Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-08@21:06:16 GMT

۱۰ پرونده تخلف آموزشی روی میز «شفافیت»

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۲۸۶۲

۱۰ پرونده تخلف آموزشی روی میز «شفافیت»

همشهری: تخلفات گسترده‌ در آزمون سمپاد، اقدامات غیرقانونی در مدارس بین‌المللی، پرونده 134 نفره منع تحصیل دانشجویان دامپزشکی از پزشکی، پرونده تقلب‌فروشی و ... اینها تنها بخشی از پرونده‌هایی است که روی میز کمیسیون آموزش دید‌‌بان شفافیت و عدالت قرار گرفته است؛ کمیسیونی که از سال 96 فعال است و در حدود 5 سال گذشته، دست تعدادی از متخلفان بخش آموزش را رو کرده و پرده از اقدامات غیرقانونی برداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا همین کمیسیون، 10 پرونده فعال دارد و در حال بررسی 8 پرونده تخلف دیگر است که یکی از جدیدترین آنها، تقلب‌فروشی است؛ موضوعی که در روزهای گذشته همزمان با آغاز فصل امتحانات و نزدیک شدن به کنکور، خبرساز شده است. دید‌‌بان شفافیت، یک نهاد مردمی است که از 6 سال پیش در زمینه مبارزه با فساد  فعالیت می‌کند. با خبرسازشدن ماجرای تقلب‌فروشی سوالات امتحان نهایی، هامون سبطی، دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت، جزییات جدیدتری درباره این موضوع می‌دهد. او در گفت‌وگو با همشهری درباره پرونده‌هایی که از سوی این کمیسیون در دست بررسی است هم توضیح می‌دهد و می‌گوید ماجرای تلاش برای منع تحصیل دانشجویان دامپزشکی و سوءاستفاده از قانون نقل و انتقال فرزندان هیات علمی، امسال با پایان مهلت این افراد، رسانه‌ای می‌شود و اسامی افراد منتشر خواهد شد.

جدیدترین اطلاعات به دست‌آمده از تقلب‌فروشی سؤالات امتحان نهایی چیست؟
ما با یک شبکه نه‌چندان پیشرفته و نسبتا محدود روبه‌رو هستیم که چون برخورد مؤثری با آنها نشده، آب را گل‌آلود می‌کنند. اینها تخم‌مرغ دزدهایی‌اند که شتر دزد شده‌اند و حدود 6، 5سالی است که با فروش سؤالات کنکورآزمایشی کارشان را شروع کرده‌اند. به هر حال وقتی این گروه دیدند که دستگیری‌شان خیلی محتمل نیست، به‌تدریج ادعا کردند که به سؤالات کنکور و امتحانات نهایی هم دسترسی دارند. حدود سال97 بود که قبل از برگزاری امتحانات نهایی، سؤالات لو رفت و این موضوع رسانه‌ای شد. بعد از آن بود که وزارت آموزش‌و‌پرورش تصمیم گرفت سؤالات را به‌صورت فیزیکی به محل برگزاری امتحانات نفرستد. از آن موقع، سؤالات به‌صورت فایل فرستاده می‌شود و نیم تا یک‌ساعت قبل از آزمون، رمز آن به مراکز برگزاری آزمون، داده می‌شود. این موضوع باعث شد تا لو رفتن سؤالات قبل از برگزاری امتحانات نهایی، تقریبا متوقف شود و ما دیگر گزارش مستندی درباره لو رفتن سؤالات قبل آزمون نهایی نداشته باشیم. خیلی‌ها ادعای این موضوع را می‌کنند اما گزارش مستندی به ما نرسیده است. مشکل اینجاست که با پیشرفت تکنولوژی و ورود جاسوس‌‌ابزارهای زیاد به کشور در قالب سمعک‌ نامرئی، خودکار، پاک‌کن و... با پدیده افشای سؤالات و پاسخ‌ها حین برگزاری آزمون روبه‌رو هستیم که میزان آن هم افزایش پیدا کرده است. با توجه به اینکه رقابت برای ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته‌های پرمتقاضی زیاد است، اگر در هر حوزه‌ای از هر 100نفر یک نفر تقلب کند، کافی است تا شایسته‌سالاری و نخبه‌گرایی در کشور متوقف شود.

گزارش‌ها از کجا به شما می‌رسد؟
ما از سال 98، اطلاعات زیادی از سوی جامعه دانش‌آموزی به‌دست آورده‌ایم. ما این اطلاعات را در اختیار حراست سازمان سنجش قرار می‌دهیم و در برخی موارد حراست آموزش‌و‌پرورش را هم مطلع می‌کنیم. در این مدت اتفاقات زیادی رخ داده و بخشی از آنها رسانه‌ای شده است. حتی 2سال پیش فروشندگان سؤالات در سیستان‌و‌بلوچستان دستگیر شدند و گروهی دیگر در یکی از شهرهای غربی کشور. البته این تخلف در امتحان نهایی بیشتر است تا کنکور. چرا که دست متخلفان در امتحان نهایی بازتر است، سؤالات ساده‌تر و آسان‌تر است اما در کنکور زمان تقلب رساندن کمتر است و سؤالات سخت‌تر.

یعنی یک شبکه سازمان‌یافته در این زمینه فعالیت می‌کند؟
بله اینها گروهی دارند که به‌صورت مخفی، در یکی از میدیاها فعالیت می‌کنند. سن‌شان بین 17تا نهایتا ۳۰ سال است و در میان‌شان دانش‌آموز یا دانشجوهای دانشگاه‌های پولی دیده می‌شوند. به‌طوری‌که در یکی از موارد دانش‌آموز کلاس یازدهمی در این ماجرا دست داشت. البته ما با یک شبکه هوشمند و قدرتمند در ارتباط نیستیم، یک شبکه ساده است. سرشاخه‌های این گروه‌ها، 10نفر هم نیستند. اگر دو، سهنفرشان دستگیر شوند، بقیه گروه هم لو می‌روند. باید همتی باشد و حساسیت‌‌ها بیشتر شود. ما پیگیر دستگیری این افراد و رسانه‌ای کردن موضوع هستیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که تمام این افراد ادعا می‌کنند به سؤالات کنکور و سؤالات امتحان نهایی دسترسی دارند. اغلب‌شان کلاهبردار هستند. 

خود کارمندان آموزش‌وپرورش چطور؟ آنها هم نقشی در این زمینه داشته‌اند؟
در مورد این شبکه حدودا 10نفره، گزارشی نداریم که یکی از مسئولان یا کارمندان آموزش‌و‌پرورش نقشی در ماجرا داشته باشد اما درباره عواملی که افراد خلافکار با آنها در ارتباط بودند، بهتر است سازمان سنجش و وزارت آموزش‌و‌پرورش، پاسخ دهند. چرا که همکاران ما در سازمان سنجش و آموزش‌و‌پرورش، تلاش‌های زیاد در این چند دهه داشته‌اند و نمی‌توان با یکی، دو مورد تخلف، اقدامات مثبت آنها را خدشه‌دار کرد اما به هر حال همان چند نفر، این اتفاقات را رقم می‌زنند.
اطلاعاتی درباره قیمت این تقلب‌فروشی‌ها دارید؟ اعداد مختلفی اعلام می‌شود که از 10تا 20میلیون تومان است.
مبالغ بیشتر از چیزی است که در فضای مجازی مطرح می‌شود. البته اینطور هم نیست که این افراد مشتریانشان را به راحتی انتخاب کنند. مشتریان آنها پس از چندبار بررسی انتخاب می‌شوند و آنها با هر کسی وارد گفت‌وگو نمی‌شوند. البته ما خیلی روی قیمت‌ها تمرکز نمی‌کنیم چرا که اعلام قیمت‌ها منجر به گرم‌تر شدن بازار فعالیت این افراد می‌شود. قیمت‌ها نوسانی است، در آزمون سراسری سال‌83که لو رفته بود، شب قبل از آزمون زیر پل سیدخندان، سؤالات تا قیمت پایین 300هزار تومان هم فروخته می‌شد؛ یعنی قیمت بستگی به زمان دسترسی به سؤالات و اهمیت آن دارد. نکته اما اینجاست که 95درصد این افراد فارغ از قیمتی که اعلام می‌کنند نه به سؤالات دسترسی دارند و نه حتی حین جلسه می‌توانند سؤالات را منتشر کنند. این افراد به واسطه آن 5درصد، کلاهبرداری می‌کنند. 5درصد دزدند و 95درصد شاه‌دزد. همین‌ها عاملان اصلی عرضه غیرقانونی پی‌دی‌اف کتاب‌ها در فضای مجازی هم هستند.

