Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین عابد با اشاره به ۱۴ ماه کم بارشی در استان همدان  گفت: مقدار بارش های این استان از ابتدای فصل سال آبی ( اول مهر ۱۴۰۰) تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ برابر ۲۰۷ میلی متر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ و نسبت به بلند مدت ۱۲۴ میلی متر کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی همدان گفت: پهنه استان همدان، ۳۷ درصد نسبت به بلند مدت و ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کمبود بارش را ثبت کرده است، این پهنه در اردیبهشت ۱۴۰۱، به مقدار ۲۶ میلی متر بارش دریافت کرد که نسبت به بلند مدت ( ۴۳ میلی متر) برابر با ۱۷ میلی متر کاهش بارش را داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عابد گفت: در شهرستان همدان در طی ۴۵ سال گذشته به طور میانگین در طی ۱۴ ماهه منتهی به پایان اردیبهشت ۴۰۱ میلی متر بارش دریافت شده که برای ۱۴ ماه اخیر فقط ۱۹۵ میلی متر بارش وجود داشته است.

او گفت: در طی ۲ ماهه اخیر، استان به میزان ۳۲ میلی متر بارش دریافت کرده که نسبت به بلند مدت( ۹۹ میلی متر) برابر با ۶۷ میلی متر کاهش بارش را ثبت کرده است.

مدیرکل هواشناسی همدان گفت:مقدار بارش کشور از ابتدای سال آبی امسال( اول مهر ۱۴۰۰) تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ را به صورت میانگین برابر ۱۵۹ میلی متر عنوان کرد.

عابد گفت: این میزان نسبت به بلند مدت که ۲۱۹ میلی متر ثبت شده ۲۷ درصد کاهش را نشان می دهد.

به گفته او فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ در کشور، با ۲۴ میلی متر بارش نسبت به بلند مدت ( ۵۳ میلی متر) برابر با ۵۶ درصد کاهش بارش را ثبت کرده است.

مدیرکل هواشناسی همدان گفت: از ابتدای سال زراعی، میانگین دمای هوای کشور ۱۴.۷ درجه ثبت شد که نسبت به بلند مدت ۱.۲ درجه افزایش را نشان می دهد در این مدت دمای هوای استان همدان نیز به ۸.۱ درجه سانتیگراد رسید که نسبت به بلند مدت یک درجه افزایش را ثبت کرده است.

به گفته عابد در بین استان های کشور فقط هرمزگان افزایش دریافت بارش (با ۲۴ درصد) را نسبت به بلند مدت داشته و مابقی استان ها از چهار درصد در گیلان و ۶۱ درصد در ایلام، شرایط کمبود بارش را نسبت به بلند مدت تجربه کردند.

او گفت: بر اساس پیش بینی فصلی بارش استان طی ماه های آتی در حد نرمال پیش بینی شده است.

مدیرکل هواشناسی همدان گفت: طبق داده های بلند مدت میانگین بارش منطقه برای ماه های آتی قابل توجه نیست.

عابد گفت: دمای استان فراتر از میانگین بلند مدت بوده و افزایش دمای استان بیش از یک درجه سانتیگراد در طی ماه های آینده پیش بینی شده است که اغلب بین ۶۰ تا ۷۰ درصد صحت وقوع دارند.

او توصیه کرد: با توجه به کمبود بارش ۱۴ ماه گذشته و هم چنین افزایش دما در این مدت، از طرف دیگر پیش بینی های دما و بارش ماه های آتی، نیاز است توجه بیشتری به مقوله آب و انرژی در ماه های آتی برای استان همدان تدبیر شود.

آب و هوای استان همدان در نتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پر برف و باران و تابستان‌های معتدل دارد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هواشناسی بارش باران نسبت به بلند مدت ثبت کرده اردیبهشت ۱۴۰۱ میلی متر بارش استان همدان ماه های آتی پیش بینی ۱۴ ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۶۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتفاع بارش در زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید

به گزارش «تابناک»، محسن حیدری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: معمولاً بارش‌های بهاری با توجه به انرژی بالای همرفتی سیستم ناشی از امواج جوی کم دامنه باعث رخداد رگبار باران، رعدوبرق شدید و تندباد شدید لحظه ای همراه با بارش تگرگ می‌شود که می‌تواند مخاطرات جوی خطرناکی را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: از ویژگی های این نوع سیستم توزیع غیر همگون بارش به صورت نقطه ای در محل های مختلف در مساحت کوچک با شدت بالا است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: از ۳۲ ایستگاه هواشناسی و باران سنجی استان گزارش باران مخابره شد، که میزان بارش از مرکز تحقیقات زاهدان ۲۵، چاه رحمان از توابع زاهدان ۴۰، سیادک ۱۵.۴، نصرت آباد ۴.۷، میرجاوه ۲۲، زابل ۰.۹، زهک ۴.۸ میلی متر بوده است.

وی بیان کرد: بارش‌های بهاری تا جمعه در سیستان و بلوچستان تداوم دارد، که باعث رخداد رگبار و رعد و برق برخی نقاط رگبار و رعد و برق شدید، تگرگ و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می شود.

حیدری عنوان کرد: در این مدت احتمال آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی وجود دارد. شمال سیستان و بلوچستان از جمعه وزش باد برخی ساعات بادشدید و گردوخاک انتظار می‌رود.

دیگر خبرها

  • دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد
  • ثبت بیشترین بارندگی در پیکوه طبس با ۲۱ میلی متر
  • بارش بیش از ۲۰۰ میلی متر باران از ابتدای سال آبی
  • بهاران پربارش فارس
  • خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان
  • سکوت کایل اسنایدر درباره شکست سنگین و تاریخی شکست!
  • ارتفاع بارش در زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید
  • بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود
  • ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با ۶۲ میلی متر
  • ارتفاع بارش در کوشه از توابع شهرستان تفتان به ۴۰ میلی متر رسید