Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@02:30:49 GMT

منابع مالی شهرداری نباید وابسته به دولت باشد

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۲۷۱۳

منابع مالی شهرداری نباید وابسته به دولت باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدجواد توحیدی‌راد، رئیس شورای اسلامی استان اصفهان صبح امروز در اجلاس شورای اسلامی استان اظهار کرد: ارتباط شورای استان و معاونت عمرانی استانداری از یک سو تقویت، بهبود کیفیت و افزایش عدالت طرح‌های عمرانی را به همراه دارد؛ از طرف دیگر قانونگذار در بندهای یک و چهار از شرح وظایف شورای استان ارائه راهکارهای لازم به منظور رفع تبعیض و توزیع عادلانه امکانات و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی استان و همچنین همکاری با شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در نظارت بر حسن اجرای طرح‌های عمرانی استانی و ملی در محدوده استان را از وظایف شورای استان می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از سوی دیگر توسعه ارتباط دوسویه شورای استان و معاونت عمرانی، به تقویت شوراها که بزرگترین نهاد قانون‌گذاری و نظارتی محلی و مردمی هستند، منجر خواهد شد؛ تقویت شوراها چه از منظر فنی، تخصصی، تشکیلاتی، آموزشی اداری و یا مالی مستقیما به بهبود کیفیت زندگی و افزایش سطح رضایت شهروندان منتج می‌شود. 

توحیدی‌راد اضافه کرد: همچنین بر اساس بند ۳ از شرح وظایف شورای استان ایجاد ارتباط و هماهنگی لازم میان شوراهای شهرستان و حل و فصل اختلافات شوراهای سطح استان از وظایف شورای استان است و از آنجایی که رسیدگی به امور شوراها نیز در وزارت کشور زیر نظر معاون عمرانی این وزارتخانه و به دنبال آن معاونت عمرانی استانداری‌هاست، تعامل بیشتر شورای استان و حوزه معاونت عمرانی می‌تواند در افزایش هماهنگی میان شوراها و حل و فصل مسایل شوراها تأثیرگذار باشد؛ بنابراین از دو منظر عمرانی و تقویت شوراها همکاری‌های دوجانبه مؤثر است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان مضوع آب، آلودگی هوا و فرونشست را سه مساله اصلی اصفهان برشمرد و گفت: ساختار مدیریتی و بهره‌برداری از آب در ایران دارای ایراد اساسی است؛ عدم توجه جدی به مسائل و ابر بحران‌های زیست‌محیطی و ورود حاکمیتی به این قضیه یک تهدید جدی است.

وی با اشاره به وضعیت مالی شهرداری‌ها، اضافه کرد: رکود ساخت و ساز در ایران و وابستگی بخش عظیمی از درآمدهای شهرداری به منابع و درآمدهای ناپایدار ساختمانی باعث شده است تا درآمد شهرداری‌ها به شدت افت کند و بسیاری از شهرداری‌ها امروزه حتی در پرداخت حقوق هم با مشکلات جدی روبرو شوند.

توحیدی راد اضافه کرد: می توانم با احتیاط بگویم شهرداری‌ها رو به ورشکستگی هستند و اگر فکری برای آن‌ها نشود عملاً تعطیل خواهند شد؛ در قانون بودجه سال ۱۳۶۳ کشور، دولت مکلف شده است که منابع درآمد پایدار شهرداری‌ها را مشخص کند و ظرف مدت ۶ ماه این کار را انجام دهد؛ امروز که ۳۳ سال از آن مصوبه می‌گذرد، هنوز کاری انجام نشده است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: در دنیا پذیرفته شده است که شهرداری‌ها باید به صورت سندیکایی و اتحادیه اداره شوند؛ دولتی شدن شهرداری‌ها در هر کجا که اتفاق بیافتد، منافع آن‌ها و بالطبع منافع مردم را به خطر می اندازد؛ البته این به معنای این نیست که کسی در دولت دلسوز شهرداری‌ها نیست.