مشکل برخورد و نظارت از کدام بخش است؟
بخشی مربوط به روابط‌عمومی وزارت بهداشت می‌شود. آنها هیچ اقدامی نمی‌کنند، درحالی‌که بیشتر این تقلب‌ها برای رسیدن به صندلی‌هایی است که این وزارتخانه مسئولیتش را به‌عهده دارد اما وظیفه خودش را به وزارتخانه‌های علوم و آموزش‌و‌پرورش محول کرده است. روابط‌عمومی‌های این 3وزارتخانه باید همانطور که دیدبان شفافیت حساسیت به خرج می‌دهد و دنبال روشنگری است، به موضوع اهمیت دهند. باید خطاها را به جای کتمان، اعلام کرد. ما تمام اطلاعات را به نهادهای نظارتی و امنیتی داده‌ایم.

چرا می‌گویید وزارت بهداشت کم‌کاری کرده است؟
ماجرای تقلب در امتحانات نهایی موضوعیت نداشت؛ چرا که فلسفه امتحان نهایی، ارتقای پایه و گرفتن مدرک دیپلم است و حدود 87درصد از رشته‌های دانشگاهی با نمره دیپلم هم قابلیت پذیرش دارند. تا زمانی که هدف امتحان نهایی گرفتن دیپلم و راه‌یابی افراد به 87درصد از کد رشته محل‌ها باشد، دیگر کسی رغبت نمی‌کند برای تقلب‌فروشی سرمایه‌گذاری کند. ماجرا اما برای 13درصد باقی‌مانده که به کنکور نیاز دارند، متفاوت است. از سال 95اعلام شد که نتیجه امتحان نهایی در سرنوشت این 13درصد تعیین‌کننده است. از همان زمان بازار فروش تقلب برای این گروه داغ شد. همه اینها در شرایطی است که تأثیر امتحان نهایی بر کنکور، فعلا مثبت است. اما از زمانی که اعلام شد این موضوع در شورای انقلاب فرهنگی در حال بررسی و تصویب است تا تأثیر نمرات امتحانات نهایی قطعی شود، بازار مکاره‌ای شکل گرفت. اگر این تأثیر قطعی در عمل اتفاق بیفتد ما با سونامی تقلب روبه‌رو خواهیم شد که دانش‌آموزان را میان یک دوراهی سخت قرار می‌دهد؛ یا تقلب می‌کنند و وارد رشته دلخواهشان می‌شوند یا روی اخلاقیات خود باقی می‌مانند و در رشته موردنظرشان قبول نمی‌شوند، زیرا متقلبان گوی سبقت را از آنها می‌ربایند. اغلب رقابت‌ها هم مربوط به رشته‌های مرتبط با وزارت بهداشت است. 

کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت جز در این مورد، در چه زمینه‌های دیگری فعالیت می‌کند؟
فعالیت ما در 3بخش اصلی است: یکی آموزش عالی، دوم آموزش پزشکی و سوم آموزش‌و‌پرورش. در ارتباط با آموزش عالی، هم‌اکنون ذره‌بین ما به سمت اتفاقاتی که از سوی برخی مسئولان با سوءاستفاده از قانون نقل و انتقال فرزندان هیأت علمی صورت گرفته، متمرکز است. در کنار آن، در زمینه تفاوت پرداختی‌ها در بخش‌های مختلف وزارت علوم هم ورود کرده‌ایم. مواردی داشته‌ایم که فرد در سه مقطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا، رشته‌های متفاوتی داشته و جذب هیأت علمی معتبرترین دانشگاه‌ها شده و حقوقش از استادان برجسته و نامدار کشور بیشتر است که این اتفاقات تخلف است یا استادانی داریم که پایین‌ترین نمره قبولی را گرفته‌اند و حالا رئیس استادان برتر کشور شده‌اند. ما فرزندان معاونان وزیری داشتیم که بدون هیچ شایستگی از نظر علمی، یکباره به‌عنوان نخبه معرفی شدند و صندلی دکتری یک رشته در دانشگاه دولتی را اشغال کردند. اینها موضوعاتی است که از 2سال پیش پیگیرشان بودیم.

