Web Analytics Made Easy - Statcounter

یحیی نقی‌زاده محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره تقاضای جامعه هتلداران برای دو نرخی شدن اتاق‌ها به واسطه باز شدن مرزها و ورود گردشگران خارجی به خبرنگار مهر گفت: موضوع دو نرخی شدن هزینه اتاق در هتل‌ها بارها از سوی جوامع و تشکل‌ها مطرح شده است و چون همیشه مخالفان و موافقانی داشته و دارد؛ این موضوع می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد مثلاً اینکه آژانس‌های مسافرتی از آن استقبالی نمی‌کنند چون اعتقاد دارند قیمت پایین هتل‌ها مزیتی برای ورود گردشگر خارجی است از طرفی هتلداران می‌گویند آژانس‌های خارجی منافع بیشتری می‌برند و ما یارانه خودمان را صرف آنها می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توضیح داد: آژانس‌های مسافرتی خارجی پکیج سفرها را به ریال از ایران می خرند اما به قیمت ارز به مسافران خود می‌فروشند. بعد از آن مسافر به ایران می‌آید و اگر قیمت هتل را با ارز و ریال محاسبه کند، می بیند باید ارزان‌تر خریداری می کرده است و این اتفاق موجب نارضایتی او می‌شود. بنابراین باید طرح دو نرخی شدن هتل‌ها مورد پژوهش قرار گیرد و تمام ابعاد و زوایا و نتایج آن بررسی شود و در قالب کمیته‌های علمی به نتیجه برسد. اما در حال حاضر اقدامی برای آن انجام نشده است. چون این یک تصمیمی است که مبدا یا منشأ برخی اثرات یا تبعات خواهد بود. شاید اگر تعادلی برقرار شود، این طرح هم قابل اجرا باشد.

وی گفت: طرفداران دو نرخی شدن هتل‌ها ذی نفعان و مخالفان آن هم مشتریان هستند. زمانی که گردشگر نرخی متفاوت از مردم آن کشور را می‌پردازد حس خوبی نخواهد داشت بنابراین این طرح از نظر مشتری حتماً مورد نقد است. از جهتی بهره بردار هم به سوبسید و یارانه اشاره می‌کند و می‌گوید که چرا یارانه اتباع کشور را باید به گردشگر خارجی داد. ما باید ببینیم که ورود گردشگر خارجی به نفع است یا ضرر. اگر میزان ارزآوری گردشگر خارجی آنقدر سود دارد (که ما هم می‌گوئیم حتماً سود دارد؛) این اتفاق، خوب است. حتی دولت می‌تواند نگاه حمایتی به گردشگر داشته باشد. اما دوستان انتظار دارند قیمت بالاتری بگیرند. هر دوی این موضوعات باید در پژوهشکده گردشگری بررسی شود.

نقی زاده محجوب با بیان اینکه باید مصلحت کلی صنعت گردشگری را در این قضیه در نظر گرفت، افزود: باید به فکر هتلدار و آژانس دار بود تا هیچ کدام سود مناسب را از دست ندهند. این موضوع هم باید در نظر گرفته شود که با اجرای این طرح ورود گردشگران خارجی کم نشود و از طرفی تأسیسات گردشگری ما هم از این وضعیت آسیب نبینند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: ما خیلی جاها به مردم یارانه می‌دهیم صرف اینکه چطور می‌توان این یارانه‌ها را برای مردم و اتباع خارجی جدا کرد باید گفت نرخ‌های تعیین شده برای آن هم می‌بایست مسیر اصولی را طی کنند. همچنین اگر هتلدار به گردشگر خارجی نرخ ارزی بدهد بخش‌های مختلف دیگر نیز این درخواست را می‌کنند و می‌گویند که ما هم بابت خدماتی که به خارجی‌ها می‌دهیم باید ارز دریافت کنیم. مانند حوزه غذا یا بهداشت. بنابراین دو نرخی شدن هتل‌ها، نظام نرخ گذاری اقتصادی ویژه ای می‌خواهد تا در حوزه گردشگری ورودی شکل بگیرد این اتفاق به تدبیر و برنامه ریزی زیادی نیاز دارد. با این حال پیچیدگی‌ها و ابعاد مختلفی دارد که باید با مطالعه و احتیاط پیش برود و طوری نباشد که تبعات آن دامنگیر شود.

کد خبر 5503539 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: نظارت و بازرسی هتل داری شهرداری تهران شورای شهر تهران ساختمان متروپل آلودگی هوا علیرضا زاکانی سازمان تامین اجتماعی موزه حج تمتع شهر تهران شرکت مترو تهران سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کمیته امداد امام خمینی آموزش و پرورش هلال احمر جمهوری اسلامی ایران دو نرخی شدن هتل ها گردشگر خارجی ورود گردشگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۲۸۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به گردشگر گرفتار در پل خدا آفرین بازفت


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان گفت: با دریافت خبری مبنی بر گرفتار شدن یک گردشگر در پل خدا آفرین روستای گزستان در شهرستان کوهرنگ به سرعت تیم پایگاه امداد و نجات جاده‌ای شهدای بازفت به محل حادثه اعزام شدند.
مثنوی ادامه داد: نیرو‌های امدادی پس از انجام کمک‌های اولیه و اکسیژن تراپی، مصدوم را به مرکز درمان بستر بازفت منتقل کردند و این عملیات در ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه به پایان رسید.

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • امدادرسانی به گردشگر گرفتار در پل خدا آفرین بازفت
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • جذب ۵۰۰ هزار گردشگر به چشمه مرغاب
  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • باید ساختمان‌های باشکوه در ایران ساخته شود