Web Analytics Made Easy - Statcounter

عرصه کشاورزی شامل حوزه‌هایی است که توسعه و پیشرفت در آن، نقش بسزایی در تأمین محصول بیشتر با کیفیت بالاتر ایفا می‌کند.

روزنامه ایران:  در همین راستا مکانیزاسیون کشاورزی به‌عنوان یک رویکرد اساسی در تولید محصولات کشاورزی مطرح می‌شود چراکه اهدافی نظیر سرعت بیشتر در عملیات کشاورزی، کاهش هزینه‌های تولید و سختی کار، مدیریت مصرف نهاده‌های کشاورزی و کاهش مصرف آب با توجه به بروز خشکسالی در کشور را محقق می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استفاده از ماشین به‌طور میانگین نقش 50 تا 60درصدی را در کاهش هزینه‌های تولید دارد و در تولید پایدار بسیار تأثیرگذار است. همچنین نقش مکانیزاسیون در افزایش تولید محصولات کشاورزی و بهره وری در حدود 35درصد است که ناشی از حضور ماشین در فرایند تولید است. بنابراین پرواضح است مکانیزه شدن کشاورزی یکی از الزامات و مؤلفه‌هایی است که علاوه بر رشد در تولید، به بازدهی و سودآوری بیشتری منجر خواهد شد و ضریب توسعه در این بخش را ارتقا می‌دهد، درحالی که در نقطه مقابل با کشاورزی سنتی مقدور نخواهد بود.


تجهیزات نشاکاری، کمباین، دستگاه‌های بذرکار و آبیاری مکانیزه، نمونه‌هایی از ادوات مکانیزه کشاورزی به شمار می‌روند که به فراخور شرایط و عرصه‌های مرتبط با زراعت و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در سایه استفاده از این تجهیزات، دامنه و وسعت هر چه بیشتری از اراضی، زیر کشت و برداشت می‌روند.
طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، هم‌اکنون حدود ۱۰درصد از گاوداری‌های کشور مجهز به سیستم‌های نوین شیردوشی هستند. در حوزه سمپاشی هم بیش از ۲۵درصد عملیات سمپاشی به شیوه نوین است، ضمن اینکه روند توسعه تکنولوژی در سال‌های اخیر و شاید در نیم دهه اخیر در بخش کشاورزی بسیار سریع شده است. از سوی دیگر در حال حاضر هیچ سمپاشی غیراستانداردی از حدود 7سال گذشته در کشور وجود ندارد و همه استاندارد‌سازی شده‌اند.


کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی پیش‌تر در گفت‌و‌گویی درباره اعتبارات اختصاص یافته به مکانیزاسیون در بخش کشاورزی گفته بود: ۶۰هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش مکانیزاسیون کشاورزی کشور در سال 1400 انجام شده که بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در این بخش در دهه‌های اخیر بوده است. ضمن اینکه ۸۰درصد اعتبارات بخش مکانیزاسیون کشاورزی از محل تسهیلات ارزانقیمت بانکی دراختیار کشاورزان قرار گرفت تا ادوات، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کنند.


وی پیش‌بینی کرده است در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۵هزار میلیارد ریال در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کشور سرمایه‌گذاری شود که در افزایش تولیدات، کاهش هزینه‌ها و تجاری‌سازی کشاورزی مؤثر خواهد بود.
دولت از سال گذشته فروش نقدی تراکتور را نیز در دستور کار قرار داده بود و بیش از ۵۸هزار تراکتور دراختیار کشاورزان گذاشته است. اعتبارات برای مکانیزاسیون‌سازی در سال 1400 نسبت به سال گذشته ۹.۵برابر بیشتر شد و ۲۵مدل پهپاد کشاورزی از سوی ۲۵شرکت به کشاورزان کشور عرضه می‌شود که بخش عمده‌ای از آنها تولیدات داخلی هستند.


افزایش صادرات تجهیزات کشاورزی
ضریب و دامنه پیشرفت ایران در بخش تولید تجهیزات، ادوات و ماشین‌آلات مکانیزاسیون زراعی و کشاورزی به میزانی رسیده است که اکنون کشورمان به‌عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده ادوات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی در میان کشورهای همسایه محسوب می‌شود.
یکی از اتفاقات قابل قبول در سال ۱۴۰۰ صادرات تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی شرکت‌ها و تولیدکنندگان به کشورهای دیگر است زیرا اکنون بالغ بر ۳۰۰واحد تولیدی در این حوزه فعالیت دارند و صادرات تولیدات آنها هم بازار را با هیچ‌گونه کمبودی در این حوزه مواجه نمی‌کند. این شرکت‌ها توانسته‌اند به واسطه ابتکارات جدید، تولیدات تازه‌ای را بر اساس نیاز و اقلیم کشور ارائه بدهند و در این امر نیز موفق بودند.


