Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج یک گزارش نشان می‌دهد که بیشترین آسیب شغلی در سال گذشته مربوط به فعالیت صنعت و ساختمان بوده و سه استان کشور از جمله تهران بالاترین تعداد آسیب شغلی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش ایران اکونومیست، آسیب شغلی یا مصدومیت کاری، عبارت از آسیب فیزیکی به بافتهای بدن به دلیل بروز یک حادثه شغلی یا مواجهه با عوامل استرس زا در محیط کار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسیب‌های شغلی می‌توانند در اثر خطرات شغلی ناشی از کار اعم از فیزیکی، مواد شیمیایی یا زیست‌شناسی از قبیل دما، گزش حشرات، مواد شیمیایی خطرناک، پرتو و فرسودگی شغلی به وجود آیند. 

بی تردید کم توجهی به مقوله ایمنی و حفاظت کار افزایش حوادث و ‌آسیب دیدگی‌های شغلی را به دنبال دارد و هرگونه حادثه ناشی از کار ولو جزیی موجب درد و ناراحتی فرد حادثه دیده و اعضای خانواده او می‌شود.

برآوردهای جهانی حاکی از آن است که سالانه بیش از ۳۵۰ هزار مرگ و میر در محل کار و بیش از ۲۷۰ میلیون آسیب در محل کار رخ می دهد.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعداد آسیب‌های شغلی طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ روند کاهشی داشته است به نحوی که از ۱۲ هزار و ۸۴۷ نفر ـ حادثه در سال ۱۳۹۸ به ۸۹۳۱ نفر ـ حادثه در سال ۱۴۰۰ رسیده که از این میزان ۹۶.۷ درصد مربوط به مردان و تنها ۳.۳ درصد مربوط به زنان است.

در بررسی تعداد آسیب های شغلی ثبت شده مشمولان قانون کار بر حسب فعالیت های عمده اقتصادی مشخص شد که بیشترین آسیب شغلی در سال ۱۴۰۰ به ترتیب مربوط به فعالیت‌های صنعت (تولید) با ۳۸.۲ درصد و ساختمان با ۳۶.۷ درصد است و سایر فعالیت های خدمات عمومی با ۹.۳ درصد در رده بعد قرار دارد.

همچنین تعداد آسیب‌های شغلی سال ۱۴۰۰ در سطح استان‌های کشور نشان می دهد که استان‌های تهران،‌ اصفهان و خراسان رضوی بالاترین تعداد آسیب‌های شغلی و چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی کمترین تعداد آسیب‌های شغلی را به خود اختصاص داده اند.

برابر ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان موظفند برای تامین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم ایمنی را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند؛ کارگران نیز ملزم به استفاده و نگهداری مناسب از تجهیزات محافظتی و بهداشت فردی و رعایت دستورالعمل های مربوطه در محیط کاری خود هستند.

به گزارش ایران اکونومیست، کارشناسان در راستای کاهش آسیب‌های شغلی تاکید دارند که به استانداردسازی شرایط محیط کار به عنوان تضمین کننده سلامت نیروی کار توجه شود و اقدامات عملی در زمینه اصلاح آن صورت گیرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: آسیب شغلی ، حوادث ناشی از کار ، وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی ، ساختمان ، صنعت ، ایمنی ، محیط کار ، خراسان رضوی ، اصفهان ، کارفرمایان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آسیب شغلی حوادث ناشی از کار وزارت کار رفاه و تامین اجتماعی ساختمان صنعت ایمنی محیط کار خراسان رضوی اصفهان کارفرمایان تعداد آسیب های شغلی آسیب شغلی محیط کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۲۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد

ایسنا/کرمانشاه به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب رسیده است.

علی مرادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سدهای استان کرمانشاه، گفت: از مجموع ظرفیت حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی سدهای استان، هم اکنون ۶۴.۹۱ درصد آن پُر است.

وی میزان ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه را ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان ذخیره سدها به ترتیب مربوط به سدهای گاوشان و داریان است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره وضعیت سرریز سدهای استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر تنها سد «تنگ حمام» در شرایط سرریز قرار دارد و ظرفیت مابقی سدهای استان تکمیل نیست، چون در کنار ورودی که این سدها دارد، خروجی و مصرف نیز دارند.

وی با بیان اینکه آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تاکنون حدود یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون مترمکعب بوده، خاطرنشان کرد: بیشترین آورد را نیز در سد داریان به میزان حدود ۱.۴ میلیارد مترمکعب داشتیم، اما چون این سد دارای نیروگاه است میزان خروجی آب آن نیز قابل توجه می‌باشد.

به گفته مرادی، پس از داریان بیشترین آورد سدهای استان در سال آبی جاری مربوط به سد گاوشان با حدود ۷۲ میلیون مترمکعب و کمترین نیز مربوط به سد گیلانغرب به میزان ۱.۶ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره آورد حاصل از بارش‌های اخیر نیز عنوان کرد: هنوز بخشی از رواناب حاصل از بارش‌ها وارد سدها نشده و آورد این بارش‌ها در آمار هفته آینده خود را نشان خواهد داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اوضاع آب کدام استان‌ها خوب نیست؟ 
  • چه عواملی در محیط کار استرس‌زا است؟
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • رئیس پلیس فتا: اینستاگرام بیشترین حجم آلودگی جرایم غیر اخلاقی را دارد
  • سیستان‌وبلوچستان، فارس و تهران رکوددار بیشترین تعداد حوادث ترافیکی در کشور
  • کاهش تعداد مراجعین ناشی از نزاع به پزشکی قانونی اردبیل
  • دلایل کاهش تعداد پسران در آزمون کنکور امسال
  • ثبت بیش از ۵۴۰ هزار تردد بین استانی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد