Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@22:28:43 GMT

برای لاغری زیتون شور بخوریم؟

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۳۷۰۸

برای لاغری زیتون شور بخوریم؟

کاربردهای زیتون در پخت و پز، مصرف زیتون صورت خام و یا روغن زیتون، خواص دارویی زیتون برای سلامتی و پوست و مو، ترشی زیتون حاوی مقدار بالای روغن، خواص ترشی زیتون شور، دلایل خوردن زیتون پرورده و زیتون سیاه و کمک به سلامت دستگاه گوارش و معده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زیتون میوه آلویی فوق العاده قدرتمند و مفید است که دارای کاربردهای فراوان در پخت و پز بوده و از مواد اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای محسوب می‌شود و معمولاً به دو رنگ زیتون سبز و سیاه برداشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درخت زیتون گیاهی همیشه سبز و بومی مناطق مدیترانه، آفریقا و برخی نقاط آسیا می‌باشد. رشد این درخت محدود است و معمولاً بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ فوت رشد نمی‌کند.

خواص دارویی زیتون برای سلامتی و پوست و مو

زیتون به صورت خام و یا روغن زیتون قابل مصرف است و دارای خواص فراوان برای سلامت قلب و عروق، مغز، چشم، استخوان‌ها و کاهش وزن است. مواد مغذی و آنتی اکسیدان های موجود در زیتون سیاه از اکسیداسیون کلسترول و آسیب رگ‌های خونی جلوگیری کرده و از حملات قلبی پیشگیری می‌کند. اسیدهای چرب موجود در زیتون با کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب خون به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

ترشی زیتون حاوی مقدار بالای روغن

ترشی‌ها رنگ و لعاب و مزه خوبی به غذا می‌دهند، از این رو طرفداران زیادی دارند. با این حال، کمتر کسی نسبت به مضرات مصرف ترشی آگاهی دارد، اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنبال کاهش وزن هستند، باید در مصرف ترشی تجدید نظر کنید.

در حقیقت این موضوع به دلیل آن است که ترشی دارای سطح بالایی از نمک است. برخی ترشی‌ها مانند ترشی انبه و زیتون نیز دارای میزان زیادی روغن هستند. در حقیقت سطح بالای نمک باعث جذب بیشتر آب در بدن می‌شود و در روند کاهش وزن فرد اختلال ایجاد می‌کند.

اگرچه روغن موجود در ترشی زیتون و انبه نسبت به سایر روغن‌ها سالم‌تر و بهتر هستند اما نباید چشم خود را به این حقیقت ببندید که این موضوع به معنای کالری بالای آن است.

اگر به دنبال کاهش چند کیلوگرمی از اضافه وزن خود هستید، ترشیجات را از رژیم غذایی خود حذف کنید. با این حال، ترشیجاتی در بازار وجود دارند که بدون روغن بوده و دارای سطح پایینی از نمک هستند. حداقل می‌توانید برای خودتان چنین ترشی‌های رژیمی را در خانه درست کنید.

خواص ترشی زیتون شور

چربی‌های سالم موجود در زیتون و روغن زیتون باعث کاهش فشار خون بالا شده و اسید اولئیک با تغییر الگوهای سیگنالینگ در سطح غشای سلولی از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد چربی‌های غیراشباع موجود در زیتون برای کاهش وزن مفید است به طوری که چربی‌های داخل سلول‌ها را از بین برده و چربی‌های شکم را آب می‌کند.

افرادی که زیتون بیشتری مصرف می‌کنند کمتر دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند. با مصرف منظم تنها ۱۰ عدد زیتون قبل از غذا می‌توان اشتها را تا ۲۰ درصد کاهش داد زیرا اسیدهای چرب غیراشباع زیتون باعث کاهش روند هضم و تحریک هورمون مرتبط با بی اشتهایی می‌شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد زیتون می‌تواند خاصیت اشتهاآوری نیز داشته باشید، برای لاغر شدن بهتر است زیتون شور مصرف شود. مصرف منظم زیتون سیاه به دلیل دارا بودن ویتامین E و چربی‌های غیراشباع با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

چرا زیتون پروده می‌خوریم؟

زیتون حاوی نوعی چربی است که این نوع چربی می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع چربی‌ها باشد به نحوی پیوندهای موجود در این نوع چربی راحت‌تر شکسته می‌شوند و مانند دیگر انواع چربی‌در بدن انباشته نمی‌شود و با مصرف زیتون پرورده می‌توانید به تدریج از وزن خود بکاهید و از شر چربی شکمی خلاص شوید و مقاومت انسولین را کاهش دهید.