وی بیان کرد:  تجمیع عوارض شهرداری و واریز آن به حساب دولت باعث شده دست شهرداری‌ها از آنچه حق خودشان است کوتاه شود؛ اتحادیه شهرداری‌ها باید احیا و منابع مالی شهرداری نباید وابسته به دولت شود؛ این منابع باید وابسته به قانون باشد و مستقیماً به حساب شهرداری‌ها واریز شود؛ تشکیل اتحادیه شهرداری‌ها و اصلاح قوانین مدیریت شهری و شهرداری‌ها و تأمین مالی آن‌ها از مجرای قانونی ضرورت دارد.

توحیدی‌راد تأکید کرد:  در زمینه پرسنلی نیز باید به سمت تخصصی شدن و جذب افراد و متخصصان مدیریت شهری حرکت کرد؛ شهرداری نیروی متخصص می‌خواهد و نباید رابطه گروهی و قومی در استخدام‌ها مؤثر باشد؛ اصلاح تمام این موارد شهرداری را از یک سازمان خدمات‌رسان به یک نهاد اجتماعی مؤثر در شهر تبدیل می‌کند.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه قانونگذار بخش عظیمی از وظایف را به عهده شورای روستا قرار داده است، افزود: در عین حال دولت نتوانسته در تأمین حداقل‌های مورد نیاز برای فعالیت یک عضو شورای روستا امنیت و وسایل لازم را فراهم آورد؛  توقع در یک روستا از عضو شورا بالاست و با توجه به کم جمعیت بودن روستاها و شناخت کامل اهالی از اعضای شورا تقریباً در هر موضوعی به عضو شورا مراجعه می‌کنند و منتخب شورا نیز مجبور است شبانه‌روز در جهت برآورده کردن احتیاجات روستا تلاش کند.

توحیدی راد تصریح کرد: به طور قاطع می‌توان گفت یک عضو شورای روستا چند برابر یک عضو شورای شهر کار می‌کند و مشغله دارد، اما در زمینه بیمه، حق‌الجلسات و مأموریت‌ها هیچ پرداختی وجود ندارد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۸/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای اسلامی استان اصفهان شورای شهر اصفهان شهرداری دولت درآمد بودجه رئیس شورای اسلامی استان اصفهان وظایف شورای استان معاونت عمرانی عمرانی استان شهرداری ها عضو شورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۲۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص عوارض آلایندگی به کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علی محمد روستا در نشست با شهرداران شهرهای یاسوج، دهدشت و دوگنبدان گفت: وصول عوارض آلایندگی کار سخت و طاقت فرسایی است و انتظار مردم از مسئولان هزینه کرد این اعتبارات در حوزه عمرانی و مبلمان شهری توسط شهرداری های استان است. وی افزود: سال گذشته از محل عوارض، مالیات و حق آلایندگی مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به شهرداری های استان پرداخت شد.
معاون عمرانی استانداری با اشاره به اینکه گاهی مبالغ پرداخته شده صرف پرداخت حقوق کارگران شده است، ادامه داد: دغدغه ما مصرف بهینه این تخصیص‌ها و جهت دهی به سمت طرح های عمرانی است.
روستا بیان کرد: انتظار می رود شهرداری های سه شهر بزرگ استان فهرستی از طرح های عمرانی برای بهبود فضای شهری ارائه دهند تا از محل آلایندگی، اعتبارات اختصاص یابد.

دیگر خبرها

  • پرداخت ۲۰۰ میلیاردتومان مالیات و حق آلایندگی به شهرداری های استان
  • اختصاص عوارض آلایندگی به کهگیلویه و بویراحمد
  • سیلاب در غور خسارات مالی برجای گذاشت
  • ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد
  • حاجی‌بگلو: قانون شوراها باید اصلاح شود
  • خودگردان کردن شهرداری‌ها جفا در حق آبادانی شهر است
  • برگزاری مراسم روز ملی شوراها/ ۱۰ درصد شهرهای استان اصفهان بدون شهردار اداره می‌شوند
  • اصفهان برخوردار از تفکر پایداری است/ کلنگ دفتر شورای استان را به زمین خواهیم زد
  • همایش روسای شورای‌های اسلامی استان اصفهان آغاز شد
  • عقب‌ماندگی شوراهای شهر از سایر نهادها هنوز جبران نشده است