Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@14:40:16 GMT

باقیمانده ساختمان متروپل آبادان تخریب می شود

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۲۵۱۲۵

باقیمانده ساختمان متروپل آبادان تخریب می شود

کوروش خواجوی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در محل ریزش ساختمان متروپل آبادان افزود: کارشناسان اعتقاد دارند بخش باقیمانده ساختمان متروپل به هیچ عنوان قابلیت نگهداری ندارد.

وی ادامه داد: مشخص نیست شرایط ساختمان تا چه زمانی پایدار باقی می‌ماند لذا ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان به صورت جدی پیگیر اجرای ایمن روند تخریب باقیمانده ساختمان متروپل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان درخصوص زمان آغاز تخریب باقیمانده سازه متروپل گفت: اولویت نخست ما آواربرداری به شکل امن برای یافتن اجساد احتمالی دیگر است و امیدواریم با مراقبت همه نیروها در روزهای باقی مانده نیز همانند روزهای گذشته اتفاق خاصی برای نیروهای امدادگر و عملیاتی رخ ندهد.

وی افزود: ریزش ساختمان متروپل با سایر ساختمان‌ها تفاوت داشت برای مثال در ریزش ساختمان پلاسکو، کل ساختمان به طور کامل فرو ریخت ولی در متروپل بخشی از ساختمان باقی مانده که خیلی هم خطرناک است.

خواجوی  با تسلیت درگذشت تعدادی از شهروندان آبادان در جریان ریزش ساختمان متروپل اظهارداشت: این حادثه تلخ به هر حال رخ داده و لازم است با انجام برخی کارها جلوی تکرار حوادث مشابه گرفته شود.

وی افزود:  کمیته فنی این حادثه بلافاصله بعد از وقوع حادثه تشکیل شد و طرح‌هایی نظیر ایجاد بارند ضربدی و ساپورت میانی برای مقاوم و ایمن سازی موقت سازه ارائه داد تا باقیمانده ساختمان به صورت موقت حفظ و امکان آواربرداری و کشف اجساد فراهم شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان گفت: کمیته فنی به صورت مستمر توسط چهار دوربین نقشه برداری و کشیک سازه‌ای طی شیفت‌های مختلف تغییر شکل‌ها را پایش می‌کند و تغییر بیش از هشت میلیمتر سازه را به سرعت به عوامل اجرایی و مدیریت بحران اطلاع می‌دهد که در چنین مواقعی عملیات آواربرداری به طور موقت برای مدت ۳۰ دقیقه متوقف و براساس شرایط جدید سازه تصمیم گیری می‌شود.

لزوم تجدید نظر اساسی درخصوص روند اداری صدور پروانه‌ها و تعداد طبقات

خواجوی بیان کرد: برخی ساختمان‌های نا امن که ممکن است فرآیند ساخت آنها با ساختمان متروپل شباهت‌هایی داشته‌اند باید بررسی شوند ضمن اینکه در آینده باید ملاحظات بیشتری نظیر افزایش کیفیت مصالح و آموزش نیروی کار مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نیروی کار ماهر کم داریم ولی تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی زیاد است، افزود: درخصوص روند اداری صدور پروانه‌ها و افزایش تعداد طبقات نیز باید یک تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان درخصوص نقش نظارتی این سازمان در ساختمان متروپل گفت: ساختمان اشکالات اجرایی و کیفی مختلفی شامل اجرا، مصالح و ... داشته ضمن اینکه در روند اداری و صدور پروانه نیز مشکلات و تخلفاتی رخ داده است.

وی افزود: معقولانه نیست من درخصوص نقش و سهم ناظر، شهرداری، مالک یا سازنده و کارگران در تخلفات صورت گرفته اظهارنظر کنم چراکه دستگاه قضایی به صورت جدی به این موضوع ورود کرده و پیگیر آن است.

خواجوی اظهارداشت: این موضوع نیازمند یک بررسی بسیار دقیق است و منصفانه نیست اظهارنظر ما فضا را تحت شعاع قرار دهد.

متروپل مجوز هشت طبقه داشته ولی سه طبقه غیرمجاز احداث شده است

رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان در پاسخ به سوال ایرنا درخصوص مسائل پیرامون افزایش بدون مجوز تعداد طبقات ساختمان متروپل و نقش نظارتی سازمان نظام مهندسی توضیح داد: افزایش تعداد طبقات به طور قطع رخ داده ضمن اینکه طراحی ساختمان بنا به مدارک و مستندات برای هشت طبقه یعنی ۹ سقف طراحی شده ولی بعدها سه طبقه افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد طبقات در کشور ما متاسفانه بیشتر یک روند اداری را طی می کند، افزود: تصمیم فنی در مورد این اتفاق باید خیلی جدی‌تر شود و اگر بخواهیم از این به بعد جلوی چنین حوادثی را بگیریم باید فرآیند افزایش تعداد طبقات در بخش فنی انجام شود.

به گزارش ایرنا بخشی از ساختمان دوقلوی متروپل آبادان ساعت ۱۲ و ۴۰ دقیقه روز دوشنبه دوم خرداد جاری ریزش کرد.

با گذشت هشت روز از وقوع این حادثه عملیات آواربرداری با بسیج امکانات و تجهیزات و نیز حضور شبانه روزی ماموران امدادی ادامه دارد.

تاکنون۳۲ جانباخته و ۳۷ مصدوم توسط نیروهای امداد و نجات از زیر آوار خارج شدند.

برچسب‌ها ساختمان متروپل آبادان خوزستان آبادان سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور پروندهٔ خبری حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساختمان متروپل آبادان خوزستان آبادان ساختمان متروپل آبادان خوزستان آبادان سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان متروپل آبادان افزایش تعداد طبقات باقیمانده ساختمان ریزش ساختمان روند اداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۵۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: بهشت زهرا (س) یک نقطه اشتراک بین همه شهروندان تهرانی است و به هر حال هم احترام اهل قبور و هم احترام خانواده های داغ دیده باید حفظ شود و به همین دلیل این مکان باید منظره زیبایی داشته باشد و از آن صیانت گردد.

وی افزود: در طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی یکی از نقاطی که در دو سال گذشته بسیار برای ما اهمیت داشت بهشت زهرا (س) بود. خوشبختانه با همکاری صددرصد و همه جانبه از سوی مدیریت بهشت زهرا (س) پایگاه هایی را در این مکان ایجاد کردیم که در دوره‌های قبلی مدیریت شهری شاهد این اتفاق مهم نبودیم. همچنین قصد داریم تعداد مددسراهای نزدیک به این محدوده را هم افزایش بدهیم تا بتوانیم به تمامی آسیب دیدگان اجتماعی و مددجویانی که در سراسر بهشت زهرا (س) به خدمات نیاز دارند خدمت رسانی کنیم.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی افزود: باید در این زمینه بین مردم هم فرهنگسازی شود. مردم باید بدانند برخی ها سودجو هستند و اجازه بدهند سبد سودجویان را از نیازمندان جدا کنیم و کسانی که ممکن است معتاد متجاهر باشند و خسارت ایجاد کنند وضعیت آنها را در طرح ساماندهی آنها را مشخص کنیم.

احمدی صدر با بیان اینکه بهشت زهرا (س) باید شبیه اسم خودش یک بهشت آرامش باشد تأکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه آسیب اجتماعی در محوطه بهشت زهرا (س) برای ساماندهی این آسیب دیدگان با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته تا گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی حامی شهر سازمان نسبت به ساماندهی این افراد اقدام کنند.

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پایان گفت: در دوره مدیریت شهری فعلی از زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب به منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پایتخت و کاهش این آسیب‌ها رشد ۸۰۰ درصدی داشته است و ان‌شاءالله قصد داریم تا پایان این دوره از مدیریت شهری زیرساخت هایی چون مددسراها، مراکز یاورشهر، مراکز پویاشهر، همراه سراها و… را چندین برابر افزایش دهیم.

کد خبر 6093144

دیگر خبرها

  • تخریب ساختمان‌ در منطقه جنگلی توسکستان گرگان
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • جوی ناپایدار در اروند
  • تخریب قلعه «هری‌پاتر» در اوکراین (+عکس)
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • از ۴ مکانی که آژانس مشکوک بود ۲ مکان باقیمانده که ... | ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم
  • بارش باران در اروند
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • سنگلج در خطر است!
  • افت دما در آبادان و خرمشهر