Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، رهبر انقلاب در پیام اخیر خود به فعالان حوزه جمعیت، ضمن تشکر از همه‌ی کسانی که دلسوزانه و عاقبت‌اندیشانه به فعالیت در حوزه‌ی جمعیت روی آورده‌اند، سیاست‌های افزایش نسل، و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده را یکی از سیاست‌های حیاتی توصیف کردند.

رسانه KHAMENEI.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

IR برای بررسی بیشتر موضوعات مطرح شده در این پیام به گفت‌وگو با آقای دکتر امیرحسین بانکی‌پورفرد، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پرداخته است.

با توجه به پیام اخیر رهبر انقلاب به فعالان حوزه جمعیت، در کنار اقدامات قانونی برای تسهیل در فرزندآوری و افزایش جمعیت چه نقشی می‌توان برای فرهنگ‌سازی در این عرصه قائل شد؟

رهبر انقلاب در این زمینه تأکید ویژه‌ای به بحث فرهنگ‌سازی دارند. در قانون حدود هجده ماده وجود دارد که ظرفیت‌هایی را در حوزه‌های فرهنگی و علمی برای آموزش و فرهنگ‌سازی آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز بهداشت و درمان، وزارت ارشاد و صداوسیما فراهم کرده است.

در بحث فرهنگ‌سازی اولین مسئله ادراک خود مسئله است؛ یعنی اینکه اهمیت این موضوع چقدر شکل می‌گیرد و چقدر در اولویت‌ها قرار می‌گیرد. ما اگر وارد پیری جمعیت شویم، تمام موفقیت‌های کشورمان از بین می‌رود. درک این قضیه باید به‌خوبی هم به مسئولین و هم به مردم منتقل و فرهنگ‌سازی شود. برای اینکه ما به تعبیر رهبر انقلاب در آینده‌ای هولناک قرار نگیریم و نجات پیدا کنیم، هدفمان باید فرهنگ‌سازی در بین نخبگان جامعه باشد. خانواده‌ها هم نسبت به این مسئله باید حساسیت نشان بدهند. ضمن اینکه ما باید آثار تربیتی را برای خانواده‌ها بیشتر تشریح کنیم.

در مقابل این جریان، جریانی هم وجود دارد که قائل به نزدیک‌ بودن این خطر نیستند و تأکید بر بحث جمعیت را موضوعی فرعی معرفی می‌کنند. این جریان برای به انحراف‌کشاندن اصل موضوع بر چه راهبردهایی تکیه می‌کند؟

جبهه مقابل اول راهبردهای انحرافی تک بعدی را مطرح می‌کند؛ مثلاً، می‌گوید مشکل اقتصاد و فرهنگ را حل کنید تا فرزندآوری حل شود. هیچ‌کدام از این راهبردهای تک بعدی نمی‌تواند مشکل را حل کند. قطعاً باید همه کار با هم صورت بگیرد. یکی از کارهایی که در رفتار جبهه مقابل قابل مشاهده است اینکه انحرافی ایجاد می‌کند و خیلی از کارهایی را که باید بکنیم،‌ نفی می‌کند؛ یعنی با طرح بعضی از کارها بقیه‌ کارها را نفی می‌کند. دومین کاری که جبهه‌ مقابل دارد می‌کند اینکه آن خطر و بحران را ضعیف جلوه می‌دهد؛ یعنی بحرانی در کار نیست و خطری جامعه را تهدید نمی‌کند. در واقع، جامعه و مسئولین و نخبگان را به سمت بی‌خیالی سوق بدهد. کار سوم اینکه نسبت به بعضی از مواد قانون تشریفات جدی ایجاد می‌کنند و یا با تحریف متن قانون، تقابل اجتماعی با قانون ایجاد می‌کند تا نخبگان مقابل قانون بایستند.

کار چهارم هم اینکه می‌گوید وعده‌های مسئولین عملی نمی‌شود و تحقق پیدا نمی‌کند. در واقع، فضای بی‌اعتمادی را در مردم ایجاد می‌کند که بگوید آن‌ها فقط حرف می‌زنند و هیچ‌کدام از وعده‌ها اجرایی نمی‌شود. این مسیرهایی است که جبهه مقابل دارد جلو می‌برد.