در مورد اول که به تخلف در زمینه نقل و انتقال فرزندان هیأت‌علمی اشاره کردید، چه جزئیات دیگری در دست دارید؟
ما پرونده‌ای داریم تحت عنوان 134نفر. البته زمانی که به این گزارش‌ها رسیدگی کردیم، متوجه شدیم که احتمالا بیش از 500نفر در این پرونده تخلف کرده‌اند. به این صورت که این افراد در رشته دامپزشکی یکی از شهرهای خارج از مرکز دانشگاه آزاد که پذیرش در آن هیچ نیازی به به‌دست آوردن رتبه بالایی در کنکور نداشت، نام‌نویسی می‌کردند و بعد به بهانه فرزند هیأت علمی بودن و گاهی با جعل سند در این مورد، در بهترین صندلی‌های دانشگاه‌های پزشکی کشور مثل دانشگاه تهران یا دندانپزشکی اصفهان، جای نخبه‌های ما را می‌گرفتند. ما وقتی این موضوع را رسانه‌ای کردیم، همراهی لازم را در عوامل این قضیه ندیدیم. آنها به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. 2بار هم شکایت کردند و شکایت‌شان هر دو بار رد شد؛ یعنی دیوان شکایت آنها را نپذیرفت. به جاهای دیگر و نهادهای کلان حقوقی و حاکمیتی هم شکایت کرده‌اند که باز به نتیجه نرسیده‌اند. امسال هم مهلتی که به آنها برای جبران و کناره‌گیری از این رشته داده‌ایم، تمام می‌شود و بعدش موضوع با جزئیات رسانه‌ای می‌شود. یکی از این افراد پسر یکی از معاونان وزیر در دوره‌های قبلی بود که خودش انصراف داد و دیگر نامی از او نمی‌آید. اسامی فرزندان مسئولان دیگری را هم داریم، اگر خودشان کناره‌گیری کردند یا وزارت بهداشت آنها را اخراج کرد، نامی از آنها برده نمی‌شود در غیراین‌صورت طبق حکم قضایی اسامی‌شان افشا می‌شود.

این پرونده چند وقت است که به جریان افتاده؟
از سال 97ما در حال پیگیری هستیم و چون دانشگاه آزاد با ما همکاری نداشت ما بخشی از ماجرا را رسانه‌ای کردیم که منجر شد شورای سنجش و پذیرش دانشجو شجاعانه حکم اخراج‌شان را صادر کند اما آنها به دیوان عدالت اداری شکایت کردند تا حکم شورای سنجش و پذیرش را ملغی کنند که دیوان شکایت آنها را رد کرد. بعد هم مجموعه اقداماتی را انجام دادند که فعلا درباره آن صحبتی نمی‌کنم چون به ما قول داده شده که این افراد اخراج می‌شوند.

درحال حاضر چند پرونده از سوی کمیسیون آموزش دید‌بان شفافیت در حال بررسی است؟
یکی پرونده آزمون سمپاد است که در آن تخلفات تکرارشونده‌ای رخ داده است. دیگری تخلف در برخی مدارس بین‌المللی است که برخلاف مدارس سمپاد، در حال به نتیجه رسیدن است. مورد بعدی تخلف در آزمون دستیاری پزشکی دوره‌های 48و 49 است که به‌صورت جدی در حال پیگیری هستیم و طرح شکایت کرده‌ایم. مورد دیگر پرونده تعیین تکلیف ضوابط کنکور ۱۴۰۲ به بعد است. همچنین به موضوع المپیادها و جشنواره‌های بنیاد ملی نخبگان ورود داشتیم. تبدیل وضعیت معلمان نیز در دستور کار است. به‌طور کلی حدود 10تا 11پرونده فعال داریم. چندین پرونده هم از قبل به نتیجه رسیده است. حدود 8پرونده در دست بررسی است و اگر در کارگروه آموزش و پس از آن در هیأت‌رئیسه دید‌بان شفافیت تصویب شود، پیگیری آنها آغاز خواهد شد.

منظورتان  از به نتیجه رسیدن  پرونده  مدارس بین‌المللی چیست؟
وقتی یکی از مدیران تخلف زیادی دارد، اول باید آموزش‌و‌پرورش او را خلع مسئولیت کند. اگر خود فرد خاطی هم اقدام به جبران کرد، موضوع تمام می‌شود اگر نه، با شکایت واحد حقوقی دیدبان در مراجع قضایی، دادگاه تشکیل می‌شود. به هر حال مدیرانی به برخی مدارس بین‌المللی آسیب وارد کرده‌اند و این در حالی است که مدارس بین‌المللی ویترین کشورند. در آخرین جلسه کمیسیون آموزش مجلس از رئیس مرکز بین‌الملل وزارت آموزش‌و‌پرورش قول گرفته شد که افراد متخلف در این مدارس عزل شوند. تخلف در بخش آموزش، به کارگیری افرادی که صلاحیت قانونی نداشتند و تخلفات مالی و مسائلی که خارج از‌شأن مدارس بین‌الملل است. 

