Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ کارشناسان آموزشی می‌گویند وضعیت نامتوازن داوطلبان رشته‌های مختلف ورود به آموزش عالی در شرایط هشدار است؛ این موضوعی است که چند سال قبل از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته بود.

رهبر معظم انقلاب، در دیدار با استادان دانشگاه درروز ۲۰ خرداد سال ۹۷: «آماری که به من داده‌اند نشان می‌دهد که مثلاً حدود پنجاه درصد داوطلبان کنکور رشته ریاضی کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برای آینده کشور خطرناک است. ما این رشته‌های مهمّ علوم پایه را به خصوص مثل ریاضی را یا فیزیک را برای آینده لازم داریم.»

حالا عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز این موضوع را زنگ خطری برای کشور دانسته است.

* توزیع نامتوازن شرکت کنندگان در گروه‌های آزمایشی آزمون‌ها به روایت آمار

در حال حاضر بیشترین متقاضی در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در گروه علوم انسانی و کمترین شرکت کننده در گروه ریاضی و فنی است که نشان می‌دهد.

در کنکور سراسری نیز در این گروه آزمایشی با ظرفیت پذیرش ۲۵۰ هزار دانشجو با ۱۴۵ هزار شرکت کننده روبه رو هستیم.

در کنکور دکترای امسال ۱۸۶ هزار داوطلب شرکت کرده‌اند که ۱۲۰ هزار نفر آنها در رشته‌های علوم انسانی، ۲۷ هزار نفر فنی و مهندسی و ۱۳ هزار نفر در رشته‌های علوم پایه بوده‌اند.

 ۶۴۷ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد امسال ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۴۳۵ هزار نفر در گروه علوم انسانی و ۳۵ هزار نفر علوم پایه بوده‌اند.

در کنکور سراسری نیز گروه ریاضی و فیزیک کمترین جمعیت داوطلبان را داشت که معادل ۱۴۵ هزار نفر می‌شد، این در حالی است که ظرفیت اعلامی دانشگاه‌ها برای گروه ریاضی و فیزیک بیش از ۲۵۰ هزار نفر است.

تعداد داوطلبان رشته‌های علوم تجربی هر سال رو به رشد است به طوریکه امسال حدود ۱۰۰ هزار داوطلب بیشتر از سال قبل در گروه علوم تجربی ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش فارس، آمار نشان می‌دهد هر سال تعداد داوطلبان گروه علوم پایه در حال کاهش است و نحوه توزیع داوطلبان در گروه‌های آموزشی نرمال نیست که به عقیده کارشناسان این وضعیت نیازمند هدایت تحصیلی است.

* توزیع نامتوازن داوطلبان در گروه‌های آزمایشی، مصیبت آموزش عالی است

مهدی گلشنی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و عضو سابق شورایعالی انقلاب فرهنگی، توزیع نامتوازن داوطلبان در رشته‌های تحصیلی را برای کشور مصیبت و خسارت دانست و درباره علت بروز این مسأله گفت: اهمیت رشته‌ها را برای جوانان به خوبی تشریح نکرده‌ایم، باید اهمیت رشته‌ها از سوی مسوولان در رسانه‌ها تبیین شود تا جوانان بدانند که چرا علوم پایه مهم است.

وی افزود: در حال حاضر اینگونه است که یک رشته مد می‌شود و همه به سمت آن می‌روند مثلا در یک دوره همه به سراغ رشته‌های پزشکی یا مثلا مهندسی می‌روند، خانواده‌ها نیز باید با اطلاع کامل برای انتخاب رشته به فرزندشان راهنمایی بدهند و به دنبال مد یا حتی درآمدزایی زیاد نباشند، برای انتخاب رشته باید علاقه و استعداد فرد در نظر گرفته شود و پس از آن خود رشته از لحاظ مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

* اجرای هدایت تحصیلی ضروری است

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه هدایت تحصیلی در آموزش عالی هوشمندانه نیست، گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری، نیازهای علمی و صنعتی کشور و اینکه رشته ریاضی پایه توسعه کشور است، نیازمند هدایت تحصیلی هوشمندانه هستیم که لازم است نگاه ویژه ای به هدایت‌ تحصیلی حتی از سال اول دبیرستان برای دانش آموزان عزیز در نظر گرفته شود که این موضوع در نهادهای مربوطه در حال پیگیری است.

وی با اشاره به توزیع نامتوازن رشته‌های تحصیلی افزود: هم آموزش و پرورش و هم سیستم آموزش عالی باید برنامه ریزی بلندمدت برای هدایت تحصیلی دانش آموزان  و دانشجویان ارائه دهند.

* نگرانی وزیر علوم از توزیع نامتوازن رشته‌های تحصیلی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز از توزیع نامتوازن رشته‌های تحصیلی دل خوشی ندارد و گفته است: در چند سال گذشته با توجه به محدودیت دانشگاه‌ها برخی رشته‌ها از جمله رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی مورد کم توجهی قرار گرفته است که اگر توزیع متناسب رشته‌ها را نداشته باشیم به جای هدایت تحصیلی هدایت تحمیلی را تجربه خواهیم کرد و این موضوع برای آموزش کشور نگران کننده است.

به گفته وزیر علوم ما نمی‌توانیم فقط در حرف به جوانان پیشنهاد دهیم که فلان رشته را انتحاب کنند، باید برنامه‌ریزی اساسی داشته باشیم.
به گزارش فارس، عوامل مختلف مانند جو روانی جامعه درباره جایگاه اجتماعی بالاتر یک رشته یا فرصت‌های شغلی بیشتر و درآمدزایی بالاتر سبب گرایش داوطلبان به یک رشته خاص شده و مسوولان نیز تاکنون نتوانسته‌اند این موضوع را به خوبی هدایت کنند، مدیران اجرایی باید سازوکارهای بهتری در این زمینه اتخاذ کنند زیرا عدم توازن در انتخاب رشته‌های تحصیلی می‌تواند آسیب‌ها مهلکی برای نظام آموزش عالی به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: هدایت تحصیلی آزمون کنکور سراسری رشته های تحصیلی توزیع نامتوازن رشته های علوم هدایت تحصیلی انتخاب رشته علوم انسانی آموزش عالی علوم پایه گروه علوم هزار نفر رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۷۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت داوطلبان کنکور برای تأیید سوابق تحصیلی تا ۱۸ اردیبهشت

فرصت مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور تمدید شد. - اخبار اجتماعی -

 به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور از 9 اردیبهشت آغاز شد و تا 15 اردیبهشت 1403 فرصت داشت که این فرصت تا روز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 تمدید شده است.

داوطلبانی که در کنکور سال 1403 ثبت‌نام کرده‌اند از طریق  سایت سازمان سنجش به نشانی  my.sanjesh.org وارد فرایند مشاهده سوابق تحصیلی شوند.

مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی برای همه داوطلبان نوبت‌های اول و یا دوم آزمون سراسری سال جاری ضروری و اجباری است یعنی همه باید سوابق خود را ابتدا تأیید کنند تا نمره کل سابقه تحصیلی برای آن‌ها محاسبه و در زمان مقرر به سازمان سنجش ارسال شود.

ثبت‌نام برای ایجاد سابقه و ترمیم نمره اختیاری است و افراد واجدالشرایط می‌توانند بنا به انتخاب خودشان در یک یا چند آزمون شرکت کنند.

ثبت‌نام برای ترمیم نمرات هنوز در سامانه هنوز فعال نشده است و داوطلبان باید منتظر اطلاع رسانی آموزش و پرورش باشند‌.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی 10 و 11 خرداد ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود
  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • فرصت داوطلبان کنکور برای تأیید سوابق تحصیلی تا ۱۸ اردیبهشت
  • کلید پنجاه و یکمین آزمون دستیار پزشکی فردا منتشر می‌شود
  • اعلام معرفی پذیرفته شدگان مرحله اول مصاحبه دکتری تا دهه اول خرداد
  • آخرین مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی
  • مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی امروز پایان می‌یابد
  • آمار نهایی انتخاب رشته در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • امروز؛ پایان مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی/نحوه تولید سابقه تحصیلی دیپلمه‌ها