جشنهای «شکوه رضوان» در حرم مطهر رضوی برگزار میشود
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۳۵۷۸
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد ظهر دوشنبه در نشست خبری تشریح برنامههای دهه کرامت اظهار کرد: سلسله جشنهای «شکوه رضوان» به همت معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی و همزمان با فرارسیدن سالروز میلاد کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز و تا شب میلاد امام رضا (ع) به مدت ۹ شب ادامه خواهد داشت که این جشنها هر شب از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در صحن پیامبر اعظم (ص) با حضور زائران و مجاوران برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی افزود: همخوانی گروههای تواشیح، اجرای گروه سرود گلدستههای حرم، شعرخوانی آئینی با حضور شاعران مشهور، دکلمهخوانی، گفتگوی معارفی با حضور میهمانان امام رضایی با موضوع کرامات امام رئوف، حرم شناسی ویژه زائران با هدف شناساندن تاریخچه آئینهای حرم رضوی همچون نقاره نوازی، تعویض پوش ضریح و پرچم گنبد مطهر، معرفی مراحل تولید و بافت فرشهای اماکن، معرفی کشیک حفاظ و … از جمله بخشهای متنوع جشنهای شکوه رضوان بهشمار میرود.
وی افزود: همزمان با عصر روز میلاد حضرت معصومه (س)، مراسم جشن ریحانه با حضور دختران نوجوان برگزار خواهد شد و علاوه بر آن، سلسله جشنهای دهه کرامت ویژه دختران نوجوان را از ۱۶ تا ۲۱ خردادماه در دو نوبت صبح و بعدازظهر در پایگاه فرهنگی ریحانه خواهیم داشت.
حجت الاسلام شریعتینژاد اظهار کرد: دیگر برنامه آغاز دهه کرامت، نخستین اجتماع ابناء الرضا (ع) با حضور نوجوانان رضوی مشغول به فعال در زمینه مکبری، گروههای سرود و هیئتهای نوجوانان است که از ساعت ۱۶ در صحن پیامبر اعظم (ص) آغاز میشود و تا نماز مغرب و عشاء ادامه خواهد داشت.
معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی توجه به جهاد تبیین در دهه کرامت را نیز به عنوان یکی از اهداف برنامههای این ایام برشمرد و گفت: در همین راستا در دهه کرامت نشستهای «مکتب سیاسی و اجتماعی امام رضا (ع)» ویژه نخبگان در قالب ۱۰ جلسه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در دارالقرآن کریم واقع در صحن جمهوری حرم مطهر رضوی برگزار میشود و در آن ابعاد مختلف سیره سیاسی امام رئوف مورد بررسی قرار میگیرد.
وی افزود: سلسله نشستهای «تجلی حجاب» عنوان دیگر ویژه برنامه این معاونت برای نخبگان در دهه کرامت است که هر روز در ساعت ۸ تا ۱۰ صبح، با حضور اساتید مطرح کشوری همچون حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مدرسه پریزاد برگزار میشود.
حجتالاسلام شریعتینژاد با اشاره به تقارن سالروز رحلت معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد با ایام دهه کرامت رضوی اظهار کرد: مراسم سوگواری شب رحلت امام خمینی (ره) جمعه ۱۳ خرداد ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد و در عصر سالروز رحلت امام امت نیز، آئین گرامیداشتی از طرف تولیت آستان قدس رضوی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و مدیریت حوزه علمیه خراسان در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد. همچنین مراسم روز بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد با حضور زائران و مجاوران در رواق بزرگ امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.
معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی ادامه داد: علاوه بر این، برگزاری برنامه چند ملیتی «صوره الامام و تشکیل النظام عالمیه الجدید» به مناسبت گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) با حضور سرکنسولهای کشورهای مختلف و زائران خارجی شش کشور، در صحن قدس تدارک دیده شده است.
وی به ویژهبرنامههای سالروز ولادت امام هشتم (س) نیز اشاره کرد و گفت: ۲۰ خرداد ماه همزمان با شب ولادت امام رضا (ع) جشن شکوه رضوان با حضور تولیتهای اعتاب مقدسه عراق و ایران و مدیحه سرایی سید مهدی میرداماد از مداحان برجسته کشورمان و سخنرانی حجت الاسلام ناصر رفیعی ساعت ۱۸ در صحن پیامبر اعظم (ص) برپا خواهد شد و حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی سخنران این مراسم خواهد بود.