تخلف کدامیک از این پرونده‌ها سنگین‌تر بوده است؟
پرونده 134نفر درباره سوءاستفاده از قانون نقل و انتقال فرزندان هیأت علمی و تخلفات پشت‌سرهمی که در آزمون دستیاری دوره‌های 48و 49رخ داد، حاشیه‌های زیادی همراه داشت. تخلفات سمپاد هم بسیار است. 


ما با یک شبکه نه‌چندان پیشرفتـه و نـسبتا محدودی روبه‌رو هستیم که چون برخورد موثری با آنها نشده، آب را گل‌آلود می‌کنند. اینها حدود 5، 6 سالی است که با فروش سوالات کنکورآزمایشی کارشان را شروع کرده‌اند. سن‌شان بین 17 تا نهایتا ۳۰ سال است و در میانشان دانش‌آموز یا دانشجـوهای دانشگاه‌های پولی دیده می‌شـود ،طوری‌که در یکی از موارد دانش‌آموز کلاس یازدهمی در این ماجرا دسـت داشت. سرشاخـه‌های این گـروه‌ها، 10 نـفر هم نیستـند و اغـلب‌شان کلاهبردارند

با پیشرفت تکنولوژی و ورود جاسوس‌‌ابزارهای زیاد به کشور در قالب سمعک‌ نامرئی، خودکار، پاک‌کن و .... با پدیده افشای سوالات و پاسخ‌ها حین برگزاری آزمون روبه‌رو هستیم که میزان آن هم افزایش پیدا کرده است. با توجه به اینکه رقابت برای ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته‌های پرمتقاضی زیاد اسـت، اگر در هر حوزه‌ای از هر 100 نفر یک نفر تقلب کند، کافی است تا شایسته‌سالاری و نخـبه‌گرایی در کشور متوقف شود

در حال حاضر پرونده‌های در دست بررسی دید‌‌بان شــفافـیـت، پـرونده آزمون سـمـپاد اســـت که در آن تـخلـفات  تکرارشونده‌ای رخ داده است. دیگری تخلف در برخی مدارس بین‌المللی است که برخلاف مدارس سمپاد، در حال به نتیجه رسیدن است. مورد بعدی تخلف در آزمون دستیاری پزشکی دوره‌های 48 و 49 است که به صورت جدی در حال پیگیری هستیم و طرح شکایت کرده‌ایم. مورد دیگر پرونده تعیین تکلیف ضوابـط کنکور ۱۴۰۲ به بـعـد اســت. همچنـین به مـوضـوع المپیاد ها و جشنواره‌های بنیاد ملی نخبگان ورود داشتیم. تبدیل وضعیت معلمان نیز در دستور کار است. به طور کلی حدود 10 تا 11 پـرونـده فعال داریم. چندین پرونده هم از قبل به نتیجه رسیده است. حـدود 8 پرونده در دست بررسـی است و اگر در کارگروه آموزش و پـس از آن در هـیـات رئیسه دیده‌بان شفافیت تصویـب شـود، پیگیری آنها آغاز خـواهـد شد

منبع: الف

کلیدواژه: نقل و انتقال فرزندان کمیسیون آموزش دید مدارس بین المللی روبه رو هستیم امتحانات نهایی آموزش و پرورش امتحان نهایی وزارت بهداشت بان شفافیت تقلب فروشی دانشگاه ها دانش آموز هیأت علمی پرونده ها رسانه ای یک شبکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۲۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی افراد در قضیه شرکت‌های خودرو داد و بیداد راه انداخته‌اند

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: در قضیه شرکت‌های خودرویی برخی افراد با استفاده از تریبون‌هایی که در اختیار دارند، داد و فریاد به راه انداخته‌اند و برخی نیز از ترک فعل صحبت می‌کنند، در حالی که دستگاه قضایی با اقتدار و شجاعت برای حل این معضل تلاش می‌کند.

حسین رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین اظهار کرد: امروز استان درگیر ابر چالشی به عنوان شرکت‌های خودرویی است و دستگاه قضائی شجاعانه و با اقتدار با تشکیل پرونده در دادسرای مرکز استان در حال تلاش برای حل این مشکل است.

رجبی افزود: در قضیه شرکت‌های خودرویی برخی افراد با استفاده از تریبون‌هایی که در اختیار دارند، داد و فریاد به راه انداخته است و برخی هم در رسانه‌هایی که در اختیار دارند از ترک فعل صحبت می‌کنند در حالی که دستگاه قضائی با اقتدار و شجاعت برای حل این معضل با تدبیر و عقلانیت تلاش می‌کند و از همه مردم و مسئولان تقاضا می‌کند به صورت جهادی و انقلابی در این زمینه همراه دستگاه قضائی باشند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین خاطرنشان کرد: با وجود اقدامات و تذکرات صورت گرفته، برخی تلاش می‌کنند با راه‌اندازی تجمعات مختلف دستگاه قضائی را مورد آماج قرار دهند.

رجبی اضافه کرد: در این برهه‌های حساس باید با همدلی در کنار هم باشیم و با قلم و تریبون‌هایی که در اختیار داریم، ضمن تبیین موضوع مردم را توجیه کنیم تا با مجموعه قضائی استان همکاری کنند.

وی با بیان اینکه از طریق رسانه‌ها به سرمایه‌گذاران کلان اخطار داده‌ایم که سودهای کلان را عودت دهند، ادامه داد: در صورت اقدام داوطلبانه برای اعاده سودهای دریافتی، برای این افراد پرونده قضائی تشکیل نخواهد شد، در غیر این صورت این افراد تحت تعقیب کیفری قرار خواهند گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین تاکید کرد: تاکنون ۵۰ میلیارد تومان از مطالبات ۸۹۵ نفر از سرمایه‌گذاران شرکت رضایت خودروی طراوت نوین پرداخت شده است.

رجبی با بیان اینکه بازپرس با جدیت، قاطعیت و قدرت این پرونده را جلو می‌برد، ادامه داد: تمام تلاش خدمتگزاران مردم در مجموعه قضائی استان این است تا این پرونده پیچیده را پایان سال به نتیجه برسانیم.

وی تصریح کرد: پرونده «شرکت رضایت خودروی طراوت نوین» نزدیک به ۳۴ هزار قرارداد تشکیل شده که تاکنون ۱۱ هزار قرارداد مورد حسابرسی قرار گرفته است و امیدواریم حسابرسی مابقی قراردادها که با حضور ۴۰ کارشناس در جریان است، تا اواخر مهر به پایان برسد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، میزان مطالبات ۱۱ هزار قرارداد «شرکت رضایت خودروی طراوت نوین» یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

رجبی اظهار کرد: همه مطالباتی که تاکنون به بخشی از سرمایه‌گذاران پرداخت شده است از منابع دیگر بوده و تاکنون در خصوص اموال توقیفی این شرکت تصمیمی اتخاذ نشده است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضائی با اقتدار و شجاعت کار خود را انجام می‌دهد، گفت: ما در مسیر ولایت و به عنوان فرزند ولایت با اقتدار این مسیر را جلو خواهیم برد و از همه مسئولان، مردم و اصحاب رسانه می‌خواهیم که کمک کنند تا این پرونده تا پایان سال به نتیجه برسد.

کد خبر 751650

دیگر خبرها

  • مالک کارت بازرگانی برای عمل نکردن به تعهدات ارزی جریمه شد
  • تشکیل ۲۵ پرونده تخلف برای فروشگاه های لوازم یدکی خودرو در خوزستان+فیلم
  • پورمحمدی: گفتند شما بخورید و بخوابید، لیست شانا رأی می‌آورد /شنیدم ۴، ۵ نفر در دولت تصمیم نهایی را می‌گیرند /رائفی‌پور بیکار است، قالیباف زرنگ!
  • برخی افراد در قضیه شرکت‌های خودرو داد و بیداد راه انداخته‌اند
  • بازگشت شفاف قبل از مرگ!
  • ۱۶۲ پرونده تخلف به تعزیرات کهگیلویه ارسال شد
  • ۶۳ پرونده تخلف برای واحدهای صنفی در کردستان تشکیل شد
  • ۶۳ پرونده برای واحدهای متخلف در کردستان تشکیل شد
  • مجازات ۸۴۰ میلیون ریالی برای عرضه دارو‌های دامی تقلبی در اشنویه
  • صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است