در پیامی که رهبر انقلاب برای فعالان حوزه‌ جمعیت دادند، فکر می‌کنید کدام بخش آن نیازمند تدقیق و توجه بیشتری از طرف سیاست‌گذاران است؟

تک‌تک کلمات این پیام کلیدی است. ظاهر پیام نصف صفحه است، ولی چکیده گزارش مفصل سیصد چهارصد صفحه‌ای است؛ مثلاً، آنجایی که رهبر انقلاب می‌گویند نجات از آینده هولناک پیری جمعیت، ایشان قبلاً آینده کشور را هولناک بیان نکرده بودند و این اولین بار است که از پدیده‌ای صحبت می‌کنند که آینده‌ آن هولناک است. ایشان برای مسائل و بحران‌های داخلی کشور از کلمه‌ نجات استفاده نکردند، ولی در این‌باره از این کلمه استفاده می‌کنند و با این تعبیر می‌گویند که اگر مسیر جمعیتی تغییر نکند، آینده کشور را به هلاکت می‌رساند. رهبر انقلاب از عبارت سیاست حیاتی هم استفاده می‌کنند که این عبارت را در هیچ سیاستی به‌کار نبرده‌اند. تعبیرشان این است که این مسئله سیاست حیاتی است.

اما در پایان پیام نوید و مژده هم می‌دهند که این قضیه بدون آسیب‌های محتمل و موهوم قابل حل است و ما می‌توانیم از این مهلکه نجات پیدا کنیم و نشاط و جوانی جامعه را حفظ کنیم.

موضوع مهم دیگر در این پیام توجه به نظام بهداشتی است. این مورد را چقدر موثر می‌‌دانید؟

مسئله نظام بهداشت و درمان به‌صورت شبکه‌ای در کل جامعه حضور دارد و متأسفانه فرهنگ غالب بر این شبکه‌ها از قدیم تعدیل کمیت بوده است. به همین خاطر رهبر انقلاب تأکید می‌کنند به اینکه فرهنگ‌سازی به‌خصوص در حوزه بهداشت و درمان رخ بدهد تا این مشکل ایجاد نشود. در واقع، اگر نظام بهداشت و درمان ‌ما خوب توجیه بشود و سیاست‌ها و رویه‌هایی که سالیان سال بر اساس سیاست تعدیل جمعیت دارد کنار بگذارد، می‌توانیم این قضیه را حل کنیم. نظام بهداشت و درمان‌ ما هنوز اسیر رویه‌های سابق است و خیلی سخت می‌تواند از عادت‌های قبلی که برای تعدیل جمعیت داشته جدا شود. هنوز هولناک‌ بودن قضیه در بدنه وزارت بهداشت و درمان درک نشده است. یکی از کارهایی که حتماً‌ مدیران وزارت بهداشت باید انجام بدهند، جلوبردن این اعتقاد و ادراک در بدنه‌ وزارت بهداشت و درمان است.

مسئله جمعیت دقیقاً جنگ تمدنی ما با غرب است. آن‌ها کوتاه بیا نیستند. جمعیت نقطه‌ای است که آن‌ها برای زدن کشور ما هدف گرفتند؛ لذا، باید به آن توجه ویژه‌ای کرد تا ان‌شاءاللّه بتوانیم به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فرهنگ سازی جمعیت بحران پیری بهداشت و درمان رهبر انقلاب نظام بهداشت فرهنگ سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۲۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

محمد کریم خورشیدوند اظهار کرد: کنترل جمعیت از گزاره‌های جوامع بشری است و مکاتب مختلفی در این حوزه نظریه داده‌اند، به‌عنوان مثال در قوانین حمورابی داریم که افزایش جمعیت را نشان‌دهنده ترقی فرد و جامعه دانسته است و از طرفی در یونان باستان اندیشمندانی مانند ارسطو و افلاطون موازنه و توازن جمعیت را نشان‌دهنده ترقی جامعه می‌دانستند.

وی ادامه داد: در سال ۱۷۹۸ میلادی یک کشیش و اقتصاددان انگلیسی به اسم رابرت مالتوس، کتابی با عنوان اصل جمعیت داشت که در آن یک نظریه داد و شعارش این بود که افزایش جمعیت راه حلی برای پیشرفت نیست، استدلالش این بود که رشد جمعیت بالقوه به‌صورت تصاعدی است و رشد مواد غذایی و منابع به‌صورت خطی است و پیش‌بینی این بود در ۲۰۰ سال آینده، رشد جمعیت جهان حدود ۲۵۶ برابر خواهد شد و تولید غذا فقط ۹ برابر و سال‌های قحطی در پیش رو است و خیلی از انسان‌ها براثر گرسنگی و قحطی می‌میرند. طبیعی است خیلی‌ها ترجیح می‌دادند فرزندان‌شان از گرسنگی نمیرند، به همین دلیل، کاهش جمعیت و جلوگیری از رشد جمعیت را به‌عنوان یک سیاست لحاظ کردند.