کسانی که به طور منظم از روغن استفاده می‌کنند بیشتر تمایل به کاهش وزن دارند و به همین دلیل به ندرت می‌بینید که این‌گونه از افراد به اضافه وزن دچار باشند. مطالعات علمی نیز تأیید کرده است که این افراد از سطح بالای سروتین در بدن خود برخوردارند.

سروتین نوعی هورمون است که در بدن انسان احساس سیری را تقویت می‌کند بنابراین با مصرف زیتون می‌توان. روزانه تا ۲۰۰ کالری کمتر انرژی وارد بدن کرد که این موجب کاهش اشتها و احساس سیری می‌شود.

زیتون، یا به عبارت دقیق‌تر آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی ضد التهاب موجود در زیتون، به عنوان یک ایبوپروفن طبیعی عمل می‌کند. روغن آن‌ها شامل oleocanthal است که یک ماده با خواص ضد التهابی است که بسیار شبیه به خواص داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی عمل می‌کند.

خوب است اشاره کنیم که حدود ۵۰ گرم روغن زیتون مقدار زیادی oleocanthal با خواص ضد التهابی موجود دارد که شبیه به ۱۰ دوز ایبوپروفن برای بزرگسالان عمل می‌کند که این می‌تواند اثباتی در مورد خواص درمانی قوی زیتون باشد.

زیتون سیاه و کمک به سلامت دستگاه گوارش و معده

مصرف یک فنجان زیتون سیاه در روز به دلیل فیبر فراوان، به سلامت دستگاه گوارش و معده کمک می‌کند و عمل هضم را بهبود می بخشد. زیتون سیاه باعث بهبود حرکات روده شده و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی زیتون از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن محافظت کرده و از بروز بیماری سرطان جلوگیری می‌کند.

زیتون سیاه منبع غنی ویتامین E است که توانایی عالی در خنثی سازی رادیکال‌های آزاد در بدن دارد و تولید و رشد سلول‌های سرطانی را کند می‌کند. تحقیقات نشان داده عصاره زیتون مشابه آنتی هیستامین در سطح سلولی عمل می‌کند و خواص ضدالتهابی زیتون باعث کاهش و بهبود آلرژی می‌گردد، گردش خون را بهبود بخشیده و علائم بیماری آسم را کاهش می‌دهد.

زیتون به ویژه زیتون سیاه حاوی مقادیر فراوان آهن است. آهن باعث بهبود اکسیژن رسانی توسط گلبول‌های قرمز خون شده و از کم خونی پیشگیری می‌کند. از علائم کمبود آهن در بدن ضعف و خستگی عمومی می‌باشد. یک فنجان زیتون حاوی ده درصد ویتامین A مورد نیاز روزانه بدن است که به سلامت چشم و شبکیه کمک کرده و شب کوری را درمان می‌کند. همچنین ویتامین A برای پیشگیری از بروز آب مروارید، دژنراتیو ماکولا و آب سیاه یا گلوکوم و سایر بیماری‌های چشم مرتبط با سن حیاتی می‌باشد.

زیتون باعث افزایش سطح گلوتاتیون در خون می‌شود. گلوتاتیون از آنتی اکسیدان های قوی است که باعث دفع ترکیبات سمی ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. زیتون سرشار از پلی فنل‌ها است که به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از التهاب کمک کرده و از بافت اندام‌های مختلف بدن از جمله مغز در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند. زیتون حاوی ویتامین E است که از آنتی اکسیدان های قوی برای پیشگیری و درمان مشکلات شناختی و مغزی است و از بروز آلزایمر و کاهش حافظه جلوگیری می‌کند.

کد خبر 578713

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های پزشکی مواد غذايي توصیه های پزشکی بايدها و نبايدها تغذیه سالم روغن زیتون رژیم غذایی رژیم غذایی سالم چه غذایی غذای سالم امنیت غذایی وعده غذایی سبد غذایی مواد غذایی میان وعده غذایی هضم غذا غذاهای پرکالری بهترین رژیم غذایی بهترین غذا مواد غذایی و خوراکی روغن زیتون و خواص آن متخصص تغذیه تغذیه سالم و مفید راهکارهای کاهش وزن میوه زیتون متخصص تغذیه و رژیم درمانی آنتی اکسیدان ها ویتامین ها برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن فواید زیتون شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آنتی اکسیدان ها موجود در زیتون زیتون سیاه زیتون باعث زیتون حاوی ترشی زیتون روغن زیتون زیتون شور کاهش وزن چربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۳۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد ؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم ؟ ؛ درمان سریع آبله مرغان در خانه

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی، با اشاره به اینکه احتمال ابتلا به آبله مرغان در فصل بهار افزایش می‌یابد، گفت: عامل ابتلاء به آبله مرغان یک بیماری ویروسی حاد است که منجر به بروز تب و بثورات جلدی (جوش‌های پوستی) در فرد مبتلا خواهد شد.

به گزارش مهر، وی افزود: در گذشته این بیماری مخصوص کودکان بود اما با افزایش سطح بهداشت در جامعه کودکان در مراحل ابتدایی زندگی به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و در بزرگسالی با آبله مرغان درگیر می‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه نشانه‌های ابتلا به آبله‌مرغان در بزرگسالان به مراتب شدیدتر از کودکان است، خاطرنشان کرد: این بیماری ارتباط مستقیم با سن دارد، هر چه سن ابتلا افزایش یابد علامت‌های بیماری نیز شدیدتر است.

مردانی یادآور شد: جوش‌های پوستی آبله مرغان در قسمت‌های مختلف بدن مانند سر، صورت، اندام و در برخی موارد در تمام بدن ظاهر می‌شود.

وی با بیان اینکه دوره حاد این بیماری هفت روز است، تاکید کرد: در برخی افراد، بهبود بین دو تا سه هفته نیز ادامه دار است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه به افراد توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری از دست دادن و دیده بوسی با مبتلایان خودداری کنند، خاطرنشان کرد: این بیماری واگیردار است به شکلی که با کوچک‌ترین تماس با فرد آلوده، بیماری انتقال می‌یابد.

آبله‌مرغان سراغ چه کسانی می‌رود؟

باشگاه خبرنگاران نوشت: آبله مرغان بیماری ویروسی شناخته شده ای است که عامل انتقال آن ویروس "واریسلا زوستر" بوده و به راحتی و به سرعت از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

چطور آبله مرغان می گیریم؟

این بیماری می تواند از طریق هوا منتقل یا تماس با بزاق، مخاط، یا مایع تاول فرد آلوده به فرد دیگر منتقل می شود و اغلب ویروس عامل این بیماری از یک یا دو روز قبل از ظاهر شدن بثورات جلدی تا زمانی که تمام تاولها خشک شوند، قابل انتقال به دیگران است.

علائم آبله مرغان چیست؟

علائم شایع بیماری آبله مرغان، بثورات قرمز خارش دار یا تاول هایی در سراسر بدن است. حدود ۱۰ تا ۲۱ روز طول می کشد تا علائم این بیماری ظاهر شوند.

البته این بیمار علائم دیگری مانند تب، خستگی، از دست دادن اشتها و درد عضلات نیز دارد.

از آنجا که اکثر مردم نسبت به آبله مرغان واکسینه می شوند، شیوع این بیماری در میان نوزادان، کودکان، زنان باردار و افراد با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر است.

معمولا، بدترین علایم آبله مرغان بعد از دو هفته فروکش می کند. شما می توانید برخی از درمان های طبیعی را برای کاهش برخی از علائم و رهایی از خارش امتحان کنید.

چطور از انتشار آبله‌مرغان جلوگیری کنیم؟ بایدها و نبایدهای آبله مرغان ؛ آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد ؟

درمان های خانگی برای آبله مرغان

۱. جوش شیرین: جوش شیرین می تواند به کنترل خارش و سوزش ناشی از آبله مرغان کمک کند.

یک و نیم قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب ریخته وهم بزنید. با استفاده از یک لیف حمام نرم محلول را روی بثورات و نواحی خارشناک مالیده و اجازه دهید خشک شود.

یکی دیگر از روش ها ترکیب نصف یا یک فنجان جوش شیرین در آب وان حمام برای استحمام و کاهش خارش ها.

۲. هویج و گشنیز: سوپ تهیه شده از هویج و گشنیز در درمان آبله مرغان بسیار مفید است. این میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان بوده که در فرایند درمان کمک می کنند.

سوپ خانگی برای آبله مرغان: ۱۰۰ گرم هویج (حدود یک فنجان هویچ خرد شده) را با یک و نیم فنجان برگ گشنیز تازه را در دو و یک چهارم فنجان آب جوشانده تا نیمی از آن تبخیر شود. این سوپ را یک بار در روز به مدت یک ماه مصرف کنید. شما همچنین می توانید هویج آب پز و برگ گشنیز بخارپز نیز مورد استفاده قرار دهید.

۳. بلغور جو دوسر: حمام بلغور جو دوسر یک درمان خانگی محبوب برای کاهش خارش ناشی از آبله مرغان است.

دو فنجان بلغور جو دوسر را پودر کرده و بلغور جو دوسر پودر شده را در دو لیتر آب ولرم بریزید، سپس آن را در آب وان حمام ریخته و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن استحمام کنید.

۴. سرکه قهوه ای: یکی از راه حل های موثر برای درمان آبله مرغان سرکه قهوه ای است، این سرکه تحریک پوست را از بین برده و به التیام زخم و جلوگیری از ایجاد آن کمک می کند.

کافی است تا یک دوم فنجان سرکه قهوه ای به را به آب ولرم وان حمام اضافه کرد و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن حمام کنید.

۵. عسل: عسل به کاهش خارش و التیام تاول های ناشی از آبله مرغان کمک می کند. عسل خالص را بر روی تاول ها قرار داده تا خارش و التهاب کاهش پیدا کند. نکته: این روش را دو تا سه بار در روز می توانید انجام دهید.

۶. جوشانده گیاهی: جوشانده های گیاهی به عنوان آرام بخش های و تسکین دهنده برای لین بیماری استفاده می شوند، برخی گیاهان مفید مانند بابونه، ریحان ، گل همیشه بهار و بادرنجبویه را برای تسکین متحان کنید.

کافی است تا یک قاشق غذاخوری از هر یک از این گیاهان را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید چند دقیقه با حرارت زیاد بجوشد، می توانیز به آن دارچین، عسل و آب لیمو اضافه کرده و آن را بنوشید.

نوشیدن این چای گیاهی چند بار در روز نتایج شگفت آوری دارد.

٧. اسانس و روغن اسطوخودوس: اسطو خودوس یکی دیگر از درمان های موثر برای کاهش تحریک پوست و خارش ناشی از آبله مرغان است.

کمی روغن اسطوخودوس را با روغن نارگیل یا روغن بادام ترکیب کرده و آن را روی تاول ها بمالید و اجازه دهید تا خشک شود، می توانید این روش را دو بار در روز تکرار کنید.

یکی دیگر از این روش ها اضافه کردن چند قطره اسانس اسطوخودوس و بابونه به آب ولرم و وان حمام و استحمام به مدت ۱۰ دقیقه در آن است.

کد خبر 848312 برچسب‌ها سلامت خبر مهم قلب

دیگر خبرها

  • آموزش آشپزی / روشی خاص برای تهیه و طبخ ماهی کبابی
  • طرز تهیه سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو
  • رژیم تخم مرغ شما را به لاغری سریع می‌رساند
  • چرا این ماده غذایی کالا‌ی مورد علاقه سارقان است؟
  • آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد ؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم ؟ ؛ درمان سریع آبله مرغان در خانه
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • جمع‌آوری روغن غیر قابل مصرف انسانی در چهارمحال و بختیاری
  • ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • فواید و مضرات روغن حیوانی