Web Analytics Made Easy - Statcounter

الهام شاداب فر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ ایجاد و در ابتدا به ۲۴ قلم کالا اختصاص داده شد که در ادامه با تشدید تقاضا و نوسانات نرخ ارز و افزایش تفاوت قیمت با نرخ آزاد، ارز ترجیحی ۱۸ قلم از جمله ارز واردات برنج، چای و اقلام مرتبط با گوشت قرمز در دولت دوازدهم حذف گردید اما همچنان به نان، دارو، مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات تخصیص داده می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: براساس برآوردهای کارشناسی، ارز ترجیحی در سالیان گذشته ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است همچنین از اواخر سال ۱۴۰۰، تحت تاثیر جنگ در منطقه اوکراین و روسیه به عنوان تولیدکنندگان عمده غلات و دانه های روغنی، قیمت جهانی این اقلام افزایش یافت.

شادابفر گفت: به دلیل پرداخت یارانه دولتی به تولیدکنندگان در ایران، قیمت اقلام مزبور در کشور به مراتب پایین تر از کشورهای همسایه بود و در نتیجه قاچاق کالاهای اساسی از ایران بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافت.

وی ادامه داد: از طرف دیگر به دلیل تداوم خشکسالی و اختلال در واردات غلات و دانه های روغنی از اوکراین، در صورت ادامه قاچاق، ماه های آینده کشور با کمبود ذخایر استراتژیک این محصولات مواجه می شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان گفت: میزان مصرف مواد غذایی توسط دهک‌های بالای درآمدی بیشتر از دهک‌های پایین می‌باشد، در نتیجه علاوه بر تحمیل بار مالی به دولت و کسری بودجه، یارانه از جیب دهک‌های پایین درآمدی به دهک‌های بالا سرازیر می شد.

شاداب فر ادامه داد: از طرف دیگر با تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی، علاوه بر خلق نقدینگی و ایجاد تورم، دهک‌های پایین درآمدی فشارهای معیشتی بیشتری متحمل می‌شدند به عبارتی درست است که در عمل یارانه نقدی پرداخت می‌شد ولی فشارهای تورمی به فقرا بیشتر بود.

وی اظهار کرد: دولت سیزدهم در قالب طرح مردمی سازی و عادلانه کردن پرداخت یارانه ها، اقدام به تغییر در شیوه تخصیص یارانه ها نمود بدین صورت که یارانه تولیدکنندگان و واردکنندگان متوقف و به انتهای زنجیره توزیع یعنی مستقیما به مصرف‌کنندگان پرداخت شد.

وی گفت: دولت با پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های اول تا سوم درآمدی و یارانه ۳۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های چهارم تا نهم درآمدی، سعی کرد تا از کاهش قدرت خرید مردم جلوگیری کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان گفت: این میزان یارانه نقدی با در نظر گرفتن تعداد افراد و میزان مصرف خانوار، برای مدت ۲ماه به حساب خانواده‌ها واریز شده است و در آینده‌ای نزدیک هم به کالابرگ الکترونیکی تبدیل خواهد شد بنابراین یارانه قطع یا کم نشده، بلکه نحوه توزیع آن به شکل کاملتری انجام شده است.

شاداب فر بیان کرد: تمام اهتمام دولت برای رفع این نگرانی است که با اعمال نظارت‌ در سطح بازار و انجام قیمت‌گذاری‌های جدید در ستاد تنظیم بازار این موضوع کنترل می‌شود.

وی افزود: در گذشته، آرد یارانه‌ای به نانوا داده که بخشی از آن تبدیل به نان می‌شد و ممکن بود بخش قابل توجهی از آن، به دلیل انگیزه ناشی از اختلاف سرسام‌آور قیمت بازار آزاد و قیمت دولتی، قاچاق شده و یا به مصارف دیگری برسد اما با اجرای طرح جدید به ازای نان‌هایی که پخته و به مردم تحویل می‌شود، یارانه به نانوا تعلق خواهد گرفت که ضمن کنترل قاچاق آرد، افزایش قیمتی در نرخ نان سنتی برای مصرف‌کنندگان نخواهیم داشت و این طرح هم‌اکنون در زنجان و قزوین به‌عنوان استان‌های پایلوت در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: براساس فهرست اعلام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیش از ۷۲ میلیون ایرانی در قالب ۲۳ میلیون خانوار مشمول دریافت یارانه شده اند و متقاضیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر یا هرگونه پرسش به سامانه رسیدگی به درخواست یارانه این وزارتخانه به آدرسhemayat.mcls.gov.ir  مراجعه و یا با مرکز پاسخگویی تلفنی آن به شماره ارتباطی ۶۳۶۹-۰۲۱ تماس حاصل کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی لرستان گفت: افرادی که در سال ۹۳ برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکرده‌اند جامانده محسوب می شوند که می‌توانند برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود کد دستوری #کدملی۴۳۸۵۷*۴ را شماره‌گیری و سپس به سامانه my.gov.ir مراجعه و وضعیت اقتصادی خانوار خود را مشاهده کنند و بدیهی است اگر مشمول دریافت یارانه باشند می توانند نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

شاداب فر ادامه داد: افرادی که جزو جاماندگان نباشند، دولت آنها را از دریافت یارانه حذف کرده باشد و یا نسبت به قرار گرفتن در دهک درآمدی خود اعتراض داشته باشند می‌توانند شکایت خود را ثبت کنند تا رسیدگی شود.

برچسب‌ها وزارت امور اقتصاد و دارایی لرستان هدفمندی یارانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت امور اقتصاد و دارایی لرستان هدفمندی یارانه وزارت امور اقتصاد و دارایی لرستان هدفمندی یارانه دارایی لرستان دریافت یارانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۶۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جدول شماره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ «منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها» موافقت کردند.   در نشست علنی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و نمایندگان با جدول شماره ۱۴ هدفمندی موافقت کردند.   رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در مورد جدول ۱۴ بیان داشت: این جدول مربوط به هدفمندی یارانه هاست همان مبلغ ۷۵۸ همت که دولت در این جدول در نظر گرفته بود از سوی کمیسیون تلفیق و صحن علنی مصوب و در این جدول ۳۱۵ همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شد.   وی ادامه داد: کاری که مجلس انجام داد این است که در لایحه بودجه ۱۴۰۳، ۱۰ درصد به مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد. این رقم در لایحه ۲۰ درصد بود که اکنون با مصوبه مجلس به ۳۰ درصد رسیده است.   نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی افزود: در این جدول ۴۲ همت برای کمیته امداد، ۳ همت برای بهزیستی و ۱۴۳ همت یارانه نان و ۷۴ همت برای یارانه دارو و شیرخشک در نظر گرفته شده است.   زارع اضافه کرد: در این جدول برخی موارد هزینه سرمایه گذاری در شرکت ملی نفت و پخش و پالایش و گاز مصوب شد و مبالغی که دولت برای واردات بنزین نیاز داشت هم درکمیسیون تلفیق و صحن علنی تصویب شد.   عبدالعلی رحیمی مظفری در مخالفت با این بخش از لایحه بودجه بیان داشت: با این رقم‌هایی که در این جدول دیده شده گازرسانی تعطیل خواهد شد وقتی نتوانیم در زیر ساخت‌های نفت سرمایه گذاری کنیم تولیدی نداریم.   وی افزود: دلیل مخالفت من با این جدول این است که توسعه نفت تعطیل می‌شود.   حمیدرضا حاجی بابایی رییس کمیسیون تلفیق بودجه در مورد جدول ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: به دلیل اینکه توازن به هم نخورد تغییراتی در این جدول ایجاد نکردیم با همین کیفیت کار را به دولت سپردیم که دولت خود بتواند هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند.   داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد این جدول گفت: در این موضوع سعی کردیم با توجه به مقدوراتی که در وصول منابع داریم به گونه‌ای تنظیم شود که همه اهداف هدفمندی محقق شود.   وی با بیان اینکه این جدول نیاز به اصلاح و بازنگری دارد، گفت: ما پیش بینی کردیم که اعتبارات مربوط به کالا برگ که از محل سایر درآمد‌های داخلی وزارت نفت تامین شود و عمدتا محصولات جانبی است، این عنوان در کمیسیون به "صرفه جویی انرژی" تغییر کرده است چراکه صرفه جویی انرژی تبدیل به درآمد نمی‌شود و قابل انداره گیری نیست که ما بتوانیم منابع را ماهیانه وصول کنیم و این عنوان قابل اجرا نیست از این رو پیشنهاد می‌شود عنوان دولت لحاظ شود.   وی افزود: برای کالابرگ ردیف جداگانه پیشنهاد کردیم و برای این موضوع دو ردیف آورده شده که باید پرداخت نقدی معیشتی و کالا برگ را از هم تفکیک کنیم و با این ملاحظه با این جدول موافق هستیم. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کدام دستاورد‌های دولت رئیسی را می‌توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳
  • توزیع تخم نوغان یارانه‌ای بین پرورش دهندگان کرم ابریشم
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود
  • توزیع عادلانه امکانات در مدارس کرمانشاه با رویکرد محرومیت‌زدایی