او گفت: این نظریه هیچ‌گاه شکل نگرفت، نه‌تن‌ها در هیچ نقطه‌ای از جهان این اتفاق رخ نداد، بلکه این نظریه برای حیوانات نیز صدق پیدا نکرد و نه‌تن‌ها پیش‌بینی انجام‌شده درباره سال‌های قحطی اتفاق نیفتاد، بلکه تولید به‌قدری زیاد شد که حتی در سال‌هایی، مردم گندم‌های اضافه را می‌سوزاندند.

خورشیدوند بیان کرد: امروزه می‌بینیم یکی از مشکلات و چالش‌های جدی جوامع توسعه‌یافته، کاهش جمعیت جوان و پیری جمعیت است که در نتیجه موجب شده است، نشاط اقتصادی و اجتماعی آنها کاهش یابد. رونق اقتصادی به نیروی جوان وابسته است و زمانی که جوامع پیر شوند دولت‌ها و صاحبان سرمایه احساس خطر می‌کنند.

او اظهار کرد: جوان، مایه پویایی و سرزندگی جامعه می‌شود و بیشتر جهش‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از دل نیرو‌های جوان جوشش پیدا می‌کند. اصولاً فلسفه ازدواج و تشکیل خانواده برای ازدیاد و بقای نسل بشری است و مطابق فلسفه آفرینش بر ازدواج تأکید شده است.

وی ادامه داد: ازدواج موجب پیوند بین نسل‌ها و تداوم نسل بشر می‌شود؛ ولی اگر سیاست‌های یک دولت بر این اصل باشد که موالید کم شود در بلندمدت جامعه با انقطاع نسل بشر مواجه می‌شود، معضلی که امروزه ما در کشور‌های غربی شاهدیم و بحران پیری جمعیت دارند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان افزود: اجرای سیاست‌های کنترل جمعیت در کشور ما نیز پیامد‌های ناگواری داشته و آسیب‌های جدی از جنبه‌های گوناگون جسمی، روحی و روانی و اخلاقی و اجتماعی بر جامعه گذاشته است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم به نظام مسائل در حوزه اجتماعی اشاره کنیم، شاید ابربحران ما در این حوزه، موضوع سالخوردگی جمعیت باشد. اگر در ۲۰ سال آینده همین سیاست ادامه یابد، باعث می‌شود کمبود نیروی کار، بحران امنیت، کاهش تولید علم، خلاقیت و پیشرفت را داشته باشیم و همه اینها تبعاتی است که از کاهش جمعیت، ازدواج و بحث فرزندآوری نشأت می‌گیرد.

خورشیدوند گفت: منحنی رو به سقوط ازدواج و فرزندآوری، چالش‌های زیادی دارد. باید روی ذهنیت نسل جوان درباره پایین آمدن سن ازدواج و فرزندآوری به‌صورت جدی کار شود.

وی ادامه داد: برای اینکه سن ازدواج پایین بیاید و فرزندآوری بیشتر شود، باید کار فرهنگی انجام شود و سیاست‌های غلطی که در ذهن برخی جوانان نقش بسته است، از بین برود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان معتقد است: بخشی مشکلات در موضوع ازدواج و جمعیت، اثر فضای مجازی، رسانه‌ها و ماهواره‌هاست و بخشی نیز اقتصادی است. جوانی که مشکل اشتغال دارد و حداقل‌ها را نمی‌تواند به‌دست آورد، شاید اعتماد به نفس لازم را ندارد که بخواهد یک زندگی مشترک را آغاز کند و موضوع فرزندآوری را حتی در ذهن خود بیاورد.

او افزود: سیاست‌های دولت باید بر مدار مشوق‌های فرزندآوری و تسهیل ازدواج باشد. اشتغال و مسکن نسبت به این دو مقدم است و اینها زنجیروار به یکدیگر پیوسته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • روایت خسروپناه از آمار وضعیت دانش‌آموزان مدارس دولتی در میان داوطلبان برتر کنکور
  • تمام محصولات فرهنگی کنگره ۳ هزار شهید سمنان در حضور رهبر انقلاب به نمایش در می‌آید
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند