Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان معتقدند بیداری اسلامی و تاثیر امام خمینی (ره) بر این جنبش در تحولات اخیر جهان تاثیر فراوانی داشته و بستر مناسبی را برای تقویت اسلام در منطقه و دنیا فراهم کرده است.

نهضت بیداری اسلامی که در حال اوج گیری است با نمایش اتحاد، همدلی و وحدت نخبگان مسلمان، ثمره رهبری و مدیریت خالصانه امام خمینی (ره) و مبارزات ایشان در سرنگونی نظام استبدادی به شمار می رود که تغییرات گسترده‌ای را در تفکرات اندیشمندان دنیا ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام خمینی به صاحبنظران علوم سیاسی در عصر جدید در ابتدا معمار و در مرحله بعدی موسس و در گام سوم رهبری بیداری اسلامی است و به باور عده ای دیگر حضرت امام تنها بنیانگذار جمهوری اسلامی نبوده، بلکه امواج نهضتی که ایشان ایجاد کرد فراتر از مرزهای ایران و حتی جهان اسلام گسترش یافته است و امروز گسترش اندیشه‌هایش را در گوشه و کنار جهان می‌بینیم.

حضرت امام خمینی (ره) به گفته کارشناسان امر از بزرگترین پایه گذاران بیداری اسلامی در جهان است که خود به طور مستقل انقلابی عظیم در کشور ایران به وجود آوردند و به ملت ایران بیداری و هوشیاری آموختند.

اکنون بعد از سال‌ها کشورهای منطقه با الگو گرفتن از ابعاد فکری و انقلابی حضرت امام (ره) در قیام علیه ستمگران به پا خاستند و جنبش‌های اسلامی را به وجود آوردند؛ با توجه به اینکه بیداری اسلامی در فرهنگ دینی و باورهای اعتقادی حضرت امام جایگاه ویژه ای دارد.

بیداری اسلامی نقطه آغاز مقابله با مستکبران جهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه به ابعاد شخصیتی و اندیشه های سیاسی امام خمینی(ره) برای همه و به ویژه نسل جوان ضرورتی انکار ناپذیر است چرا که ایشان در قرن بیستم و غلبه گفتمان اندیشه مدرنیته بر جایگاه دین با تکیه بر اسلام ناب محمدی کوشید با رسوخ در جوهره مدرنیته آن را به سوی ارزش های اسلامی متمایل کند.

محمد رعیت در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: رهبر کبیر انقلاب اسلامی با احیای دین و معنویت، امید تازه ای در دل ملت های اسلامی ایجاد کرد که ثمره آن علاوه بر پیروزی انقلاب اسلامی، ایجاد جنبش بیداری اسلامی در منطقه بود و این جنبش به نقطه آغاز مقابله جدی ملت های مستضعف در مقابل قدرت های استکباری تبدیل شد.

وی افزود: بیداری اسلامی زمینه ها و عوامل متعددی دارد اما بدون تردید کانون بیداری اسلامی و تاثیرگذارترین منشا این جنبش اندیشه های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی به عنوان میراث گرانقدر ایشان است.

وی با یادآوری فرموده امام خمینی (ره) مبنی بر" روزی همه مسلمانان و دردمندان علیه ظالمین جهان فریاد زنند و اثبات کنند که ابرقدرت ها و نوکران و جیره خوارانشان از منفورترین موجودات جهان هستند"  بیان کرد: اگر چه نشانه‌ها و نشانه پیدایش بیداری اسلامی در زمان حیات امام خمینی(ره) بروز یافت اما تحقق این جنبش در عمق و گستره وسیع تر را بنیانگذار انقلاب اسلامی پیش بینی کرده بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: به طور کلی بیداری اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) از 2 عنصر آگاهی و حرکت تشکیل شده است.

رعیت افزود: در عنصر آگاهی ملت های مسلمان تحت ظلم و سیطره دولت های وابسته به استعمار زندگی می کنند و اساس مشکلات آنان، دولت های فاسد و وابسته است و عنصر حرکت مبتنی بر نفی و اسقاط دولت های وابسته، فاسد و تحمیل گر و ایجاد حاکمیتی سیاسی بر مبنای تاریخ صدر اسلام و ایجاد جامعه ای مبتنی بر قوانین و ارزش های اسلامی در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

وی اظهارداشت: می توان بیداری اسلامی از نگاه امام خمینی(ره) آگاهی ملت های مسلمان از وضعیت سیاسی- اجتماعی نامطلوب موجود و قیام و حرکت برای تغییر این وضعیت، با تکیه بر اعتقادات، ارزش ها و قوانین اسلامی و الگو گرفتن از تاریخ صدر اسلام تعریف کرد.

وی بیان کرد: امام خمینی(ره)، به عنوان موسس بیداری اسلامی، از همه شئون مربوط به زندگی ملت های مسلمان، از مشروعیت سیاسی گرفته تا مولفه های تشکیل دهنده زندگی خوب سخن گفته اند و اندیشه بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی ایشان بی مبنا و بدون بنیادهای نظری نیست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: امام خمینی(ره)، به عنوان یک مسلمان و فیلسوف سیاسی از بنیادهای نظری و مولفه های فلسفه سیاسی مرتبط با بیداری اسلامی سخن گفته اند و در واقع بیداری اسلامی، فلسفه سیاسی و بنیادهای نظری امام خمینی(ره)، پیوستاری از دستگاه فکری ایشان است که اندیشه های عینی امام خمینی(ره) را به اندیشه های نظری و اندیشه های نظری را به اندیشه های عینی ایشان، ربط می دهد.

بیداری اسلامی بازگشت به تمدن اسلامی را ارمغان داشت

یک استاد حوزه و دانشگاه استان گلستان هم گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جنبش مردم فلسطین یک مساله عربی مطرح شده بود ولی با نقش ویژه امام خمینی (ره) در بیداری اسلامی گام های مثبتی برداشته شد و جهان اسلام به سوی همگرایی حرکت کرده و مساله فلسطین به موضوع اصلی جهان اسلامی معرفی گردید.

حجت الاسلام و المسلمین حسنعلی سلمانیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی کشورهای منطقه در سیطره آمریکا بوده و هر نوع تحرک، پویایی اجتماعی و حرکت به سمت پیشرفت را با منوط به همراهی با آمریکا می دانستند اما امام خمینی (ره) با حمله مستقیم به مستکبران جهانی و با شعار نه شرقی و نه غربی جهان اسلام را متوجه این مهم کرده که باید روی پای خود بایستند و با خودباوری برای پویایی خود تلاش کنند.

این استاد دانشگاه گلستان تصریح کرد: برخی کشورها توجه ویژه ای به  ایدئولوژی های جدید داشتند اما امام خمینی (ره) بیان داشت که اسلام حکومت، سیاست، مسائل اجتماعی و قدرت دارد و نیازی به مکاتب جدید نیست و بر همین اساسی ضرورت بازگشت به اسلام را مطرح کردند.

وی بیان کرد: امام خمینی (ره) بیداری اسلامی و انسانی را با شعار مستضعفین در مقابل مستکبرین مطرح کرده بود و با تاکید براینکه مستضعفان ولی نعمت هستند و باید حقشان را از استکبارگرانی بگیرند یادآوری کردند که نباید مقابل ظلم سکوت کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به جهانیان نشان داد که با دستان خالی و توسل به آموزه‌های دینی می توان بر هر قدرتی پیروز شد.

حضرت امام خمینی (ره) الگوی عالم عامل، وقت شناسی، مدیریت، شجاعت، خوش رفتاری، مردمداری، پارسایی و ساده زیستی ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه شب سیزدهم خرداد ۱۳۶۸ به علت عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

آیین تشییع پیکر امام راحل با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر (نزدیک به یک ششم جمعیت آن زمان کشور) نیز به عنوان بزرگترین تشییع جنازه تاریخ، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید.

برچسب‌ها گرگان بیداری اسلامی گلستان امام خمینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گرگان بیداری اسلامی گلستان گرگان بیداری اسلامی گلستان امام خمینی بیداری اسلامی بیداری اسلامی انقلاب اسلامی امام خمینی ره جهان اسلام حضرت امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۵۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصفهان و معاون امور بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان دیدار کردند.

به گزارش جماران، مهدی بنکدار، مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصفهان، در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مؤسسه اصفهان در بخش‌های فرهنگی و هنری و همچنین ارتباطات مستمر با دانشگاه‌ها خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان  و برگزاری دوره های آموزشی ویژه دانشجویان  و اجرای طرح نشاط در نگارستان امام خمینی(ره)، خواستار تداوم همکاری‌ها و هرچه پربارتر شدن این ارتباط و استفاده از ظرفیت‌های دو طرف در راستای آشنایی هر چه بیشتر اساتید و دانشجویان با اندیشه امام خمینی(ره) شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر استفاده از ظرفیت حضور دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در اصفهان و برگزاری دوره‌های امام‌شناسی و نشست‌های علمی برای آنها تأکید کرد.

محمدرضا عبداللهی، معاون امور بین الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تولیدات این معاونت، خواستار همکاری هرچه بیشتر در بخش‌های بین المللی، راه اندازی پویش‌های علمی و برگزاری نشست‌های موضوعی شد.

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد استان اصفهان، نیز در این دیدار با بیان اینکه انقلاب اسلامی بدون نام امام خمینی(ره) بی معنی ومفهوم است، ضمن اعلام آمادگی برای انجام فعالیت‌های مشترک بیشتر با مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در بخش‌های مختلف و تمجید از برگزاری طرح آموزشی نشاط در نگارستان امام خمینی(ره) ، پیشنهاد تعریف برنامه‌های جامع با توجه به توانایی‌های دو دستگاه را داشت  و خواستار ارائه موضوعات به روز برای پایان‌نامه‌های دانشجویی خصوصا در حوزه بین الملل و حمایت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) از آنها شد.

دیگر خبرها

  • مطهری امام
  • بیداری جهانی و باتلاقی که اسرائیل برای آمریکا ساخت
  • خیزش دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی ظرفیت جهانی شدن دارد
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • متفکرآزاد: خیزش دانشجویان آمریکایی منجر به خیزش جهانی علیه رژیم صهیونیستی شود
  • محکومیت شدید برخوردهای خشونت آمیز علیه اساتید و دانشجویان غربی
  • دیدار مدیران مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان+تصاویر
  • سپاه مقدس‌ترین نهاد و ناموس انقلاب اسلامی است