بومی‌سازی جزو مؤلفه‌های مهمی در عرصه کشاورزی است که می‌تواند قیمت محصول نهایی را نسبت به نمونه‌های خارجی کاهش دهد، پیرو همین مسأله بومی‌سازی ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته کاربردی در صنعت کشاورزی، گام بزرگی برای خوداتکایی کشور از بازار واردات محسوب می‌شود.
تولید تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در صنایع، فرایندی پیچیده است اما با حمایتی که دولت می‌تواند از طریق ارائه تسهیلات با بهره پایین بانکی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد، از بخش مکانیزاسیون کشاورزی به طور جدی حمایت خواهد شد.


صنعت مکانیزاسیون تأثیرات عمده‌ای در تولید نهاده‌ها، سم، کود، شیوه‌های تولید و حوزه صنایع غذایی دارد که به امنیت غذایی کشور کمک ویژه‌ای می‌کند و بدون‌شک هر موضوعی که با مسأله امنیت غذایی کشور مرتبط باشد، دارای اهمیت خواهد بود. در نتیجه‌گیری این بحث بر نکته مهم الزام بر داشتن نگاه ویژه‌تر به مکانیزاسیون در عرصه کشاورزی تأکید می‌شود تا با عبور از شیوه‌های سنتی، تولید محصولات باکیفیت در ازای استفاده کمتر از آب و نهاده‌ها، صورت بگیرد.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه گذاری ماشین آلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۸۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۰۰ مذاکره هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس

بر اساس آخرین آمار دریافتی تعدادکل مذاکرات تجاری و غیرتجاری در غرفه استان فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴، سه رقمی شد و از یک صد مذاکره گذشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو 2024) در حالی آغاز به کار کرد که غرفه استان فارس همچنان پر رونق میزبان مسئولان ارشد کشور و همچنین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بود. بر اساس آخرین آمار دریافتی تا بعدازظهر دیروز، 10 اردیبهشت‌ماه تعداد کل مذاکرات تجاری و غیرتجاری در غرفه استان فارس سه رقمی شد و از یکصد مذاکره گذشت.

ظرفیت‌های قابل توجه استان فارس در بخش‌های مختلف به شکلی است که چشم هر بیننده و مراجعه کننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

«میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور»، «محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی»، «حسن‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی»، «عباسی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال وزارت کشور»، «فولادگر، معاون کسب و کار وزیر صمت»، «علیخانی رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور»، «رئیس میزصادرات سازمان توسعه و تجارت ایران»، «دبیر دوم سفارت سنگال»، استاندار بوشهر، تعدادی از معاونان استانداری‌های بوشهر، سمنان و قزوین به همراه مدیران برخی از شرکت‌های بزرگ تأمین مالی کشور و یک هیئت مذاکره کننده بزرگ روسی از نزدیک با توانمندی‌های استان فارس آشنا شدند.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو 2024) ابتدای هفته جاری با حضور فارس و 30 استان دیگر کشور در محل نمایشگاه‌های بین اللملی تهران آغاز به کار کرد. این نمایشگاه در حالی بعد از ظهر امروز به کار خود پایان می‌دهد که تا بعدازظهر دیروز در این رویداد 20 محصول جدید استان فارس در حوزه فرایند‌ها و تولیدات رونمایی و چندین تفاهم‌نامه همکاری و سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی منعقد شده است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه 5 روزه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، شیلات، فرش و صنایع دستی، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات آرایشی، بهداشتی، صنعت ساختمان، خدمات فنی مهندسی و پتروشیمی اعلام شده است.

استان فارس نیز با تأکید بر معرفی زنجیره‌های ارزش در زمینه‌های فولاد و گیاهان دارویی مشارکت جدی در این رویداد مهم اقتصادی را در دستور کار قرار داده‌ است.

انتهای پیام/424/

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۰۰ مذاکره هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس
  • مدیرکل اقتصادی استانداری، از سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چین در بخش کشاورزی مازندران خبر داد
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • چینی ها ۱۰ هزار میلیارد ریال در مازندران سرمایه گذاری می کنند
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • رشد ۱۴ برابری تسهیلات مکانیزاسیون باغبانی در همدان
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چینی‌ها در بخش کشاورزی مازندران
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود