Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-رییس کل دادگستری استان تهران گفت: با وجود کمبود نیروی انسانی در محاکم استان تهران در دو ماه اخر سال گذشته حدود 35 هزار پرونده از موجودی پرونده‌ها کم شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، علی القاصی مهر در بازدید رییس دیوان عالی کشور از مجتمع قضایی عدالت افزود: دیوان عالی کشور به عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی، نقش نظارتی بر دادگاه‌ها را مطابق با وظایفی که در قانون اساسی بر عهده دارد افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این وظیفه طی سالیان گذشته بر زمین مانده بود که در این دوره تحول و تعالی قوه قضاییه احیا شد.
وی گفت: حضور قضات در دیوان عالی کشور در واحد‌های قضایی در سراسر استان و شهر تهران موجب خیر و برکت و اصلاح و هدایت و ارتقاع مجموعه قضایی خواهد بود. القاصی مهر ادامه داد: حضور ان‌ها حتما در هدایت مجموعه واحد‌های قضایی موثر و نقش تعیین کننده به لحاظ رفتاری و عملکردی خواهد داشت.
رییس کل دادگستری استان تهران افزود: در شهرستان‌های استان تهران پیش از این نظارت‌هایی صورت گرفته بود که گزارش‌ها و جمع بندی این شهرستان‌ها برای ما بسیار آموزنده بود و با توجه به اینکه گزارش‌ها به کاستی‌ها و اشکالات معطوف بود و ماهیت رسیدگی را مورد بررسی قرار داده بود بسیار راهگشا بود.
وی گفت: این گزارش‌ها دلسوزانه تنظیم شده بود و نکات اساسی و مهم حوزه‌های قضایی را جمع بندی کرده بود که ما نیز در صدد برطرف کردن این اشکالات و کاستی‌ها هستیم.
القاصی مهر افزود: در این دوره نیز که نظارت‌ها مختص واحد‌های قضایی شهر تهران است، تا پایان هفته طول می‌کشد که با احصا شدن اشکالات و ایرادات نسبت به رفع آن‌ها اقدام می‌شود.
وی با بیان اینکه عمده مشکل ما کمبود قاضی و کادر اداری است گفت: در دادگاه‌های تجدید نظر در مجموع 89 شعبه فعال داریم که میانگین پرونده‌های ورودی ما در ماه، 23 هزار پرونده است. رئیس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: میانگین پرونده‌های ورودی ما به شعب خانواده تجدید نظر نیز برای هر شعبه در ماه 326 فقره، در شعبه حقوقی تجدید نظر نیز این رقم 245 فقره و در شعبه کیفری تجدید نظر نیز 216 فقره است و البته به همان میزان نیز قضات ما مختومه کردند. این میزان پرونده وارده به محاکم قطعا در اتقان ارا و کیفیت کار تاثیر گذار است.
رییس کل دادگستری استان تهران افزود: در دادگاه‌های بدوی و در محاکم شهر تهران در هر شعبه حقوقی 200 فقره پرونده وارد می‌شود که اغلب از جنس خاص هستند بویژه که در مجتمع‌های قضایی مانند مجتمع عدالت که به دلیل تعداد زیاد شکات در پرونده‌ها و یا به لحاظ حجم بالای خواسته و پیچیدگی‌های خاص اهمیت دارد. وی تصریح کرد ما توانی برای افزایش شعب و قاضی نداریم، اما درصدد هستیم که میزان پرونده‌ها را علیرغم اینکه بالاست به حالت معمول برسانیم.
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: ما به هر حال از کمبود قاضی با سابقه و بتواند نیاز ما را در شهر تهران رفع کند در رنج و مشقت هستیم چرا که انگیزه‌ها در شهر تهران پایین است و به همین علت از 150 تا 140 نفر قاضی که درخواست داده بودیم تنها 25 قاضی توانستیم جذب کنیم. وی همچنین گفت: 54 نفر از قضات ما تا یک ماه پیش ریزش داشتیم که از جمله این ریزش‌ها درخواست بازنشستگی و جدایی از مجموعه است.
وی گفت: اگر زمینه‌ای جذب قاضی را در تهران برطرف نکنیم این مشکل حجم ورودی به محاکم قضایی برطرف نمی‌شود تهران را باید هم از نظر نوع پرونده و هم از نظر شرایط خاصی که دارد باید ویژه دید. یک چهارم مانده کل پرونده‌های کشور مربوط به استان تهران است طبق آمار 25 درصد کل پرونده‌های مانده کشور مربوط به استان تهران است. به همان میزان نیز باید مختومه کنیم.
رییس دادگستری استان تهران افزود: فشار‌های معیشتی و گران بودن زندگی در تهران و اجاره خانه باعث شده انگیزه خدمت در تهران به حداقل برسد. تامین قاضی واحد‌های قضایی تهران نیاز به یک اقدام فوق العاده دارد تا از این وضعیت خارج شویم. گاهی هر کدام از همکاران ما در ماه 200 پرونده را مختومه می‌کنند. حتی در برخی مواقع در روز‌های تعطیل نیز به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند و تمام انرژی ما صرف این می‌شود که بیش از این اطاله در رسیدگی‌ها صورت نگیرد.
القاصی مهر افزود: رسیدگی به پرونده‌ها در برخی از مجتمع‌ها و شعبه‌ها به 1000 تا 1500 فقره پرونده می‌رسد، اما در دادسرای تهران وضعیت مناسب است و رسیدگی‌ها همه به روز است و ورودی‌های زیر صد پرونده است. وی گفت: محاکم بدوی و تجدید نظر از حیث انباشت پرونده‌های معوق وضع راضی کننده ندارد، اما در همین دو ماه اخر سال گذشته حدود 35 هزار پرونده از موجودی پرونده‌های ما با تلاش قضات و کارکنان کم شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: استان تهران کل دادگستری استان تهران واحد های قضایی هزار پرونده القاصی مهر تجدید نظر شهر تهران پرونده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۷۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه دادستان کرمان به مقامات قضائی استان‌ برای مبارزه جدی با فساد 

ایسنا/کرمان دادستان کرمان هتک حرمت و هرگونه افترا و تهمت ناروا به افراد را مذموم شمرد و به مقامات قضایی استان‌ توصیه کرد مبارزه جدی با فساد را در اولویت کارها و امور خود قرار دهند.  

مهدی بخشی امروز ۱۲ اردیبهشت ماه در نشست رؤسای حوزه‌های قضایی و دادستان‌های سراسر استان‌ کرمان اظهار کرد: سند تحول قضایی با توجه به قانون اساسی و قوانین و مقررات هم سو با نظام، اهداف انقلاب، بیانات امام راحل و یکی از موضوعات مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری طی چند سال گذشته بوده است. 

وی با اشاره به ویژگی‌های قاضی تراز نظام اسلامی عنوان کرد: کسی که در مسند مسئولیت است همواره باید با داشتن منش انقلابی، اخلاص و سخت‌کوشی در راستای تحقق سند تحول قوه قضاییه تلاش کند.

دادستان کرمان خدمت کردن به مردم را یک توفیق و موهبت بزرگ دانست و اظهار کرد: در ابتدای سال جاری ٧٩ برنامه در راستای سند تحول قوه قضاییه ابلاغ شده و در دادستانی مرکز استان نیز برنامه یک ساله ۱۴۰۳ را مبتنی بر سند تحول تنظیم کرده‌ایم.

وی خواستار توجه جدی دادستان‌های سراسر استان به عملکرد حوزه‌های تحت امر خود و همچنین رسیدگی سریع‌ توأم با دقت به پرونده‌ها شد و اظهار کرد: تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر پرونده‌های موجود در نیروی انتظامی و ضرورت افزایش نظارت بر عملکرد ضابطان و ارائه آموزش‌های لازم به آن‌ها نیز در اولویت دادستان‌های سراسر استان قرار گیرد. 

بخشی هتک حرمت و هرگونه افترا و تهمت ناروا به افراد را مذموم شمرد و به مقامات قضایی استان‌ توصیه کرد مبارزه جدی با فساد را در اولویت کارها و امور خود قرار دهند و در عین حال توجه و اهتمام ویژه به حفظ حرمت و آبروی مسئولانی که هنوز جرم آن‌ها ثابت نشده نیز داشته باشند. 

دادستان کرمان یکی دیگر از مظاهر صیانت از حقوق عامه را برخورد و مقابله با شایعه‌سازان و نشردهندگان اکاذیب و اقداماتی دانست که در فضای مجازی باورهای مردم را نشانه گرفته‌اند و موجبات تشویش اذهان مردم را فراهم می‌آورند و تاکید کرد: دادستانی کرمان با تشکیل کمیته امنیت روانی با تمام توان به مقابله با هر آنچه امنیت روانی و فیزیکی مردم را تهدید می‌کند، خواهد پرداخت و از موارد نقض و مخدوش کردن حقوق عامه جلوگیری خواهد کرد. 

وی در ادامه به ماندگاری طولانی‌مدت وسایل نقلیه و اموال توقیفی در حوزه پرونده‌های مواد مخدر در استان اشاره و بیان کرد: الحمدلله با اقدام جهادی و شبانه‌روزی در راستای دستور رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور، پارکینگ خودروهای توقیفی مواد مخدر وضعیت مطلوبی دارد اما باید این روند را ادامه دهیم تا بار دیگر پارکینگ‌ها پر نشوند و هر چه سریع‌تر در جهت تعیین تکلیف این خودروها اقدام شود. 

بخشی تأکید کرد: دادستان‌ها ضمن حضور در انبارها و پارکینگ‌های خودروهای توقیفی غیر مواد مخدر، علل ماندگاری خودروها به ویژه موتورسیکلت‌ها را مورد بررسی قرار دهند و با صدور دستورات قضایی لازم، موانع موجود را در جهت تعیین تکلیف آن‌ها رفع کنند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • دادگاه های صلح درمسیر راه اندازی
  • تشکیل پرونده قضایی برای ضاربان آمر به معروف در کاشمر
  • احضار  فعالان رسانه‌ای به‌دلیل انتشار مطلب درباره نیکا شاکرمی
  • راه اندازی دادگاه های صلح در کرمان
  • پرونده قضایی برای ضاربان یک آمر به معروف در کاشمر تشکیل شد
  • توصیه دادستان کرمان به مقامات قضائی استان‌ برای مبارزه جدی با فساد 
  • بیش از ۲۱ هزار پرونده در جنوب کرمان با صلح و سازش مختومه شد
  • سازش ۲۱۲۳۲ فقره پرونده در جنوب کرمان
  • سازش در ۶۰ هزار پرونده شعب حل اختلاف جنوب کرمان
  • تابع فضاسازی ها تصمیم قضائی نمی گیریم