حجت الاسلام شریعتینژاد تصریح کرد: در سالروز ولادت امام هشتم (ع) مراسم تعویض پرچم گنبد و پوش ضریح حرم مطهر رضوی امام رئوف از ساعت ۶ صبح ۲۱ خرداد همراه با خطبه خوانی و نقاره نوازی و ویژهبرنامهای با حضور عموم زائران، تولیت آستان قدس رضوی، مسئولان لشکری و کشوری و تولیتهای اعتاب مقدسه از ساعت ۹ تا ۱۱ در حرم مطهر برگزار میشود.
کد خبر 5503146منبع: مهر
کلیدواژه: خراسان رضوی مشهد دهه کرامت آستان قدس رضوی بوشهر ساختمان متروپل کرمانشاه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا ویروس کرونا متروپل آبادان ابادان اردبیل شهادت امام صادق ع احتکار نماهنگ سلام فرمانده شیراز خراسان رضوی تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد برگزار می شود حجت الاسلام شریعتی نژاد امام خمینی شکوه رضوان دهه کرامت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۳۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
پنجشنبه گذشته به رسم دیرینه، جلسات سنتی قرآن کریم در یکی از شبستانهای مسجد گوهرشاد در قالب برنامه دارالحفاظ آغاز شد. در این جلسه که ساعت 4 صبح پنجشنبه 6اردیبهشت در مسجد گوهرشاد برگزار شد استاد سیدمرتضی سادات فاطمی به عنوان پیشکسوت و صدرالحفاظ آستان قدس رضوی دعوت شد تا استاد این جلسه سنتی قرآنی در حرم مطهر رضوی باشد. قرار زیبایی که بناست با حضور سایر اساتید پیشکسوت تکرار شود. به این بهانه مروری بر پیشینه برنامههای قرآنی حرم مطهر رضوی داریم.
قرائت قرآن در جوار بارگاه علی بن موسیالرضا(ع) سنتی به قدمت این صحن و سراست. نشان آن، قدیمیترین قرآن وقفی این آستان است. سنتی که طی قرنها به مرور شکل گرفت و به شکل مراسمی آیینی قد کشید. نشان به این نشان که در دوره صفوی حفاظ حرم مطهر دارای جایگاه ویژهای بودند و واقفان برای پایداری سنت تلاوت در حرم علی بن موسی الرضا(ع) وقفهای متعدد داشتند. یکی از این وقفها مربوط به خواجه علاءالدین حاجی در عهد شاه طهماسب اول صفوی است که به تاریخ 993 قمری وقف و بخشی از درآمد آن صرف تأمین هزینه تلاوت قرآن در حرم مطهر شده تا حفاظ هر صبح و شام در روضه متبرکه، قرآن تلاوت کنند. سنتی دیرین که تا امروز ادامه دارد. کافی است سحرگاه به نیت زیارت به حرم مطهر رفته و پس از عرض ارادت، سری به مسجد گوهرشاد بزنید تا قاریان را نشسته به احترام ببینید و نوای ملکوتی قرآن را بشنوید که بر بالهای ملائک تا آسمان میرود.
سنتی که از آغاز بود
قرائت قرآن در اماکن مقدس توصیه پسندیدهای است که در مزارات سرزمینهای اسلامی از آغاز اسلام برقرار بوده است. با شکلگیری مشهدالرضا(ع) در قرن سوم هجری و حضور زائران بر گرد مرقد مطهر علی بن موسیالرضا(ع) قرائت قرآن نیز رایج بوده است. به نوشته مؤلف عیون اخبارالرضا(ع)، در قرن چهارم هجری زائران در کنار مرقد امام رضا(ع) قرآن تلاوت میکردند. ابنبابویه با واسطه از ابوعلی محمد بن معاذ و به نقل از ابوعمر و محمد بن عبدالله حاکم نوغان مینویسد: «مسافری از ری که نامهای از بعضی سلاطین حمیر برای نصربن احمد امیر بخارا داشت، به زیارت حرم آمده، شب را در حرم به سر برد و بعد از نماز شروع به خواندن قرآن کرد».
قرآنهای موجود در موزه آستان قدس رضوی با قدمت هزارساله خود شاهدی دیگر بر این ماجرا هستند. قدیمیترین قرآن وقفی به شماره 3004 که به خط کوفی بر پوست آهو نوشته شده، متعلق به ابوالقاسم علی بن ناصرالدوله ابیالحسن محمد بن ابراهیم سیمجور است که به سال 363 وقف شده است. به جز این، دو قرآن دیگر نیز یکی وقف سلطان محمود غزنوی به تاریخ 393 قمری و دیگری مربوط به ابوالبرکات که در رمضان 421 قمری وقف شده است. غیر از تاریخ، نکته دیگری که در وقفنامه این قرآن آمده و از نظر اثبات تلاوت قرآن در این آستان دارای اهمیت است، تصریح به عدم خروج قرآن از حرم است. گفته میشود با گسترش این صحن و سرا و رونق مشهدالرضا(ع) به موازات توجه به خدمات رفاهی برای زائران، در خصوص نیازهای عبادی و زیارتی آنها نیز اندیشه میشده است. اما در این مورد تا قرن نهم هجری سندی در دست نیست و نخستین و قدیمیترین خبر در این خصوص متعلق به برگزاری آیین قرائت قرآن در حرم مطهر به گزارش فضلاالله روزبهان خنجی است که در شرح سفر زیارتی محمد خان شیبانی به مشهد، در وصف مراسم قرائت قرآن حفاظ نوشته است: «...و اشارت علیه سانح شد که حفاظ در بیرون قبه قرائت قرآن نمایند و فرمودند مکروه است در پایین قبر قرآن خوانند و تأکید نمودند که «... باید بعد از این، حفاظ مرقد مقدس رضوی در بیرون قبه تلاوت نمایند؛ به رعایت ادب اقرب است». سپس مولانا حافظ جامی، غزلی ترکی در هشت بیت در منقبت امام رضا(ع) با رخصت همایونی قرائت کرد و آن گاه حدیثی قدسی به اسناد مسلسل، به روایت حضرت رضا(ع) قرائت و ترجمه شد و همگان فیض بردند».
با مرور این شرح به جزئیات مهمی در خصوص مراسم قرائت در حرم مطهر رضوی میرسیم. نخست اینکه مراسمی اینچنین دارای سابقه بوده و در پایین پای حضرت اجرا میشده و پس از این زمان به مکانی دیگری منتقل شدهاست. جز این میتوان درباره تشریفات مراسم نتایجی گرفت، مانند اینکه در پایان تلاوت قرآن، برنامههای دیگری مانند سخنرانی و شعرسرایی برقرار بوده و همچنین شرح احادیث انجام میشده است. اشعار و احادیثی که بعدها منشآت خواجه نصیر طوسی و مدایح دوازده امام جای آن را گرفت.
دارالحفاظ، رواقی برای حفاظ حرم مطهر
دیگر خبری که از قرن نهم میتواند در خصوص سنت تلاوت قرآن در حرم مطهر رضوی ذکر کرد، وجود رواق دارالحفاظ در حرم مطهر است. رواقی که گفته میشود به دست گوهرشاد بیگم در اوایل قرن نهم هجری ساخته شده و نامش را از حفاظ قرآن کریم حرم مطهر دارد. گفته میشود وجود این رواق و نامش نشاندهنده این است که مراسمی اینچنینی در عهد تیموریان و حتی در قرن هشتم نیز مرسوم بوده و به همین دلیل مکانی ویژه برای آن ساخته و تدارک دیدهاند. دیگر شاهد و سند ماجرا نشان مصدری حافظ مسجد جامع گوهرشاد است که سلطان حسین میرزای بایقرا به نام خواجه حافظ حسینعلی (که از حافظان و قاریان بزرگ آن دوره خوراسان بوده) صادر کرده است و به موجب این حکم، او ریاست حفاظ بیتالمغفره و مسجد جامع گوهرشاد را عهدهدار شده است. برای فهم بیشتر از این سنت باید در تاریخ جلوتر بیاییم تا به عهد صفوی برسیم. در این دوره به خاطر وقفنامههایی که عواید آن به این مراسم اختصاص یافته و همچنین اسنادی که درزمینه مواجب حفاظ و شرح هزینه برگزاری مراسم وجود دارد میتوان به اصطلاحات مربوط به این مراسم رسید. اصطلاحاتی مانند صدرالحفاظ، حافظ، سلطان القراء و صدر القراء که به جایگاه و اهمیت حافظان قرآن و این مراسم در عهد صفوی اشاره دارد. گفته میشود حفاظ در عهد صفوی زیر نظر خادمباشی و همچنین سرکشیک که متولی این مراسم بود، خدمت میکردند. براساس این وقفنامهها حفاظ در دو دسته «حفاظ بالاسرمبارک» و «حفاظ حرم مطهر» زیر نظر مسئولان به تلاوت قرآن و ادعیه میپرداختند. شرح این وقفنامهها مفصل است و در مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت.
آزاده خلیلی