاونت امور استانهای صدا و سیما در سیمای مرکز فارس تولید می‌شود، در رابطه با حوادث بحبوحه جنگ جهانی اول در ایران، و جهت گیری صولت الدوله قشقایی در قبال شکل گیری نیروی نظامی یازده هزار نفری تحت ریاست سِرپِرسی سایکس، مرکب از افسران انگلیسی، سربازان هندی، و عده ای سرباز و صاحب منصب ایرانی، موسوم به SPR که به تفنگداران جنوب ایران مشهور بودند می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علی بلندنظر که فیلم هایِ مستندِ  موفق "اجاق" و "طاووسها پرواز را نمی‌فهمند" را در کارنامه دارد ادامه داد: نیروی نظامی مزبور در ظاهر به منظور جلوگیری از اقدامات آلمانیها و هوادارانشان و همچنین حفاظت از راههای تجاری و چاههای نفت در جنوب ایران، اما در باطن با اهداف استعماری از سوی دولت انگلیس در ایران تشکیل گردید.
صولت الدوله قشقایی که مبارزی وطن پرست بود، در برابر انگلیسی‌ها واکنش نشان داد و دلیل مبارزه ی خود را مخالفت با تسلط اجنبی بر وطنش اعلام نمود.
در این راه فتوای مجتهد عالیقدر شیعه سید عبدالحسین لاری و پشتیبانی بزرگانی چون ناصردیوان کازرونی نقش بسزایی داشت.
همچنین در این فیلم مبارزه ی جانانه ی ایاز شیبانی معروف به ایازِ کاپیتان کُش از طایفه فارسیمدانِ قشقایی و کشته شدن کاپیتان بِن، متجاوز انگلیسی، توسط وی به تصویر کشیده می‌شود.
بلندنظر در پایان افزود: فیلمبرداری قسمتهای کارشناسی این فیلم نیز با پایان یافتن تحقیق و پژوهش شروع شده است، همچنین قسمتهای انیمیشن و جلوه های ویژه ی فیلم نیز در حال انجام است و با پایان یافتن این مراحل، تدوین نهایی و صداگذاری فیلم "تفنگداران جنوب" طی دو ماه آینده به پایان می‌رسد.
عوامل این فیلم عبارتند از: / تهیه کننده و کارگردان: علی بلندنظر/ تصویر و تدوین: محمد ناصریراد /ناظر کیفی: حسن نقاشی/ صدابردار: احسان بلندنظر، رضا قربانی /تهیه کننده اجرایی: پروانه دُرّی/ تحقیق و پژوهش: گشتاسب بلندنظر، پروانه دُرّی، احسان بلندنظر / طراح صحنه و لباس: هومان عباسی/ مدیر تولید و مشاور حقوقی: زین العابدین یزدانیان/ طراح گریم: فرناز فتحی زاده /مدیر صحنه: کاظم دشمه /مدیر تدارکات و جانشین تولید: خدایار شیبانی / سرپرست گروه کارگردانی: علیرضا شهسواری فرد / برنامه ریز: مسیحا رحیمی/ منشی صحنه: نیلوفر تقوی فرد/ عکاس: سمانه رعیت/ تایپوگرافی: بهار دُرّی/ سرپرست انیمیشن و جلوه های ویژه: امین گودرزی پور
بازیگران این فیلم نیز مهران محمدی، مریم دهو، حمید قزلبیگلو و علی بلندنظر هستند.

برچسب‌ها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شیراز فیلم تدوینگر فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شیراز فیلم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شیراز فیلم تدوینگر فارس علی بلندنظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۱۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج‌فارس تاریخ سربلند ملت ایران است

 محمود شیخ‌ویسی  بیان کرد: علت نام‌گذاری دهم اردیبهشت به‌روز ملی خلیج‌فارس این است که در زمان شاه‌عباس صفوی نیروهای دلیر ایرانی توانستند پرتغالی‌ها را که از طریق خلیج‌فارس به ایران حمله کرده بودند را شکست داده و آنها را بیرون کنند و برای گرامیداشت این روز که یادآور از خودگذشتگی‌های ملت سرافراز ایران در برابر اشغالگران متجاوز پرتغالی است به این روز نام‌گذاری شد.

شیخ‌ویسی در خصوص روز خلیج‌فارس افزود: این روز برای ایرانی‌ها و آزاداندیشان یادآور خاطره‌هاست و یکی از روزهای عزتمندی و سربلندی ملت ایران را به رخ جهانیان می‌کشاند و نشان از تاریخ سربلند مردم این سرزمین دارد باید گفت در تقویم این سرزمین روزهای باشکوه بسیاری رقم خورده است که حاکی از تاریخ پر شکوه مقاومت و ایثار مردم است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خلیج‌فارس همواره عامل وحدت ایرانی‌ها با کشورهای منطقه است و همین مسئله باعث شده است که برخی از کشورهای استعمارگر همواره در برهه‌های زمانی دست به تحریف نام خلیج‌فارس زدند تا با تغییر نام خلیج‌فارس به اهداف شوم خود در منطقه نزدیک شوند.

شیخ‌ویسی تأکید کرد: آگاه‌سازی این مسئله برای قشر دانش‌آموز و دانشجو جدا از اهمیت مسئله از بعد علمی و پژوهشی، فرهنگی و سیاسی نیز بسیار ارزشمند و حساس است ریشه اصرار اعراب بر تغییر نام خلیج‌فارس به نام جعلی به تحریک انگلیسی‌ها به دهه ۱۳۳۰ خورشیدی و پس از ملی‌شدن صنعت نفت ایران و خلع‌ید شرکت‌های انگلیسی و قطع روابط ایران و انگلیس بر می‌گردد.

وی افزود: مطرح‌شدن نام جعلی خلیج عربی تخم نفاقی بود که از سوی انگلیسی‌ها کاشته شد و باتوجه‌به اینکه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها این منطقه را شریان حیاتی غرب در منطقه استراتژیک غربی و حوزه منافع ویژه خود می‌دانند در واقع یکی دیگر از اهداف و انگیزه‌ای انگلیسی‌ها و بخصوص آمریکایی‌ها تلاش آنها برای تغییر این نام و ایجاد فتنه و اختلاف بین کشورهای منطقه است.

شیخ‌ویسی خاطر نشان کرد: به طور حتم اسم خلیج‌فارس به‌هیچ‌وجه قابل تحریف نیست؛ زیرا اسناد تاریخی نشان از حاکمیت ایران بر خلیج‌فارس داشته و خط بطلانی بر ادعاهای باطل برخی کشورها می‌کشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • «مصلحت» و «استشهادی برای خدا» سینمایی‌های سیما در تعطیلات پایان هفته
  • بارش‌ها غرب کشور را تا پایان هفته درگیر خواهد کرد
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • امدادرسانی به سیستان و بلوچستان پایان یافت
  • خلیج‌فارس تاریخ سربلند ملت ایران است
  • جاده دو طرفه ایران و روسیه به روایت رسانه انگلیسی
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی
  • پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی
  • سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق
  • احداث زیرگذر بزرگراه شهید چمران تا پایان سال ۱۴۰۳